با ما در ارتباط باشید: 0314566
تجهیزات لازم برای ضبط صدا
تجهیزات لازم برای ضبط صدا

در بحث قبل در خصوص چگونگی ساخت یک استودیو، با ایده‌آل ترین تجهیزات و همچنین آماده سازی محیط با کمترین امکانات و با حداقل هزینه، برای ساخت پادکست صحبت شد. بعد از اینکه محیطی مناسب، برای ضبط و تولید تدارک دیدیم، نوبت به اصلی ترین بخش کار می‌رسد. برای انجام هرکاری وسایل و تجهیزاتی نیاز است. ابزار مناسب، انجام کار را راحت و البته لذت بخش می‌کند.

همانطور که از کمترین امکانات در آماده کردن اتاق برای ضبط استفاده کردیم، به جای استفاده از تجهیزات مجزایی مثل میکروفون، هدفون و ... تنها با نصب یک اپلیکیشن ساند رکوردر روی گوشی موبایلتان و با استفاده از میکروفون خود گوشی و یا هدست گوشی، شما می‌توانید تمام تجهیزات صدابرداری را فاکتور بگیرید و بعد از انتقال آن روی کامپیوتر، بدون هزینه این مرحله را هم به سرانجام برسانید.
در هر صورت این کار را هم با وسایله‌ای ساده مثل گوشی موبایل شدنی است، هم با بهره گیری از بهترین و مدرن ترین تجهیزات ضبط صدا عملی است. اما باید در نظر داشت که یکی از فاکتورهای اصلی برای جذب مخاطب، ارائه یک محصول با کیفیت است. این یکی از اصول برای حفظ و وفادار ماندن مخاطب به شماست. اینجا هرچه کیفیت صدای پادکست شما بالاتر باشد، شنونده راغب تر برای شنیدن است و هرچه به جزئیات بیشتر پرداخته شده باشد برای آنها جذاب تر است. در ادامه به معرفی تجهیزات و امکاناتی می‌پردازیم که در کیفیت پادکست شما، اثر بسیار مطلوبی دارد.

  • میکروفون
  • پایه
  • صفحه پاپ
  • هدفون

میکروفون
ابزار بنیادی ساخت پادکست و اساساً ضبط صدا میکروفن است. برای این کار می‌توانید از میکروفون‌های ساده موجود در بازار که برای مصارف معمولی به کار می‌رود استفاده کنید. انتخاب های دیگری هم برای میکروفون دارید، در صورتی که می‌خواهید یک سیستم حرفه‌ای تدارک ببینید و با آسودگی خاطر کارتان را شروع کنید، یک کارت صدای اکسترنال به همراه یک میکسر نیاز دارید.
کارت صدای اکسترنال ( کارت های صدا در کامپیوتر به دوبخش کارت های داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند، که در کارت های خارجی تمامی کنترل صوتی با خروجی و ورودی های متعدد در یک باکس مجزا و خارج از کیس قرار می‌گیرد) و میکسر (میکسر همانطور که از نامش بر می‌آید وظیفه ترکیب صدای لاین های مختلف صوتی را دارد) فارغ از اینکه ورودی و خروجی های متنوعی در اختیار شما قرار می‌دهد، به جهت حرفه‌ای در کیفیت و عملکرد، تفاوت‌های بسیار زیاد و غیر قابل مقایسه‌ای با سیستم صوتی اینترنال کامپیوتر شما دارند.
اما با این حال میتوانید به میکروفون یواس‌بی (میکروفون‌ USB از تکنولوژی های جدید در میکروفون است، با حفظ تمام اجزای میکروفن های سنتی ) داینامیک نیز فکر کنید، این میکروفون ها بنابه تکنولوژی جدیدی که در آنها به کار رفته تمام تجهیزات بهینه سازی و تبدیل را درون خود به همراه دارند و به راحتی با یک کابل به کامپیوتر شما متصل می‌شود، و کارکرد بسیار راحتی را نیز به ارمغان می‌آورند. این هم انتخابی معقول و البته به دلیل عدم نیاز به کارت صدای اکسترنال و میکسر با بهره‌گیری از درگاه USB بسیار مقرون به صرفه است.
پایه
برای راحتی در کارِ ضبطِ صدا، پایه میکروفون وسیله‌ ای کارآمد و چه بسا، لازم به شمار می‌رود. پایه ها نیز انواع مختلفی دارند که رایج ترین آنها پایه های صاف و پایه های بوم هستند. پایه های صاف و کوتاه هردو با اهرمی عمود به زمین، میکروفون را نگه می‌دارند و بعضاً در وسط اهرم، گیره‌ای برای تنظیم ارتفاع دارند. پایه های بوم نیز این قابلیت را دارند که علاوه بر اهرم عمودی، اهرمی دیگر به آن متصل است که کار جهت دادن به میکروفون را آسان می‌کند.
صفحه پاپ
صفحه پاپ، فیلتر یا صفحه‌ای است که باطراحی های مختلفی تولید شده. عملکرد این فیلتر ها به این شکل است که جریانِ بادِ حاصل شده از ادای بعضی حروف مانند “ب” “پ” “ت” را گرفته و از رسیدن آن به میکروفون و در نهایت از ضبط آن صدا جلوگیری می‌کنند. کاربرد دیگر آن جلوگیری از رسیدن رطوبت خارج شده از دهان به سنسور میکروفون است.
هدفون
هدفون در تولید پادکست کمک می‌کند که کنترل دقیق تری در طول کار داشته باشید و ضمن بررسی جزئیات صدا و شنیدن صدای دریافتی از میکروفون نقایص کار را همان ابتدا متوجه شده و نیاز به انجام کار دوباره برای اصلاح نیست. در این کار نمی‌توان از بلند گوها کمک گرفت، چون صدای حاصل از پخش بلند گو را میکروفون ضبط میکند و صدای ضبط شده دارای تکرار (اکو) است.
هدفون های استودیو با توجه به کیفیت و برند تولید کننده آن قیمت های متفاوتی دارند و به دو گروه اصلی پشت باز (Open Back) و پشت بسته (Closed Back) تقسیم می‌شوند. در ساخت هدفون های پشت بسته سعی شده تا بعد از قرار دادن آن روی گوش نشتی صدا به بیرون به حداقل برسد و به غیر از اپراتور کسی صدای را نمیشنود، اما در هدفون های پشت باز همانگونه که از نامشان پیداست تلاشی برای نشت صدا به بیرون نشده و علاوه بر آن برای کارهای طولانی مدت بسیار مناسب است.

امتیازی ثبت نشده است.