با ما در ارتباط باشید: 0314566
الگوریتم هیل تاپ Hilltop چیست؟

الگوریتم هیل تاپ یا تپه (HillTop) یکی از مهم ترین الگوریتم های موتورهای جستجو است که در سال 2003 پیاده سازی شد و حتی با روی کار آمدن پارامترهای جدید در الگوریتم های جدیدتر هنوز هم یکی از مولفه های اصلی سئو به شمار می رود. در این مقاله به معرفی الگوریتم HillTop و نقش آن در سئو سایت ها می پردازیم. چگونه می توانیم برای الگوریتم هیل تاپ بهینه سازی انجام دهیم نیز از موضوعات دیگری است که در این مقاله به انها اشاره می شود.

الگوریتم هیل تاپ (Hilltop Algorithm) چیست؟

هدف اولیه الگوریتم HillTop شناسایی صفحات معتبر برای رتبه بندی بهتر است . این الگوریتم سیستمی است که در کنار PageRank به شناسایی سایت های معتبر و حرفه ای می پردازد.
الگوریتم هیل تاپ از طریق شناسایی صفحات حرفه ای و تخصصی به شناسایی سایت های معتبر اقدام می کند. سایت های تخصصی آن دسته از سایت ها هستند که در یک حوزه خاص فعالیت می کنند و به سایت های بسیار دیگر لینک شده اند. هدف شناسایی اولیه وبسایت های تخصصی بود. از آن طریق گوگل می‌توانست سایت‌های با کیفیت بالا را رتبه‌بندی کند.
رویکرد این الگوریتم هم بر پایه فرضیه‌های مشابه سایر الگوریتم‌های گوگل قرار دارد، یعنی تعداد و کیفیت منابعی که به یک صفحه بک لینک داده‌اند، مقیاس‌های خوبی از کیفیت برای رتبه بندی آن به شمار می رفت. تفاوت اصلی در این است که این الگوریتم فقط صفحات تخصصی را در نظر می‌گیرد، صفحاتی که با هدف خاص هدایت مردم به سوی منابع خاص ایجاد شده‌اند.

تفاوت الگوریتم پیج رنک و هیل تاپ

هیل تاپ را میتوان یکی از انواع “الگوریتم های ارتباط سنج” دانست که مانند پیج رنک بر اساس لینک دهی میان سایت ها فعالیت می کند اما عملکرد این دو الگوریتم کمی متفاوت است.
PageRank  رتبه بندی را در سرتاسر وب اعمال می کند و صفحات را بر اساس آن رتبه‌بندی می‌کند. الگوریتم HillTop در ابتدا صفحات حرفه‌ای و تخصصی را یافته و آنها را برای یافتن صفحات معتبری که می توانند رتبه های بالاتر را به خود اختصاص دهند فیلتر می کند تا بدین صورت سایت هایی که بک لینک های معتبر از سایت های معتبر می گیرند را شناسایی کرده و رتبه بندی آنها را ارتقا دهد.
بنابراین، به جای جستجو در کل وب، Hilltop مجموعه‌ای از صفحات وب حرفه‌ای را جمع آوری می کند و کار رتبه بندی خود را از آنجا شروع می کند.
اقدامات دیگری نیز توسط این الگوریتم انجام می‌گیرد، مانند شناسایی سایت‌هایی که به هم وابسته بوده و از لینک ها برای اهداف رتبه بندی استفاده نمی کنند.الگوریتم هیل تاپ این گونه سایت ها را از لیست سایت های تخصصی خود حذف می کند.

از نظر گوگل سایت های زیر سایت وابسته هستند:

  • سایت هایی که دارای یک دامنه هستند مانند (www.ibm.com, www.ibm.com/us/, products.ibm.com, solutions.ibm.com etc.)
  • سایت هایی که از یک دامنه هستند اما پسوند و پیشوند مختلف دارند مانند (ww.ibm.com, www.ibm.co.uk,www.ibm.co.jp)
  • سایت هایی که از آی پی های همسایه نشات می گیرند مثلا سه شماره مشترک از شماره آی پی  66.165.238xxx
  • سایت هایی که وابسته به یک سایت وابسته هستند مثلا اگر www.abc.com وابسته آی پی هاست www.ibm.com باشد آنگاه www.abc.com سایت وابسته www.ibm.co.uk است حتی اگر آی پی آن متفاوت است.

الگوریتم Hilltop چطور سئو را تحت تاثیر قرار داده است؟

الگوریتم Hilltop تاثیر زیادی بر سئو داشته است. اکنون واضح است که دریافت لینک از صفحات edu. ، لینک از سایت های مرتبط مانند About.com، لینک از دایرکتوری های برتر مانند Zeal و Yahoo به رتبه بندی بهتر سایت ها کمک می کند. باید گفت که تعداد صفحات معتبر در حال افزایش است.

در آن روزهای اولیه، گرفتن یک لینک از About.com به طور چشمگیری می‌توانست به رتبه آن سایت کمک کند و سایتی مانند DMOZ به عنوان مرجعی برای پیدا کردن سایت‌های با کیفیت بود، و دریافت یک لینک از آن می‌توانست رتبه‌بندی شما را ارتقا داده و سایتتان را در رتبه بالا قرار دهد.

با نگاهی بر الگوریتم Hilltop مفهوم پنهان کردن روابط وب سایت ها مطرح شد. الگوریتم هیل تاپ موجب شد تا سئو کارها به فکر ایجاد دایرکتوری های شخصی و البته مخفی کردن ارتباط مالکیت سایت ها بیافتند. بنابراین با استفاده از IP های اختصاصی برای هر سایت و پنهان کردن اطلاعات مالک دامنه تلاش می کردند تا یکسان بودن مالکیت سایت های خود را پنهان کنند. نتیجه، شبکه ای از سایت هایی با مالکیت یک شرکت بود که بعضا تعداد آن ها به صد ها سایت نیز می رسید. این روش امروزه با عنوان PBN یا همان شبکه خصوصی لینک شناخته میشود که در صورت شناسایی توسط گوگل موجب جریمه های سنگین و حذف سایت از نتایج گوگل خواهد شد.

قبل از Hilltop الگوریتم‌های دیگری وجود داشت که بر صفحات معتبر متمرکز بودند. الگوریتم Hilltop به کمک مفهوم اعتبار سایت ها آمد و از آن به بعد از وب سایت های معتبر برای رتبه بندی سایت ها استفاده شد.

از آنجایی که وبسایت های شبکه ای می خواستند الگوریتم هیل تاپ را دور بزنند اما دچار افت شدیدی شدند بنابراین باید در لینک سازی بسیار دقت کرد. به همین دلیل متخصصان سئو و وب مسترها در لینک سازی دامنه ها باید دقت کنند.

الگوریتم HillTop

چگونه برای الگوریتم HillTop بهینه سازی انجام دهیم؟

شناسایی وب سایت های معتبر
یکی از بهترین و ساده ترین روش ها جستجوی وب سایت های معتبر است. مطمئن شوید سایت های مرتبط با خودتان را می یابید. سپس راهی برای لینک سازی از آنها بیابید.

پروفایل لینک های خود را متنوع کنید.

گوگل به لینک ها بسیار دقت می کند. اگر وب سایت شما فقط لینک های معتبر داشته باشد  گوگل به شما شک می کند. شما باید از سایت های کمتر معتبر نیز لینک دریافت کنید تا طبیعی به نظر برسند.

با وب سایت های واقعی و افراد واقعی شبکه سازی کنید.
بهترین روش گرفتن لینک، شبکه سازی با شرکت ها و افراد واقعی است. با موسسات و شرکت ها و سازمان ها روابط گسترده ای تشکیل دهید تا لینک های منظم از آنها دریافت کنید. شما می توانید محصولات شرکتی را دنبال کنید و در مورد آن نظر دهید تا بتوانید بک لینک از آن دریافت کنید یا حتی پست مهمان بگذارید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

لینک های معتبر رقبا را کشف کنید.
برای به دست آوردن لینک های بیشتر لینک های رقبا را نیز دنبال کنید تا منشا آنها را بیابید. لینک های آنان را آنالیز کنید و ببینید آنها از کجا لینک دریافت کرده اند سپس شما نیز اقدام به لینک سازی از آنجا کنید. تنها به سراغ سایت های معتبر و مرتبط با حوزه کاری خود بروید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

نکته آخر

با آنکه الگوریتم های رتبه بندی جدیدی با سرعت زیاد در حال ظهور هستند اما قدرت لینک از سایت های معتبر هنوز هم به عنوان یک عامل اصلی در رتبه بندی سایت محسوب می شود. شما باید اقدام به شناسایی سایت های معتبر و متنوع باشید. برای اینکه بتوانید با الگوریتم هیل تاپ همگام باشید باید از کانال های دیگر لینک سازی مانند رسانه های اجتماعی، بازاریابی یمیل و ... استفاده کنید.

امتیازی ثبت نشده است.