با ما در ارتباط باشید: 0314566
الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چه تاثیری روی رتبه سایت شما دارد؟

الگوریتم کبوتر در سال 2013 برای آمریکا و در دسامبر 2014 برای بقیه ی کشورهای منتشر شد. اگر از موتور جستجوی گوگل استفاده کرده‌اید، می‌دانید که گوگل از هر جزییاتی برای رساندن شما به نتیجه دلخواهتان استفاده می کند. روز به روز دقت گوگل در جستجو بیشتر از قبل می شود و این تغییرات خیلی قابل لمس هستند. یکی از الگوریتم‌های گوگل که نتایج دقیقی برای جستجو پیدا می‌کند، الگوریتم کبوتر است. این الگوریتم از اطلاعات مربوط به مکان و فاصله استفاده می‌کند تا نتیجه کارآمدی نمایش دهد.

الگوریتم کبوتر گوگل (Google Pigeon Algorithm) چیست؟

بگذارید با استفاده از یک مثال الگوریتم کبوتر را توضیح بدهیم. اگر همین الان در مرورگرتان در گوگل، (بانک‌های نزدیک من) را سرچ کنید، دقیقا سه نتیجه همراه با نقشه و امتیاز از بانک‌های نزدیک شما نشان داده می شود. این گروه سه تایی را در ابتدای صفحه می بینید و بقیه نتایج به شکل معمولی نشان داده می‌شوند. نمایش این مجموعه سه تایی، دقیقا کار الگوریتم کبوتر است. من همین الان سرچ کردم و شما می‌توانید اسکرین شات را ببینید.

پک سه تایی الگوریتم کبوتر

 

الگوریتم کبوتر هم سو با الگوریتم‌های جستجوی گوگل طراحی شده است و بر اساس مکان و فاصله، نزدیک‌ترین نتایج را به کاربر نشان می دهد. متخصصان سئوی محلی (Local SEO) متوجه شدند که بعد از استفاده گوگل از الگوریتم کبوتری تغییرات بسیاری در رتبه دهی سایت‌ها (Ranking) ایجاد شد. برای مثال در الگوریتم قبلی گوگل، وقتی جستجو بر اساس مکان انجام می‌دادید به جای پک سه تایی، یک پک ۷ تایی از نتایج نشان داده می شد. خب حالا با استفاده از الگوریتم کبوتر، نتایج جستجو، فرق کرده و بعضی از سایت‌ها که با الگوریتم قبلی در صدر بودند حالا از نتایج جستجو تقریبا حذف شده‌اند.

وقتی مثالی که گفتم خودتان انجام دهید، متوجه دقت این الگوریتم می‌شوید. نکته جالب و هیجان انگیز درباره الگوریتم کبوتر این است که از اطلاعات مکانی شما استفاده می‌کند و دقیقا بر اساس فاصله فیزیکی به شما نتایج را نشان می‌دهد. در موتور جستجوی گوگل، فاکتور های زیادی وجود دارد که باعث می شود سایت در رتبه‌های بالا قرار بگیرد. بعضی از این فاکتور‌ها را احتمالا می‌دانید: دامنه، کلمات کلیدی استفاده شده در محتوا، تعداد کلمات محتوا، سرعت لود شدن صفحه سایت و ... این فاکتور‌ها باعث می‌شوند که سایت شما در رتبه‌های بالا قرار بگیرد. گوگل از این فاکتور‌ها و یک عالمه فاکتور دیگر استفاده می‌کند که نتایج بهتری ارائه کند ولی تا به حال از مکان و فاصله به عنوان فاکتور رتبه بندی استفاده نکرده بود.

الگوریتم کبوتر

نکات مثبت و منفی الگوریتم کبوتر (Pigeon Algorithm)

همان طور که گفتیم، این الگوریتم تقریبا در سال ۲۰۱۴ به طور سراسری پیاده سازی شد. با گذشت چند سال شاید بتوان چشم انداز بهتری به عملکرد الگوریتم کبوتر داشته باشیم. اوایل که الگوریتم کبوتر پیاده سازی شده بود بعضی از کسب و کار‌ها و اصطلاحا مارکتر‌ها دیدند که یک شبه اتفاقی افتاده و دیگر در رتبه‌های بالای موتور جستجو نیستند. این موضوع برای این کسب و کار‌ها خیلی نگران کننده بود. البته شما به عنوان کاربر نیازی نبود که نگران باشید چون الگوریتم کبوتر، نتایج را خیلی دقیق‌تر ، بر اساس مکانی که شما بودید، در پک سه تایی نشان می‌داد و احتمال اینکه این اطلاعات بدرد شما بخورند بیشتر بود.

بعد از گذشت چند سال از پیاده سازی الگوریتم کبوتر، گوگل دیگر متخصص این شده بود که بهترین و با کیفیت‌ترین نتایج را بر اساس مکان و فاصله فیزیکی، نمایش بدهد. البته یک نکته کوچک درباره الگوریتم کبوتر وجود دارد که شاید تا حدودی تاثیر منفی داشته باشد. برای مثال تصور کنید که در شرق تهران هستید و می‌خواهید بهترین پیتزا نزدیک خودتان را پیدا کنید، حالا اگر یک پیتزا خوب کمی دورتر از شما باشد، و طبق الگوریتم کبوتر، در محدوده شما نباشد، در نتایج نشان داده نمی‌شود و هم شما و هم آن رستوران ضرر خواهید کرد. حیف!

الگوریتم کبوتر گوگل

آیا الگوریتم کبوتر به نفع کاربران بوده است؟

همان طور که در مثال برای شما گفتم، ممکن است الگوریتم کبوتر باعث شود یک انتخاب خوب را از دست بدهید. البته که این یک مثال بسیار ساده و سطحی از تاثیر الگوریتم کبوتر است. برای اینکه دقیقا بدانیم که تاثیرات این الگوریتم روی کسب و کار ها و کاربران به چه شکل بوده است نیاز به آمار و آنالیز های دقیق داریم تا بر اساس آن نظر بدهیم.

این آمار‌ و آنالیز ها به شکل های مختلف در قالب نمودار یا دیاگرام نشان داده‌ شده اند ولی ما در این مطلب خیلی ساده به شما می‌گوییم که الگوریتم کبوتر دقیقا چه تاثیراتی روی چه کسب و کار هایی داشت. به این آمار که با مقایسه الگوریتم قبلی گوگل و الگوریتم کبوتر پرداخته توجه کنید. در این آمار میزان بدرد بخور بودن نتیجه نسبت به قبل، در واقع بررسی شده است. یعنی اینکه چه جستجو‌هایی بهترین نتیجه را به کاربر داده اند:

جستجو‌های مربوط به مراکز پزشکی و بیمارستان‌ها ۴/۴ ٪
جستجو‌های مربوط به غذا و رستوران‌ها  ۴/۵ ٪
جستجو‌های مربوط به فروشگاه‌ها ۴/۳۲ ٪
جستجو‌های مربوط به مراکز قضایی ۳/۵۵ ٪
جستجو‌های مربوط به نقل و انتقال ۱/۳۱ ٪
جستجو‌های مربوط به باشگاه‌های ورزشی ۱/۱۲٪

احتمالا متوجه شده‌اید که الگوریتم کبوتر دقیقا در چه مواردی بهترین نتیجه را برای شما دارد. می‌توان گفت وقتی که شما نیاز فوری به خدمات دارید و یاترجیح می‌دهید فاصله شما با مرکزی که در نظر دارید کم باشد. بنابراین الگوریتم کبوتر باعث تاثیر مثبت روی این کسب و کار‌ها هم می‌شود. البته تاثیر مثبت الگوریتم کبوتر از طریق سئو محلی(Local SEO) است.

چه کسب و کار‌هایی مستقیما به خاطر الگوریتم کبوتر رشد کردند؟

یک سری از کسب و کار‌های اینترنتی هم به خاطر الگوریتم کبوتری رشد زیادی کردند. این کسب و کار‌ها، سایت‌های مرجع هستند که در بسیاری از جستجو‌های گوگل در رتبه‌های بالا قرار می گیرند. منظور ما از سایت‌های مرجع، سایت‌هایی است که اطلاعات دسته بندی شده ارائه می‌دهند. مانند سایت‌های کاریابی و ... شاید این سایت‌ها دقیقا پاسخ شما نباشند ولی اطلاعاتی در آنها وجود دارد که به احتمال زیاد شمار را به نتیجه دلخواهتان می رساند. برای مثال من همین الان بانک‌های سامان محدوده پونک را سرچ کردم. ببینید:

 

الگوریتم کبوتری

 

می‌بینید که اولین نتیجه سایت کی کجاس است. این یک نمونه از سایت مرجع است که می‌توانید به آن مراجعه کنید و هر اطلاعات شهری که می‌خواهید به دست بیاورید و همانطور که می بینید الگوریتم کبوتر باعث شد رتبه این جور سایت‌ها خیلی بالا برود.

الگوریتم کبوتر خوب است یا بد؟

در آخر می‌توانیم بگوییم که الگوریتم کبوتر، تاثیر محسوسی بر آمار بازدید یا نرخ تبدیل اکثر سایت‌ها ندارد، حتی ممکن است آمار بازدید بعضی سایت‌ها پایین بیاید ولی احتمال اینکه همین تعداد بازدید کننده، مشتری بالفعل باشند، بسیار بیشتر خواهد بود. همچنین باید گفت که اساس کار الگوریتم کبوتر، محوریت کاربر است، این الگوریتم، یک منطقه مانند دایره، اطراف کاربر در نظر می گیرد که مرکز این دایره، کاربر است، بعد طبق همین محدوده، نزدیک‌ترین نتایج را به کاربر معرفی می کند. به این شکل در نهایت الگوریتم کبوتر تا حد زیادی هم به نفع کاربر و هم به نفع کسب و کار است.

امتیازی ثبت نشده است.