با ما در ارتباط باشید: 0314566
چطور برای سایت تحلیل SWOT انجام دهیم؟

SWOT یکی از راه های تحلیل کسب و کارهاست که امروزه بسیار رایج شده است؛ اما آیا می دانستید که انجام دادن این تحلیل برای وب سایت هم امکان پذیر باشد؟

معمولا این تحلیل به دارندگان کسب و کار ها کمک می کند که نکات، مسائل و موضوعات کلیدی و مهم را برای پیشبرد کارهای خود در نظر بگیرند. همچنین SWOT می تواند در زمینه طراحی وب سایت و پیشبرد اهداف و تعیین استراتژی در زمینه ی کسب کار هایی که به سایت نیاز دارند کمک کند.

 

تحلیل SWOT چیست؟

تحلیل SWOT یک روش تحلیل کسب و کار است که تمرکز خود را بر روی مواردی که برای آن کسب و کار ارزشمند هستند می گذارد تا مشخصات و عوامل مثبت و منفی در آن محیط را شناسایی کند. بحث امروز ما صرفاً در مورد انجام این تحلیل روی وب سایت است و قصد داریم به شما آموزش دهیم که چطور با تحلیل SWOT  وضعیت وب سایت خود را بررسی کنید. شما در ادامه ی این مطلب یاد میگیرید که چطور نقاط قدرت و نقاط ضعف (عوامل داخلی) مربوط به وب سایت و فرصت ها و تهدیدات(عوامل بیرونی) که وب سایت شما با آنها روبرو است را بررسی کنید.

 

چرا انجام تحلیل SWOT برای موفقیت وب سایت شما مهم است؟

تحلیل SWOT به این دلیل روی وب سایت شما انجام می گیرد که خصوصیاتی که برای موفقیت وب سایت شما مهم هستند و عواملی که ممکن است برای سایت شما آسیب رسان باشند را پیدا می کند. با انجام دادن تحلیل SWOT بر روی وب سایت شرکت خود، شما و سایر همکارانتان که باید در مورد مسائل مختلف تصمیم بگیرند، بهتر می توانید عوامل داخلی مثل نقاط قدرت و نقط ضعف وب سایت خود را درک کنید و همچنین این امکان را دارید که عوامل خارجی که می توانند کسب و کار شما تحت تاثیر قرار دهند را پیدا کنید. شناسایی این موارد می تواند به شما کمک کند تا مواردی مهمی را که تشکیل دهنده ی ساختار استراتژی شما هستند برای انجام کار های خود در نظر بگیرید.

 

تحلیل SWOT از نظر ظاهری به چه صورت است؟

یک مربع را تصور کنید که به وسیله ی یک علامت جمع (+) به چهار قسمت تقسیم شده باشد و هر قسمت نام خاص خودش را داشته باشد؛ اسم این چهار قسمت عبارتند از: نقاط قوت (Strengths)، نقاط ضعف (Weakness)، فرصت ها (opportunities) و تهدیدات (threats). این چهار مربع به دو گروه تقسیم می شوند: عوامل داخلی و عوامل بیرونی. تحلیل SWOT با بررسی ساختار مواردی که از درون و بیرون شرکت و وب سایت ما را تحت تاثیر قرار می گذارند شروع می شود. هر کدام از این موارد، به دو دسته ی مثبت منفی تقسیم می شوند که دسته مثبت شامل: "مواردی است که باعث پیشرفت وب سایت شما و رسیدن به اهدافتان می شود" و دسته ی منفی: مواردی که شما را از رسیدن اهدافتان دور می کند"
مشخصات این دسته بندی ها، نکات لازمی که برای انجام تحلیل خود نیاز داریم را به ما می دهد.

سودمند

ضرر رسان

عوامل داخلی

نقاط قوت

مشخصاتی که وب سایت شما را به اهدافتان نزدیک تر می کند و برای شما سودمند است.

نقاط ضعف

مشخصاتی که برای وب سایت شما خصوصیت خوبی نیست، شما را از اهدافتان دور می کند.

عوامل بیرونی

فرصت ها

عناصری که وب سایت شما می تواند از آنها به نفع خود و برای پیشرفت و رسیدن به اهدافش استفاده کند.

تهدیدات

عناصری که خارج از کنترل شما هستند و ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند و شما را از اهدافتان دور کند.

عوامل داخلی

اولین گروهی که مورد بررسی قرار می دهیم عوامل داخلی هستند؛ عوامل داخلی فقط شامل مشخصات و خصوصیت هایی هستند که به صورت مستقیم وب سایت یا شرکت ما را تحت تاثیر قرار می دهند. این عوامل نقاط قوت و ضعف ما هستند که مواردی که از درون شرکت و وب سایت کار ما را تحت تاثیر قرار می دهند را باید به صورت یک لیست در این دسته بندی ها بنویسیم

عوامل بیرونی

عوامل بیرونی شامل فرصت ها و تهدیدات است. این دو دسته از مواردی تشکیل می شود که از بیرون وب سایت ما را تحت تاثیر قرار می دهند؛ به یاد داشته باشید که عوامل داخلی و بیرونی هیچ ربطی بهم ندارند.

به طور خلاصه می توان گفت که شما روی عوامل درونی کنترل دارید ولی روی عوامل بیرونی هیچ کنترلی نمی توانید داشته باشید.

نکته: قبل از این مرحله به یاد داشته باشید که لیست خود را از عوامل داخلی و بیرونی تکمیل کرده باشید!

چطور برای یک وب سایت تحلیل SWOT انجام دهیم؟

اگر می خواهید تحلیل SWOT روی وب سایت خود انجام دهید اولین کاری باید بکنید این است که اهداف وب سایت خود را مشخص کنید و بررسی کنید که هر کدام از مواردی که قبلا در لیست ها نوشتید چطور روی وضعیت شما در رسیدن به هدفتان تاثیر می گذارد (به نفع شما هستند یا به ضرر شما). بعد از مشخص کردن اهداف وب سایت خود، سعی کنید اهداف وب سایت رقیب های خود را حدس بزنید؛ بعد از انجام این کار می توانید با مقایسه کردن هدف های وب سایت خود با رقیب ها، از درستی اهدافتان اطمینان پیدا کنید.

قدم اول: عوامل داخلی که وب سایت شما را تحت تاثیر قرار می دهد را شناسایی کنید

همانطور که گفتیم این موارد شامل دو قسمت سود آور و ضرر رسان می باشد که به عنوان مثال برای هر دو مورد میتوان به مواردی اشاره کرد که یا وب سایت شما را به یک سایت سودمند و مفید برای کاربر تبدیل می کند و به آنها کمک می کند که مشکل خود را حل کنند و یا مواردی که سد راه کاربر می شوند؛ اشاره کرد. به یاد داشته باشید که مواردی که سد راه کاربران می شود و باعث می شود آنها نتوانند به هدف خود برسند را مشخص کنید.

نقاط قوت وب سایت (Strengths)

در مورد این که نقاط قوت شامل چه مواردی می شود حرف زدیم. فقط یک نکته در این مورد باقی مانده است و آن هم این است که شما باید نقاط قوت خود را واقعبینانه و به دور از هر گونه کوتاهی و نادیده گرفتن یا اغراق بنویسید و به یاد داشته باشید که نقاط قوت خصوصیات مثبتی هستند که در مسیر رسیدن به هدف شما مفید و کارامدند. موارد زیر چند مثال ساده در این مورد است.

  • طراحی و پیغام های مخاطب محور
  • استفاده درست و به جا از دستور دادن به مخاطب (Call to action)
  • محتوای مفید و مرتبط
  • مسیر یابی راحت و رابط کاربری بالا
  • فرآیند سریع و ساده برای بررسی سایت
  • طراحی حرفه ای و درست و بهینه سازی شده برای موبایل

 

نقاط ضعف (Weakness)

به یاد داشته باشید که موارد نوشته شده در این لیست باید با توجه به هدف وب سایت نوشته شده باشد و صرفا به داخل شرکت یا وب سایت شما مرتبط باشد و روی آنها کنترل داشته باشید. نمونه هایی برای نقاط ضعف عبارتند از:

  • طراحی قدیمی و به درد نخور
  • استفاده ی اشتباه و بی تاثیر از Call to action
  • محتوا مخاطب محور نباشد
  • ساختار و مسیریابی گیج کننده
  • فرآیند بررسی طولانی و حوصله سر بر.
  • عدم نمایش مخصوص موبایل

 چطور برای سایت تحلیل SWOT انجام دهیم؟

قدم 2: عوامل خارجی که وب سایت شما را تحت تاثیر قرار می دهند.

فرصت ها و تهدیدات از کنترل شما خارج هستند، ولی به نحوی کار شما را تحت تاثیر قرار می دهند. فرصتها مواردی هستند که هم به نفع شما و هم به نفع مخاطبان و مشتریان شما هستند (بهترین فرصت انجام دادن کارهایی است که رقیب شما انجام نمی دهد یا با کیفیت بدی آن کار را انجام می دهد) هر کدام از خواسته های مشتری می تواند به عنوان یک فرصت برای شما در نظر گرفته شود.
از طرفی شما باید مراقب تهدیدها باشید؛ تهدیدات عوامل بیرونی هستند که می تواند برای شما مشکل ایجاد کند و مانع رسیدن شما به اهدافتان شوند. مثلا تعداد زیادی از رقیب ها محصول یا خدمتی ارائه می دهند که خیلی به شما شبیه است.

مثال هایی برای فرصت ها:

  • تکنولوژی های جدید که باعث افزایش رابط کاربری
  • ظهور بازارهای جدید و ایجاد بستر های نو برای کسب و کار
  • روش های طراحی جدید برای انتقال بهتر مفاهیم
  • تکنیک های بازاریابی تاثیر گذار و جدید.
  • تغییر دیدگاه عموم مردم به موضوعی که کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار داده

 

مثال هایی برای تهدیدات برای وب سایت شما

  • رقیب ها از ویژگی ها و ایده های شما را بدزدند
  • روی کار آمدن رقیب های پر قدرت جدید
  • قرار داد ها و قانون های جدید
  • اسپم کردن و تبلیغات ناخواسته
  • ارتقاء و به روز رسانی نرم افزار های مرورگر و موتور های جستجو

   قدم سوم: اقدامات را باتوجه به نتایج تحلیل SWOT بررسی کنید

 اقدامات خود را با توجه به اطلاعات به دست آمده برنامه ریزی کرده و انجام دهید و برنامه ریزی ها و استراتژی هایی که به کار بردن آنها با عقل جور در می آید را انجام دهید.

پیشنهادهای حرفه ای در مورد تحلیل SWOT وب سایت، برای افراد حرفه ای

  • ·قبلا از انجام تحلیل SWOT ؛ از شخصیت احتمالی مخاطبان و مشتریان و میزان رضایت کاربران از کار با سایت با خبر شوید و رقیب های خود را آنالیز کنید
  • ·برای پیدا کردن نقاط قوت، نقاط ضعف، موقعیت ها و تهدید ها از هر ابزار و هر منبعی که به ذهنتان می رسد استفاده کنید.
  • ·بعد از انجام تحلیل SWOT روی وب سایت از مخاطبان به هر طریقی که امکان پذیر است نظر خواهی کنید تا مطمئن شوید که اصلاح کردن هیچ موردی را فراموش نکرده اید.
  • ·از یک شرکت توسعه دهنده و طراح وب حرفه ای مشاوره بگیرید و از آنها بخواهید که یک تحلیل SWOT بی طرفانه برای شما انجام دهند

 

نباید های تحلیل SWOT برای وب سایت ها

  • یک لیست بهم ریخته و مثل یک آش در هم جوش از همه خصوصیات مختلف وب سایت خود آماده نکنید، شما حتما باید به یاد داشته باشید که فقط خصوصیات و مواردی را بنویسید که رسیدن شما به هدفتان را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • یک کار را دوبار انجام ندهید! هر بررسی و مصاحبه یا پرسش و پاسخ را بیش از یک بار انجام ندهید، این کار شما را سردرگم وگیج می کند. هر کاری را یک بار، با دقت و درست انجام دهید.
  • یادتان باشد که این آخرین تحلیل SWOT شما نیست! شما باید برای هر تغییر در هدف شرکت یا بازار مشتریان ویا انجام تغییرات بر روی وب سایت، نتایج این تحلیل را به یاد داشته باشید و تحلیل جدیدی انجام دهید.

 

تحلیل SWOT چطور می تواند وب سایت شما را ارتقاء دهد؟

تحلیل SWOT دید شما را نسبت به خودتان و مسیر شفاف می کند. شما بعد از انجام این تحلیل می توانید نقاط ضعف خود را شناسایی و برطرف کنید، نقاط قوت را ارتقاء دهید و از آنها بهتر استفاده کنید، تهدید ها را شناسایی کرده و وب سایت خود را در برابر آنها ایمن سازی کنید و در پایان فرصت های درست را پیدا کرده و آنها را به دست آورید!
همچنین می توانید نقاط خطرناک و نقاط پیشرفت خود را به راحتی پیدا کنید

نقاط خطرناک درتحلیل SWOT

نقاط خطرناک برای کسب و کار شما عبارتند از نقطه های اشتراک بین تهدید ها و نقاط ضعف شما!
مثلا فرض کنید که یک راه اندازی و طراحی فروشگاه اینترنتی دارید ولی نقطه ضعف شما قیمت بالای محصول است و از طرف دیگر رقیبهای زیاد با قیمت کمتر است.

نقاط پیشرفت در تحلیل SWOT

این نقاط قسمت های مرتبط بین نقاط قوت و فرصت ها را روبروی هم قرار می دهد
به عنوان مثال: شما در بین نیروهای خود توانایی تولید محتوای تصویری بسیار خوبی را دارید و از طرفی مردم از محتوای تصویری بیشتر استقبال می کنند.

خب دوستان؛ الان شما آمادگی این را دارید که برای وب سایت خود تحلیل SWOT را انجام دهید و با این روش مسیر خود را پیدا کنید. باعث خوشحالی ماست که در این مسیر کنار شما باشیم؛ پس سوالات خود را با ما در میان بگذارید   03136631641

سودمند
برای  دستیابی به اهداف

سیستم های اتوماتیک جدید که باعث ی شود کاربران با شما بهتر ارتباط برقرار کنند

تکنولوژی های جدید که می تواند به شما کمک کند.

بسترهای جدید برای کسب و کار های جدید

فرصت ها

 

عوامل بیرونی

کاربر احساس می کند سایت اطلاعات خوبی برای ارائه دادن به او ندارد

لود شدن یا بارگذاری وب سایت خیلی آهسته است و حوصله کاربر سر می رود

وب سایت برای موبایل بهینه سازی نشده است

نقاط ضعف

مخاطبان وب سایت معنا و مفهوم پیام های شما را میفهمند و به آنها واکنش درست و مورد نظر شما را انجام میدهند

طراحی حرفه ای و جذاب وب سایت باعث بالارفتن اعتبار شرکت شده

کاربران وقتی به دنبال راه حل مشکل خود جستجو می کنند شما را راحت پیدا می کنند

نقاط قوت

·         بازار هدف کسب و کار، به دلیل مشکلات اقتصادی در حال از بین رفتن است

·         رقیب های زیادی با قیمت های کمتر پا به بازار کار گذاشته اند

تهدید ها

 

عوامل داخلی 

ضرر رسان
برای رسیدن به اهداف وب سایت

                   
    Text Box: سودمندبرای  دستیابی به اهداف   Text Box: ضرر رسانبرای رسیدن به اهداف وب سایت
 
     
    Text Box: عوامل داخلی    
 
   
     
  Text Box: عوامل بیرونی
     
 
 

 

 

 


امتیازی ثبت نشده است.