با ما در ارتباط باشید: 0314566
ربات سئو و افزایش ورودی گوگل

در بهینه سازی سئو سایت، بخش مهمی از سرمایه گذاری خود را روی افزایش ورودی گوگل متمرکز می‌کنیم. می‌دانیم گوگل در حال حاضر قدرتمندترین و محبوب‌ترین موتور جستجو است که کانال مهمی برای ایجاد ترافیک سایت به شمار می‌رود. بی شک ربات‌های گوگل نقش مهمی در موفقیت گوگل دارند و روز به روز، هوشمندتر می‌شوند تا بتوانند کاربران را راضی نگه دارند. از طرفی شما برای اداره سایت خود و موفقیت بیشتر در کسب و کار آنلاین، علاوه بر مهارت نیروی انسانی، باید روی ربات‌ها حساب کنید.

ربات سئو و افزایش ورودی گوگل

این مقاله از پونه مدیا را به بررسی ربات سئو اختصاص داده‌ایم. می‌خواهیم بدانیم ربات سئو چیست؟ ربات‌های سئو چه کارهایی می‌توانند انجام دهند؟ کدام نوع ربات های سئو برای بهبود سئوی سایت مناسب هستند؟

ربات سئو چیست؟

تمام ربات‌هایی که -بدون دخالت انسان- به نوعی با سئو در ارتباط هستند، ربات سئو نامیده می‌شوند. این ربات‌ها با اهداف مختلفی ساخته می‌شوند و بر اساس آن می‌توانند در خدمت موتور جستجو قرار بگیرند یا بخشی از استراتژی‌های شما برای موفقیت در سئوی سایت را تشکیل دهند.

 برای مثال ربات‌های موتور جستجو که در سایت‌ها می‌خزند (Crawler)، ربات‌هایی که ترافیک جعلی (Traffic Bot)  ایجاد می‌کنند، ربات‌هایی که بک لینک برای سایت‌ها می‌سازند و... به طور کلی ربات‌های سئو نام می‌گیرند.

انواع ربات های سئو

همان طور که در بخش قبلی گفتیم ربات های سئو دارای انواع مختلف با اهداف گوناگون هستند. اجازه بدهید دسته بندی‌های مهم ربات های سئو را نام ببریم تا مخاطبان محترم، چشم انداز دقیق‌تری از این مفهوم داشته باشند. انواع ربات های سئو به ۲ دسته بندی مهم تقسیم می‌شوند: ۱. ربات‌های موتور جستجو ۲. ربات‌هایی که برای بهبود سئو سایت‌ها به کار می‌روند.

دسته اول: ربات‌ های سئو (در موتور جستجو)

ربات‌های موتور جستجو، نقش عمده‌ای در پدید آمدن مفهوم سئو دارند. تقریبا هر کاری برای بهبود سئو سایت انجام می‌دهید در راستای جلب نظر مثبت ربات‌های موتور جستجو است. Crawlerها از جمله مهم‌ترین ربات های سئو هستند که توسط موتورهای جستجو مدیریت می‌شوند. آن‌ها به سایت شما می‌خزند، محتوا را بررسی می‌کنند، ارتباط بین صفحات را درک می‌نمایند و هر صفحه بررسی شده را در لیست ایندکس قرار می‌دهند.

ربات‌های دیگری در موتورهای جستجو فعال هستند که برای رتبه دهی به سایت‌ها، ساخته شده‌اند. این ربات‌ها به اندازه‌ای هوشمند هستند که در اغلب موارد بهترین پاسخ‌ها را برای کاربران می‌یابند و بر اساس معیارهای خاص و دقیق، لیست نتایج جستجو را نمایش می‌دهند. حتی اگر این ربات‌ها را به نحوی گول زده و به عبارتی معیارهای آن‌ها را نادیده گرفته باشید، پس مدتی متوجه شده و شما را جریمه می‌کنند یا به قعر جدول رتبه‌ها می‌فرستند.

مثال‌های دیگری برای ربات‌ های سئو که تحت خدمت موتورهای جستجو هستند وجود دارند که صحبت درباره وظایف هر یک، خود نیاز به مقاله‌ای جداگانه دارد. بنابراین می‌توان گفت علاوه بر استراتژی‌های قوی و نیروی انسانی ماهر در گوگل یا سایر موتور‌های جستجو، این غول‌های عظیم به قدرت ربات‌ های سئو هوشمند خود وابسته هستند.

دسته دوم: ربات‌ های سئو (برای بهبود سئو سایت)

پیش از اینکه درباره ربات های سئو صحبت کنیم اجازه دهید آن‌ها را دو دسته بندی قرار دهیم:

  1. ربات های سئو کلاه سفید
  2. ربات های سئو کلاه سیاه

همان طور که در بخش مقدمه گفتیم، در بسیاری موارد جهت موفقیت سایت و بهبود سئو نیازمند ربات های سئو هستیم. نکته این است که ربات های سئو می‌توانند نهایتا در موفقیت سایت، مفید یا مضر واقع شوند. اگر ربات انتخابی قرار است بر اساس اصول سئو کلاه سفید فعالیت کند، در کنار استراتژی‌های صحیح شما، نقش مثبت و مهمی در بهینه سازی سئو سایت و موفقیت کسب و کار شما خواهد داشت.  چنانچه ربات سئو برای فعالیت های سئو کلاه سیاه و دور زدن قوانین موتورهای جستجو ساخته شده باشد، دیر یا زود به ضرر سئو سایت شما تمام خواهد شد.

  1. ربات های سئو کلاه سفید

ربات های سئو کلاه سفید مطابق اصول موتورهای جستجو عمل می‌کنند. اغلب برای اینکه بتوانید قضاوت دقیق‌تری داشته باشید و ربات های سئو کلاه سفید را بشناسید، می‌توانید این سوال را بپرسید: آیا این ربات سئو قرار است نقش انسان را بازی کند و یک کاربر جعلی باشد؟ اگر جواب منفی بود، یعنی ربات مورد نظر شما ربات سئو کلاه سفید است.

ربات های سئو کلاه سفید می‌توانند در یکی از دسته بندی‌های زیر قرار بگیرند:

  • فید RSS
  • ایجاد پایگاه داده و انجام تجزیه تحلیل برای سئو سایت
  • چت باکس
  • پیشنهاد محتوای مرتبط در سایت با توجه به صفحه‌ای که بازدیدکننده به آن وارد شده
  • بررسی تقویم و ارسال ایمیل به مشتریانی که ثبت نام کرده‌اند
  • و...
  1. ربات های سئو کلاه سیاه

ربات های کلاه سیاه، معمولا برای دور زدن قوانین موتورهای جستجو طراحی می‌شوند. گاهی این ربات ها می‌توانند در زمان کوتاه، نتایج شگفت انگیزی مانند ارتقا رتبه سایت در گوگل داشته باشند. اما قطعا پس از مدتی توسط ربات های موتور جستجو کشف می‌شوند و به اعتبار سایت صدمه می‌زنند.

ربات های سئو کلاه سیاه می‌توانند کارهای زیر را انجام دهند:

  • ایجاد ترافیک جعلی برای سایت (حتی برخی از آن‌ها صفحات سایت را پیمایش می‌کنند و مدتی بر روی بخشی از محتوا درنگ دارند)
  • ثبت نظرات جعلی در صفحات سایت
  • ایجاد بک لینک
  • و ...

چه ربات هایی تا به امروز برای سئو تولید شده است؟

ربات هایی پرشماری برای سئو طراحی شده‌اند. همان طور که در بخش‌های قبلی خاطر نشان کردیم، این ربات ها می‌توانند برای مقاصد موتور جستجو فعال باشند، می‌توانند با روش‌های کلاه سفید به بهبود سئو سایت کمک کنند، با روش های سئو کلاه سیاه قوانین موتورهای جستجو را دور بزنند و... . مشهورترین ربات های سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه (که ممکن است در سایت‌های استفاده شوند) را به صورت عمومی با عناوین زیر می‌شناسند:

  • Seo Analytics Bot (ربات تجزیه و تحلیل سئو)
  • Traffic Bot (ربات ایجاد ترافیک جعلی)
  • Social Media Bot (ربات فعال در اکانت شبکه‌های اجتماعی)
  • Scraping Content (ربات کپی کننده محتوا)
  • Spamming Comments (ربات ثبت نظرات جعلی)
  • و...

توجه داشته باشید که متحصصان سئو، استفاده از ربات های سئو کلاه سیاه را توصیه نمی‌کنند. در حالی که نقش ربات های سئو کلاه سفید در موفقیت سایت و ارتقا رتبه در موتورهای جستجو، غیر قابل انکار است.



5 از 5