با ما در ارتباط باشید: 0314566
پرمالینک (Permalink) یا لینک دائمی ‌چیست؟

پرمالینک یا لینک دائمی ‌به آدرس (URL) یک صفحه وب اطلاق می‌شود. از آنجا که ‌این آدرس معمولا با تغییری مواجه نمی‌شود به آن پرمالینک گفته می‌شود. در‌ این مطلب قصد داریم بیشتر با پرمالینک و ویژگی‌های آن آشنا شویم.

ویژگی‌های پرمالینک

بهتر است ابتدا به مرور نکاتی درباره آدرس سایت‌ها بپردازیم. هر صفحه منتشر شده در فضای وب دارای یک نشانی منحصر بفرد است. ‌این نشانی را تحت عنوان URL می‌شناسیم. URL، ارائه کننده آدرس یک صفحه است و انتظار می‌رود تا پایان عمر انتشار آن صفحه وب، ثابت باقی بماند. از‌ این ‌رو گاهی اوقات به آن پرمالینک هم گفته می‌شود.
ساختار پرمالینک وبسایت در واقع بیانگر نحوه به کار بردن پرمالینک‌ها برای هر کدام از صفحات سایت مورد نظر است. در ادامه ‌این مطلب راجع به نحوه ارتباط بین پرمالینک و ساختار آن با اثرگذاری روی سئو بیشتر آشنا خواهید شد. مثال زیر نمونه‌ای از یک پرمالینک است:

https://www.poonehmedia.com/seo

هر پرمالینک از دو بخش تشکیل شده است:

  1. دامنه وبسایت
  2. اسلاگ یا نامک صفحه

نمونه پرمالینک

دامنه وبسایت می‌تواند شامل پروتکل‌هایی مثل http یا https و همچنین www هم باشد. منظور از نامک صفحه، عبارتی است که پس از علامت اسلش (/) در URL می‌آید. حداکثر طول پرمالینک می‌تواند 2083 کاراکتر باشد. منتهی معمولا از پرمالینک‌های بسیار کوتاه‌تری استفاده می‌شود.

ساخت پرمالینک با توجه به سئو سایت

در ‌ایجاد پرمالینک باید ویژگی‌های آدرس ‌اینترنتی سازگار با سئو را هم در نظر داشته باشید. برای‌ این منظور باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • شروع پرمالینک با https: استفاده از ‌این پروتکل نشان‌ دهنده امن بودن صفحه وب شما است. بدین ترتیب همه اطلاعات رد و بدل شده بین مرورگر و سرور، رمزگذاری شده است.
  • کوتاه و توصیفی بودن پرمالینک: یک پرمالینک باید کوتاه و بدون اطلاعات اضافی باشد. گرچه در همین حال باید توصیف کننده محتوای موجود در صفحه هم باشد. به عنوان مثال، دو پرمالینک زیر را در نظر داشته باشید:

نمونه پرمالینک
با نگاهی به مورد اول می‌توانید به راحتی متوجه محتوای موجود در‌ این صفحه شوید. اما در پرمالینک دوم هیچ اطلاعات مفیدی که به موتورهای جستجو و کاربر کمک کند، وجود ندارد.
در بسیاری از موارد، پرمالینک در نتایج جستجوی موتورهای جستجو نشان داده می‌شود. از ‌این رو معنادار بودن آن از اهمیت زیادی برخوردار است.
نمایش پرمالینک در گوگل

  • شامل کلمات کلیدی سئو باشد: کلمات کلیدی سئو، شامل عبارات اصلی جستجو شده توسط کاربران در موتورهای جستجو هستند. با استفاده از ‌این کلمات در پرمالینک، سرنخ خوبی راجع به محتوای صفحه به موتورهای جستجو می‌دهید. در نتیجه شانس‌ این صفحه برای دیده شدن در هنگام جستجوی افزایش ‌می‌یابد. در کنار ‌این، کاربران هم با دیدن کلمات کلیدی ‌می‌توانند قبل از کلیک روی لینک صفحه، محتوای آن را حدس بزنند.
  • جداسازی حروف با خط تیره (دش): هر کلمه موجود در پرمالینک باید با استفاده از کاراکتر "-" از دیگر کلمات جدا شود. برای ‌این کار نباید از کاراکتر دیگری استفاده کنید.
  • نوشتن پرمالینک با حروف کوچک: برای پیشگیری از ‌ایجاد هر مشکلی، بهتر است همه حروف پرمالینک با املای کوچک انگلیسی نوشته شوند. زیرا برخی از وب سرورها، حروف بزرگ را به گونه‌ای دیگر تفسیر می‌کنند.
  • عدم استفاده از‌ ایست واژه‌ها: استفاده از کلمات اضافه‌ای که هیچ کمکی به افزایش ارزش یا مفهوم پرمالینک نمی‌کنند را به کار نبرید. کلماتی شبیه: “a”, “the”, “on”, “and” “is”, “of”, “you”. 

پرمالینک‌ها در وردپرس

وردپرس از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است. اولین بار در ‌این پلتفرم بود که از واژه پرمالینک استفاده شد. شما ‌می‌توانید تنظیمات مربوط به پرمالینک در وردپرس را به شکل زیر پیدا کنید:
پرمالینک‌ها در وردپرس

وردپرس گزینه‌های متعددی را برای تنظیم ساختار URL پست‌ها در اختیار کاربرانش قرار داده است. بهترین گزینه موجود در‌ این بخش، گزینه Post Name است. با کمک ‌این گزینه، پرمالینک انتخابی شما شامل هیچگونه اطلاعات اضافی نخواهد بود. به ‌این صورت که به محض انتشار صفحه وب مورد نظر، وردپرس به صورت خودکار عبارت نوشته شده در‌ این بخش را در نظر گرفته و آن را با کاراکتر "-" جدا می ‌کند.

نحوه تغییر پرمالینک بدون تاثیرگذاری روی سئو

گرچه ‌ایده پرمالینک ‌این است که همواره ثابت باقی بماند ولی به هر صورت در مواقعی نیاز به تغییر آن احساس ‌می ‌شود. به عنوان مثال، ممکن است به خاطر اصلاحاتی در سئو، تصمیم بگیرید که آدرس‌های صفحات را، کوتاه‌تر کنید.
برای‌ اینکه ‌این کار تاثیر منفی روی سئو نداشته باشد، باید آن را به اطلاع موتورهای جستجو برسانید. موتورهای جستجو به محض اطلاع از تغییر URL صفحه وب،‌ ایندکس آن را به روزرسانی ‌می‌کنند.
اگر ‌این تغییرات بدون اطلاع موتورهای جستجو انجام شود، آن را به عنوان یک صفحه جدید شناسایی خواهند کرد. بدین ترتیب همه بک لینک‌های ‌این صفحه گم شده و کاربرانی که آن را در بوکمارک مرورگر خود ذخیره کرده بودند، با خطای 404 مواجه می‌شوند. ‌این خطا نشان‌دهنده موجود نبودن URL مورد نظر است. بهترین راه پیشگیری از ‌این اتفاق، استفاده از ریدایرکت 301 است. فرض کنید پرمالینک کنونی شما به این شکل است:
پرمالینک طولانی
قصد شما این است که آن را به این شکل تغییر دهید:
پرمالینک کوتاه شده
برای انجام این کار در وردپرس به این شکل عمل کنید:

  • مرحله اول: صفحه را به حالت ویرایش (Edit mode) برده و پس از تغییر URL روی دکمه آپدیت کلیک کنید.

کوتاه کردن پرمالینک در وردپرس

  • مرحله دوم: با استفاده از برنامه FTP، فایل .htcaccess را در فولدر روت وبسایت خود در وب سرور پیدا کرده و دانلود کنید.
  • مرحله سوم: خطوط زیر را به این فایل اضافه کرده و ذخیره نمایید:

ریدایرکت پرمالینک

  • مرحله چهارم: فایل را مجددا به همان مکان قبلی‌اش در وب سرور آپلود کنید.
  • مرحله پنجم: یک تب مرورگر جدید باز کرده و همه چیز را بررسی کنید. اگر URL قبلی را در نوار آدرس تایپ کنید باید به صفحه جدید ریدایرکت شوید.
  • مرحله ششم: به کنسول جستجوی گوگل رفته و از ابزار URL Inspection Tool برای اطمینان از دسترسی این موتور جستجو به پرمالینک جدید اطمینان حاصل کنید.

دسترسی لینک را در وبمستر پک کنید

  • مرحله هفتم: آدرس پرمالینک جدید باید درون نقشه سایت XML هم قرار گرفته باشد.

جمع بندی در خصوص پرمالینک

همانطور که گفته شد، ساختار پرمالینک نحوه سازماندهی URLهای وبسایت شما را مشخص می‌کند. بنابراین بهتر است قبل از ‌اینکه اقدام به راه ‌اندازی سایت خود کنید اطلاعات بیشتری راجع به آن کسب نمایید.
از دید سئو و کارایی سایت، هیچ تفاوتی بین ساختارهای مختلف پرمالینک وجود ندارد. بنابراین انتخاب تنظیمات مختلف برای پرمالینک تا حد زیادی به ترجیحات خودتان بستگی دارد. اما به خاطر داشته باشید که اعمال یک ساختار کلی و مشخص برای همه صفحات وبسایت از اهمیت زیادی برخوردار است. تا جای ممکن ‌این ساختار را تغییر ندهید. ولی اگر ناچار به‌ این کار شدید ‌می‌توانید از پلاگین‌هایی مثل Redirection استفاده کنید تا ترافیک سایت تحت تاثیر قرار نگیرد.

منابع:

  1. پرمالینک چیست؟
  2. راهنمای پرمالینک در وردپرس و چرا هرگز نباید از تنظیمات پیش فرض استفاده کرد

 

امتیازی ثبت نشده است.