با ما در ارتباط باشید: 0314566

در حالی که بیشتر طراحان سایت درگیر زیبایی‌های بصری صفحات وب‌سایت می‌شوند و رنگ‌ها و فونت‌ها را بالا و پایین می‌کنند، به‌روزترین تکنیک‌های طراحی سایت توصیه می‌کنند که محتوا را به عنوان هسته اصلی سایت قرار دهید و طراحی را حول محور آن شکل دهید.

بگذارید محتوا تعیین کننده طراحی سایت شما باشد!

زمانی که طراح سایت محتوا را در اولویت قرار دهد و بر اساس آن به طراحی سایت بپردازد، از تکنیک Content First پیروی کرده است. نوع محتوا، لحن و نحوه انتشار آن نقش مهمی در ایجاد تجربه کاربر ایفا می‌کند. تمرکز بر چیزی که بازدیدکنندگان سایت شما به دنبالش هستند این امکان را برای شما فراهم می‌کند که محتوای واضح، کاربردی و تأثیرگذار را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید. با پونه مدیا همراه باشید تا تکنیک Content First در طراحی سایت را با هم بررسی کنیم.

تکنیک Content First در طراحی سایت چیست؟

هر عنصری که در صفحات سایت شما به نمایش گذاشته می‌شود، از متن و عکس و نمودار گرفته تا ویدئو و فهرست‌ها، تمامی این عناصر محتوای سایت شما هستند. تکنیک Content First با درک اهمیت محتوا به شما می‌آموزد که چگونه طراحی وب‌سایت را بر اساس محتوا انجام دهید. شما می‌توانید با کمک این تکنیک کاربردی سایت مورد نظر را متناسب با محتوا طراحی کنید.

برای درک بهتر این موضوع برای شما یک مثال می‌زنیم. تصور کنید قرار است برای طراحی خانه خود یک مهندس معمار استخدام کنید. معمار پیش از شروع کار خود از شما سؤالاتی نظیر اینکه چند اتاق خواب لازم دارید یا آیا به انبار داخل ساختمان نیاز دارید یا خیر، می‌پرسد. هر چه اطلاعات دقیق‌تری از نیازمندی‌های خود به معمار منتقل کنید، طراحی خانه شما بیشتر باب میلتان خواهد بود. تا زمانی که معمار خانه شما نداند در خانه خود به چه چیزهایی نیاز دارید نقشه‌کشی را شروع نمی‌کند. در طراحی سایت، شما نقش معمار را ایفا می‌کنید، پس هر چه اطلاعات بیشتری از نوع محتوای مورد نیاز سایت داشته باشید، فضای بهتری را برای انتشار آنها خلق می‌کنید. این دیدگاه که برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ بیان شد، به شما پیشنهاد می‌کند پیش از طراحی سایت در مورد محتوایی که قرار است در آن منتشر شود اطلاعات کسب کنید.  

به عنوان مثال محتوای منتشر شده در سایت رستوران علاوه بر منو، آدرس مکان و شماره تماس، توضیحاتی در مورد سبک آشپزی و انواع غذاها را هم دارد. در یک سایت فروشگاهی اطلاعات محصولات، روش‌های ثبت سفارش و روش‌های دریافت محصولات منتشر می‌شوند. یا در یک سایت آموزشی مادر و کودک، علاوه بر محتوای آموزشی در خصوص روان‌شناسی کودک، مطالب آموزنده‌ای در مورد بازی و سرگرمی کودکان نیز منتشر می‌شود. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، موضوع محتوای این سایت‌ها با یکدیگر متفاوت است اما نوع محتوای مورد استفاده می‌تواند یکسان باشد. فراموش نکنید که منظور ما از محتوا فقط محتوای متنی نیست، بلکه ویدئوها، تصاویر، فایل‌های صوتی و طرح‌های گرافیکی بخشی از این محتوا هستند.

اگر تصمیم گرفته‌اید پروژه جدیدی را با تکنیک Content First آغاز کنید، به سؤالات زیر پاسخ دهید. این پاسخ‌ها به شما کمک می‌کنند که طرح کلی سایت و نقشه سایت را با برنامه‌ریزی دقیق‌تری خلق کنید. به یاد داشته باشید که نقشه سایت یک دستورالعمل‌ کلی در خصوص نحوه جانمایی محتوا در صفحات را در اختیار شما قرار می‌دهد.

  • قصد دارید چه پیامی را به مخاطبان خود انتقال دهید؟
  • می‌خواهید چه داستانی را روایت کنید؟
  • از کاربر می‌خواهید در سایت شما چه اقداماتی را انجام دهد؟
  • طراحی براساس محتوا چه زمانی اهمیت دارد؟

زمانی که طراحی بر اساس محتوا انجام می‌شود، کاربر تجربه بهتری را در سایت شما کسب می‌کند. همان‌طور که کارگردان یک فیلم سینمایی به فیلمنامه نیاز دارد، طراح سایت نیز می‌تواند با دردست‌داشتن محتوای سایت صفحات را بر اساس نیاز مخاطب طراحی کند. این کار به شما به عنوان طراح سایت کمک می‌کند با محدودیت‌ها و فرصت‌ها آشنا شوید و از میزان دسترسی مخاطبان به محتوای خود اطمینان کسب کنید. پس اگر برای شما این سؤال پیش آمده است که طراحی بر اساس محتوا چه زمانی اهمیت دارد؟ باید به شما بگوییم هر زمان که قصد دارید پروژه جدیدی را آغاز کنید، طراحی بر اساس محتوا اهمیت پیدا می‌کند. فراموش نکنید که کاربران اینترنت خریداران محتوا هستند. با این نگرش هیچ تفاوتی ندارد که شما در حال طراحی یک سایت فروشگاهی باشید یا یک سایت آموزشی پزشکی.        

چرا توجه به محتوا قبل از طراحی سایت مهم است؟

هدف اصلی هر کسب و کار از راه‌اندازی سایت، جذب مخاطب یا بهتر است بگوییم مشتری بیشتر است. زمانی که کاربر به دنبال نیاز خود وارد سایت شما می‌شود، باید بتواند به سادگی مطالب مورد نیاز خود را پیدا کرده و در نهایت بتواند برای خرید اقدام کند. تکنیک Content First به ما یادآوری می‌کند که طراحی تأثیرگذار یک سایت چیزی فراتر فونت، رنگ و طرح‌بندی است. در این تکنیک طراح سایت بر روی نیازهای کاربر و نحوه دعوت به اقدام برای خرید متمرکز است. در نتیجه، اگر محتوا در اولویت قرار بگیرد و طراحی سایت بر اساس آن انجام شود، تجربه کاربری بهبود پیدا می‌کند. از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شوند توجه به محتوا قبل از طراحی سایت مورد توجه بگیرد، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • روندهای طراحی سایت

روندهای طراحی سایت متناسب با خواسته‌های امروز کاربران شکل می‌گیرند. تنها کافی است چند وب‌سایت فعال در یک صنعت را باز کرده و آنها را با یکدیگر مقایسه کنید. پیروی از روش‌های تکراری طراحی سایت مانع از تمایز کسب و کارها از یکدیگر می‌شوند. این روندها علاوه بر اینکه به‌مرور زمان قدیمی و غیرکاربردی می‌شوند، خلاقیت را در طراحان سایت از بین می‌برند. در نتیجه اگر محتوای سایت را به عنوان هسته سایت در نظر بگیرید و طراحی را بر اساس این هسته انجام دهید، بی‌شک سایت شما می‌تواند سالیان متوالی مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

  • اهمیت محتوا

محتوا دارایی دیجیتال کسب و کارها است. در حالی که طراحی سایت می‌تواند کاربران را به خود جذب کند، اگر عاری از محتوای کاربردی و دست اول باشد باعث افزایش نرخ پرش می‌شود. توجه داشته باشید که مخاطبان به محتوای شما وفادار هستند و نه شکل ظاهری سایت. زمانی که بتوانید با محتوای باکیفیت و تأثیرگذار به نیازها و سؤالات مخاطبانتان پاسخ دهید، علاوه بر اینکه پیام تجاری خود را به آنها منتقل می‌کنید، با اعتمادسازی می‌توانید محصولات و خدمات ارزشمند خود را در دسترس آنها قرار دهید. در این وضعیت، محتوا اساس سایت و عناصر طراحی تکمیل کننده سایت خواهند بود.

  • زمان

اگر طراحی سایت بدون توجه به محتوا انجام شود، در ادامه مسیر تغییرات فراوانی را تجربه می‌کند. زمانی که شما محتوایی را در یک صفحه منتشر می‌کنید، احتمال اینکه به تغییر طرح‌بندی نیاز پیدا کنید بسیار زیاد است. علاوه بر این، بازنگری چندین و چند باره سایت می‌تواند برای طراحان فرسایشی و چالش‌برانگیز شود. اما زمانی که طراحی سایت بر اساس محتوا انجام می‌شود، طراح به خوبی می‌داند کدام محتوا باید در کجای صفحه قرار بگیرد. برای جلوگیری از این وضعیت و افزایش سرعت طراحی، پیشنهاد می‌کنیم از تکنیک Content First پیروی کنید.   

  • رسانه‌های اجتماعی

محتوای خوب محتوایی است که به سادگی اشتراک گذاری می‌شود. پیروی از تکنیک Content First به طراح کمک می‌کند با بهبود تجربه کاربر، میزان اشتراک گذاری محتوا را در رسانه‌های اجتماعی افزایش دهد. زمانی که کاربر محتوای سایت شما را آموزنده، سرگرم کننده و در کل مفید شناسایی می‌کند، احتمال اینکه محتوا را با دوستان و فالوورهای خود به اشتراک بگذارید بیشتر می‌شود. هر چه بازدید محتوای شما بیشتر شود، ترافیک شما به همان میزان افزایش پیدا می‌کند.

  • سئو

تکنیک Content First با تمرکز بر محتوا می‌تواند سئو وب‌سایت را ارتقا دهد. همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، زمانی که محتوای سایت شما توسط کاربران در شبکه‌ها و پلتفرم‌های مختلف آنلاین به اشتراک‌ گذاشته می‌شود، بازدید وب‌سایت شما، یا همان ترافیک ارگانیک افزایش می‌یابد. گوگل برای سایت‌هایی که ترافیک ارگانیک زیادی دارند ارزش ویژه‌ای قائل است. به‌طوری که سایت مورد نظر را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد. علاوه بر این، اگر کارتان را با هدف تأثیر حداکثری بر مخاطب شروع کنید، سئو سایت در حال راه‌اندازی شما پیشاپیش در حال بهبود است.

تکنیک Content First در طراحی سایت جدید

اگر تصمیم گرفته‌اید در طراحی سایت جدید از تکنیک Content First استفاده کنید، موارد زیر را با دقت مطالعه کنید:

  • اولین قدم برای استفاده از تکنیک Content First در طراحی سایت جدید جمع‌آوری محتوا است. برای دسترسی بهتر به اطلاعات محصولات و خدمات به شما پیشنهاد می‌کنیم جلسات هفتگی برگزار کنید و اطلاعات را در همان جلسه دریافت کنید. این کار حیاتی چالش‌های دریافت اطلاعات از کارفرما را به شدت کاهش می‌دهد.
  • پس از دریافت اطلاعات شما به ابزارهای آنلاین مدیریت اطلاعات نیاز دارید. برای این کار می‌توانید از Google Drive ‌ استفاده کنید. این ابزار آنلاین به شما اجازه می‌دهد اطلاعات مورد نظر خود را ویرایش و اشتراک‌گذاری کنید.
  • آخرین راه حل برای پیروی از تکنیک Content First در طراحی سایت جدید استفاده از محتوای اولیه سایت‌های دیگر است. شما می‌توانید محتوای وب‌سایت رقبا را جایگزین محتوای خود کنید. این کار به شما کمک می‌کند جانمایی محتوای مورد نظر را در صفحات مشخص کنید. فراموش نکنید که محتوای کپی علاوه بر ایجاد تجربه کاربری نامناسب به سئو وب‌سایت شما‌ آسیب می‌زند. برای دسترسی به محتوای باکیفیت و کاربردی از کارشناسان پونه مدیا مشاوره دریافت کنید.

چک لیست تحلیل رقابتی برای تکنیک  content-first 

انجام هر کاری با چک لیست ساده‌تر می‌شود. برای ساخت چک لیست تحلیل رقابتی برای تکنیک  content-first لازم است محتوای وب‌سایت یکی از رقیبان موفق خود را مورد بررسی قرار داده و به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • این سایت به دنبال انتقال چه پیامی است؟
  • ویژگی‌های اصلی که باعث ایجاد تمایز این سایت شده است، چیست؟
  • مخاطبان هدف این سایت چه افرادی هستند؟
  • چگونه برای ارتباط با برند خود از طراحی بصری استفاده می‌کند؟

پاسخ‌های خود را مکتوب کنید. نکات ضعف و قدرت رقیب را از دید خودتان بررسی کنید. این الگو به شما کمک می‌کند یک چک لیست تحلیل رقابتی برای تکنیک Content-first تهیه کنید.

تکنیک Content First برای ریدیزاین سایت ها و اپلیکیشن های قدیمی

تکنیک Content First تنها برای پروژه‌های جدید مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه این تکنیک برای ریدیزاین سایت ها و اپلیکیشن های قدیمی قابل استفاده است. اگر محتوای شما نیاز به‌ آپدیت داشته باشد، یا برخی از محتواها در صفحات مختلف سایت کپی شده باشد، تکنیک Content First به شما کمک می‌کند با اصلاح ایرادات سایت خود را به‌روزرسانی کنید. برای این کار باید فقط بر روی محتوا متمرکز شوید. بررسی تیترها، بدنه متن، زیرنویس ویدئوها و توضیحات محصولات بخشی از این روند هستند. اگر سایت یا اپلیکیشن شما قدیمی است و محتوای زیادی در آن منتشر شده، پیشنهاد می‌کنیم بر اساس زمان انتشار عمل کنید و محتوای دو ماه گذشته تا کنون را مورد بررسی قرار دهید. از این تکنیک می‌توانید در اپلیکیشن و سایت پیروی کنید. 

ایجاد نقشه سایت و تهیه چک لیست تحلیل رقابتی برای تکنیک Content-first را فراموش نکنید.

قالب های سایت در تکنیک  Content First

اگر پروژه را بر اساس محتوا مورد بررسی قرار داده‌اید، وقت آن رسیده است که برای قالب‌های سایت در تکنیک Content First  اقدام کنید. قالب‌های سایت به کاربران شما اجازه می‌دهند از محتوای ارزشمندتان استفاده کنند. سهولت پیمایش، صفحه آرایی جذاب و در عین حال کاربردی باعث بهبود تجربه کاربر می‌شوند. برای شروع کار باید محتواهای موجود را بر اساس شباهت دسته بندی کنید. به‌عنوان مثال، اگر محتوای شما مخصوص وبلاگ است تمامی صفحات محتوا باید از یک قالب استفاده کنند. اگر در سایتتان محصولات و خدماتی به فروش می‌رسند، لازم است محتوای آنها در یک قالب منتشر شود. یک روش ساده برای این کار این است که شما قالب‌هایی که در اختیار دارید را در ابعاد کوچک‌تر ترسیم کنید و سپس تصاویر، ویدئوها و محتوای متنی که قرار است در این قالب‌ها منتشر شوند را مجسم کنید. این کار به شما کمک می‌کند تعداد محتوایی که قرار است در این صفحات جانمایی شوند را به سادگی تعیین کنید. علاوه بر این، شما از قبل می‌دانید به چه تعداد قالب نیاز دارید و دیگر نیازی نیست که برای قرار دادن محتواها ابعاد آنها را کوچک‌تر از حد معمول کنید.

5 از 5