با ما در ارتباط باشید: 0314566
سئو پادکست چیست؟

محتوای با کیفیت به همراه سئو و لینک سازی، یکی از سه ستون اصلی در هر استراتژی سئو موفق است.
در استراتژی تولید محتوای سنتی از پست های وبلاگ، مقالات ، تصاویر و گاهی اوقات ویدیو به عنوان منابع اصلی محتوا استفاده می شود.
گرچه این موارد مهمترین روش ها برای جذب مخاطب هستند، اما در این بین پادکست ها به عنوان یک فاکتور نادیده گرفته شده تلقی می شود. پادکست ها می توانند برند شما را توسعه دهند و باعث ایجاد ترافیک مستقیم شوند. همچنین، امکان ساخت محتوای غنی و جذاب را به سایت شما اضافه کرده و قابلیت لینک سازی را نیز برای صفحات فراهم می کنند.
البته، ساخت پادکست به این راحتی ها هم نیست. شما باید بدانید که چگونه پادکست های خود را برای موتورهای جستجوگر بهینه کنید. طبق آخرین بیانیه گوگل، موتورهای جستجو قادر به یافتن مطالب از طریق صدا نیز هستند.
یعنی در صورتی که کاربران به فرض کلمه "آموزش زبان فرانسه" را سرچ کنند، موتورهای جستجو ابتدا پادکست ها و ویدئوها را در اولویت قرار می دهند، سپس به دنبال محتوای متنی و تصویری می روند.
بنابراین مهم است که پادکست های خود را به گونه ای تولید کنید که کاملا بهینه باشند. موتورهای جستجو مطالب بهینه و سئو شده را خیلی راحت تر و سریع تر پیدا می کنند.

چگونه پادکست خود را سئو کنیم؟ 

در ادامه چند روش مهم و اصولی را برای سئو کردن پادکست به شما آموزش می دهیم.

برای سئو پادکست عناوین را با دقت انتخاب کنید

چه قدر طول می کشد تا پادکست شما در اپلیکیشن iTunes و Google Play پیدا شود؟ همه چیز به عنوان شما بستگی. الگوریتم رتبه بندی iTunes به عنوان پادکست شما توجه ویژه ای میکند البته در کنار این موضوع بر عواملی مانند تعداد مشترکین و تعداد کل بازدیده های پادکست نیز تأکید زیادی دارد.
این بدان معناست عنوان پادکست شما در عین حالی که جذاب، بهینه و مرتبط با محتوای درون آن است، نباید آنقدر مبهم باشد که نتواند محتوای پادکست را به زبان ساده بیان کند.
زمانی که گوگل اعلام می کند که پادکست ها به جستجوهای ربات هایش اضافه شده اند، یعنی یک الگوریتم فوق العاده پیشرفته پشت آن وجود دارد. به بیان ساده تر، گوگل قادر است تا با شنیدن عنوان پادکست خیلی زود به محتوای آن پی ببرد.
بنابراین مطمئن شوید که مهمترین کلمات کلیدی خود را در عنوان پادکست قرار داده اید.

اگر پادکست شما از قبل ایندکس شده، بهتر است دست به عنوان آن نزنید. چرا که ربات های گوگل برای مدت زمان زیادی آن را از نتایج خود حذف می کنند و مجددا برای ایندکس کردن آن اقدام می کنند. به جای این کار می توانید خیلی راحت با افزودن یک زیر عنوان اقدام به تاکید بیشتری روی محتوا و یا کلمه کلیدی جدید کنید.

به عنوان مثال، اگر عنوان پادکست شما "آموزش مکالمه فرانسه" است و محتوای شما درباره "گرامر فرانسه" نیز صحبت کرده، می توانید با افزودن یک زیر عنوان یا زیرنویس "آموزش مکالمه به همراه گرامر فرانسه" به موتورهای جستجو تغییرات اعمال شده را گوش زد کنید.
از آنجایی که گوگل و سایر ابزارها از این موضوع و تغییرات احتمالی آگاهی دارند، مطمئنا خیلی زود منظور شما را خواهند فهمید.

یافتن کلمات کلیدی و مرتبط برای پادکست

درباره سئو پادکست باید بگوییم که نحوه بهینه کردن آن خیلی با نحوه بهینه کردن محتوای متنی فرقی ندارد. شما باید از کلمات کلیدی کانونی و LSI به درستی در پادکست خود استفاده کنید.
مثلا اگر پادکست شما 5 دقیقه است، باید در هر 30 ثانیه از کلمه کلیدی اصلی و همچنین کلمات مرتبط با آن استفاده کنید. البته برخی از کارشناسان معتقدند که بهتر است بیشتر از اینها از کلمات کلیدی در پادکست خود سخن بگوییم تا تاکید بیشتری روی موضوع کنیم.
به هر حال پادکست ها هنوز نوپا هستند و اطلاعاتی جامعی در خصوص سئو کردن آنها در دسترس نیست.

بهینه سازی خوراک خبری (RSS feed)

خوراک خبری یا خبرمایه در واقع همان نوتیفیکیشن است. تصور کنید اگر اینستاگرام یا تلگرام شما هنگام دریافت پیام از دوستان خود هیچ نوتیفیکیشنی ارسال نمی کرد. در نتیجه شما مجبور بودید که مدام اپلیکیشن های خود را چک کنید تا مبادا کسی به شما پیام داده باشد.
خوراک خبری این امکان را به سایت شما می دهد تا هنگام انتشار محتوای جدید به کاربران شما نوتیفیکیشن ارسال کند. به طوری که اجازه می دهند تا پادکست ها و سایر محتواهای سایت به صورت خودکار در انجمن های مختلف بگذارند.
این محتواها از طریق ایمیل و سایر صندوق های پست الکترونیکی به کاربران ارسال می شوند.
خوراک خبری شما همچنین اطلاعاتی از پادکست شما را در اختیار سیستم عامل های مختلف به ویژه گوگل، iTune قرار می دهد. بنابراین هنگامی که می خواهید عنوان یا توضیحات پادکست خود را به روز کنید، باید آن را در خوراک RSS نیز به روز کنید. برای به روزرسانی هر یک از قسمت ها در iTunes یا سایر ابزارها ممکن است 24 ساعت طول بکشد.

راه اندازی وب سایت برای اعتبار بخشی به پادکست

درست است اپلیکیشن های رایگانی نظیر یوتیوب، آیتون، اینستاگرام، تلگرام و ... برای بارگذاری وب سایت وجود دارند، اما هیچ کدام از آنها اعتبار یک وب سایت شخصی را ندارند.
با استفاده از وب سایت خود می توانید به اعتبار پادکست ها بیافزایید و آن را به مقصد ارزشمندی برای ارسال ترافیک توسط گوگل تبدیل کنید. ما به عنوان متخصص سئو همیشه در تلاش هستیم پیوندهای معتبر بیشتری را به سایت های خود جذب کنیم. پادکست عالی فقط نوع دیگری از محتوا است که می توانید برای جذب آن پیوندها استفاده کنید.
اگر کاربری پس از بازدید از سایت شما تصمیم به لینک دادن به محتوای پادکست شما کرد، وجود پادکست شما در سایر سایت های معتبر می تواند به عنوان "اثبات اعتبار" و اجتماعی بودن آن باشد؛ به طوری که ثابت می کند محتوای شما معتبر، با کیفیت و قابل اعتماد است و بنابراین ارزش لینک دادن به آن وجود دارد.

در کنار پادکست خود محتوای متنی تولید کنید 

راه آسان دیگر برای افزایش ترافیک، ایجاد محتوای پیشنهادی از سوی موتورهای جستجو است. موتورهای جستجو زمانی که در مورد مطلبی (آن دسته از مطالبی که محتوای زیادی در موردشان تولید نشده) حتی برای یک بار هم که شده سرچ شوند، به سایت ها پیشنهاد همکاری می دهد.
گوگل زمانی که مطلبی سرچ شود در پایین صفحه یک سری موضوعات مرتبط پیشنهاد می کند که درباره آنها مطلب تولید شود.
شما می توانید علاوه بر تولید محتوای متنی یا غیره از پادکست ها نیز برای کلمات پیشنهادی گوگل استفاده کنید.
توصیه می شود همراه پادکست، محتوای متنی نیز تولید کنید. محتوای متنی به بهینه تر شدن صفحه و پادکست کمک زیادی می کند. به طوری که پس از هر بار انتشار پادکست، یک پست نیز درباره آن منتشر کنید و به پادکست خود لینک دهید.

بهینه کردن توضیحات متا برای پادکست

هنگام انتشار پادکست خود حتما به قسمت متا یا توضیحات پادکست توجه کنید. توضیحات پادکست در واقع چکیده ای از محتوای آن ارائه می دهند. این امر هم کاربران را از محتوای پادکست مطلع می کند، هم موتورهای جستجو را به محتوای آن آشنا می کند.
استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا ضروری است. در غیر این صورت سئو پادکست شما تکمیل نخواهد شد.

گوش دادن به پادکست

چگونه پادکست خود را SEO-Friendly کنیم؟

فرقی نمی کند که قبلا پادکست ساخته اید یا نه اما باید آن را طوری تولید کنید که هم از نظر کاربر و هم از نظر موتورهای جستجو همه چیز تمام باشد.
سئو دوستانه SEO-Friendly)) به این معنی است که لینک های صفحه، نحوه ریسپانسوی بودن، جاوااسکریپت ها، سرعت سایت و ... همگی بهینه باشند. اما این موضوع در پادکست ها متفاوت است. چراکه پادکست ها صفحه نیستند که آنها را برای موبایل ریسپانسیو کنیم یا کدهای آن را بهینه سازیم.
بنابراین برای درک بهتر سئو دوستانه پادکست به ادامه مطلب توجه کنید.

  • با صدایی رسا صحبت کنید

همانطور که در زندگی عادی نیز نباید با سرعت و لحنی نامناسب صحبت کرد، در تولید پادکست نیز باید به این مسئله توجه نمود.
قابلیت های NLP Google روز به روز در فهم کلمات کلیدی کلامی بهبود می یابند. با این حال، فریاد زدن یا صریح صحبت نکردن کار را برای ربات های AI دشوار می کند.

پادکست خود را سئو کنید
در واقع شما باید به گونه ای صحبت کنید که ربات های گوگل بتوانند کلام شما را تجزیه و تحلیل کنند. فراموش نکنید که شما به زبان فارسی قرار است پادکست بسازید. درست است که گوگل به تمامی زبان های زنده دنیا مسلط است، اما پیشفرض آن زبان لاتین است. یعنی ممکن است برخی از کلمات فارسی را نتواند درک کند.
از همه مهمتر لحن برای ربات های AI اهمیت ویژه ای دارد. آنها قادرند تا نحوه سوالی و خبری بودن کلام را تشخیص دهند. نکات زیر را حتما در نظر بگیرید:

  1. بریده بریده حرف نزنید
  2. نفس نفس نزنید
  3. صدایتان نلرزد
  4. حتما صاف بنشینید
  5. قبل از شروع آب بنوشید
  6. محتوای خود را از حفظ بگویید
  • ساخت پادکست های مکرر

رونویس و ساخت اپیزود می تواند کاری طاقت فرسا باشد. اما انتشار پادکست های متوالی تاثیری بسیار زیادی روی سئو دارد.
موتورهای جستجو قطعا برای سایت هایی که به طور مداوم محتوای تولید کنند، امتیاز ویژه ای قائل هستند. و جایزه ویژه آنها به چنین سایت هایی بالا آوردن وب سایتشان در صفحات نخست است.

  • ایجاد سرفصل های مختلف برای پادکست (Chapter)

تقسیم پادکست به سرفصل های مختلف یک روش خارق العاده برای آسان کردن آن برای شنوندگان است.
چپترها به کاربران این امکان را می دهند تا بدون گوش دادن به کل فایل صوتی، به بخش مربوط به آنچه که به دنبال آن هستند، بروند.
علاوه بر این، داشتن یک فهرست از چپترها یک روش عالی برای قرار دادن کلمات کلیدی در صفحه است.
این کار باعث می شود تا هم توزیع کلمات کلیدی روند مطلوبی داشته باشد، هم محتوای شما از نظر گوگل سازمان یافته تر جلوه دهد.
اگرچه شواهد زیادی برای اثبات اینکه سرفصل های پادکست کلید شما برای کسب رتبه های عالی هستند وجود ندارد، این این کار یک قانون خوب برای جذب کاربر است.
فرض کنید در پادکست "آموزش زبان فرانسه" شما 4 ساعت صحبت کرده اید. حال، کاربر از کجا بداند که سرفصل فعل ها در کجای آن قرار دارد؟ آیا برای یافتن آن باید 4 ساعت پادکست را گوش کند.
مسلما بخش بندی پادکست می تواند بسیار کاربرپسند باشد و گوگل نیز به این کار امتیاز می دهد. گوگل هیچ گاه کاری را بی علت انجام نمی دهد. زمانی که در سال 2018 سرعت سایت را به فاکتورهای سئو خود اضافه کرد، قطعا هدفی جز دسترسی آسان و سریع کاربر به سایت نداشته است.
پس اگر بخش بندی محتوا از نظر گوگل و سایر اپلیکیشن ها مهم است، دلیل آن راحتی کاربر می باشد.

  • برای هر سرفصل یک خلاصه بنویسید

نوشتن خلاصه برای هر سرفصل روشی ایده آل برای جلب نظر کاربر است. در برخی از مواقع باید فقط و فقط به فکر کاربران باشید نه گوگل!
متاسفانه خیلی از افراد تنها به سئو توجه می کنند و هیچ نگاهی به رابط کاربری آسان ندارند. تمام ابزارها و اپلیکیشن ها در راستای تامین نیازهای مردم طراحی شده اند. پس تمام فرایندی که آنها از آن به عنوان سئو یاد می کنند جهت سهولت کار کاربران است.
نوشتن تمام متن پادکست می تواند به کاربران کمک زیادی کند. فرض کنید کاربری حواسش پرت شد و نتوانست ثانیه ای از کلام شما را گوش کند، در این صورت اگر متن پادکست وجود داشته باشد آن را هنگام گوش دادن جلوی چشمان خود می گذارد و دیگر نیازی به توقف و عقب راندن پادکست ندارد.
به این کار می گویند سئو دوستانه و کاربرپسند در پادکست!

  • حجم پادکست را تا می توانید بهینه کنید

خیلی از کاربران علاقه به ذخیره پادکست ها دارند. از این رو، پایین بودن حجم پادکست موجب می شود تا هم سایت سبک شود و هم حافظه گوشی یا لپ تاپ کاربران اشغال نشود.
البته نباید حجم پادکست طوری کاهش یابد که به کیفیت آن صدمه وارد شود. کیفیت صدا مهمترین فاکتور یک پادکست خوب است. در واقع تمام تلاش ما در این مطلب این بود تا یک پادکست با کیفیت و همه چی تمام بسازید.
حال اگر تمامی فاکتورهای سئو را نیز اعمال کنید اما کیفیت صدای پادکست ضعیف باشد، بهتر است بگوییم هیچ کاری انجام نداده اید. شما می توانید به بهترین پادکست سئو در پونه مدیا به صورت رایگان دسترسی پیدا کنید.

 

منابع : 

6 روش برای افزایش مخاطبان پادکست خود با سئو

SEO پادکست: چگونه رتبه بندی پادکست خود را انجام دهیم

امتیازی ثبت نشده است.