با ما در ارتباط باشید: 0314566
مسیر شغلی سئوکار | ارتقا شغلی سئوکار چگونه است

دنیای تجارت در چند سال اخیر شاهد تحولات فراوانی بوده است و این تغییر و تحول باعث ایجاد فرصت‌های شغلی بسیاری در صنعت دیجیتال مارکتینگ شده است. در حال حاضر سئو یا بهینه سازی موتور جستجو تأثیرگذارترین تخصص مورد استفاده در افزایش ترافیک ارگانیک است. به همین دلیل مسیر شغلی سئوکاران و ارتقای شغلی این افراد بیش از پیش مورد توجه علاقه‌مندان به فناوری و دیجیتال مارکتینگ قرار گرفته است.

اما ارتقا شغلی سئوکار چگونه است؟ بدون شک ورود به هر شغل جدیدی می‌تواند برای ما تا حدی چالش‌برانگیز باشد. با این وجود، در صورت ارائه خدمات منحصر به فرد و ایجاد رزومه تخصصی می‌توانیم در شغل خود ارتقا پیدا کنیم. این در حالی است که ارتقای شغلی سئوکار با چندین برابر شدن حقوق ماهیانه همراه است.

سئو یکی از پردرآمدترین شغل‌های جهان شناخته می‌شود و افرادی که سابقه درخشانی در این زمینه بدست می‌آورند به عنوان موفق‌ترین متخصصان دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شوند.

چگونه شغل سئو را شروع کنید

با افزایش تقاضای سئوکار در سال‌های اخیر حتماً این سوال برای شما پیش آمده که چگونه شغل سئو را شروع کنید. به طور خلاصه، یک سئوکار باید دانش عمیقی از نحوه کار موتورهای جستجو و آخرین نسخه‌های الگوریتم این موتورها داشته باشد.

برای شروع سئو چند راه پیش رو دارید. اول اینکه می‌توانید با ثبت نام در دوره‌های حضوری و یا آنلاین سئو دانش تخصصی خود را در این زمینه افزایش دهید و در نهایت مدرک معتبر دریافت کنید. شما همچنین می‌توانید به عنوان یک کارآموز در یک شرکت دیجیتال مارکتینک استخدام شوید و با کسب تجربه تبدیل به یک سئوکار متخصص شوید. علاوه بر این می‌توانید مطالب منتشر شده در پونه مدیا که به طور تخصصی در مورد سئو نوشته‌‌ شده‌اند را مطالعه کنید. این مطالب کاربردی به شما کمک می‌کنند به عنوان تازه‌کار شغل سئو را شروع کنید.

مسیری که یک سئو کار طی می کند

یک سئوکار تازه‌کار پس از ورود به یک شرکت دیجیتال مارکتینگ به ‌عنوان کارآموز مشغول به فعالیت می‌شود. این موضوع به دانش کلی شما از سئو بستگی دارد. هرچه اطلاعات و سابقه کاری بیشتری در زمینه‌های مختلف سئو داشته باشید، احتمال اینکه به عنوان سئوکار جونیور استخدام شوید افزایش پیدا می‌کند. برای ورود به این کسب‌وکار پردرآمد به شما پیشنهاد می‌کنیم استخدام شرکت‌های کوچک‌تر بشوید، زیرا شرکت‌های بزرگ به طور معمول به دنبال استخدام سئوکاران متخصص و استراتژیست‌های باسابقه هستند. علاوه بر این، شما می‌توانید به عنوان یک سئوکار مستقل وارد این حرفه بی‌نظیر شوید. فراموش نکنید که گوگل منبع اصلی مقالات تخصصی در زمینه سئو است و اگر سوالی برای شما در این مسیر پیش بیاید به سادگی می‌توانید با جستجو در آن به پاسخ‌های مورد نیازتان دست پیدا کنید. سئو مانند دیگر تخصص‌های دیجیتال مارکتینگ وابسته به زمان و مکان نیست. این میزان از انعطاف‌پذیری به شما کمک می‌کند زمان بیشتری را صرف یادگیری و کسب اطلاعات کاربردی سئو کنید. مسیر شغلی سئو از تازه‌کار تا مدیر ارشد سئو ادامه پیدا می‌کند.

سطح شغلی سئو و رنج حقوقی سئوکار

سطح شغلی سئو با رنج حقوقی سئوکار رابطه مستقیم دارد. علاوه بر این، موارد زیادی می‌توانند در رنج حقوق سئوکار تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، میزان دانش زبانی، شهر و کشور، محیط کار، دورکاری یا حضور در شرکت، فعالیت مستقل یا استخدام در یک شرکت سئو، سابقه کاری، میزان تخصص و موارد دیگر، عواملی هستند که حقوق سئوکار را تعیین می‌کنند.

سئوکار مبتدی (ورودی)

در یک شرکت سئو افرادی که به تازگی وارد این تخصص می‌شوند پایین‌ترین حقوق را دریافت می‌کنند. این در حالی است که شما می‌توانید با افزایش سرعت یادگیری سطح شغلی خود را در کمترین زمان ممکن ارتقا دهید. رنج حقوقی سئوکار مبتدی در ایران از ۷ میلیون تومان و حقوق مورد تأیید اداره کار شروع می‌شود. حقوق سئوکار مبتدی در خارج از ایران سالانه ۴۹ الی ۷۲ هزار دلار است.

سئوکار جونیور

زمانی که با اصول ابتدایی سئو آشنا شوید و بتوانید با مشاوره و کمک‌های محدود افراد دیگر بخشی از فعالیت‌های سئو را انجام دهید، به عنوان سئوکار جونیور شناخته می‌شوید. مهم‌ترین تخصص سئوکار جونیور جمع‌آوری داده‌ها و اکسل‌بندی آنها است. این تخصص هسته اصلی تخصص سئو است. رنج حقوق سئوکار جونیور ۱۰ میلیون تومان است. البته فراموش نکنید که این ارقام به شهر و شرکتی که در آن استخدام هستید وابسته است. جالب است بدانید که حقوق سئوکار جونیور خارج از ایران ۶۲ الی ۱۰۱ هزار دلار در سال است.

استراتژیست سئو

استراتژیست سئو فردی است که مهارت آموزش سئو به کارآموزان و مبتدیان را در طول سال‌ها فعالیت به دست آورده است. استراتژیست سئو نحوه استفاده از ابزارهای کاربردی سئو را می‌داند، داده‌ها را به درستی گردآوری می‌کند و در نهایت برای خلق استراتژی تأثیرگذار سئو اقدام می‌کند. رنج حقوق استراتژیست سئو بالای ۱۵ میلیون تومان است. این عدد برای یک استراتژیست سئو که در خارج از ایران زندگی می‌کند بین ۶۹ تا ۱۱۰ هزار دلار در سال در نوسان است.

مدیر سئو

مدیر سئو همان‌طور که از سطحش پیدا است نقش رهبری تیم را بر عهده دارد. مدیران سئو بر کار استراتژیست‌ها و جونیورها نظارت می‌کنند و نقاط ضعف و قدرت فعالیت‌های تخصصی سئو را به آنها یادآوری می‌کنند. تعریف وظایف متخصصان سئو، مدیریت تیم، بررسی میزان تأثیرگذاری استراتژی سئو و اعمال تغییرات مورد نیاز، از وظایف اصلی مدیران سئو به شمار می‌روند. رنج حقوق مدیر سئو در ایران بیش از ۱۵ میلیون تومان در ماه است. این عدد برای مدیران سئو خارج از ایران بین ۸۰ الی ۱۲۰ هزار دلار در سال است.

مدیر ارشد سئو

مدیر ارشد سئو مسئولیت‌های بیشتری از مدیر سئو را بر عهده دارد. این فرد به عنوان نماینده شرکت با کارفرما وارد مذاکره می‌شود، مسئولیت‌های عملیاتی سئو را پیگیری می‌کند و در نهایت بر اساس میزان کار و تخصص مورد نیاز در هر پروژه مبلغ قراردادها را مشخص می‌کند. حقوق مدیر ارشد به شدت به شرکت استخدامی وابسته است. با این وجود، حقوق مدیر ارشد سئو در خارج از ایران بین ۱۰۹ الی ۱۹۲ هزار در سال است.  

شروع سئوکار

در حالی که دانشگاه‌های مطرح جهان در تلاش هستند به صورت علمی متخصصان سئو را آموزش دهند، بسیاری از موسسات معتبر نیز با برگزاری دوره‌های آموزشی سعی دارند سئو را به علاقه‌مندان این تخصص منحصر به فرد بیاموزند. در نتیجه، اگر قصد دارید وارد شغل سئو شوید اما زمان کافی برای ادامه تحصیل ندارید و یا نمی‌دانید یک سئوکار از کجا شروع می‌کند، به شما پیشنهاد می‌کنیم موارد زیر را با دقت مطالعه کنید:

  • افزایش مهارت‌های سئو

برای شروع سئوکار لازم است مهارت‌های سئو خود را افزایش دهید. با نحوه کار موتورهای جستجو به ویژه گوگل آشنا شوید تا درک کنید این موتورها چگونه و بر چه اساسی سایت‌ها را در صفحات نتایج خود به کاربرانشان پیشنهاد می‌دهند. از عواملی که فرایند سئو را شکل می‌دهند اطلاعات کسب کنید. به عنوان مثال، سئو تکنیکال یا فنی، سئو داخلی و خارجی، تحقیق کلمات کلیدی، بک لینک، ساخت لینک، سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه را به درستی درک کنید.

  • بهبود مهارت‌های نوشتاری

تولید محتوا یکی از مهم‌ترین کارهایی است که بر سئو سایت تأثیر می‌گذارد. عنوان‌بندی، ساختار محتوا، استفاده از کلمات کلیدی، استفاده از منابع معتبر و انتشار منظم محتوا به عنوان تخصصی‌ترین مهارت‌های سئو شناخته می‌شوند. در نتیجه اگر مهارتی در این زمینه ندارید به سختی می‌توانید سئو سایت را ارتقا دهید.

  • مهارت‌های ابتدایی توسعه سایت

برای شروع کار لازم است با مهارت‌های ابتدایی توسعه سایت آشنا باشید. نحوه خواندن کد HTML و درک آن، آشنایی با جاوا اسکریپت و نقش آن در توسعه سایت و همچنین کسب اطلاعات از ساختار کلی سایت را باید در اولویت کارهای‌تان قرار دهید. علاوه بر این، لازم است به عنوان یک سئوکار باید درک جامعی از نقشه سایت، توضیحات صفحه و وردپرس را داشته باشید. با توجه به این موضوع که بخشی از فعالیت شما نیازمند ارتباط با توسعه‌دهندگان سایت است، باید بدانید برای ارتقای سئو به دنبال تغییر چه عواملی در سایت هستید.

سئوکار تازه کار

جذاب‌ترین چیز در سئو این است که شما می‌توانید با هر میزان دانش از سئو وارد این حرفه پردرآمد شوید. علاوه بر این، همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، هر چه زمان بیشتری برای یادگیری صرف کنید با سرعت بیشتری می‌توانید سطح شغلی خود را ارتقا دهید. مهم‌ترین موضوعی که در تمامی سطوح سئوکاران مشاهده می‌شود مهارت‌های ارتباطی بی‌نظیر، انعطاف‌پذیری، تفکر انتقادی و انگیزه است. اگر مهارت‌های ذکر شده را در شخصیت شما وجود دارد، تنها کافی است بر روی یادگیری عوامل تخصصی سرمایه گذاری کنید. به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل داده، تحقیق کلمات کلیدی، تولید محتوا، آنالیز سئو سایت کسب‌وکارهای مشابه، نحوه بکارگیری ابزارهای سئو و لینک سازی بخشی از این تخصص‌ها هستند.

علاوه بر این، شما به عنوان یک سئوکار تازه‌کار باید با مفاهیمی نظیر استراتژی‌های سئو، تقویم محتوایی و اهداف مالی شرکت‌ها آشنا شوید تا بتوانید بر اساس این فاکتورها از مهارت‌های خود استفاده کنید. یک سئوکار تازه کار به درستی می‌دانید که وبلاگ‌ها نقش مهمی در هدایت ترافیک ارگانیک به سایت را ایفا می‌کنند. نحوه استفاده از کلمات کلیدی و مرتبط و جانمایی آنها در مقالات سرعت قرارگیری صفحات سایت را در موتورهای جستجو افزایش می‌دهد. علاوه بر این، نحوه استفاده از محبو‌ب‌ترین ابزارهای مانند semrush، Ahref و Moz به شما کمک می‌کند سئو سایت مورد نظر را به صورت تضمینی بهینه سازی کنید. فراموش نکنید که سئو یکی از پرطرفدارترین مشاغل عصر حاضر است، پس برای کسب اطلاعات بیشتر تلاش کنید.

استراتژیست سئو

متخصص یا استراتژیس سئو موظف است صفحات سایت را بر اساس الگوریتم‌های موتورهای جستجو ارتقا دهد. اطمینان از اینکه سایت مورد نظر با ایجاد تجربه کاربری مناسب می‌تواند افراد را تشویق به اقدام برای خرید کند، باید زیر نظر استراتژیس سئو انجام گیرد. افزایش حجم ترافیک ارگانیک، افزایش سرنخ و افزایش آگاهی از برند عواملی هستند که باید به صورت تخصصی پیگیری شوند. در واقع، استراتژیست سئو به دنبال افزایش فروش و در پی آن افزایش درآمد کسب و کارها است.

یک استراتژیست سئو می‌تواند با مدیریت و ابتکارات خود کسب و کارها را در کانال‌های ارتباطی مورد نیاز معرفی کند و با افزایش تعامل با کاربران این کسب و کارها آنها را تشویق به بازدید از سایت کند. به طور کلی، مسئولیت استراتژیست سئو به شرکت دیجیتال مارکتینگی که در آن کار می‌کند وابسته است. اینکه استراتژیست سئو در بخش بازاریابی آنلاین یک شرکت مشغول به فعالیت است یا به صورت مستقل برای خود کار می‌کند می‌تواند در تعیین وظایف و درآمدش موثر باشد. به طور کلی، از یک استراتژیست سئو انتظار می‌رود:

  • استراتژی‌های سئویی را خلق کند که با بهبود رتبه‌بندی سایت در نتایج موتورهای جستجو باعث افزایش تعداد بازدیدکننده شود
  • کمپین‌های بازاریابی را راه‌اندازی کند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتواند سرمایه کارفرما را بازگرداند
  • هزینه‌های کمپین‌های سئو و هزینه‌های بازاریابی محتوا را مدیریت کند
  • برای اطمینان از کارایی سایت و بهبود سئو با تیم توسعه سایت همکاری نزدیک داشته باشد
  • برای تولید و انتشار محتوای باکیفیت با تیم تولید محتوا همکاری داشته باشد
  • به صورت شخصی وظیفه بهینه سازی صفحات سایت را برای موتورهای جستجو بر عهده گیرد
  • استراتژی‌های مرتبط با لینک سازی را طراحی و اجرا کند
  • میزان نتیجه بخش بودن کمپین‌های بازاریابی را ارزیابی کرده و در صورت نیاز آنها را اصلاح کند
  • تحقیق کلمات و عبارات کلیدی را به وسیله ابزارهای پرکاربرد سئو انجام دهد
  • مخاطبان هدف کسب و کار مورد نظر را دسته بندی کرده و بر اساس نیاز آنها به تولید محتوای جذاب و باکیفیت بپردازد
  • نتیجه زحمات خود را به صورت گزارش ماهانه در اختیار کارفرما قرار دهد و در صورت نیاز برای تغییر در استراتژی سئو و یا معماری سایت اقدام کند

اگر تمایل دارید وارد حرفه سئو شوید و این مسیر جذاب را به شکلی استاندارد شروع کنید، همین حالا با پونه مدیا تماس بگیرید و شرایط استخدام و آموزش سئو را از کارشناسان ما بپرسید.

امتیازی ثبت نشده است.