با ما در ارتباط باشید: 0314566
لینک های Sitewide چیست و چه تاثیری روی سئو دارد؟

سئو از ابتدای شکل‌گیری تا کنون، تغییرات زیادی داشته است. تکنیک‌هایی که سال‌ها پیش بسیار مورد توجه سئوکارها بودند، بعضاً بعد از به روزرسانی الگوریتم های گوگل از رده خارج و مشمول پنالتی‌های گوگل هم شدند. یکی از این الگوریتم‌های سرنوشت‌ساز که مسیر بک‌لینک‎سازی و سئو را تغییر داد، الگوریتم پنگوئن بود. الگوریتم پنگوئن باعث شد تا صاحبان وبسایت‌ها به جای تمرکز بر تعداد یا کمیت بک‌لینک‌ها، به کیفیت و مرتبط بودن آن‌ها با محتوای سایت توجه کنند. از آن‌جایی که همه‌ی لینک‌های sitewide از نظر محتوایی لزوماً ارتباطی با محتوای سایت‌ها ندارند، این سؤال برای بسیاری از صاحبان سایت‌ها مطرح می‌شود که استفاده از این نوع بک‌لینک سئو سایت را ارتقا می‌دهد یا باعث آسیب به آن می‌شود؟

ما در این مقاله قصد داریم تا به این سؤال مهم و اساسی پاسخ دهیم، اما پیش از آن لازم است بدانیم لینک‌‌های sitewide چه هستند.

 لینک Sitewide چیست؟

Sitewide لینک‌ها به آن دسته از لینک‌های داخلی یا خارجی گفته می‌شود که در بیشتر یا تمام صفحات یک وب‌سایت وجود دارد. یکی از عمده تفاوت‌های این لینک‌ها با سایر لینک‌هایی که در وب‌سایت می‌بینید، محل قرارگیری آن‌هاست. لینک های Sitewide عموماً در منوهای کناری سایت، یا در فوتر (پاورقی) آن قرار دارند و شما هرکدام از صفحات وبسایت که بروید، می‌توانید آن‌ها را ببینید.

اگر بخواهیم با یک مثال لینک های sitewide را به شما نشان دهیم، باید توجه شما را تصویر زیر جلب کنیم:

نمونه لینک sitewide

 تصویر بالا عکسی است که از قسمت فوتر سایت پونه مدیا برای شما گرفت‌ایم تا بتوانید به درستی درک کنید که لینک‌های سایت واید چه هستند. لوگوی پونه مدیا، هریک از گزینه‌های استخدام، طراحی سایت، طراحی فروشگاه اینترنتی و ... همچنین هریک از آیکون‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی پونه مدیا که در بالای قسمت خدمات قرار گرفته‌اند و حتی همه‌ی خدماتی که در سمت چپ تصویر آمده، لینک‌های sitewide هستند.

به نظر می آید که استفاده از لینک های sitewide رایج است و ضرری برای سایت‌ها ندارند، اما چرا و از چه زمانی این نوع لینک سازی محبوبیت گذشته‌ی خود را از دست داد؟

چرا لینک‌های سایت واید دیگر محبوب نیستند؟

ماجرا به زمانی برمی‌گردد که صاحبان سایت های مختلف شروع کردند به استفاده از این روش برای به دست آوردن بک لینک از هر منبعی که فکرش را بکنید. فرقی نداشت سایت مبدأ چه بود و در چه حوزه ای کار می‌کرد. استفاده از سایت واید لینک‌ها روشی آسان بود که می‌شد به کمک آن در زمانی کوتاه، تعداد زیادی بک‌لینک گرفت. از طرفی سئوکاران کلاه سیاه از این نوع لینک سازی برای افزایش رتبه سایت های بی‌ارزش استفاده می کردند و صاحبان و مدیران سایت‌ها هم که فکر می‎‌کردند باید خودشان را با بک لینک خفه کنند! این موضوع باعث می‌شد تا ارتباط معنایی بین سایت‌های لینک‌دهنده با سایت مقصد کم شود.

از آن جایی که تمام تلاش گوگل بر این بود تا کار مخطبان را راه بیندازد و به آن ها کمک کند تا جواب سوال های خود را پیدا کنند، قوانین خود را برای گرفتن بک لینک سخت تر کرد و کاری کرد تا سایت ها نتوانند از منابع نامرتبط بک لینک بگیرند. در آوریل 2012 و با معرفی الگوریتم پنگوئن، برخی سایت‌هایی که از لینک‌های sitewide بیهوده و نامربوط استفاده می‌کردند جریمه شدند و محبوبیت بی‌چون‌وچرای سایت واید لینک‌ها زیر سؤال رفت. در همان سال‌ها سایت‌های باکیفیت و خوبی مثل wpmudev و quickonlinetips هم به دلیل استفاده از سایت واید لینک‌های نابه‌جا توسط گوگل جریمه شدند.

چرا لینک‌های سایت واید محبوبیت خود را از دست دادند؟

این الگوریتم باعث شد لینک های سایت واید که قبلاً راهی برای گرفتن بک لینک از هرجایی بودند، از رونق بیفتند. مسئله ساده بود. گوگل با افزایش سخت‌گیری کاری کرد تا نشود برای گرفتن بک لینک تقلب کرد و خب طبیعتاً متقلب‌ها بساط‌شان را جمع کردند و لینک‌های سایت واید دیگر محبوبیت گذشته را نداشتند. اما مسئله به همین‌جا ختم نشد. از آن به بعد این شایعه به‌وجود آمد که لینک‌های sitewide مضر هستند و پنالتی گوگل را به همراه خواهند داشت.

اما واقعاً تأثیر لینک sitewide بر سئو سایت چیست؟

مت کاتز (Matt cutts) یکی از برترین مهندسان نرم‌افزار دنیا و یکی از افراد صاحب‌نظر در حوزه IT است، معتقد است که این شایعه کاربران را به اشتباه می‌اندازد. کاتز مسئله‌ی لینک‌های sitewide را به طور دقیق بررسی و تأثیر آن‌ها را بر سئو سایت‌ها به درستی بیان می‌کند.

تاثیر لینک‌های sitewide بر سئو سایت چیست؟

مت کاتز یک نکته‌ی مهم را در رابطه با لینک‌های sitewide به طور دقیق مشخص می‌کند:

سایت واید لینک‌ها به شرطی که طبیعی و مرتبط با حوزۀ کاری شما باشند، بد نیستند.

این درحالی است که بک‌لینک‌هایی که مثلاً در فوتر قالب‌های آماده‌ی وردپرسی تعبیه شده‌اند یا لینک‌هایی که به شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ی وب‌سایت‌ها ارجاع می‌دهد و می‌گوید که این سایت توسط فلان شرکت طراحی شده، چندان مفید نیستند.

بنابراین با همین توضیح ساده می‌توان دریافت که تأثیر لینک‌های sitewide بر سئو سایت، به نحوه‌ی استفاده‌ی ما از آن بستگی دارد و این به آن معناست گه اگر از لینک‌های نامرتبط در فوتر یا منو کناری سایت خود استفاده کنید، یا جلو ایجاد مزرعۀ لینک را در سایت خود نگیرید، بدون شک پنالتی گوگل در انتظار شماست. اما اگر برای گرفتن لینک‌های sitewide استراتژی درستی را در پیش بگیرید و از بک لینک‌های معتبر استفاده کنید، سئو سایت شما ارتقا می‌یابد.

لینک‌های sitewide: از اوج محبوبیت تا ترس از پنالتی گوگل

جلوگیری از جریمه گوگل هنگام استفاده از لینک‌های Sitewide

چطور از جریمه گوگل هنگام استفاده از سایت واید جلوگیری کنیم؟ ساده است. از قانون گوگل در رابطه با این لینک‌ها سرپیچی نکنید و از سایت واید لینک ‌هایی استفاده کنید که گوگل آن‌ها را طبیعی و برای مخاطب مفید می‌داند. در ادامه با آن دسته از لینک‌های Sitewide آشنا می‌شویم که روی سئو تأثیر مثبت می‌گذارند.

  • پاورقی
    پیوندهای مرتبطی که در پاورقی صفحه ظاهر می‌شوند از Sitewideهای بی‌ضرر و مفید هستند.
  • دو سایت با محتوای مشابه
    لینک‌هایی که دو سایت متعلق به یک مالک را به یکدیگر متصل می‌کنند، لینک‌های Sitewide بی‌ضرر هستند، زیرا دو سایتی که به یکدیگر لینک شده‌اند موضوعات مشابه یا نزدیک به هم دارند.
  • سیاست حفظ حریم خصوصی و Copyright
    لینک‌های Sitewide که با اهداف قانونی از منابع خارجی استفاده می‌کنند، برای سمایت شما مفید هستند.

تأثیر لینک‌های sitewide بر سئو سایت چیست؟

مزایا ومعایب لینک Sitewide

لینک‌های Sitewide ممکن است بک لینک‌های ایده‌آلی به نظر برسند؛ فرصتی برای دریافت صدها یا حتی هزاران لینک به سایت شما، در زمان کم. بزرگ‌ترین مزیت سایت واید لینک در این است که اگر آن را درست به کار بگیرید، منبعی قابل اطمینان برای گرفتن برخی از بک لینک های ضروری است. اما راستش را بخواهید در واقعیت، مزایای لینک‌های Sitewide  بیشتر از بک لینک‌ های عادی نیست و دیگر کمتر سئوکاری را می‌بینید که از این نوع لینک سازی برای بهبود سئو سایتش استفاده کند.

این را هم بگوییم که سایت واید لینک ها در کنار مزایایب که گفتیم، معایبی هم دارند. اگر سایت واید لینک‌های خود را به اشتباه مدیریت کنید، ممکن است با جریمه‌های جدی گوگل مواجه شوید. پس با هوشیاری پیش بروید و اگر در خصوص استراتژ‌ی های کاربردی طراحی سایت نیاز به مشاوره و آموزش دارید، حتماً با کارشناسان ما در پونه مدیا تماس بگیرید.

نظر جان مولر ، کارشناس ارشد گوگل در مورد سایت واید لینک ها

جان مولر، کارشناس ارشد گوگل، اظهار داشته که لینک‌های سایتی به صورت خودکار به عنوان یک الگوی لینک‌دهی غیرطبیعی یا تلاشی برای اسپم در نظر گرفته نمی‌شوند.

وی توضیح می‌دهد که هیچ دلیلی وجود ندارد که به این نکته پی ببریم که این نوع لینک‌ها می‌توانند به ضرر یک وب‌سایت باشند:

"به طور کلی، اگر این لینک‌ها به عنوان لینک‌های معمولی و طبیعی، به محتوای شما اشاره کنند، توصیه می‌شود تا اجازه دهید این لینک‌ها به طور طبیعی در جریان بمانند. این رویکرد بهبود کارایی در فضای اینترنت است. افراد به محتوای شما لینک می‌دهند. از این رو، این لینک‌ها را به عنوان منابع معتبر معرفی می‌کنند."

لذا این اظهارات جان مولر نشان می‌دهد که لینک‌های سایتی به خودی خود نباید به عنوان علامتی از الگوی لینک‌دهی غیرطبیعی تلقی شوند و در صورتی که این لینک‌ها به طور طبیعی و بر اساس ارتباطات و محتوا ایجاد شده باشند، نباید نگرانی در مورد آنها داشته باشید. این نکته به ویژه برای کارشناسان بهینه‌سازی موتورهای جستجو اهمیت دارد.

 

5 از 5