با ما در ارتباط باشید: 0314566
پلتفرم های اجتماعی و جایگاه آنها در استراتژی محتوای کسب و کارها

رسانه های اجتماعی بستری هستند که نه تنها مردم دنیا را به هم متصل می کنند بلکه بهترین خدمات را برای بازاریابی دیجیتال نیز ارائه می دهند. بازاریابی دیجیتال عملی است که معمولا برای ارتباط مخاطب هدف با صاحبان مشاغل انجام می شود. این کار برای تبدیل نرخ کاربر به مشتری و افزایش درآمد کسب و کار انجام می شود.
نقش رسانه های اجتماعی در بازاریابی دیجیتال کاملا روشن است و یکی از مناسب ترین و رایج ترین روش ها برای تولید محتوا است.
دیگر روزهایی که مردم از طریق تلویزیون و روزنامه ها جذب یک کسب و کار شوند، گذشته است. دیگر کمتر تبلیغی در تلویزیون با آن همه اغراق می تواند نظر مخاطب را به خود جلب کند.
به بیان ساده از آنجایی که فناوری امروزی رو به پیشرفت است و امروزه اتصال به اینترنت امری ضروری است، روشهای سنتی تقریبا کنار گذاشته شده اند. اما مشکلی که وجود دارد این است که هنوز اغلب افراد نمی دانند که که چگونه از رسانه های اجتماعی برای بازاریابی دیجیتال استفاده کنند؟ یا بهتر است بگوییم بیش از نیمی از افراد جهان هنوز به این باور نرسیده اند که می توانند از رسانه های اجتماعی برای درآمدزایی خود استفاده کنند.
برای درک بهتر نقش رسانه های اجتماعی در بازاریابی دیجیتال، باید کمی وقت صرف کرد و این مقاله را تا انتها خواند.

تعریف پلتفرم های اجتماعی

پلتفرم های اجتماعی به عنوان فناوری مبتنی بر وب شناخته می شوند؛ به طوری که امکان توسعه و مدیریت ارتباط همگانی را در قالب رسانه ای اجتماعی فراهم می آورند. این امر موجب شده است تا بسیاری از بسترها نظیر وبسایت تلاش کنند تا از طریق این رسانه با مردم تعامل کنند؛ تعاملی که امروزه موجب راه اندازی کسب و کارهای جدید شده و خیلی ها را پولدار کرده است.
پلتفرم های اجتماعی گروهی از فناوری های نوین هستند که به عنوان یک دیتابیس در کنار سایر تکنولوژی ها در راستای تحقق نیازهای کاربران فعالیت می کنند.

از نظر فنی:

  • یک پلتفرم اجتماعی زبان نشانه گذاری را برای ایجاد برنامه های بومی به کار می بندد
  • یک رابط برنامه نویسی نرم افزار (API) اقدام به یکپارچه سازی برنامه های شخص ثالث می کند
  • و یک برنامه نویس بک‌اند (backend) تمامی داده های پایگاه کاربر و تنظیمات را فراهم می کند.

از دیدگاه کاربر، پلتفرم اجتماعی یک انجمن ساخته و آنها را به هم وصل می کند، محتوا را به اشتراک می گذارد، دوستان تازه به ما معرفی می کند و سایر ویژگی های شبکه های اجتماعی را امکان پذیر می سازد.

چرا شبکه های اجتماعی یک نوع پلتفرم اجتماعی هستند

اگر به ویژگی های یک پلتفرم اجتماعی نگاه کنیم، خواهیم دید که شبکه های اجتماعی به خوبی می توانند نقش یک پلتفرم موفق را ایفا کنند.
یک پلتفرم موفق باید بتواند تمام نقاط جهان را در هر لحظه با کمترین سرعت و هزینه به هم متصل کند.
حال آنکه شبکه های اجتماعی این کار را به خوبی انجام میدهند. پس می توان نتیجه گرفت شبکه های اجتماعی به عنوان یک پلتفرم اجتماعی صدای جهان را به همه می رسانند و افراد را به هم متصل می کنند.

انواع پلتفرم های اجتماعی معروف

فیسبوک
فیسبوک
فیسبوک در سال 2008 توسط مارک زاکربرگ معرفی شد و تاکنون توانسته بیش از 1.5 میلیارد کاربر فعال کسب کند. در حال حاظر این پلتفرم اجتماعی محبوب ترین و برترین شبکه اجتماعی جهان است.
واتساپ
واتساپ
مارک زاکربرگ به داشتن فیسبوک قانع نبود و در سال 2014 امتیاز واتساپ را خریداری کرد. البته طبق قراردادی که بین زاکربرگ و شرکت واتساپ منعقد شد، این پلتفرم کماکان به طور مستقل به فعالیت های خود ادامه می دهد.
واتساپ یک پیام رسان است که به دلیل داشتن ویژگی های منحصربفرد خود توانسته به جرگه پلتفرم های محبوب بپیوندد. کاربران در این پیام رسان می توانند اقدام به ارسال پیام متنی، تصویر، پیام صوتی و ویدئویی کنند.
اینستاگرام
اینستاگرام
اینستاگرام پلتفرمی برای به اشتراک گذاشتن تصاویر و ویدئوهای مختلف می باشد. اینستاگرام نیز تحت مالکیت شرکت فیسبوک قرار داشته و دارای بیش از 1 میلیارد کاربر فعال است.
پلتفرم لینکدین
لینکدین
اگر قصد کارآفرینی و یافتن یک شغل جدید دارید، پلتفرم لینکدین به شما کمک می کند تا به راحتی با شرکت های بزرگ ارتباط برقرار کنید. با این پلتفرم می توان شرکت و کسب و کار خود را به همگان معرفی و اقدام به استخدام نیروی کار جدید کرد.
پلتفرم تلگرام
تلگرام
تلگرام که این روزها در ایران فیلتر است، اما هنوز جایگاه خود را نزد کاربران حفظ کرده است. قابلیت چنل های تبلیغاتی تلگرام موجب شده است تا بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و کوچک از این راه صدای برند خود را به مردم برسانند.
در حال حاضر تلگرام بیش از 140 میلیون کاربر فعال در جهان دارد.
پلتفرم یوتیوب
یوتیوب
یوتیوب بستری برای به اشتراک گذاری ویدئو است. پس از فیسبوک این یوتیوب است که بیشترین کاربر را به خود اختصاص داده است.
کاربران با تولید محتوای با کیفیت و به اشتراک گذاشتن آن در یوتیوب می توانند از این پلتفرم دستمزد دریافت کنند.

معروف ترین پلتفرم های اجتماعی ایران که در استراتژی محتوا اهمیت دارند

شاید پیش خود بگویید که تنها اینستاگرام، تلگرام و واتساپ هستند به عنوان پلتفرم های اجتماعی در نظام کسب و کار کشور تاثیرگذارند. اما، باید بگوییم که چند پلتفرم اجتماعی ایرانی نیز هستند که می توانید از آن برای بازاریابی محتوا استفاده کنید.
آپارات که همانند یوتیوب عمل می کند اکنون بیشترین بازدیدکننده را در منطقه جغرافیایی ایران دارد. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ و کوچک با ساختن حساب کاربری اقدام به انتشار ویدئو جذاب کرده و برند خود را به طور نامحسوس معرفی می کنند.
دیجی کالا را باید یک پلتفرم نوظهور در ایران بدانیم که مانند سایت آمازون فعالیت می کند. درست است که دیجی کالا یک سایت فروشگاهی است و هیچ شباهتی به یک پلتفرم اجتماعی ندارد، اما کسب و کارهای فراوانی توانسته اند از آن کسب درآمد کنند. اما چگونه ؟
شما با ثبت نام در دیجی کالا می توانید محصولات خود را ه فروش بگذارید. برای هر محصول نیز می توانید یک محتوای توصیفی ارائه داده و نام برند خود را در آن بیاورید. دیجی کالا اخیرا به برندهای مختلف اجازه داده تا کسب و کار خود را با ذکر نام و نشانی در حساب کاربری خود معرفی کنند. پس خیلی نامحسوس از سایت دیجی کالا برای بازاریابی محتوا می توان بهره برد.

جایگاه رسانه های اجتماعی در دیجیتال مارکتینگ

از زمانی که رسانه های اجتماعی در بین مردم محبوبیت پیدا کرده اند، بدون کمک گرفتن از آنها دیگر نمی توانیم به فکر تبلیغ یک برند باشیم. ارتباط با مشتری های جدید و بیان افکار خود با استفاده از شبکه های اجتماعی بسیار آسان تر است.
اما چگونه؟

1. ایجاد استراتژی های بازاریابی

از آنجایی که این روزها رسانه های اجتماعی به عنوان یک نیاز جدی برای مردم در آمده اند، می توانیم به راحتی و به طور نامحسوس نگاهی به سبک زندگی همه داشته باشیم. این اوج فرصت برای جمع آوری اطلاعات و تعیین اهداف بازاریابی است. به طوری که خییل راحت می توانید با تغیر رفتارهای مردم آشنا شوید و بر اساس آن برنامه ریزی کنید. در واقع این همان کاری است که گوگل و تمام شبکه های اجتماعی با کاربران خود می کنند. آنها با اطلاعاتی که از شما کسب می کنند از آنها علیه خودتان استفاده می کنند.

2. حل مشکلات بازاریابی به صورت آنی

رسانه های اجتماعی فرصتی را برای واکنش سریع کاربران فراهم می کنند. کامنت آنها چه مثبت باشد چه منفی، شما می توانید ظرف چند ثانیه به آن پاسخ دهید. یک تحقیق نشان داده است که مشتریان اغلب با آن شرکتهایی که به سوالات و بازخورد آنها پاسخ می دهند سازگار می مانند.
این فیدبک ها می توانند بسیاری از مشکلات برند شما را نمایان کنند. به طوری که شما را قادر می سازند تا اقدامات مناسب را جهت حل مشکلات انجام دهید؛ امری که به حفظ مشتری کمک زیادی می کند.

3. فروش بیشتر

وقتی همیشه از مشتریان پشتیبانی کنید، آنها را مجاب می کنید تا مرتبا از فروشگاه شما کالایی بخرند یا با خدمات شما ارتباط برقرار کنند.
رسانه های اجتماعی کمک می کنند تا شرکت شما بارها و بارها در مقابل دیدگان مشتریان ظاهر شوند. در برخی از مواقع، توجه آنها به سوی کسب و کار شما جلب شده که این امر در نهایت منجر به افزایش فروش می شود. همچنین می توانید پیشنهادهای ویژه ای را برای مشتریان خود فراهم کنید.
این پیشنهادها می توانند در قالب ایجاد کمپین باشد. مثلا شما برای افزایش فالوورهای خود می توانید از دنبال کنندگان فعلی بخواید که پیج شما را تبلیغ و به اشتراک بگذارند. هر کس که بیشتر این کار را کند صاحب جایزه ای می شود که شما برای این کمپین در نظر گرفته اید.

4. تبلیغات رایگان

برخلاف اغلب ابزارهای بازاریابی دیجیتال آنلاین، تبلیغات در رسانه های اجتماعی کاملا رایگان است. شما می توانید برای کسب و کار خود یک صفحه ایجاد کنید؛ بدون اینکه حتی یک اسکناس هم برای آن هزینه کنید.
سپس:
• مخاطبان خود را هدف قرار دهید
• گزارشات خود را بدست آورید
• با مشتریان ارتباط برقرار کنید
• علایق آنها را یادداشت کنید
• به آنها نزدیک شوید
• مشکلات آنها را حل کنید
• به بازخورد آنها پاسخ دهید
شک نکنید ظرف مدت زمان کوتاهی برند شما شناخته می شود و به درآمدزایی می رسید.

5. برندسازی

اعتماد رمز موفقیت است. درست خواندید! مشتریان تمایل دارند به گروههایی اعتماد کنند که در حال حاضر در کسب و کار در بین مردم اعتماد ایجاد کرده اند.
اغلب مارک های معروف که در بازار هستند در بین کاربران قابل اعتمادند. مهم نیست که شما قصد دارید صدای خود را به گوش بازار برسانید یا مدت زمان کوتاهی است که اقدام به برندسازی کرده اید، شبکه های اجتماعی خیلی زود با توجه به خدمات شما، صدای برندتان را به گوش همه می رسانند.
مردم تمایل دارند اغلب مارک ها از طریق رسانه های اجتماعی شناسایی کنند. رسانه های اجتماعی را از نظر برندسازی و قدرت دست کم نگیرید. استفاده از آنها برای برندسازی امیدوار کننده ترین روش است.

6. افزایش نرخ تبدیل

هر پستی که قابلیت اشتراک گذاری، ارسال، به روزرسانی و نظردهی دارد احتمال بیشتری برای افزایش نرخ تبدیل دارد. در هر عکس العملی که شما نسبت به پست های خود دریافت می کنید، احتمال این وجود دارد که منجر به تبدیل شما شود.
همه کامنت ها و عکس العمل ها به معنای نرخ تبدیل نیستند، اما می توانند در جلب توجه مخاطبان دیگر موثر واقع شوند. بنابراین ، هرچه سایت شما از نظر اطلاعات گرافیکی و محتوایی جذابیت بیشتری داشته باشد، میزان باقی ماند شما به عنوان یک برند محبوب نیز بیشتر می شود؛ امری که در افزایش نرخ تبدیل بسیار مفید خواهد بود.
روش های زیادی برای تبدیل مخاطب به مشتری وجود دارد که یکی از آنها استفاده از قیف بازاریابی محتوا است. شما برای این که در شبکه های اجتماعی مشتری جذب کنید، باید اقدام به تولید محتوای با کیفیت کنید. در شبکه های اجتماعی معمولا محتواها در قالب موزیک، ویدئو و تصاویر منتشر می شوند.
از این رو شما باید فرایند تولید چنین محتواهایی را به شرکت های دیجیتال مارکتینگ بدهید. آنها با داشتن یک تیم کاملا قوی ابتدا بالای قیف (بخش آگاهی) را پر کرده و سپس در میانه قیف (بخش تعامل) از کاربران پشتیبانی می کنند. در نهایت نیز در پایین قیف (بخش تبدیل) اقدام به نگهداری مشتریان می کنند.

7. شناخت مشتریان

تجربه ثابت کرده است که مشاهده و شناخت مشتریان برای موفقیت حیاتی است. با شناخت آنها، می توانید لیست دقیق تری از مشتریان هدف تهیه کنید. شما حتی می توانید علایق و ویژگی های آنها را بیاموزید و بفهمید که چگونه به آنها نزدیک شوید؛ به گونه ای که آنها نتوانند در مقابل خود در برابر اتلاش های شما مقاومت کنند.
حتی شما می توانید نظرات ارائه شده در صفحه کسب و کار خود را مشاهده کنید تا بفهمید مشتریان در مورد آن موضوع چه نظری دارند و چگونه می توانید نقص های آن را برطرف کنید.
در صورتی که بتوانید این فرایند را به درستی انجام دهید، دیگر نگران تغییر رفتار مشتریان خود نخواهید بود. همه انسان ها در مقاطعی از زندگی خود نسبت به علایق قبلی خود سرد می شوند. به گونه ای که ممکن است فردی با موهای نارنجی به یکباره به موهای مشکی علاقه مند شود و اقدام به تغییر رنگ موهای خود کند.
این امر در محصولات نیز به وفور دیده می شود. جایی که مشتری دیگر علاقه ای به پوشیدن کفش پاشنه بلند ندارد و در جستجوهای خود در سطح وب به دنبال کتانی می گردد.

8. جلب اعتماد مشتری

تحقیقات این واقعیت را ثابت کرده است که مردم به مارک هایی اعتماد می کنند که نسخه بهتر و به روزتری از حضور خود ارائه دهند. دلیل این امر این است که بازاریابی در شبکه های اجتماعی به خوبی نظر مشتری را جلب می کند و در عوض مشتری چیزهای زیادی در مورد مارک های مورد علاقه خود می آموزد.
تصور کنید یک برند لباس تنها یک پست در ماه منتشر کند. آنگاه مشتری فکر می کند که برند مورد علاقه او دیگر اید جدیدی برای طراحی لباس های جدید ندارد و خیلی سریع برند خود را تغیر می دهد.
یک حساب فعال در شبکه های اجتماعی به کسب و کار شما ارزش می بخشد. یک مارک فعال اجتماعی باعث پیشرفت صنعت کسب و کار خود می شود.
به یاد داشت باشید که از طریق اکوسیستم اجتماعی، تعریف نام تجاری ما آسان تر می شود. به محض اینکه اهمیت رسانه های اجتماعی در بازاریابی محتوا را درک کردید، بدون اتلاف وقت شروع به کار کنید.

 

سخن پایانی
مانند روزنامه، افراد حساب های رسانه های اجتماعی خود را هر روز صبح یا حداقل دو بار در روز مرور می کنند. آنها بیشتر فعالیت های خود یا بهتر است بگوییم زندگی خود را به صورت آنلاین نشان می دهند.
با بهره گیری از این موضوع ، شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهمی در ارتقا بازاریابی دیجیتال دارند. به طوری که می توان آن را به عنوان یک بستر رایگان برای کسب موفقیت خود در تجارت در نظر گرفت. 

امتیازی ثبت نشده است.