با ما در ارتباط باشید: 0314566
راهنمای کامل سئو 2019

در این مطلب از پونه مدیا قصد داریم یک نقشه راه برای بهبود سئو برای سال 2023 به شما بدهیم. ولی بگذارید قبل از آن تکلیف یک موضوع را همین اول کار مشخص کنم:

این مطلب یک مقاله معمولی آموزش سئو معمولی نیست و تمام استراتژی ها و راهکار هایی که در ادامه برای شما گفته می شود تست شده و مطمئن هستند. پس از شما می خواهم که این راهنمای کامل سئو 2023 را با دقت و تا پایان مطالعه کنید و راهکارهایی که به شما گفته می شود را استفاده کنید تا امسال شاهد تغییرات بزرگی در سئو سایت خود باشید.

بخش اول: RankBrain و تاثیرات UX

تاثیرات تجربه کاربری یا همان UX در حال حاضر بر روی سئو بسیار بالاست و از طرفی کارشناسان و حرفه ای های دنیای سئو بر این عقیده اند که در سال 2023 این موضوع اهمیت بیشتری نیز پیدا خواهد کرد. در واقع گوگل مدتی پیش اعلام کرده است که RankBrain سومین فاکتور تاثیر گذار بر روی رتبه بندی است و اعلام کرده است که: "در چند ماه اخیر با توجه به تغییراتی که انجام شده، RankBrain تبدیل به سومین عامل تاثیر گذار بر روی نتایج موجود در صفحه نتایج شده است."

ولی سوالی که در این میان پیش می آید این است که RankBrain چیست و چه تاثیری روی رتبه بندی گوگل دارد؟

 رنک برین گوگل

یک توضیح ساده مورد الگوریتم RankBrain در Google

RankBrain را می توان به صورت یک ماشین یادگیری محتوا که به گوگل کمک می کند که نتایج خود را طبقه بندی کند در نظر گرفت. شاید در ابتدا این موضوع برای شما کمی پیچیده به نظر برسد، ولی لازم نیست بترسید، چون اصلا پیچیده نیست. به زبان ساده می توان گفت که RankBrain میزان علاقه مخاطب نسبت به هر کدام از نتایج جستجو را می سنجد و بر این اساس نتایج را رتبه بندی می کند.
به عنوان مثال تا به حال خود شما بار ها به این موضوع بر خورد کرده اید که 4 نتیجه موجود در صفحه نتایج بهترین مطالبی هستندکه می توانید پیدا کنید. دلیل این موضوع این بوده است که گوگل توسط RankBrain توانسته است که رفتار سایر مخاطبان را با این مطالب بررسی کند و میزان محبوبیت آنها اندازه بگیرید و به این صورت مطالبی که قبلا توانسته اند رضایت مخاطبین را جلب کنند برای جایگاه خوبی در رتبه بندی گوگل جایگاه خوبی پیدا می کنند.
از طرف دیگر فرض کنید شما با همین طرز فکر که نتایج موجود در ابتدای صفحه نتایج گوگل خوب است بدون نگاه کردن روی گزینه اول کلیک می کنید و می بینید که محتوا افتضاح است! پس سریعا از سایت و صفحه خارج می شوید و بر روی یک نتیجه دیگر که محتوای ارزشمندی دارد کلیک می کنید و زمان خود را صرف خواندن مطلب مورد نظرتان می کنید. در این شرایط RankBrain مطلب اول که در جایگاه اول بود ولی کیفیت خوبی نداشت را از رتبه اول پایین می کشد و سعی می کند مطلبی را در جایگاه اول قرار دهد که ارزش زمان مخاطب را داشته باشد.

همانطور که می بینید RankBrain بر روی دو مورد تمرکز دارد:

  • زمانی که مخاطب در صفحه شما می گذراند.(Dwell Time)
  • میزان کلیکی که روی صفحه شما در نتایج گوگل می شود.(Click Through Rate)

در ادامه ارتباط RankBrain و هرکدام از این موارد را بررسی می کنیم.

 RankBrain و  UX Signals

RankBrain و زمان حضور مخاطب در صفحه شما

RankBrain اهمیت بسیار زیادی برای زمانی که مخاطبان در صفحات سایت شما می گذرانند دارد. از طرفی باید بگویم که این صرفا یک حدس و گمان نیست و یکی از مدیران گوگل اخیرا این موضوع را به صورت کامل تایید کرده است که موتور جستجوی گوگل مدت زمان حضور مخاطب در صفحه سایت شما را به عنوان یک فاکتور مهم در رتبه بندی قرار می دهد.

زمان حضور مخاطب از نظر گوگل مدت زمانی است که کاربر روی لینک صفحه شما در صفحه نتایج کلیک می کند تا وقتی که روی قسمت Back یا بازگشت کلیک می کند. همچنین تحقیقات سایت SearchMetrics نشان می دهد که سایت هایی که رتبه اول تا دهم را در صفحه نتایج گوگل دارند می توانند به صورت میانگین مخاطب را 3 دقیقه و 10 ثانیه پیش خود نگه دارند. اگر تجربه کارکردن با گوگل آنالیتیکس را داشته باشید متوجه خواهید شد که 3 دقیقه یک زمان مورد قبول و استاندارد است.
شما می توانید با بررسی رفتار خود در یک صفحه، دلیل استفاده گوگل از این الگوریتم را به سادگی درک کنید: "زمانی که شما مدت زمان زیادی را در یک صفحه می گذرانید، یعنی شما از محتوای موجود در این صفحه در حال استفاده هستید و آنرا برای خود مفید می بینید."
ولی مشکلی که الان پیش می آید این است که تکیه کردن کامل بر RankBrain نمی تواند کاربران را در زمان جستجو به بهترین نتایج برساند، پس در این صورت چطور باید کیفیت این مطالب را به صورت دقیق تر مشخص کرد و در اختیار جستوجو کنندگان قرار داد؟ در ادامه به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

 زمان حضور مخاطب در وب سایت

RankBrain و میزان کلیک های انجام شده روی لینک (CTR)

یکی از مدیران ارشد گوگل در یکی از سخنرانی های خود در خصوص موارد تاثیر گذار بر روی سئو اعلام کرده است که: "گاهی اوقات RankBrain ممکن است رتبه یک صفحه را بیشتر از حد بالا ببرد. بعد از بالا رفتن رتبه در اثر RankBrain ، میزان کلیک های ورودی این صفحه بررسی خواهد شد و اگر تعداد کلیک های آن بیشتر از حد متوسط بود این صفحه افزایش رتبه پیدا خواهد کرد. از طرفی مخالف این موضوع نیز کاملا صادق است و زمانی که تعداد کلیک های انجام شده روی یک لینک در صفحه نتایج کم باشد، چرا گوگل باید آنرا در صفحه اول نتایج خود نگه دارد؟ پس باید بین زمانی که کاربر در صفحه شما صرف می کند و کلیک های ارگانیک ورودی صفحه یک تناسب برقرار باشد."

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

الگوریتم رنک برین RankBrain گوگل چیست؟


 

بخش دوم: فوق تخصص بالا بردن تعداد کلیک (CTR) باشید.

اگر واقعا دوست دارید که در سال 2023 سئو خود را به طرز چشمگیری بهبود ببخشید باید در به دست آوردن کلیک ورودی برای صفحات خود مانند یک جادوگر عمل کنید. CTR یا همان نرخ کلیک ورودی علاوه بر این که به بهبود رتبه شما از طریق RankBrain کمک می کند، باعث می شود که کاربران گوگل بتوانند راه های مختلفی برای رسیدن به شما پیش رو داشته باشند.
به عنوان مثال به تصویر زیر دقت داشته باشید که صفحاتی که با تبلیغات گوگل به اول صفحه نتایج آمده اند.

 تبلیغات گوگل ادوردز

همچنین تصویر زیر

 پیشنهادات گوگل

از طرفی مهم تر و پرکاربرد تر از همه Featured Snippet ها که می توانی در خصوص آنها مطلب Schema چیست را مطالعه کنید.

 featured snippet صفحه نتایج گوگل

بگذارید در این قسمت یک موضوع جالب را برای شما بازگو کنم: "یک سری تحقیقات معتبر نشان می دهد که در سال 2015 ترافیک ورودی وب سایت ها و کلیک های انجام شده روی نتایج جستجو توسط کاربران تلفن همراه به شدت کاهش یافته است" شاید در وحله اول این موضوع برای شما تعجب بر انگیز باشد، ولی دقت کنید زمانی که با موبایل خود یک موضوع را در گوگل جستجو می کنید، خیلی طول می کشد تا از جعبه پاسخ ها (answer boxتبلیغات گوگل، People Also Ask و سایر امکاناتی که برای کاربران موبایل است عبور کنید تا به سایت های موجود در صفحه نتایج جستجو برسید. از طرفی گوگل سعی می کند که نیاز کاربران را در همین قسمت ها که گفتیم برطرف کند.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

SERP چیست و صفحه نتایج جستجو گوگل چه خصوصیاتی دارد


 

بخش سوم: رتبه محتوای خود را در Featured Snipet ها بالا ببرید.

طبق آماری که سایت SEMrush منتشر کرده است، 11.3 درصد از صفحات نتایج این روز ها Featured Snippet دارند و اگر الان با خود می گویید که: "خب این طور از تعداد کلیک هایی که روی نتایج موجود در رتبه های اول گوگل کم می شود" و من باید بگویم که بله! کاملا درست فکر می کنید Featured Snippet ها تعداد زیادی از کلیک هایی که حق رتبه اول است را می دزدند. البته برای پیشرفت بهتر است که فیچرد اسنیپت ها را به عنوان رتبه اول در نظر بگیرید.
سوال اساسی که در این قسمت به سراغ شما می آید این است که چطور محتوای خود را در featured snippet نمایش دهیم؟
در ادامه پاسخ سوال شما را به صورت مفصل و کامل توضیح می دهیم.

اسنیپت ها در صفحه نتایج گوگل 

اول: موقعیت های مناسب برای Featured Snipet را پیدا کنید.

قدم اول برای شما این است که:

  1. کلمات کلیدی که در آنها رتبه خوبی دارید را پیدا کنید.
  2. کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان که دارای featured snippets هستند را پیدا کنید.

چرا باید کلمات کلیدی که در آنها رتبه خوبی دارید را مشخص کنید؟
دلیل آن کاملا واضح است، 99.58 درصد اکثر Featured Snippet ها برای کلمات کلیدی که جایگاه خوبی دارند ایجاد می شود. پس در چنین شرایطی اگر شما در صفحه اول گوگل نیستید می توانید شانس خود را از طریق featured snippet امتحان کنید و به این صورت خودتان را در صفحه اول گوگل نشان دهید.

 

دوم: یک خوراک اسنیپت "Snippet Bait" بسازید.

خوراک اسنیپت همانطور که از نامش پیداست یک محتوای 40 تا 60 کلمه ای است که برای نمایش در featured snippets استفاده می شود و شما باید آنرا به صورت درست و اصولی طراحی کنید و بنویسید. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا بین 40 تا 60 کلمه؟
خوشبختانه جواب ساده ای دارد و آن هم این است که سایت SEMrush با بررسی هایی که بر روی 7 میلیون Featured snippe انجام داده است به این نتیجه رسیده است که نمونه های موفق بین 40 تا 60 کاراگتر داشته اند.

 

سوم: فرمت محتوای خود را برای سایر نمونه های featured snippet آماده کنید.

گزینه خوارک اسنیپت که در بالا برای شما توضیح دادیم برای پاراگراف اسنیپت ها مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه شما می توانید یک نمونه از آن را ببینید. 

محل قرار گیری snippet

ولی حتی با اینکه پاراگراف اسنیپت یکی از پر استفاده ترین اسنیپت هاست، اینکه فقط بخواهیم به آن دل ببندیم اشتباه است. در ادامه راههای مختلفی که می توانید از آنها برای نمایش داده شدن در اسنیپت ها استفاده کنید را با هم بررسی می کنیم:

  • اگر شما بخواهید در اسنیپت های فهرست جای خود را بازکنید باید تگ های h2 و h3 خود را به صورت درست برای این نمایش در اسنیپت ها مشخص کنید. گوگل زمانی که قصد بررسی مطالب شما را دارد، سر صفحه ها و عناوین محتوای شما را جدا می کند و از آنها در اسنیپت ها استفاده می کند.
  • اگر قصد شما این باشد که در اسنیپت های جدولی نمایش داده شوید باید یک جدول منظم در محتوای خود داشته باشید تا گوگل بتواند اطلاعات مورد نظر خود را از جدول شما بیرون بکشد. برای این کار حتما باید فرمت جدول مورد استفاده شما در محتوای خود طوری باشد که گوگل بتواند آن را به درستی درک کند.

اسنیپ های جدولی در صفحه نتایج گوگل


 

بخش چهارم: همیشه وقتی دقیق به بهبود سئو نگاه کنیم، محتوای خوب برنده است.

قبلا موتور جستجوی گوگل برای آنالیز کردن صفحه شما به این صورت عمل می کرد که HTML صفحه را برای پیدا کردن کلمات کلیدی جستجو می کرد و یا به زبان ساده تر: "تمرکز گوگل به صورت 100 درصد بر روی محتوای صفحه شما بود و خزنده ها قسمت هایی مانند: تگ عنوان، URL، تگ جانشین تصاویر، تگ توضیحات و تگ های سر صفحه را بررسی می کردند."
البته این موارد هنوز هم برای خزنده ها مهم است، ولی چیزی که فرق کرده این است که گوگل بسیار باهوش تر از قبل شده و علاوه بر بررسی محتوا، مفهوم را نیز بررسی می کند.
بگذارید تا منظورم را برای شما راحتتر بگویم:
همیشه این نکته را باید به یاد داشته باشید که وظیفه اول گوگل این است که بهترین و مفید ترین مطالب را به دست کاربران یا بهتر است بگوییم جستجوگران خود بدهد. از طرفی خوب بودن و یا نبودن یک محتوا ارتباطی به تعداد کلمات کلیدی مورد استفاده در آن ندارد. همچنین صفحاتی که برای کاربر خوب هستند یک موضوع مشخص را در محتوای خود پیش می برند.
همچنین در ادامه موضوع قبلی باید گفت که گوگل دوست ندارد کاربران خود را از یک صفحه به صفحه دیگر ببرد، پس صفحه شما باید بتواند اول از همه، نیاز های مخاطب یا کاربر را برطرف کند. از طرفی زمانی که شما تمامی مباحث مربوط به یک کلمه کلیدی خاص که جستجو کنندگان از آن استفاده می کنند را پوشش می دهید، زمان بیشتری کاربران را در سایت خود نگه می دارد.

 راهنمای تولید محتوا 2019

راهکار های مناسب برای نوشت یک محتوای تاثیر گذار و مناسب

اول از همه باید به یاد داشته باشید که محتوا های شما باید بالای 2000 کلمه باشد، اینطور شما می توانید همه اطلاعاتی که کاربران لازم دارند را در اختیار آن ها قرار دهید. از طرفی تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که محتوا های طولانی تر رتبه بهتری از محتوای کوتاه دارد.

 تولید محتوا 2019

محتوای معتبر و با دوام منتشر کنید.

بگذارید تا قبل از همه چیز این موضوع را روشن کنیم که: "زمانی که شما یک محتوا متنی تهیه می کنید، تاریخ انقضای آن را هم مشخص می کنید. پس منظور ما از بادوام بودن، ماندگاری بار اطلاعاتی مقاله شماست."

سایت BuzzSumo بیش از 100 میلیون مقاله را بررسی و آنالیز کرده و به نتایج زیر رسیده است:

اول از همه، خبر های بد:

  • تعداد متوسط اشتراک گذاری پست ها در شبکه های اجتماعی حداکثر 4 است که صد البته این مقدار میانگین است و اصلا این عدد به صورت مساوی برای همه پخش نشده است.
  • ترافیک ورودی از وب سایت ها بعد از سال 2015، 50 درصد کاهش داشته است.
  • ·70 درصد محتوایی که در فضای وب منتشر می شود، هیچ بک لینکی نمی گیرد.
  • به مرور زمان بازدید اکثر صفحات کم می شود.

 

خب، نوبت خبر های خوب است:

خبر خوب این است که محتوایی که با کیفیت و حرفه ای باشد در حال حاضر برگ برنده شماست. آنالیز های انجام شده نشان می دهد که:

" بیشتر محتوای موجود در وب سایت ها هیچ بک لینکی نمی گیرند و از طرفی محتواهایی که معتبر هستند و بر اساس تحقیقات تولید شده اند، به صورت مدوام بک لینک می گیرند. به زبان ساده تر می توان گفت محتوای معتبری که ماندگاری بالایی هم داشته باشد می تواند کم کم و به مرور زمان بیشتر به اشتراک گذاشته شود و با گذشت زمان قوی تر شود"

از کلمات کلیدی که با کلمه کلیدی شما مرتبط هستند در محتوای خود استفاده کنید.

یکی از راهکار های ساده برای انجام این کار این است که زمانی که در حال نوشتن قسمت های آخر محتوی خود هستید از کلمات کلیدی مرتبط خود استفاده کنید. استفاده از این کلمات در مقاله باعث می شود که موضوع مقاله خود را به صورت کامل به گوگل بفهمانید.
به عنوان مثال فرض کنید من می توانم در این مقاله که با موضوع "راهنمای کامل سئو 2023" است، از کلمات کلیدی مرتبطی مانند: "سئو گوگل 2023، ترفند سئو 2023، سئو امسال و..." استفاده کنم. زمانی که شما از کلمات کلیدی مرتبط درست استفاده می کنید موتور جستجو گوگل با خود می گوید: "چه خوب! این مطلب همه موضوعات مشابه را نیز توانسته پوشش دهد."

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

کلمات کلیدی طولانی یا long tail keyword چیست


 

بخش پنجم: ابتدا سایت خود را برای تلفن های همراه ایندکس کنید.

گوگل اعلام کرده است که در حال حاضر 60 درصد از جستجو کنندگان از تلفن همراه استفاده می کنند، پس سرمایه گذاری روی این کاربران می تواند یک استراتژی مناسب باشد. البته نیاز نیست که نگران 40 درصد باقی مانده باشید، چون کابرانی که با سیستم های دسکتاپ به سایت شما می آیند نیز تاثیر خود را به صورت جدا گانه دارند.

زمانی که شما سایت خود را اول برای تلفن های همراه ایندکس می کنید، کاربران موبایل زودتری به شما دسترسی خواهند داشت. از طرف دیگر باید به یاد داشته باشید که استفاده از تلفن های هوشمند روز به روز در حال افزایش است.

 طراحی وب سایت ریسپانسیو

سه گام تا ایندکس سایت برای تلفن همراه شما

1. مطالب سایت بر روی همه وسایل مورد استفاده برای اتصال به اینترنت کامل باشد.

محتوایی که شما تولید کرده اید باید به صورت کامل هم بر روی تلفن همراه و هم لپ تاپ یا سیستم شما، به صورت کامل نمایش داده شود. از طرفی شما باید حتما به این موضوع توجه داشته باشید که کیفیت نمایش مطالب روی تلفن همراه و سایر وسایل مانند لپ تاپ باید خوب و برای مخاطب مناسب باشد.

 طراحی وب سایت پاسخگو

2. به جای "m." از طراحی سایت ریپسپانسیو (Responsive Design) استفاده کنید.

پیشنهاد خود گوگل به شما این است که به جای استفاده از یک ورژن “m.” وب سایت خود، از طراحی وب سایت ریپانسیو یا پاسخگو استفاده کنید. مطلب  اهمیت طراحی سایت به صورت واکنش گرا یا Responsive می تواند برای شما در این خصوص بسیار مفید باشد.

 آدرس جداگانه برای موبایل

3. استفاده از سایت خود را برای کابرن موبایل ساده کنید.

مطمئن باشید که استفاده از سایت شما برای کابران موبایل راحت باشد، چون فقط ریسپانسیو بودن مهم نیست. حتما به سایت هایی برخوردید که زمانی که با موبایل به آنها وارد می شوید انگار که یک نفر در حال شکنجه دادن شماست. اگر یادتان باشد در بخش اول همین مطلب گفتیم که شما باید مخاطبان خود را از سایت راضی نگه دارید تا بتوانید زمان حضور آنها در ساین خود را افزایش دهید.

شما می توانید از ابزار Mobile-Friendly Test Tool استفاده کنید، به این صورت که شما کافیست URL مورد نظر خود را در این ابزار وارد کنید تا مطمئن شوید سایتتان از نظر گوگل برای موبایل بهینه سازی شده است یا خیر. این ابزار راهکار هایی به شما می دهد که می توانید با استفاده از آنها در نتایج جستجو تلفن های همراه خوب ظاهر شوید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

تکنیک intrinsic در طراحی سایت


 

بخش ششم: برای بهبود سئو از محتوای ویدیویی استفاده کنید.

یکی از قوی ترین و پربازدید ترین محتوا در این روز ها، محتوای ویدیویی است. سایت Cisco پیش بینی کرده است که تا سال 2021 محتوای ویدیویی 80 درصد کل محتوای مصرفی را تشکیل می دهد. البته شاید این موضوع هنوز برای شما قابل درک نباشد که روزی محتوای ویدیویی پادشاهی می کند، ولی نگران نباشید؛ دوران پادشاهی محتوای ویدیویی بسیار نزدیک است.
حجم محتوای ویدیویی امروزه بیشتر از همیشه است و این مقدار به صورت مداوم در حال افزایش است، اما از طرفی سایت HubSpot آماری منتشر کرده است که نشان می دهد 43 درصد کاربران دوست دارند که محتوای ویدویی بیشتری ببینند.

بازاریابی محتوایی ویدیویی

بگذارید خلاصه مطلب را برای شما شما بگویم: "اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از محتوای ویدیویی تولید نمی کنید، پس در آینده ضربه خواهید خورد!" در ادامه مزایای محتوایی ویدیویی برای سئو را با هم بررسی می کنیم:

شانس دریافت کلیک از طریق یوتیوب را پیدا می کنید.

یوتیوب در حال حاضر دومین موتور جستجو پر استفاده در جهان است. از طرفی بر اساس تحقیقات انجام شده توسط متخصصان سایت MOZ ، یوتیوب دو برابر موتور جستجو Bing بین کاربران محبوبیت دارد و همچنین مثل سایر پلتفرم هایی که برای ویدیو استفاده می شود به سرعت در حال پیشرفت است، آمار ارائه شده در این خصوص به ما نشان می دهد که یوتیوب نسبت به سال گذشته 60 رشد استفاده کننده داشته است. این روز ها جستجو کردنها به این شکل شده است که شما ابتدا در گوگل عبارت مورد نظر خود را جستجو می کنید و در صورتی که یک ویدیو مناسب و مرتبط با نیاز خود پیدا کنید سریعا از آن استفاده می کنید. شاید بگویید که یوتیوب یک پلتفرم اشتراک گذاری ویدیو است و به هیچ عنوان به عنوان موتور جستجو نمی توان به آن نگاه کرد، ولی خواه ناخواه این روز ها یوتیوب علاوه بر یک مکان مناسب برای اشتراک گذاری ویدیو، یک موتور جستجو بزرگ است که اصلا نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

بازاریابی محتوایی در یوتیوب

تا این قسمت سعی کردیم که قدرت یوتیوب را با هم بررسی کنیم، ولی واقعا استفاده از یوتیوب چه مزایایی برای ما دارد؟

در دوره ای که محتوای ویدیویی می تواند تا این حد موثر باشد، بیشتر افرادی که در زمینه تولید محتوا فعالیت می کنند برای تولید محتوای ویدیویی تنبلی می کنند و این قضیه یک فرصت مناسب در اختیار شما قرار می دهد تا از قدرت محتوا ویدیویی استفاده کنید. زمانی که شما محتوای ویدیویی حرفه ای و با در نظر گرفتن سئو تولید می کنید و در وب سایت هایی مانند آپارات یا یوتیوب منتشر می کنید یک لینک خارجی مناسب می گیرید و از این طریق می توانید یک راه دیگر برای رسیدن مخاطب به صفحه خود ایجاد کنید. البته این موضوع بسیار مهم را فراموش نکنید که اولین قدم برای انجام این کار این است که تنبل نباشید.
از طرفی یوتیوب زیر مجموعه گوگل می باشد و همین موضوع باعث می شود که خود به خود به ویدیو های موجود در یوتیوب اهمیت بیشتری داده شود و به همین صورت ویدیو های موجود در یوتیوب راههای بسیار متنوعی برای پیدا شدن در صفحه نتایج جستجو پیدا می کنند و این یعنی احتمال جذب مخاطب بیشتر.

 

محتوای پست های سایت شما باید نمونه متنی محتوای ویدیویی شما باشد.

در قسمت های قبل همین مطلب گفتیم که کاربران به دنبال محتوای ویدیویی بیشتری هستند. از شما می خواهم به این فکر کنید که: "چرا من این محتوا را برای آنها تولید نکنم؟؟" از طرفی زمانی که شما محتوای ویدیویی جذاب و دیدنی را چاشنی متن خود می کنید می توانید به راحتی زمان حضور مخاطب در وب سایت خود را افزایش دهید.

 راهنمایی های تولید محتوای ویدیویی


 

بخش هفتم: مطالب خود را برای جستجوی صوتی بهینه سازی کنید.

بیشتر متخصصان و افراد حرفه ای در زمینه سئو سر این موضوع با هم توافق دارند که: «جستجوی صوتی یک انقلاب در زمینه سئو است.»
بگذارید تا در این مورد چند نکته جالب توجه را برای شما بازگو کنم.

  • 41 درصد از افراد استفاده کننده از موتور های جستجو به صورت میانگین روزانه یک جستجوی صوتی انجام می دهند.
  • تعداد افرادی که از سال 2008 تا الان از جستجوی صوتی استفاده می کنند 35 برابر شده است.
  • 20 درصد استفاده کنندگان از تلفن های همراه، از جستجوی صوتی استفاده می کنند.

به دلایلی که در بالا گفتیم بیشتر افراد باهوش و آینده نگری که در زمینه سئو فعالیت می کنند و یا کسب و کارشان به بهینه سازی سایتشان وابسته است باید به فکر بهینه سازی محتوای خود برای جستجوی صوتی باشند.

جستجوی صوتی گوگل 

بهینه سازی برای جستجوی صوتی چگونه انجام می شود؟

 

اول: محتوای شما باید در فهرست نتایج جستجوی گوگل رتبه خوبی پیدا کند.

تحقیقاتی که روی نتایج جستجوی صوتی گوگل انجام شده است نشان می دهد که پاسخ های گوگل به مخاطبان خود از 3 نتیجه اولی در صفحه نتایج است.

 تولید محتوا پادکست

دوم: محتوای خود را به صورت زیر در Featured Snippet نمایش دهید:

الگوریتم های گوگل با استفاده از اسنیپت ها کار خود را ساده تر کرده اند و ب این صورت صورت می توانند خلاصه ای از یک محتوای مفید را در اختیار مخاطب قرار دهند. به همین ترتیب استفاده از نتایج موجود در اسنیپت ها می تواند یک منبع عالی برای پاسخ دادن به جستجو های صوتی باشد. در حقیقت تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشمان می دهد که از هر 10 نتیجه در جستجو های صوتی، 4 عدد نتیجه از اسنیپت ها به دست می آید.

 

سوم: محتوای خود را به صورت پرسش و پاسخ آماده کنید.

از آنجایی که بیشتر جستجو های صوتی حالت سوالی دارند، گوگل ترجیح می دهد منابع خود را طوری انتخاب کند که اول از همه سوال مورد نظر کاربر در آن موجود باشد و بعد پاسخ این سوال در محتوا حاضر و آماده باشد.

نتیجه جستجو صوتی گوگل

با استفاده از راهکار هایی که به شما داده شد شما می توانید آینده موتور های جستجو را از آن خود کنید.


 

بخش هشتم: محتوای خوب و لینک سازی با کیفیت را فراموش نکنید.

با وجود همه حرف هایی که زده شد نمی توان منکر این قضیه شد که محتوا و لینک دو ستون اصلی سئو هستند. از طرفی این دو مورد به شدت به هم وابسته اند و تا زمانی که شما محتوای با کیفیتی تولید نکنید لینک های خوبی نخواهید گرفت و بدون لینک سازی نمی توانید جایگاه خوبی در فهرست نتایج گوگل داشته باشید. در ادامه همین موضوع باید بگویم که وقتی شما در صفحه اول گوگل حضور ندارید RankBrain ، جستجو صوتی و بهینه سازی سایت برای تلفن های همراه هیچ فایده ای برای شما نخواهد داشت و این امکانات تنها زمانی به درد شما می خورند که در صفحه اول گوگل حضور داشته باشید.
از طرفی گوگل اخیرا به صورت کامل واضح اعلام کرده است که محتوا و لینک سازی اولویت های اول و دوم گوگل برای رتبه بندی است. به عبارت دیگر می توانیم بگوییم که محتوا و لینک سازی هنوز هم مهمترین موارد مربوط به سئو در سال 2023 هستند و زمانی که آنها را درست و اصولی انجام دهید می توانید به سراغ سایر موارد مربوط به سئو بروید.

 تولید محتوای با کیفیت


 

بخش آخر: نکات و ترفند های بهبود سئو در 2023

در این بخش از راهنمای کامل سئو 2023 قصد داریم نکات و تکنیک هایی که به خصوص در این سال برای شما بسیار مفید هستند را برای شما به صورت مختصر توضیح دهیم.

 

E-A-T سایت خود را بالا ببرید.

اول از همه بگویم که نگران E-A-T نباشید، در شما را با این مفهوم آشنا می کنیم.
سالی که گذشت گوگل یکی از بزرگترین به روز رسانی های خود را بعد از سال 2012 و الگوریتم پنگوئن معرفی کرد و دو نکته مهم در خصوص این آپدیت ها نظر کاربران را جلب کرد:

نکته 1: این به روز رسانی باعث شد سایت هایی با موضوع سلامتی تحت فشار قرار بگیرند، البته نه این که فکر کنید این به روز رسانی صرفا برای این بوده که پوزه سایت های با موضوع سلامتی را به خاک بمالد، امل اتفاقی که افتاده این است که این سایت ها نسبت به سایر دسته های موضوعی 41.5 درصد بیشتر تحت تاثیر قرار گرفتند و این در حالی است که سایت های با موضوع تکنولوژی 5.9 درصد و سایت های دارای موضوع مسافرت 3.5 درصد تحت تاثیر قرار گرفتند.

 

نکته 2: گوگل در 20 جولای سال گذشته سیستم تشخیص کیفیت و خط تشخیص کیفیت خود را به روز کرد و این به روز رسانی باعث شد که یک تغییر اساسی در روند سئو در سال گذشته بوجود بیاید و آن هم تمرکز بر روی E-A-T بود.

  • E= Expertise: تخصصی بودن
  • A= Authoritativeness: معتبر بودن و قابل اتکا بودن
  • T= Trustworthiness: قابل اعتماد بودن

E-A-T از سال ها قبل به عنوان بخشی از سیستم تشخیص محتوا گوگل بوده است، ولی امسال این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار شده است و باید برای موفقیت به آن توجه بیشتری داشته باشید.

Google EAT

پس برای رعایت اصول مربوط به E-A-T باید به شکل زیر عمل کنید:

اول از همه شما باید یک متخصص استخدام کنید یا خودتان تبدیل یک متخصص شوید. اگر شما بخواهید از نویسنده های فریلنسر استفاده کنید به مشکل برخواهید خورد. چرا که گوگل دوست دارد که محتوایی که در اختیار کاربران خود قرار می دهد توسط افراد متخصص نوشته شود. از طرفی طبق اطلاعاتی که متخصصان گوگل منتشر کرده اند اعلام شده است که گوگل یک سیستم بررسی نویسندگی دارد که تخصصی بودن محتوای شما را به صورت دقیق مشخص می کند و مقاله هایی که به نظرش توسط متخصصان نوشته شده است را از مقالات عادی جدا سازی می کند.

در مرحله بعدی شما باید به یاد داشته باشید که در مقالات خود به صورت کاملا شفاف عمل کنید، چون ممکن است گوگل برای بررسی E-A-T صفحه سایت شما نشانه خارجی سایت شما را بررسی کند و به همین صورت است که گفته می شود خط رفتاری گوگل نسبت به رتبه بندی محتوای شما به این صورت است که اول از همه معتبر بودن سایت شما را مشخص کند.
اگر متوجه این موضوع نشده اید، نگران نباشید. فقط کافی است که به مثال زیر که به یکی از فاکتور های اعتبار سنجی وب سایت اشاره دارد دقت کنید، این مورد از زبان خود گوگل است:

«ما انتظار داریم که بیشتر وب سایت ها دارای اطلاعاتی باشند که مشخص کند که چه کسی یا چه سازمانی این وب سایت را ایجاد کرده و مسئولیت آن و محتوای تولیدی آن را بر عهده دارد و همچنین دارای اطلاعات معتبری برای ارتباط با مسئول سایت باشد. این یعنی: دسترسی آسان به صفحه درباره سایت، دسترسی ساده به صفحه ارتباط با ما، لینک های خارجی و منابع مورد استفاده و شرایط و ضوابط مورد نظر شما در سایت.»

 تولید محتوای تصویری

محتوای تصویری تولید کنید (به خصوص محتوای تصویری که قابلیت به اشتراک گذاری داشته باشد.)

محتوای تصویری هم مانند محتوای ویدیویی دارای رشد بسیار خوبی بوده است. در واقع یک نظر سنجی که اخیرا انجام شده نشان می دهد که 37 درصد صاحبان کسب و کار اعلام کرده اند که محتوای تصویری یکی از مهمترین نمونه های محتواست که تاثیر زیادی روی کسب و کار آنها داشته است و همچنین به لطف شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و پینترست شاهد رشد و پیرفت بیشتر محتوای تصویری خواهیم بود.
خب، الان این سوال پیش می آید که چطور از این مزایا به نفع خود استفاده کنیم؟ پاسخ کاملا ساده است: «شما باید محتوای تصویری خاص و منحصر به فرد با قابلیت به اشتراک گذاری تولید کنید» محتوای تصویری با قابلیت به اشتراک گذاری (مانند اینفوگرافیک های شیک و زیبا و پربار) گزینه های بسیار خوبی برای شما خواهند بود و بقیه افراد می توانند از تصویر شما در محتوای خود استفاده کنند و به این صورت شما می توانید تصاویر را به یک منبع مناسب برای گرفتن لینک تبدیل کنید.

 

اطلاعات حرفه ای و منحصر به فرد منتشر کنید.

بلاگر ها و افراد فعال در زمینه تولید محتوا عاشق محتوای منحصر به فرد و دسته اول هستند و اگر شما بتوانید این افراد را با استفاده از محتوای دسته اول به سمت خود بکشانید می توانید از آنها بک لینک های با ارزش دریافت کنید.

 نوشتن محتوا حرفه ای

از تاثیر کامنت ها بر سئو غافل نشوید.

قبلا در مطلب کامنت مارکتینگ با هدف کسب بک لینک به صورت کامل در خصوص تاثیر کامنت ها بر روی سئو توضیح داده ایم و گفته ایم که کامنت ها از نظر گوگل بسیار مهم هستند و تاثیر زیادی روی کیفیت سئو شما خواهند داشت و از طرفی در سال گذشته گوگل اعلام کرده است که کامنت ها به عنوان یک معیار برای سنجش تعامل و مشارکت مخاطبان و کاربران یک وب سایت در نظر گرفته می شود. مخصوصا در دوره ای که سئو در حال رفتن به سمت کاربر محور شدن است این موضوع اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت.

 

صفحات بی مصرف سایت خود را حذف کنید.

این یکی از تکنیک های سئو است که همیشه کارآمد بوده و الان نیز می تواند برای بهبود سئو سایت شما خوب شود.
هر سایتی دارای صفحات بی مصرفی است که اصطلاحا به آنها (Zombie Pages) می گویند و هر سایتی ممکن است چند نمونه از این صفحات داشته باشد.
البته بگذارید واضح تر در این خصوص صحبت کنم: "زمانی که شما به تعداد انگشت شماری صفحات مرده و بی مصرف داشته باشید اتفاق خاصی برای شما نخواهد افتاد. ولی زمانی که تعداد این صفحات بالا برود برای شما مشکل ساز خواهند شد و تاثیر منفی روی سئو سایت شما خواهند داشت."

 

از پادکست های صوتی استفاده کنید.

یکی از بهترین محتوا ها که می تواند لینک های با ارزش برای شما به همراه داشته باشد پادکست ها هستند. همچنین اگر شما یک پادکست پربار بسازید می توانید بازدید کننده های زیادی برای خود پیدا کنید. از طرفی محبوبیت پادکست ها در حال افزایش است، به عنوان مثال یک آمار گیری از کشور آمریکا نشان می دهد که 67 میلیون نفر ماهانه حداقل یک پادکست گوش می دهند و این تغداد هر ساله رو به افزایش است.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

حداقل امکانات ساخت پادکست

 محتوای صوتی

کدام بخش و کدام مرحله در اولویت قرار دارد؟

خب سعی کردیم در این مقاله از پونه مدیا تمامی ترفند های سئو و نکاتی که باید در زمینه بهینه سازی سایت در سال 2023 در نظر گرفت را برای شما به صورت کامل توضیح دهیم ولی نکته مهم اینجاست که از کدام مرحله باید شروع کرد؟

خب، این قسمت به عهده شماست! از کدام مرحله شروع می کنید؟ ابتدا محتوا خود را به صورت حرفه ای و با استراتژی پیش می برید؟ یا اینکه ترجیح می دهید که سایت خود را برای موبایل بهینه سازی کنید؟
همین الان تصمیم خود را در قسمت کامنت ها با من به اشتراک بگذارید تا با هم در این خصوص بیشتر صحبت کنیم. همچنین اگر سوالی دارید شماره تماس زیر و قسمت نظرات در زیر همین پست بهترین مکان برای پرسیدن سوالاتتان است.

 

5 از 5
5 سال قبل
نظر
[quote name="مجید مرادی - قزوین"]سلام و خسته نباشید برای مطلب خوبتان
فقط یک سوال اینکه شنیدم از ابزارها و نرم افزارهایی برای سئو استفاده میکنند، در این مقاله بیشتر درباره مفهومات اولیه صحبت شده هست، اگر بخواهیم کاربردی انجام دهیم چه کار باید بکنیم؟ واینکه مطالبی هم در رابطه با نرم افزارهای مورد استفاده برای سئو و نحوه کارکردشان اگر وجود دارد بذارید ممنون[/quote]
سلام در این پست سعی شده است مفاهیم بیان شود. بله بدون ابزار نمی توانید در سئو موفق باشید. از مهم ترین ابزارهای سئو می توان به ابزارهای گوگل مانند search console google برای تحلیل سئو داخلی، google analytics برای مشاهده بازدید و بررسی نتیجه استراتژی های پیاده سازی شده و ابزار keyword planer برای پیدا کردن کلمات کلیدی اشاره کرد. ابزارهای دیگری هم وجود دارد ولی از آن جا که ابزارهای گوگل هم کامل و هم رایگان است. برای شروع با این ابزارها کار کنید
ابزارهای زیادی برای سئو در وبلاگ پونه مدیا وجود دارد که در لینک زیر می توانید آخرین اخبار و آموزش سئو و استفاده از ابزار را مشاهده نمایید.
https://www.poonehmedia.com/category/144-seo-website
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند
5 سال قبل
نظر
سلام و خسته نباشید برای مطلب خوبتان
فقط یک سوال اینکه شنیدم از ابزارها و نرم افزارهایی برای سئو استفاده میکنند، در این مقاله بیشتر درباره مفهومات اولیه صحبت شده هست، اگر بخواهیم کاربردی انجام دهیم چه کار باید بکنیم؟ واینکه مطالبی هم در رابطه با نرم افزارهای مورد استفاده برای سئو و نحوه کارکردشان اگر وجود دارد بذارید ممنون
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند