با ما در ارتباط باشید: 0314566
تأثیر لینک خروجی در سئو سایت

بعضی موضوعات در سئو هستند که همیشه بین علما اختلاف انداخته‌اند 😄 یکی‌شان همین بحث تأثیر لینک خروجی در سئو سایت است. گویا کمپانی گوگل نمی‌‌خواهد بپذیرد که لینک‌های خروجی و ورودی، ارتباط مستقیمی با رتبه‌بندی سایت‌‎ها در موتور جست‌وجویش دارند، اما بعضی از تست‌ها و بررسی‌ها نشان می‌دهد که احتمالاً گوگل چیزی را از ما پنهان می‌کند و نمی‌خواهد تأثیر لینک‌های خروجی و ورودی را بر بهبود سئو بپذیرد.

خب سئوکارها باید حرف چه کسی را باور کنند؟ اصلاً چرا باید به بیرون از سایت‌مان لینک بدهیم؟

یک بار از آقای جان مولر (John Mueller)، وبمستر و تحلیلگر ارشد گوگل، درباره تأثیر لینک‌های خروجی بر Link Juice سؤال کردند. جان مولر به طرز جالبی از جواب دادن طفره رفت و گفت که این مبحث Link Juice (لینک جویس) را نباید خیلی جدی گرفت.

با‌این‌حال ما سرمان درد می‌کند برای کارگاه‌بازی و فکر می‌کنیم که پشت این طفره رفتن و انکار گوگل، رازی پنهان شده که باید با تحقیق و بررسی بیشتر آن را فاش کرد.

لینک های ورودی و خروجی: آیا هر دو مهم هستند؟

 اول بیایید ببینم تفاوت بین لینک ورودی و خروجی چیست. تصویر زیر که توسط morningscore طراحی شده و ما آن را ترجمه کرده‌ایم، به خوبی تفاوت بین لینک‎های خروجی و ورودی را نشان می‌دهد.

لینک های ورودی و خروجی: آیا هر دو مهم هستند؟

فرض کنیم شما صاحب سایت A هستید و به سایت B لینک داده‌اید. در این صورت لینکی که در سایت شما وجود دارد، لینک خروجی است. از طرفی سایت B از شما لینک گرفته، یعنی لینکی از بیرون به سمت آن رفته، پس لینک ورودی دریافت کرده است.

سئوکارها عموماً بر این باورند که لینک‌های خوب و مرتبطی که به سمت سایت شما می‌آیند، یعنی همان بک‌لینک‌ها، در رتبه‌بندی شما بسیار اهمیت دارند. تجربه نشان می‌دهد که لینک‌های ورودی برای گوگل هنوز فاکتور مهمی در رده‌بندی سایت‌ها هستند. البته گوگل دائماً در حال به روزرسانی الگوریتم‌هایی است که تأثیر بک لینک را کم کند و تمرکز را بیش از پیش روی رضایت مخاطب بگذارد، اما تا این لحظه که شما دارید این متن را می‌خوانید، بک‌لینک بیشترین تأثیر را در میان فاکتورهای تعیین‌کنندۀ رتبۀ سایت دارد. این همان چیزی است که گوگل سعی دارد آن را انکار کند.

در دورانی که محتوای ارزشمند و مفید حرف اول را می‌زند، بک لینک گرفتن یک جورهایی مثل تقلب کردن است. گوگل هم معلمی است که می‌داند دانش‌آموزش می‌تواند با تقلب کردن، راحت نمره بیاورد. خب معلوم است که هیچ معلمی به شما نمی‌گوید تقلب کن تا راحت نمره بگیری. دلیل این‌که گوگل سعی دارد تأثیر لینک جویس را انکار کند و مدام در حال تولید الگوریتم‌هایی است که این تأثیر را کمرنگ کند همین است. گوگل دارد خیلی زیرپوستی کاری می‌کند تا ذهنیت ما به سئو تغییر کند و به محتوا و روش‌های کلاه‌سفیدتر روی بیاوریم و از طرفی تمام تلاشش را می‌کند تا به صورت تکنیکی هم سلطۀ بک لینک را از بین ببرد. چه سیاست هوشمندانه و ظریفی. 👌

به هر حال تا این لحظه لینک‌های ورودی تأثیر غیرقابل انکاری در سئو سایت دارند، اما لینک‌های خروجی چه؟

لینک‌های خروجی تأثیر مستقیمی در سئو سایت ندارند و مصداق «تو نیکی می‌کن و در دجله انداز» هستند.

درواقع با نوعی رویکرد نوع‌دوستانه طرف هستیم که اگر شانس بیاوریم، ایزد در بیابان پس‌مان می‌دهد و ما هم از دیگران لینک می‌گیریم. اما جدای از شوخی هرچه شما بیشتر با دیگران ارتباط بگیرید (به آن‌ها لینک بدهید) احتمال برخورد مؤثر بیشتر می‌شود. یعنی احتمال این که آن‌ها هم به شما لینک بدهند، افزایش پیدا می‌کند. بنابراین مهم است که به خارج از سایت خودتان لینک بدهید و این کار به صورت غیرمستقیم می‌تواند به سئو شما کمک کند.

چرا سئوکارها از لینک دادن به دیگران می‌ترسند؟

فقط سئوکارهای تازه‌کار نیستند که از لینک دادن به دیگران می‌ترسند. بسیاری از سئوکارهای ماهر کارکشته هم ریسک نمی‌کنند و از دامین آتوریتی سایت‌شان برای دیگران مایه نمی‌گذارند. اما چرا؟ مگر دامین آتوریتی پول است که با خرج کردن، کم شود؟

جواب این است که در برخی موارد، گوگل سایت‌هایی را که به بیرون لینک داده‌اند، جریمه می‌کند و یا طبق الگوریتم‎‌ها، رتبه‌اش را کاهش می‌دهد. بیایید ببینیم در چه مواردی این اتفاق می‌افتد.

همسایه‌های بد

همسایه‌های بد سایت‌هایی هستند که یا به‌طور علنی به چیزهایی مثل موضوعات 18+ ، قمار و فروش اقلام غیرمجاز (قرص‌های بدون نسخه یا مواد مخدر و ...) می‌پردازند یا به نحوی لابه‌لای محتواهای دیگرشان این چیزها را هم گنجانده‌اند. سایت‌هایی هم هستند که به آن‌ها warez می‌گویند و حقوق مؤلف یا copyright را نقض می‌کنند. اگر به چنین سایت‌هایی لینک بدهید، شریک جرم حساب می‌شوید و کلاه‌تان پس معرکه است.

نمی‌خواهیم به همه‌چیز و همه‌کس مشکوک‌تان کنیم، اما تا این‌جاییم و دربارۀ همسایه‌های بد حرف می‌زنیم، هشداری هم دربارۀ برخی از رقبا به شما بدهیم. یکی از روش‌های کلاه‌سیاه سئو، سئو منفی رقیب است. یعنی من به جای شرافتمندانه کار کردن روی سایت خودم، با تخریب رقیب و پایین بردن او بالا بروم. بعضی از رقبای شما ممکن است با لینک سازی روی سایت‌های نامناسب و با کلمات نامناسب، برای شما لینک‌سازی کنند. گوگل این پیوندها را می‌بیند و سایت شما را جریمه می‌کند. برای این‌که جلو این اتفاق را در وقت مناسب بگیرید، هرازگاهی از طریق سرچ کنسول گوگل، لینک‌های ورودی را چک کنید و چنین لینک‌هایی را گزارش کنید تا توسط گوگل خوانده نشوند.

محتوای تولیدشده توسط کاربر یا UGC

 محتواهایی که توسط کاربران تولید می‌شوند، چیزهایی مثل کامنت‌ها یا مطالب موجود در فروم‌ها ممکن است حاوی محتویات نامناسبی باشد که به سایت شما لینک شده. این کامنت‌ها هم ریسکی هستند. گوگل پیشنهاد می‌کند که از (rel=“UGC”) UGC link attribute برای این محتواها استفاده کنید تا به گوگل بفهمانید که این محتواهای حاوی این تگ را شما تولید نکرده‌اید و آن را به حساب شما نگذارد. در کل هم که بهتر است کامنت‌های سایت خودتان را منترل شده منتشر کنید تا محتوای نامناسب در آن نباشد.

 لینک‌های شکسته

گاهی سایت‌هایی که به آن‌ها لینک می‌دهید، یک شبه از بین می‌روند یا به هر دلیلی از دسترس خارج می‌شوند. حالا تصور کنید مخاطبی که در سایت شما می‌گردد، روی چنین لینکی کلیک کند و ارور 404 ببیند. این موضوع، جدا از مسئله سئو برای اعتبار شما خوب نیست که مخاطب را به صفحه‌ای که وجود ندارد بفرستید. چک کردن دائم این دامنه‌ها و بررسی این‌که لینک‌های خروجی سالم هستند یا نه، کاری زمان‌بر و پرریسک است که بسیاری از سئوکارها زیر بارش نمی‌روند و به همین دلیل قید لینک دادن به دیگران را به کل می‌زنند.

جای تعجب نیست که بسیاری از سئوکارها فقط به سایت‌هایی مثل ویکی پدیا یا سایت‌های بسیار معتبر این‌چنینی لینک می‌دهند؛ آن هم صرفاً برای این‌که در بی‌خطرترین شکل ممکن از مزایای آن استفاده کنند.

گوگل درباره مزایای لینک‌های خروجی چه می‌گوید؟

علیرغم همه دردسرهایی که لینک‌های خروجی ممکن است برای ما ایجاد کنند، شکی نیست که این نوع لینک‌سازی مزایایی برای سایت‌ها دارد؛ هم برای گوگل و هم برای صاحبان سایت‌ها. گوگل در این سال‌ها حرفهای ضدونقیض زیادی دربارۀ لینک‌های خروجی زده و موضع شفافی دربرابر آن نگرفته است، اما طبق کاراگاه‌بازی‌‎های ما، همین آقای جان مولر که زیر بار پذیرفتن تأثیر لینک‌های خروجی نمی‌رود، یک بار در سال 2019 در ویدئویی که در کانال یوتیوب Google Search Central منتشر کرد، در دقیقۀ 1:19 علناً مخاطبانش را تشویق کرد که از لینک های خروجی استفاده کنند و گفت که لینک دادن به منابع بیرونی به شرطی که برای سایت شما ارزش افزوده تولید کند، کاملاً کار درستی است. ویدئویی که در ادامه می‌بینید، همان کلیپ آقای جان مولر است که ما برایتان ترجمه کرده‌ایم و می‌توانید آن را با زیرنویس فارسی ببینید.

 

گوگل در سال 2019 الگوریتمی را به نام E-A-T منتشر کرد که براساس آن سه فاکتور تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن، معیارهایی جدید برای رتبه‌بندی در نظر گرفته شدند. پس بر این اساس اگر به سایت‌هایی که در زمینه شما متخصص هستند، اعتبار خوبی دارند و قابل اعتمادند لینک بدهید، به سئو سایت‌تان کمک کرده‌اید.

پیوند دادن به منابع، به‌ویژه منابع بسیار معتبر مانند دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی یا نشریات برجسته (چیزهایی مثل نیویورک تایمز، گاردین، وال استریت ژورنال و نمونه‌های معتبر ایرانی آن...)، برای شما اعتبار ایجاد می‌کند.

اصلاً یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شبکۀ اینترنت، انشعابی بودن آن ایت؛ همین که بتوانید در هر مقاله دری را به دنیای مقاله دیگری باز کنید و هیچ وقت هیچ بن بستی در کار نباشد. لینک دادن به بیرون این مزیت را هم دارد.

اثبات تأثیر مستقیم لینک‌های خروجی بر سئو

گوگل درباره تأثیر لینک‌های خروجی بازیگوشی می‌کند و جواب سرراست نمی‌دهد؟ ایرادی ندارد. این را در گوشی از ما بشنوید: لازم نیست هرچیزی را که گوگل یا هر غول IT دیگری گفت، بی‌چون‌وچرا بپذیرید. گاهی نتیجه تجربیات ما کاربران از اظهارات این غول‌ها قابل استنادتر است. ما هم در پونه مدیا این تجربه را داریم و مثل بسیاری دیگر از سئوکارها تجربه به ما ثابت کرده که لینک‌های خروجی واقعاً در طول زمان تأثیرگذارند و این که این تأثیر مثبت باشد یا منفی به شما بستگی دارد.



5 از 5