با ما در ارتباط باشید: 0314566
وب اپلیکیشن پیش رونده (PWA) چیست؟

در حال حاضر استفاده از PWA یا Progressive Web Apps بسیار گسترده و همه گیر شده است، محبوبیت PWAها نزد کاربران و همچنین سهولت کار با آن برای برنامه نویسان، از دلایل پر طرفدار شدن PWA است. چرا برنامه نویسان ترجیح می‌دهند با PWA کار کنند؟ چون برای نوشتن کد، نیاز نیست که به پلت فرم دیگری بروند و برنامه نویسی به راحتی نوشتن کد برای وب خواهد بود.

حالا که محبوبیت PWA‌‌ها روز به روز بیشتر می شود، تصمیم گرفتیم در این مطلب به این Web Appها بپردازیم.

PWA یا وب اپلیکیشن‌ پیش رونده چیست؟

وب اپلیکیشن‌های پیش رونده در‌واقع سایت‌هایی هستند که قابلیت‌های نرم افزار‌های تحت وب را دارند. برای مثال وقتی لازم باشد که یک سایت برای کاربر، نوتیفیکشن بفرستد، باید از ویژگی‌های اپلیکیشن استفاده کند، البته مساله فرستادن نوتیفیکیشن تنها یکی از ده‌ها مزیت PWA است. مهم‌ترین مزیت وب اپلیکیشن های پیش رونده این است که تجربه کاربری بالایی دارند و به همین خاطر برای کاربران بسیار رضایت‌بخش هستند. به عبارتی می‌توان گفت تلفیقی از یک نر‌م‌افزار تحت وب و یک وب سایت، PWA را به وجود می‌آورد که هم قابلیت‌های مثبت یک اپلیکشن را دارد هم مزیت‌های وب سایت را. بدیهیست که PWA نیاز‌های شما را هم به عنوان نرم‌افزار و هم به عنوان وب سایت رفع خواهد کرد.

ویژگی‌های وب اپلیکیشن پیش رونده

همان‌طور که گفتیم، وب اپلیکیشن‌های پیش رونده تمام نکات مثبت اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌ها را با هم دارند.مهم‌ترین ویژگی مثبت آن‌ها هم، این است که بسیار mobile user's friendly هستند. بر اساس آنالیز ها مشخص شده است که ۷۰ درصد کاربران با استفاده از گوشی های موبایل به اینترنت متصل می‌شوند و از وب سایت‌ها و نرم‌افزار های کاربردی آنلاین استفاده می کنند، پس مهم است وب یا نرم‌افزاری که تولید می‌شود در گوشی های موبایل به خوبی کار کند.

همین الان کمی فکر کنید و ببینید با استفاده از گوشی موبایل خود بیشتر از چه برنامه‌های آنلاینی استفاده می‌کنید؟ احتمالاً شما هم مانند بسیاری دیگر از دو نرم‌افزار شبکه اجتماعی (مانند اینستاگرام و تلگرام) بیشتر از بقیه استفاده می‌کنید و اگر لازم باشد به برنامه آنلاین دیگری مراجعه کنید احتمالاً آن سرویس یا برنامه تحت وب است که باید به کمک مرورگر آن را باز کنید.

حالا همه این‌ها را در ذهن داشته باشید، تا بررسی کنیم چرا وب اپلیکشن‌های پیش رونده، کارآمد هستند.PWA ها هم در گوشی‌ها خوب جواب می دهند، هم اینکه تنها لازم است یک بار کاربر یک وب اپلیکیشن پیش رونده را در گوشی خود باز کند، بعد به صورت آفلاین هم می‌تواند تا حدودی از امکانات آن استفاده کند.

چرا وب اپلیکیشن های پیش رونده بهترین انتخاب هستند؟

برای اینکه بتوانیم پاسخ این سؤال را دقیق‌تر بررسی کنیم، بهتر است اپلیکیشن‌های آنلاین و نرم افزار‌های تحت وب را با وب اپلیکیشن‌های پیش رونده مقایسه کنیم. اگر تا به حال با اپلیکیشن‌های آنلاین مانند اینستاگرام و... کار کرده باشید، متوجه شده‌اید که در صورت قطع اینترنت یا کند شدن سرعت آن، تقریباً نرم‌افزار از کار می افتد، برای نرم افزار‌های تحت وب هم این موضوع صدق می‌کند و به محض اینکه دسترسی به اینترنت را از دست بدهید، دیگر نمی‌توانید از هیچ کدام از این برنامه‌ها استفاده کنید ولی در مقابل وب اپلیکیشن‌های پیش رونده، همان‌طور که گفتیم خصوصیاتی دارند که کند بودن اینترنت یا حتی قطع شدن کامل آن تأثیر چندانی روی عمل‌کرد و سرویس دهی نخواهد داشت.

غیر از این مورد، مورد دیگری هم وجود دارد که وب اپلیکیشن‌های پیش رونده را پر طرفدار کرده است، برای استفاده از PWA‌ها، لازم نیست برنامه را جستجو کرده و بعد منتظر نصب (install) آن باشید.
برنامه نویسان هم طرفدار PWA ها هستند، چون لازم نیست برای هر دو سیستم عامل اندروید و ios برنامه بنویسند. درباره عدم نیاز به پلت فرم هم که صحبت کردیم.

نکات مثبت وب اپلیکیشن‌های پیش رونده

- امکان ارسال نوتیفیکیشن برای کاربران.
- قابلیت ایندکس شدن توسط گوگل: یعنی وب اپلیکیشن‌های پیش رونده، به رتبه دهی سایت کمک می‌کنند.
- امکان دسترسی آفلاین.
- تجربه کاربری بالا.
- امکان پشتیبانی از https که امنیت آن‌ها را تضمین می‌کند.
- دسترسی به هر کدام صفحات اپلیکیشن.
- امکان ایجاد میانبر (shortcut) روی صفحه اصلی گوشی.
- قابلیت ریسپانسیو بودن وب اپلیکیشن‌های پیش رونده که امکان نمایش آن‌ها را روی دستگاه‌ها با ابعاد مختلف ایجاد می‌کند.

نمونه‌های واقعی از وب اپلیکیشن‌های پیش رونده

AliExpress

این سایت متعلق به گروه Alibaba است (خرده فروشی آنلاین که دفتر مرکزی آن در چین است). پیش از اینکه Alibaba روی وب اپلیکیشن پیش رونده، سرمایه‌گذاری کند، سعی داشت با استفاده از نرم‌افزار تحت وب، بازدیدکنندگان را convert کند که با شکست مواجه شد بعد از آن نسخه‌ای از وب اپلیکیشن پیش رونده را پیاده‌سازی و ارائه کرد. نتایج این تغییر باورد نکردنی بود:

- ۱۰۴ درصد افزایش convert برای کاربران جدید.
- ۲ برابر شدن بازدید صفحات سایت‌.
- کاربران جدید ۲۴ درصد بیشتر از قبل در سایت می‌ماندند.

pwa

Forbes

این سایت متعلق به بزرگترین مجله کسب و کار در ایالات متحده است که در زمینه اقتصاد، سرمایه‌گذاری، صنایع و امور مالی فعالیت می‌کند. این مجله اخیراً از یک وب اپلیکیشن پیش رونده استفاده می‌کند که تجربه کاربری آن را بیش از پیش بالا برده است.
با این تغییر، تعداد بازدیدکنندگان و میزان تعامل آن‌ها با سایت بسیار بیشتر شده است همچنین Forbes در این وب اپلیکیشن پیش رونده یک آپشن برای نمایش سایت روی نمایشگر خانگی هم اضافه کرده است که میزان محبوبیت آن را بیشتر می‌کند.

برخی از نتایج مثبت استفاده از وب اپلیکیشن های پیش رونده در Forbes:

- ۱۰۰ درصد افزایش تعامل کاربران با سایت‌.
- ۶ برابر شدن تعداد کاربرانی که مقاله‌ها را تا انتها می‌خوانند.
- زمانی که کاربران در سایت می‌مانند ۴۳ درصد افزایش پیدا کرده است.
- ۲۰ درصد افزایش محبوبیت هر صفحه از سایت.

pwa

Pinterset

Pinterset تقریباً مانند شبکه اجتماعی اینستاگرام کار می‌کند. کاربران می‌توانند در این نرم افزار، تصاویرشان را بارگذاری کنند یا انواع تصاویر ویدیو ها و رسپی‌ها و طرز ساخت ها را آموزش ببینند.

پینترست با آنالیز داده‌های سایت خود متوجه شد که تنها ۱ درصد از کاربران convert می‌کنند و تنها ۱ در صد از بازدیدکنندگان، زحمت نصب نرم‌افزار پینترست را به خود می‌دهند. بعد از این پینرتست تصمیم گرفت از وب اپلیکیشن پیش رونده استفاده کند. میزان استقبال کاربران از وب اپلیکیشن پیش رونده بسیار بیشتر از اپلیکیشن موبایل و سایت بود، همچنین تعداد تبلیغاتی که کلیک می‌شدند به شدت رشد کرد.

برخی از نتایج استفاده از وب اپلیکیشن پیش رونده توسط Pinterset:

- افزایش ۴۰ درصدی بازدیدکنندگان.
- افزایش ۴۴ درصدی درآمد از تبلیغات کاربران.
- افزایش ۵۰ درصدی click- throughs.
- افزایش ۶۰ درصدی تعامل کاربران در سایت.

pwa

آیا وب اپلیکیشن های پیش رونده، آینده توسعه وب هستند؟

پیش از این نمونه‌ها و مثال‌های واقعی از وب اپلیکیشن‌های پیش رونده را نام بردیم که نمونه‌های بسیار بیشتری هم وجود دارد و روز به روز هم به این تعداد اضافه می شود. و همان‌طور که حدس می‌زنید تأثیری که PWAها روی کسب و کار‌ها دارند واقعاً قابل توجه است، ولی در حال حاضر نقص‌هایی هم دارند مثلاً ویژگی‌هایی مانند GPS و fingerprint scanner را پشتیبانی نمی کنند.

ولی شما نمی‌دانید که تکنولوژی ممکن است در کمترین زمان این نقص‌ها را هم حل کند. البته شاید رقیب‌های قدر‌تری برای PWAها معرفی شوند و آن را کنار بزنند ولی فعلاً با بررسی شرایط حاضر می‌توانیم بگوییم منافع استفاده از PWAها بسیار بسیار بیشتر از ضرر های آن است.

امتیازی ثبت نشده است.