با ما در ارتباط باشید: 0314566
چرا اشارات بدون لینک، آینده لینک سازی محسوب می‌شوند؟

تا سال‌ها، کسب رتبه بهتر در نتایج گوگل به معنی لینک سازی از سوی سایت‌های معتبر و پربازدید بود. این مورد همچنان درست است. در واقع هیچ سایت موفقی که از استراتژی خوب در بحث بک لینک استفاده نکرده باشد وجود ندارد. اما اینترنت در حال تغییر است و به همین ترتیب، استراتژی‌های سئو هم تغییر پیدا کرده‌اند. در این مطلب می‌خواهیم به یکی از روش‌های جدید سئو یعنی اشارات بدون لینک بپردازیم.

اشاره بدون لینک چیست؟

گوگل در شروع کار از لینک‌ها به عنوان منبعی برای قضاوت اعتبار و ارتباط صفحات وب استفاده می‌کرد. به این صورت که هرچه تعداد لینک‌های اشاره کننده به یک صفحه خاص بیشتر باشد (خصوصا از سوی سایت‌های معتبر)، گوگل در نتایج جستجوی خود اهمیت بیشتری به آن می‌دهد. به همین دلیل، لینک سازی تبدیل به یکی از استراتژی‌های اصلی سئو شده است. در طول این سال‌ها گوگل تلاش زیادی کرده است تا لینک سازهای جعلی برای سایت‌ها را محدود کرده و حتی جرایمی ‌را مشمول حال سایت‌هایی که از این ترفندها برای بهبود رتبه خود استفاده می‌کنند، اعمال نماید.
اما در گذر زمان، وب و موتورهای جستجو تکامل پیدا کرده‌اند. با ظهور شبکه‌های اجتماعی، دارایی‌های دیجیتال و رابط‌های صوتی و همچنین افزایش انواع دنیاهای آنلاین و آفلاین، شمارش تعداد لینک‌هایی که به یک سایت اشاره دارند روشی منسوخ شده برای سنجش اعتبار یک سایت به نظر می‌رسد. در این حین روش‌های بهتری هم برای سنجش اعتبار سایت توسعه پیدا کرده‌اند.
در طول چند سال گذشته موتورهای جستجویی مثل گوگل و بینگ قادر به سنجش اعتبار سایت‌ها، از طریق شناسایی هرگونه اشاره‌ای به برند در هر جایی از دنیای آنلاین شده‌اند. این اشاره‌ها را تحت عنوان اشاره بدون لینک می‌شناسیم.

اشارات بدون لینک چگونه کار می‌کند؟

پیش از این گوگل از الگوریتم PageRank برای بررسی اعتبار سایت‌ها استفاده می‌کرد. این الگوریتم، لینک‌های منتهی به هر سایت را مانند یک رای برای آن به حساب می‌آورد. هرچه تعداد رای‌های صفحه بیشتر باشد (خصوصا از سوی صفحات معتبر)، اهمیت بیشتری به آن داده می‌شود.
البته این تنها عامل رتبه بندی صفحات از سوی گوگل نبود و معیارهای زیادی در این خصوص وجود داشته و دارد. بسیاری از افراد متخصص بر این عقیده هستند که تمرکز روی کسب رتبه بالا در این الگوریتم نمی‌تواند لزوما به کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو منجر شود. با این حال نمی‌شد از اهمیت آن در سئو هم چشم‌پوشی کرد.
عملکرد الگوریتم pagerank
در اوایل سال 2016، گوگل به صورت رسمی ‌PageRank را از لیست ابزارهای خود حذف کرد. دلیل این امر، سوء تفاهم‌های پیش آمده راجع به میزان اهمیت این الگوریتم در نتایج جستجو بود. البته همچنان از PageRank به صورت داخلی استفاده می‌شود.
در همین حال، به نظر می‌رسد که گوگل و بینگ قادر به تشخیص ذکر نام برند یا سایت بدون اینکه لینکی به آن متصل باشد بوده و از این معیار به عنوان سیگنال اعتماد استفاده می‌کنند.
اهمیت این معیار تا جایی است که گوگل اقدام به ثبت حق اختراعی تحت عنوان "لینک‌های ضمنی" کرده است. سیمون پنسون، نویسنده فناوری، در این باره می‌گوید:

شیوه کار اینگونه است که وقتی کسی نام برندی را جستجو کرده و سپس روی سایتی کلیک می کند، گوگل آن را به چشم یک ارتباط بین این دو می‌بیند. موتور جستجو می‌تواند این اطلاعات را ذخیره کرده و از آن برای مفهوم اشارات بدون لینک در وب استفاده کند تا از این طریق، وظیفه رتبه بندی سایت‌های خاص را انجام دهد.
اما استفاده از اشارات بدون لینک به عنوان سیگنال اصلی اعتماد به سایت‌ها، به طور واضح‌تری توسط گری ایلیس در سپتامبر 2017 توضیح داده شد. او در حین صحبت راجع به بهترین روش‌های سئو که وبمسترها می‌توانند به کار گیرند گفت:
سعی کنید محتوای با کیفیتی منتشر کنید که بتواند ارجاعات زیادی را در اینترنت برای شما به ارمغان بیاورد. منظورم از ارجاعات، فقط گرفتن لینک نیست. بلکه اشارات موجود در شبکه‌های اجتماعی و حتی صحبت‌های مردم در خصوص برند شما است. اگر موفق به این کار شوید یعنی وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌اید.
همه اینها نشان از این دارد که گوگل همه اشاره‌های موجود در اینترنت را رصد کرده و از آن به عنوان معیاری قابل ملاحظه در رتبه بندی سایت‌های مربوط به هر برند استفاده می‌کند.

تاثیر اشارات بدون لینک بر سئو چیست؟

یکی از واضح‌ترین تاثیرات روش اشاره‌ بدون لینک این است که دیگر نیازی به پیدا کردن این اشاره‌ها در سراسر وب و تلاش برای تبدیل آن‌ها به یک لینک واقعی نیست. با این وجود، ارزش این روش بسیار بیشتر از کم کردن کار متخصص سئو سایتتان است. لینک‌های بدون اشاره دقیقا همان تاثیر لینک‌ها را روی سئوی سایت دارند. این کار از طریق ایجاد مکالماتی حول محور برند شما صورت می‌گیرد. بنابراین در صورت اینکه می‌خواهید از مزیت‌های این روش بهره‌مند شوید باید تلاش کنید که نظرات را به سوی برند خود جلب کرده و از مردم بخواهید راجع به شما نظر بدهند.

راه‌هایی برای کسب اشاره بدون لینک بیشتر

می‌توان از برخی راه‌های لینک سازی برای این منظور هم استفاده کرد. با این حال برخی استراتژی‌های جدید هم برای کسب اشاره بدون لینک بیشتر برای سایت وجود دارند که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • تولید و اشتراک محتوای خوب

هیچ استراتژی بلندمدت بهتری نسبت به تولید و اشتراک محتوای هدفمند برای جلب مخاطبان بیشتر وجود ندارد. اگر محتوای ارزشمند، جالب، سرگرم کننده یا سودمند تولید کنید، مخاطبانتان میل بیشتری به گذاشتن کامنت یا به اشتراک گذاشتن آن با دیگران پیدا می‌کنند. محتوای عالی موجب بحث و نظر بین مردم و در نهایت کسب اشاره‌های بدون لینک در سایت‌های دیگر خواهد شد.

  • تشویق و پیگیری نظرات مشتریان

86 درصد از مصرف کنندگان، نظرات دیگر افراد را درباره کسب و کارهای محلی مرور می‌کنند. از این‌رو بررسی‌های آنلاین بسیار با اهمیت هستند. حالا با ظهور روش اشاره بدون لینک، این مورد بسیار مهم‌تر از قبل هم شده است.
از آنجا که هم مشتریان و هم موتورهای جستجو اهمیت خاصی برای این بررسی‌ها قائل می‌شوند، پس باید تشویق مشتریان برای گذاشتن نظرات خود را تبدیل به یک اولویت کنید.
اگر مشکل یکی از کاربران را حل کردید یا متوجه رضایت آن‌ها از خدمات و محصولاتتان شدید، آن‌ها را تشویق به اشتراک گذاری تجربیاتشان به صورت آنلاین کنید. هرچه تعداد نظرات مثبت و اشاره به برند شما بیشتر باشد، نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد.

  • فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی

اشاره به برند و سایت شما می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی هم مورد رهگیری قرار گیرد. شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین مکان‌ها برای افزایش آگاهی از برند، ایجاد مکالماتی درباره شما و برندتان و حتی فروش بیشتر است.
مهم نیست از کدام یک از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید. مهم‌ترین نکته این است که همواره در آن فعال باشید. پست‌های منظم، محتوای جالب، استفاده از امکاناتی چون لایو و حتی تشکیل گروه‌های عمومی‌ و خصوصی برای ارتباط مستقیم با مخاطبان می‌تواند در این مسیر، کمک کننده باشد.

  • پاسخ به سوالات و نگرانی‌های مشتریان

بیشتر افراد برای پرسیدن سوالات، شکایت یا درخواست پشتیبانی به سایت یا شبکه اجتماعی شما مراجعه می‌کنند. متاسفانه خیلی از صاحبان سایت‌ها به این دسته از مراجعه کنندگانشان بی توجه هستند.
شما باید همیشه به چیزهایی که مردم راجع به شما می‌گویند، توجه کنید. حتما زمانی را به خواندن سوالات، کامنت‌ها و نظرات آن‌ها اختصاص داده و تا جای ممکن به هر کدام از آن‌ها پاسخ دهید.
گرفتن بازخوردهای منفی نباید باعث واکنش بد شما شود. چون چنین برخوردهایی می‌تواند افراد را از گذاشتن نظراتشان راجع به شما پشیمان کرده و بدین ترتیب اشاره بدون لینک کمتری دریافت خواهید کرد.

منابع:

  1. چرا اشاره های بدون لینک آینده لینک سازی هستند؟
  2. چگونه می توان ذکر نام تجاری را در سال 2019 بالا برد
امتیازی ثبت نشده است.