با ما در ارتباط باشید: 0314566
تاثیر سئو در فروش

وقتی از استراتژی‌های سئو برای بهبود رتبه سایت استفاده می‌کنید، در واقع سرمایه گذاری هوشمندانه‌ای انجام داده‌اید که به نفع کسب و کار شما تمام می شود. برای مثال افزایش ترافیک ارگانیک و جذب مشتریان بالقوه، نتیجه سئو موفق هستند. سئو پتانسیل بسیاری برای جذب توجه ارگانیک به سایت شما دارد و به طور مستقیم بر افزایش فروش شما تأثیر می‌گذارد.

با آگاهی از اصول اولیه سئو، متوجه می‌شوید هدف آن ارتقا رتبه سایت شما در موتورهای جستجو (مخصوصا گوگل) است. به این ترتیب جای شکی وجود ندارد که سئو برابر است با رشد و موفقیت کسب و کار.

اگر به موضوع تاثیر سئو در فروش علاقه مند هستید و می‌خواهید به طور دقیق‌تر مزایای سئو برای کسب و کارها را بررسی کنید، دعوت می‌کنیم ادامه مطالب را بخوانید. ببینید نقش سئو در موفقیت کسب و کارها چیست و آیا سئو ارزش سرمایه گذاری دارد یا نه.

این محتوا برای چه کسانی نوشته شده است؟

پیش از اینکه درباره تاثیر سئو در فروش صحبت کنیم، می‌خواهیم بدانیم این محتوا برای چه کسانی نوشته شده است. مطالبی که در این مقاله جمع آوری شده‌اند، برای شما مفید هستند اگر در یکی از دسته‌بندی‌های زیر قرار می‌گیرید:

  • صاحبان مشاغل آنلاین و غیر آنلاین
  • مدیران سایت‌ها
  • سئوکاران
  • مدیران سئو
  • دیجیتال مارکترها
  • بازاریابان محتوا (Content Marketers)
  • مدیران شرکت‌ها
  • مدیران بودجه بندی شرکت‌ها
  • دانشجویان رشته‌های مرتبط با دیجیتال مارکتینگ
  • علاقه‌مندان به سئو

مزایای کلی سئو برای کسب و کارها

با استراتژی موفق در سئو می‌توانید برند خود را به افراد بیشتری معرفی کنید، درآمد شرکت را افزایش دهید و به کسب و کارتان اعتبار بیشتری ببخشید. در این بخش ۸ مزیت مهم سئو برای کسب و کارها را نام می‌بریم. با مطالعه ادامه مطالب، مشاهده خواهید کرد که چگونه سئو به طرز شگفت انگیزی، در مسیر موفقیت کسب و کار به کمک شما می‌آید و به برگ برنده‌ای در برابر رقیبان تبدیل می‌شود.

  1. افزایش ترافیک ارگانیک سایت

ترافیک ارگانیک شامل بازدید کنندگانی است ک سایت شما را از طریق موتورهای جستجو پیدا می‌کنند. برای هدایت این ترافیک به سایت، باید سئو به صورت موثری بهینه سازی شود. در واقع هدف سئو این است که به گوگل نشان بدهد محتوای ارزشمند و مرتبطی در سایت وجود دارد که می‌تواند پاسخ سوال کاربران را بدهد.

تقریبا در هر ثانیه ۶۳۰۰۰ جستجو در گوگل انجام می‌شوند. قطعا بخشی از این جستجو ها به زبان فارسی و مرتبط با کسب و کار شما هستند. بنابراین اگر بتوانید سئو را به بهترین شکل بهینه سازی کنید، بازدید کنندگان بسیاری را به سایت خود هدایت خواهید کرد و بخش مهمی از بازار هدف را در اختیار می‌گیرید.

  1. جذب مشتریان بالقوه با هزینه کم

از جمله مزایای سئو برای کسب و کارها، جذب مشتریان بالقوه است. از طرفی جذب مشتریان بالقوه به کمک سئو با کمترین هزینه ممکن می‌گردد. مشتریان بالقوه در اولین برخورد با محتوای وب سایت، مسیری را آغاز می‌کنند که اگر به درستی هدایت شوند در آینده به مشتری واقعی و در حالت ایده آل به مشتری وفادار تبدیل خواهند شد.

معمولا کسب و کارها با استفاده از تبلیغات آنلاین و آفلاین سعی می‌کنند مشتریان بالقوه را جذب نمایند. همچنین عموما تبلیغات به هزینه‌های بالایی نیاز دارند که ممکن است برای کسب و کارهای نو پا مقدور نباشد. سئو در حالی که می‌تواند مشتریان بالقوه بسیاری را به کسب و کار شما جذب نماید، نیاز به هزینه چندانی (نسبت به سایر روش‌ها) ندارد. با این حساب می‌توان گفت سئو، کاربران دارای پتانسیل را به سایت هدایت می‌کند و در عین حال مقرون به صرفه است.

همین دو ویژگی به تنهایی می‌توانند تاثیر سئو در فروش و کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد را به خوبی نشان دهند.

  1. معرفی بیشتر و موثرتر برند

یکی از رمز و رازهای موفقیت در کسب و کار این است که بتوانید نام برند را در ذهن مخاطبان به شکل مثبت حک کنید. برای مثال مخاطب جهت خرید کالا یا خدمات مورد نظر خود، بلافاصله نام برند شما را به یاد بیاورد. به منظور ایجاد چنین تاثیری در ذهن مخاطب، نیاز به طی کردن مسیر دشواری دارید اما سئو قطعا یکی از قدم‌های اولیه و اساسی مسیر خواهد بود.

وقتی سئو سایت به صورت موثری بهینه سازی شده باشد، رتبه سایت بالا می رود و لینک‌های سایت در صدر لیست نتایج جستجو جا می‌گیرند. همین رتبه بالا در فضای مجازی، اولین فرصت‌ها را برای معرفی برند ایجاد می‌نماید و ذهن مخاطب را به خود جلب می‌کند. هر بار مخاطب، در گوگل جستجویی مرتبط با کسب و کار شما انجام دهد، متوجه می‌شود نام برند شما جز بالاترین‌ها و برترین‌ها است. تکرار این فرآیند، نام برند شما را در ذهن او به صورت مثبت حک خواهد کرد.

  1. کسب برتری نسبت به رقیبان

همه کسب و کارها رقیب دارند. همان طور که لازم است استراتژی‌های فروش رقیبان را بررسی نمایید، باید نگاهی به استراتژی آن‌ها در سئو بیاندازید. ابزارهای مختلفی وجود دارند که این امکان را برای شما فراهم می‌کنند. برای مثال با کمک MOZ یا SEMrush می‌توانید بررسی کنید که رقیبان در کدام کلمات کلیدی بهتر عمل کرده‌اند و کدام کلمات کلیدی را از دست داده‌اند.

در مرحله بعدی باید با توجه به پتانسیل شرکت، تصمیم بگیرید در کدام کلمات کلیدی پیشرفت کنید. با آگاهی از بهترین کلمات کلیدی برای بهینه سازی سئو، شانس زیادی برای جذب مشتریان بیشتر خواهید داشت و از اشتباهات رقیبان به نفع شرکت استفاده خواهید کرد.

  1. بهینه سازی سایت برای گوشی‌های همراه

از جمله مهم ترین فاکتورها برای بهبود سئو، بهینه سازی سایت برای تلفن‌های همراه است. حال شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که چگونه چنین فاکتوری می‌تواند به نفع کسب و کار تمام شود. در پاسخ باید گفت آمارها نشان می‌دهند که ۶۱ درصد کاربران در گوگل، از گوشی‌های همراه برای سرچ استفاده می‌کنند.

وقتی وب سایت خود را به بهترین شکل برای سئو بهینه سازی کرده باشید، ظاهر آن در تلفن‌های همراه کارآمد و جذاب خواهد بود. بنابراین بخش بزرگی از بازار هدف که از تلفن همراه استفاده کرده‌اند تا در گوگل سرچ کنند، سایت شما را می‌بینند و بعد از بازدید، تجربه مثبتی خواهند داشت. همین تجربه مثبت، قدم مهمی برای آغاز مسیر کاربر جهت تبدیل شدن به مشتری است.

  1. ایجاد اعتماد در مخاطبان

حتی اگر سئو سایت به خوبی بهینه سازی شود برای اعتماد سازی در ذهن مخاطبان نیاز به تمرکز و برنامه‌های بیشتری دارید. در واقع وقتی محتوای سایت شما ارزشمند، منحصر به فرد و سرگرم کننده باشد، مخاطب را به خود جذب می‌کند. اگر مخاطب پاسخ سوال خود را در سایت شما بیابد، به کسب و کارتان اعتماد می‌کند.

کاربران در فضای مجازی به محتوای آموزنده اهمیت می‌دهند و حتی آن را به اطرافیان خود پیشنهاد می‌کنند. وقتی این چرخه کامل شود و مرتبا اتفاق بیفتد، کاربران متوجه می‌شوند کسب و کار شما قابل اعتماد است. اعتماد بیشتر به معنی تعامل بیشتر و در نهایت خرید بیشتر خواهد بود.

  1. بهبود سایر استراتژی‌های بازاریابی

وقتی سئو سایت شما به میزان رضایت بخشی بهبود پیدا کرده باشد به این معنی است که رتبه‌های بالا را در گوگل کسب کرده‌اید. با تجزیه و تحلیل سئو سایت، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار می‌گیرید که مسیر شما را برای موفقیت بیشتر در کسب و کار، هموار می‌کند.

با وجود سئوی موفق، می‌دانید که مخاطبان شما به چه چیزهایی نیاز دارند؟ چگونه می‌توان نظر آن‌ها را جلب کرد؟ کدام فاکتورها باعث می‌شوند مخاطبان از خرید دلسرد شوند؟ ترندهای روز در موضوع کسب و کار شما چیست و... . همان طور که ملاحظه می‌کنید این اطلاعات برای طراحی استراتژی‌های بازاریابی بسیار سودمند هستند و موفقیت بیشتری را تضمین می‌کنند.

  1. جذب مشتریان در موقعیت جغرافیای خاص

این مورد می‌تواند برای انواع کسب و کارهای آنلاین و غیر آنلاین سودمند باشد. آمار گوگل نشان می‌دهد که ۸۸ درصد کاربرانی که کسب و کارهای نزدیک خود را جستجو کرده‌اند در عرض یک هفته به محل مورد نظر مراجعه نموده‌اند. ۱۲ درصد باقیمانده، همان روز به محل کسب و کار رفته‌اند.

جذب مخاطبان در موقعیت جغرافیایی خاص به بهبود سئوی محلی وابسته است. حتی اگر کسب و کار شما آنلاین باشد و برای مثال محصولات را به مشتریان ارسال نماید، باز هم موقعیت جغرافیایی بر انتخاب برخی کاربران تاثیر خواهد داشت.

وقتی سئوی محلی به میزان کافی قدرتمند شده باشد، بخش بزرگی از کاربران را در موقعیت جغرافیایی شما، جذب خواهد کرد.

مزایای کلی سئو برای کسب و کارها

آیا سئو به فروش همه کسب و کارها کمک می کند؟

در بخش‌های قبلی درباره تاثیر سئو در فروش و مزایای سئو برای کسب و کارها صحبت کردیم. حال سوال این است: آیا سئو به فروش همه کسب و کارها کمک می‌کند؟ در یک کلمه: بله! می‌توانید به بخش‌های قبلی بازگردید و دوباره مزایای سئو را بخوانید. می‌بینید که مزایای سئو برای انواع کسب و کارها، غیر قابل انکار است.

با این حال بهینه سازی سئو برای بعضی کسب و کارها، ضروری‌تر است. لطفا به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • رستوران‌ها و کافه‌ها
    با به وجود آمدن سایت‌های سفارش آنلاین غذا، رستوران‌ها و کافه‌ها باید سرمایه گذاری بیشتری روی سئوی محلی داشته باشند و امکانات آنلاین را برای سفارش غذا بهبود دهند. همچنین لازم است در لیست نتایج جستجویی که به موقعیت جغرافیایی وابسته است، رتبه‌های بالاتری بگیرند.
  • کسب و کارهای آنلاین
    هر کسب و کار آنلاین بدون بهینه سازی سئو، محکوم به شکست است. وقتی کسب و کار شما آنلاین است یعنی تمام مشتریان از طریق کانال‌های آنلاین به شما دسترسی پیدا می‌کنند. باید سئو بهینه سازی شده باشد تا بالاترین رتبه‌ها را موتورهای جستجو کسب کنید. کسب رتبه بالا به معنی تولید محتوای ارزشمند و ساختار استانداردی است که به برند شما اعتبار می‌بخشد، اعتماد بیشتری در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کند و مشتریان بیشتری را جذب می‌نماید.
  • تعمیرات و بازسازی منزل
    بسیاری افراد برای جستجوی خدمات مورد نیاز خود در تعمیرات و بازسازی منزل، به گوگل مراجعه می‌کنند. اگر کسب و کار شما با این موضوع مرتبط است و وب سایتی ندارید یا سئوی سایت را بهینه سازی نکرده‌اید، مشتریان بسیاری را تا کنون از دست داده‌اید. لازم است برای کسب و کار خود سایت استانداری بسازید و سئوی محلی آن را به میزانی بهبود دهید که در اغلب کلمات کلیدی مرتبط، رتبه‌های بالا بگیرید. تنها در این صورت است که مشتریان در زمان بسیار کوتاهی شما را می‌یابند.
  • خدمات تخصصی
    کسب و کارهایی که خدمات تخصصی مانند خدمات پزشکی، زیبایی، آموزشی، شغلی و... ارائه می‌دهند برای موفقیت خود نیاز به سایت و سئو بهینه سازی شده دارند. بسیاری افراد در گوگل، خدمات مورد نیاز خود را بر اساس موقعیت جغرافیایی و نظرات سایر کاربران انتخاب می‌کنند. بدون سایت و سئوی بهینه شده، این نوع کسب و کارها نمی‌توانند به افزایش مشتریان خود امیدوار باشند.
  • مشاوران املاک
    در سال‌های اخیر، مشاوران املاک از امکانات آنلاین برای ارائه خدمات خود استفاده کرده‌اند. همین الان اگر بخواهید در منطقه‌ای خاص برای خرید یا اجاره ملک اقدام کنید، اولین کاری که انجام می‌دهید چیست؟ احتمالا اولین قدم شما، جستجو در گوگل است. به همین دلیل بهینه سازی سئو برای مشاوران املاک، اهمیت ویژه‌ای دارد.

اعداد و ارقامی که تاثیر سئو را در فروش نشان می دهد

به طور مفصل تاثیر سئو در فروش را بررسی کردیم. اجازه بدهید آمار و ارقام رسمی در این زمینه ارائه کنیم تا چشم انداز دقیق‌تر و واقعی‌تری به دست بیاورید. این آمار به طور مستقیم و غیر مستقیم تاثیر سئو در فروش را نشان می‌دهند.

68 درصد از تجربه‌های آنلاین با سرچ در موتورهای جستجو آغاز می‌شوند (تعداد زیادی از کاربران در فضای مجازی، به گوگل یا سایر موتورهای جستجو وابسته هستند پس غافل بودن از این کانال، فرصت‌های درآمدزایی کسب و کار شما را کاهش می‌دهد).

فقط 0.68 درصد کاربران در گوگل روی نتایج صفحه دوم کلیک می‌کنند (بنابراین اگر سئو سایت بهینه نشده باشد، ترافیک ارگانیک تقریبا صفر بوده و بخش مهمی از بازار هدف را از دست می‌دهید).

53.3 درصد ترافیک وب سایت‌ها، از طریق سرچ ارگانیک ایجاد می‌شود (برای افزایش بازدیدکنندگان سایت و جذب مشتریان بیشتر، به موتورهای جستجو و در واقع سئو وابسته هستید).

60 درصد مارکتر‌ها بر این باور هستند که بیشترین میزان مشتریان بالقوه را از طریق بهینه سازی سئو جذب کرده‌اند.

3 نتیجه برتر در گوگل 54.4 درصد از کل کلیک‌ها را به خود اختصاص می‌دهند (برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر باید در رتبه‌های بالای موتورهای جستجو باشید).

تعداد جستجوها در گوگل تقریبا 3.5 میلیارد در روز است (این رقم واقعا بزرگ است و نشان می‌دهد افراد به طور روزمره از گوگل استفاده کرده و پاسخ نیازهای خود را در آن جستجو می‌کنند جایی که شما می‌توانید کسب و کارتان را معرفی کنید و مشتریان بیشتری جذب نمایید).

5 از 5