با ما در ارتباط باشید: 0314566
چگونه برای سایت خود سایت مپ ایجاد کنیم؟

نقشه سایت معمولاً لیستی در فرمت XML است که آدرس صفحات سایت را نشان می‌دهد به عبارتی می‌توان گفت معماری سایت به وسیله نقشه سایت قابل نمایش است برای مثال، اینکه هر صفحه زیر مجموعه چه صفحه‌ای است و برای رسیدن به آن باید چه مسیری را طی کرد، توسط نقشه سایت مشخص می شود. برای اطلاعات دقیق‌تر درباره نقشه سایت یا سایت مپ می‌توانید مطلب Sitemap یا نقشه سایت چیست؟ را مطالعه کنید.

در این مطلب قصد داریم ساخت مپ سایت را آموزش بدهیم و ببینیم چه ابزار یا راه‌هایی برای این کار وجود دارند. پس مرحله به مرحله پیش می‌رویم، با این مطلب همراه باشید...

مثالی از یک سایت مپ یا نقشه سایت

در تصویر زیر مثالی ساده از نقشه سایت به صورت ویژوال یا تصویری مشاهده می‌کنید:

نقشه سایت

همان‌طور که در ابتدای مطلب هم گفتیم این لیست توسط کدی در قالب XML ایجاد می‌شود. یک نمونه از کد XML مربوط به سایت مپ را ببینید:

نقشه سایت

این کد مثالی از کد XML است که در Sitemap.org معرفی شده است. لازم به ذکر است که موتور‌های جستجو از پروتکل‌های رسمی این سایت پیروی می‌کنند، یعنی برای اینکه سایت شما توسط Crawlerها قابل خزش باشد، باید بر اساس پروتکل‌های سایت Sitemap.org برای سایت خود، نقشه‌ای ایجاد نمایید.

اجازه دهید برخی از تگ ها که در مثال آخر وجود داشتند را بررسی کنیم:

- تگ xml: برای شروع کد XML باید از این تگ استفاده کنید که یک تگ الزامی می‌باشد. همچنین در این تگ ورژن XML و encoding مشخص می‌گردند.

- تگ url set: از این تگ تنها یک بار در کد، استفاده می‌شود که در آن فضای نام داده‌های ترکیبی مشخص می گردد.

- تگ url: این تگ هم یک تگ الزامی است که برای هر صفحه یا آدرس نوشته شده و والد عناصر آن می‌باشد.

- تگ loc: این تگ الزامی است و آدرس هر صفحه در آن مشخص می شود. توجه داشته باشید مقداری که برای آدرس قرار می‌دهید نباید بیشتر از ۲۰۴۸ کراکتر باشد.

- تگ lastmod: یک تگ اختیاری می‌باشد که بوسیله آن آخرین تاریخ به روز رسانی صفحه را نشان می‌دهیم.

- تگ changefreq: این تگ نیز یک تگ اختیاری است که بوسیله آن می‌توانید برای موتور‌های جستجو مشخص کنید که میزان بروزرسانی‌های هر صفحه چقدر است و مقادیری که این تگ می‌پذیرد به شکل زیر هستند:

  • همیشه
  • ساعتی
  • هفتگی
  • روزانه
  • ماهانه
  • سالانه
  • هرگز

- تگ priority: یک تگ اختیاری است که میزان اولویت یک صفحه را مشخص می‌کند و مقداری بین ۰ تا ۱ را می‌گیرد و به صورت پیش‌فرض این مقدار برای هر صفحه ۰/۵ است.

خب تا این قسمت از مطلب متوجه شدیم که لیست مربوط به نقشه سایت توسط کد XML ایجاد می‌شود و هر تگ چه مفهوم و هدفی دارد.

حالا می‌خواهیم ببینیم که چگونه می‌توانیم سایت مپ ایجاد کنیم.

نحوه ساخت نقشه سایت 

1. ایجاد نقشه سایت HTML

یکی از ساده‌ترین راه ها برای ایجاد نقشه سایت، استفاده از کد HTML است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که این نوع از سایت مپ‌ها، مناسب سایت‌های کوچکی می‌باشند که محتوای آن‌ها عموما متن است. نکته دیگر درباره سایت مپ HTML این است که این نقشه‌های سایت مورد پسند کاربران می‌باشد چون با داشتن لینک های مستقیم به هر صفحه کار آن‌ها را برای دسترسی به صفحه راحت‌تر می‌کند. ولی موتور جستجوی گوگل سایت مپ های HTML را پیشنهاد نمی‌کند زیرا کد‌های XML مورد تأیید Sitemap.org برای Crawl کردن مناسب‌تر و استاندارد‌ تر می‌باشند.
از ابزارهای ساخت نقشه سایت آنلاین میتوان به ابزار به رایگان sitemap generator اشاره کرد. برای ساخت آنلاین نقشه سایت کافیست به آدرس https://www.xml-sitemaps.com بروید. سپس در کادر مانند تصویر زیر آدرس سایت خود را وارد کنید. برای مثال در تصویر زیر آدرس یا URL وب سایت پونه مدیا را وارد کردیم. بعد از اینکه URL را وارد کردید دکمه START را کلیک کنید و منتظر بمانید تا عملیات انجام شود.

نقشه سایت

بعد از اینکه این مراحل را انجام دادید، و عملیات تمام شد، گزینه Creat html sitemap را انتخاب کنید و دکمه build now را کلیک کنید تا نقشه سایت ساخته شود و سپس آن را دانلود کرده و بر روی سایت خود مانند یک صفحه آپلود کنید.

نقشه سایت

 

2. ساخت سایت مپ با XML

مانند مورد قبل عمل کنید فقط به جای انتخاب html گزینه Creat xml sitemap را انتخاب کنید. این نوع سایت مپ برای استفاده کاربران نیست و در‌ واقع حتی برای آنان نمایش هم داده نمی‌شود ولی برای ربات‌های موتور‌های جستجو بسیار کارآمد خواهد بود زیرا بر اساس نقشه سایت که با کد XML نوشته شده است آن‌ها خیلی سریع‌تر و راحت‌تر می‌توانند سایت را Crwal کنند. همچنین سایت مپ XML برای سایت‌های بزرگ و سایت‌هایی که دارای ساب دامین می‌باشند بسیار مناسب است زیرا برای موتور‌های جستجوی ارتباط بین صفحات را به خوبی مشخص می‌کند و این امکان، باعث بهینه سازی بیشتر سئو خواهد بود.

3. ساخت سایت مپ با ابزار دیگر

اگر از سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMSهایی مانند وردپرس، جوملا و... استفاده می‌کنید، می‌توانید ماژول‌ها یا افزونه‌هایی را برای ساخت نقشه سایت نصب کنید، که این افزونه ها و ماژول‌ها، نقشه سایت را ایجاد کرده و بر روی سایت آپلود می‌کنند.

وقتی نقشه سایت را ایجاد کرده و آن را بر روی سایت آپلود کردید، باید فایل را به گوگل هم معرفی کنید، در‌واقع همان‌طور که گفتیم بزرگترین مزیت ایجاد سایت مپ همین است که ربات‌های موتور جستجو بتوانند آن‌ها را Crwal کنند.

آموزش ثبت نقشه سایت در گوگل وبمستر

یکی از ابزار ساخت نقشه سایت گوگل وبمستر است کافی است شما برای قرار دادن نقشه سایت در گوگل وبمستر به این آدرس مراجعه کنید https://www.google.com/webmasters/tools . سپس آدرس سایت را در کادر وسط صفحه وارد کرده و دکمه Add Respository را کلیک کنید.

بعد از این باید به گوگل اعلام کنید که شما صاحب سایتی هستید که قصد دارید نقشه آن را معرفی کنید. برای گرفتن این تاییدیه از گوگل، چند راه وجود دارد که باید کار با گوگل وبمستر را آموزش دیده یا مطالعه کنید. اگر به دلیل تغییراتی که در سایت داده شده تصمیم به حذف نقشه سایت کردید، می توانید به راحتی در وبمستر در بخش سایت مپ روی نقشه مورد نظر کلیک کرده و در بالا سمت راست نقشه را ریمو کنید.

تست سایت مپ در گوگل وبمستر تولز

باید از درست بودن نقشه سایت خود مطمئن باشید. اگر نقشه سایت شما به درستی ایجاد نشده باشد نتیجه منفی می‌گیرید زیرا موتور‌های جستجو قادر نخواهند بود که سایت را crwal کنند. برای تست نقشه سایت باید به قسمت Sitemap در گوگل وبمستر تولز، مراجعه کنید سپس دکمه ADD/Test Sitemap را کلیک کنید. در کادری که باز می‌شود مسیر فایل نقشه سایت را مشخص کنید و دکمه Test Sitemap را کلیک نمایید. بعد از اینکه نقشه سایت را مشاهده و بررسی کردید و از درست بودن آن مطمئن شدید دکمه Resubmit را کلیک کنید.

نقشه سایت کجاست

پیدا کردن نقشه سایت کار سختی نیست شما فقط باید بدانید در کجا به دنبال آن بگردید. در بیشتر مواقع برای دیدن نقشه سایت یکی از روش های زیر برای شما پاسخگو خواهد بود.

روش اول: یکی از سه مورد زیر را به انتهای دامنه سایت خود را اضافه کنید:

/sitemap
/sitemap.xml
/sitemap_index.xml
روش دوم: دامنه سایت را (https://example.com) به اضافه /robots.txt بنویسید. به طور مثال: https://example.com/robots.txt

در فایل robots.txt به دنبال URL نقشه سایت خود بگردید. از آنجایی که قرار دادن سایت مپ در این قسمت یک روش استاندارد است به حساب می آید.

روش سوم: در گوگل به دنبال نقشه سایت خود بگردید. برای اینکار مانند زیر سایت خود را در گوگل جستجو کنید.

"site:example.com filetype:xml" اگر نتایج بدست آمده زیاد بود می توانید سرچ خود را به صورت زیر تکرار کنید:

"site:example.com filetype:xml inurl:sitemap"

جمع‌بندی:

کاملاً واضح است که برای معرفی هر سایتی باید روی بهینه سازی سئو تمرکز کرده و محتوای مفید تولید کنید ولی برای اینکه محتوایی که تولید کرده‌اید سریع‌تر ایندکس شود بهترین کار، ایجاد یک سایت مپ حرفه‌ای است. داشتن یک سایت مپ دقیق به سئوی سایت شما کمک کرده و رتبه سایت را در لیست نتایج موتور جستحو بالا می‌برد.

امتیازی ثبت نشده است.