با ما در ارتباط باشید: 0314566
بررسی وضعیت سایت در گوگل

شاید صاحب کسب و کار دیجیتال هستید و یک فروشگاه آنلاین را اداره می‌کنید. یا اینکه سایتی دارید که برای معرفی خدمات خود از آن کمک می‌گیرید. حتی ممکن است بلاگر باشید و در سایت خود فقط تولید محتوا انجام دهید. تفاوتی ندارد در کدام گروه هستید، وقتی یک سایت دارید، می‌خواهید بدانید جایگاه آن در گوگل به چه صورت است.

آسان‌ترین راه این است که یکی از کلمات کلیدی مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید و ببینید سایت شما در چه رده‌ای از لیست نتایج قرار می‌گیرد. اما آسان‌ترین راه همیشه بهترین راه نیست! برای همین قصد داریم در این مقاله، بهترین روش‌های بررسی وضعیت سایت در گوگل را بررسی کنیم. ببینیم چرا اطلاع از وضعیت سایت در گوگل اهمیت دارد؟ چرا باید این کار را انجام دهیم؟ چه شاخص‌هایی را برای بررسی در نظر بگیریم؟ آن چه در این مطلب می خوانید، روش هایی است که خود ما در پونه مدیا هم از آن استفاده می کنیم.

بررسی وضعیت سایت در گوگل

اهمیت بررسی وضعیت سایت در گوگل

گوگل بزرگترین و محبوب‌ترین موتور جستجو در جهان است. تقریبا ۹۰ درصد کابران، اولین تجربه آنلاین خود را با جستجو در گوگل آغاز می‌کنند. همچنین در بسیاری از مرورگر‌ها، گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض انتخاب شده است. وقتی سایتی دارید و می‌خواهید بازدیدکنندگان آن را افزایش دهید، باید بیش از موتورهای جستجو دیگر، روی گوگل حساب باز کنید. به بیان دیگر، سئو را به شکلی تقویت نمایید که سایت، مورد توجه گوگل قرار بگیرد و در رده‌های بالای لیست نتایج جستجو، نمایش داده شود.

درست است که سئو از استاندارد‌های گسترده‌ای تبعیت می‌کند که می‌تواند علاوه بر گوگل در سایر موتورهای جستجو هم کارآمد باشند، اما بدیهی است که تمرکز متخصص سئو بر بزرگترین موتور جستجو معطوف شود. بنابراین تا این بخش از مطالب، درباره اهمیت گوگل به عنوان مهم ترین موتور جستجو اتفاق نظر داریم.

حال می‌خواهیم به بررسی وضعیت سایت در گوگل بپردازیم. اگر سایتی را اداره می‌کنید لازم است نقطه نظر گوگل را درباره آن بدانید. البته هیچ راهی وجود ندارد که گوگل به طور مستقیم، یک گزارش کامل و دقیق از رتبه و امتیاز سایت شما ارائه دهد. بلکه لازم است بهترین ابزارهای موجود را انتخاب کنید و با کمک آن‌ها، گزارش‌های تحلیلی از وضعیت سایت در گوگل تهیه نمایید.
اهمیت بررسی وضعیت سایت در گوگل 

شایان ذکر است که برخی افراد با سرچ کردن کلمات کلیدی در گوگل، سعی می‌کنند رتبه سایت را در رابطه با کلمه کلیدی مورد نظر، بررسی نمایند. اما واقعیت این است که چنین روشی برای بررسی وضعیت سایت در گوگل پیشنهاد نمی‌شود زیرا جایگاه واقعی سایت شما را نشان نخواهد داد.

وقتی کلمه کلیدی را در گوگل سرچ می‌کنید، فاکتورهای متعددی وجود دارند که بر نحوه چینش لیست نتایج (SERP) تاثیر می‌گذارند. مثلا گوگل متوجه شده به کرات به این سایت (سایت خودتان) وارد شده‌اید و به آن علاقه دارید. برای همین در لیست نتایج جستجو، لینکی از سایت را نمایش می‌دهد. بنابراین دور از انتظار نیست که سایت خود را در رده‌های بالا ببینید، در حالی که این اتفاق برای کاربران دیگر رخ نمی‌دهد.

همچنین ممکن است گوگل برای نمایش لیست نتایج، موقعیت جغرافیایی شما را در نظر بگیرد و باز هم این سایت (سایت خودتان) را در رده‌های بالا نمایش دهد. با توجه به مواردی که گفته شد، برای بررسی وضعیت سایت در گوگل نیاز به ابزار مناسب دارید.

اهمیت بررسی وضعیت سایت در گوگل 

چرا باید وضعیت سایت را در گوگل بررسی کنیم؟

در بخش قبلی راجع به اهمیت بررسی وضعیت سایت در گوگل صحبت کردیم. چرا باید وضعیت سایت را در گوگل بررسی کنیم؟ زیرا:

  • گوگل محبوب‌ترین و قدرتمندترین موتور جستجو در جهان است. بهبود سئو ارگانیک با توجه به استانداردهای گوگل می‌تواند ترافیک ارگانیک سایت را افزایش دهد و به درآمدزایی سایت شما کمک کند.
  • جایگاهی که در گوگل به دست می‌آورید، همیشگی نیست. باید برای حفظ جایگاه، همواره در حال بهبود سئو باشید، عملکرد رقبا را بررسی کنید و... . بنابراین بررسی وضعیت سایت در گوگل باید مرتبا انجام شود.
  • وضعیت سایت را در گوگل بررسی می‌کنید تا از نتایج کارهایی که برای بهبود سئو انجام داده‌اید، چشم انداز بهتری داشته باشید. به این ترتیب متوجه نقاط ضعف و قوت استراتژی‌های سئو خود می‌شوید.

شاخص های مهم هنگام بررسی وضعیت سایت در گوگل

شاخص های مهم هنگام بررسی وضعیت سایت در گوگل

حال که متوجه شدید چرا بررسی وضعیت سایت در گوگل اهمیت دارد زمان آن است که دست به کار شوید. ۳ شاخص مهم برای بررسی وضعیت سایت در گوگل نام می‌بریم. همچنین ابزارهای رایگان برای هر یک را معرفی می‌کنیم.

شاخص های مهم هنگام بررسی وضعیت سایت در گوگل 

  • بررسی وضعیت سایت در گوگل با کلمات کلیدی مورد نظر

اگر برای بررسی وضعیت سایت در گوگل، می‌خواهید کلمات کلیدی خاصی را مد نظر قرار دهید، می‌توانید از ابزار رایگان ahrefs keyword rank checker استفاده کنید. در این ابزار کلمه یا کلمات کلیدی مورد نظر و url سایت خود را وارد کرده گزینه Check ranking را کلیک می‌نمایید. این ابزار، نتایج گوگل را برای کلمه کلیدی مورد نظر اسکن می‌کند و جایگاه دقیق سایت شما را در گوگل نمایش می‌دهد.

این ابزار نیازی به اسکن دستی توسط شما ندارد و در عین حال حافظه مرورگر و موقعیت جغرافیایی شما را در نتایج گوگل دخالت نمی‌دهد. رتبه ۱ تا ۱۰ نشان دهنده این است که سایت شما، در صفحه اول نتایج نمایش داده می‌شوند. به همین ترتیب رتبه ۱۱ تا ۲۰ به صفحه دوم نتایج اشاره می‌کند. می‌توانید از گزارش ابزار ahrefs keyword rank checker یادداشت تهیه کنید. سپس استراتژی‌های سئو را بهبود دهید و یک ماه بعد دوباره وضعیت سایت را در رابطه با کلمه کلیدی مورد نظر بررسی نمایید.

بررسی وضعیت سایت در گوگل با کلمات کلیدی مورد نظر

  • بررسی وضعیت سایت در گوگل با کلمات کلیدی که نمی‌دانید

بدیهی است که برای پیشرفت کسب و کار خود، روی سئو کلمات کلیدی خاصی سرمایه گذاری کرده باشید. اما ممکن است سایت شما با کلمات کلیدی که روی آن‌ها سرمایه گذاری نداشته‌اید نیز جایگاه خوبی در گوگل کسب کرده باشد. برای اطلاع از این keywordها از ابزار رایگان ubersuggest کمک بگیرید.

url سایت خود را در این ابزار وارد کنید، کشور و زبانی که می‌خواهید را انتخاب کرده روی گزینه search کلیک نمایید. کمی صبر کنید تا نتایج اسکن شوند. سپس می‌توانید کلمات کلیدی را که با آن‌ها در گوگل رتبه گرفته‌اید مشاهده کنید و ببینید رتبه شما در هر یک چند است.

بررسی وضعیت سایت در گوگل با کلمات کلیدی که نمی‌دانید

  • بررسی وضعیت سایت در گوگل با کلمات کلیدی که بیشترین ترافیک را برایتان ایجاد کرده‌اند

حال وقت آن است که ببینید ترافیک طبیعی سایت شما، به خاطر کدام کلمات کلیدی ایجاد شده است. با ابزار Google Search Console می‌توانید این شاخص را بررسی کنید. سرچ کنسول گوگل بهترین ابزاری است که برای سایت هایی که در آن ثبت شده اند به کار می رود. ما هم تمامی پروژه های سئو پونه مدیا را با سرچ کنسول گوگل بررسی می کنیم. البته این را بدانید که استفاده از این ابزار نباید شما را محدود کند. منظور این است که بررسی لحظه ای سایت را در گوگل فراموش نکنید و این را به عنوان یک روتین منظم در نظر داشته باشید که سایت را با کلمات کلیدی مورد نظر در گوگل چک کنید و نتیجه را با سرچ کنسول تطبیق دهید.

این بررسی دائمی به شما کمک می کند که روند پیشرفت پروژه سئو خود را دنبال کنید و بتوانید سایت را با استراتژی های مؤثرتری مدیریت کنید.

5 از 5