با ما در ارتباط باشید: 0314566
پیج آتوریتی یا Page Authority چیست و چه تأثیری در سئو دارد؟

همان‌طور که می‌دانید، عوامل مختلفی در تعیین رتبۀ یک سایت در گوگل نقش دارند. شاید شما استراتژی‌ها و برنامه‌هایی تهیه کرده باشید که تک‌تک جزئیات مؤثر در سئو را در خود جا داده باشند، اما چطور می‌توانید مطمئن شوید که اقدامات‌تان مؤثر بوده اند؟ آیا اصلاً راهی وجود دارد؟ بله، پیج آتوریتی دقیقاً همان چیزی است که نیاز دارید.

ممکن است عبارت پیج آتوریتی یا همان Page Authority به گوش‌تان خورده باشد، اما آیا تاکنون پیج آتوریتی سایت‌تان را بررسی کرده‌اید؟ پیج آتوریتی و دامین آتوریتی در کنار هم از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر سئو محسوب می‌شوند. اگر می‌خواهید رتبۀ سئو خود را ارتقا دهید باید از اصول پایه پیج آتوریتی و تأثیر آن بر رتبۀ سایت مطلع باشید. در این مطلب از پونه مدیا قصد داریم اساسی‌ترین نکات مربوط به پیج آتوریتی را شرح دهیم و در این بین چند سؤال پرتکرار را نیز پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

پیج آتوریتی یا Page Authority چیست؟

اجازه دهید پیش از هر چیز پیج آتوریتی را تعریف کنیم. به‌صورت کلی، پیج آتوریتی یک معیار اندازه‌گیری یا رتبه‌بندی است که رتبه احتمالی یک صفحه در لیست نتایج گوگل را پیش‌بینی می‌کند. ممکن است با اصطلاح دامین آتوریتی هم آشنا باشید. می‌توان گفت که فاکتورهای ارزیابی این دو مشابه است و تفاوت اصلی آن‌ها در این است که دامین آتوریتی قدرت کل دامین و پیج آتوریتی قدرت یک صفحۀ خاص را بررسی می‌کند.

پیج آتوریتیِ صفحه یا صفحات مورد نظر شما می‌تواند هر عددی بین 1 تا 100 باشد. هرچه رتبۀ یک صفحه بالاتر و به 100 نزدیک‌تر باشد، آن صفحه از جایگاه بهتری برخوردار است. باتوجه به عدد به‌دست آمده از محاسبۀ پیج آتوریتی می‌توان فهمید که شانس قرارگیری یک صفحه در صدر نتایج گوگل چقدر است. به‌عبارت دیگر، بالارفتن نمره پیج آتوریتی شما به‌معنای بالارفتن جایگاه‌تان در نتایج موتورهای جست‎وجو است. ده‌ها عامل مختلف در تعیین پیج آتوریتی نقش دارند و می‌توان گفت پیج آتوریتی یک مشخصۀ نسبی است که بسته به عوامل مختلف دچار تغییر می‌شود.

پیج آتوریتی یا Page Authority چیست؟ 

اولین بار چه کسی پیج آتوریتی را به کار برد؟

عبارت پیج آتوریتی نخستین بار توسط Moz استفاده شد. Moz یک شرکت ارائه خدمات سئو و تحلیل وب‌سایت مستقر در آمریکا است. بررسی فاکتورهای مختلف سئو، سرچ مارکتینگ، تحلیل داده‌ها و فراهم کردن ابزارهای سئوی مختلف از مهم‌ترین حوزه‌های کاری این شرکت به‌شمار می‌آیند.

پیج آتوریتی (page authority) چقدر اهمیت دارد؟

برخی از کارشناسان دیجیتال مارکتینگ می‌گویند که پیج آتوریتی اهمیت چندانی ندارد، اما این ادعا درست نیست. حقیقت امر این است که استفاده از پیج آتوریتی، در کنار دیگر عوامل برای ارتقای سئو ضروری است. احتمالاً می‌دانید که دامین آتوریتی اهمیت بسیاری برای سئو دارد. پیج آتوریتی یکی از عوامل مؤثر بر قدرت دامین است؛ بنابراین می‌توان به‌سادگی نتیجه گرفت که ارتقای پیج آتوریتی ارتباط مستقیمی با بهبود دامین آتوریتی دارد. علاوه بر این، مواردی مانند کلمات کلیدی که در دامین آتوریتی مورد توجه قرار نمی‌گیرند، حین ارزیابی پیج آتوریتی بررسی می‌شوند.

جالب است بدانید که پیج آتوریتی مستقیماً به سئو مربوط نمی‌شود، اما در عین حال نقشی کلیدی در ارتقای سئوی سایت ایفا می‌کند. چطور چنین چیزی ممکن است؟ الگوریتم‌های بررسی پیج آتوریتی، به‌نوعی الگوریتم گوگل را تقلید می‌کنند. گوگل بر اساس مجموعه داده‌های مشخصی سایت‌ها و صفحات مختلف را بررسی و ارزیابی می‌کند. بر اساس این ارزیابی جایگاه سایت شما یا دیگران در صفحه نتایج گوگل تعیین می‌شود. در بررسی پیج آتوریتی نیز از همین داده‌ها استفاده می‌شود تا رتبه احتمالی صفحۀ شما با ضریب اطمینان بالا و مطابق با واقعیت محاسبه شود.

اگر به‌خاطر داشته باشید، در ابتدای این مطلب گفتیم که پیج آتوریتی ابزاری است که نشان می‌دهد استراتژی‌های سئوی شما تا چه حد موفق عمل کرده‌اند. با اندازه‌گیری پیج آتوریتی، اثرگذاری اقدامات شما به‌سادگی مشخص می‌شود. علاوه بر این می‌توانید پیج آتوریتی سایت‌های رقیب را نیز محاسبه کنید. با استفاده از این اطلاعات نقاط ضعف و قوت صفحات سایت‌تان مشخص شده و می‌توانید با اصلاحاتی جزئی به رتبۀ اول گوگل نزدیک‌تر شوید.

اولین بار پیج آتوریتی را چه کسی به کار برد؟ 

با چه ابزاری می توان پیج آتوریتی را کنترل کرد؟

ابزارهای مختلفی برای بررسی پیج آتوریتی و دامین آتوریتی وجود دارد. همان‌گونه که پیش از این اشاره کردیم، عبارت پیج آتوریتی نخستین بار توسط Moz معرفی شد. باتوجه به این موضوع، شاید بهتر باشد برای بررسی پیج آتوریتی از ابزارهای همین سایت استفاده کنید. سایت Moz دو ابزار برای بررسی پیج آتوریتی و دامین آتوریتی معرفی کرده است که به اختصار آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

نخستین ابزاری که می‌توانید برای کنترل پیج آتوریتی از آن استفاده کنید MozBar نام دارد. این ابزار به‌صورت یک افزونه برای مرورگر ارائه شده است. آتوریتی پیج و دامین همواره ثابت نیستند و تغییر می‌کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، استفاده از یک افزونه برای بررسی پیج آتوریتی می‌تواند کارتان را ساده‌تر و در زمان‌تان صرفه‌جویی کند.

دومین ابزاری که به شما معرفی می‌کنیم نیز توسط Moz ارائه شده است. Moz Link Explorer یکی از بهترین ابزارهای بررسی آتوریتی است که به شما اجازه می‌دهد موارد مختلفی از جمله دامین آتوریتی، پیج آتوریتی، لینک‌های داخلی، رتبۀ کلمات کلیدی، انکر تکست‌ها و ... را بررسی کنید. به‌لطف Moz نه‌تنها می‌توانید امتیاز پیج آتوریتی خود و رقبایتان را مشاهده کنید، بلکه دیگر ویژگی‌های این ابزار به شما کمک می‌کنند تا سئو سایت و رتبۀ کلمات کلیدی‌تان را نیز ارتقا دهید. لازم به ذکر است که نسخۀ رایگان Moz Link Explorer محدودیت استفادۀ ماهانه دارد، اما MozBar بدون هیچ محدودیتی به‌صورت رایگان در دسترس است.

Small SEO Tools Domain Authority Checker یکی از محبوب‌ترین ابزارهای بررسی پیج آتوریتی است. این ابزار کاملاً رایگان و استفاده از آن ساده است. با وارد کردن URL مورد نظرتان می‌توانید پیچ آتوریتی، دامین آتوریتی، Moz Rank، گوگل ایندکس و ... آن را مشاهده کنید. از دیگر مزایای این ابزار می‌توان به امکان بررسی همزمان چندین دامین اشاره کرد.

با چه ابزاری می توان پیج آتوریتی را کنترل کرد؟ 

برخی دیگر از ابزارهای سودمند برای بررسی و کنترل پیج آتوریتی عبارت اند از:

  • SEO Review Tools Website Authority Checker
  • SEO Profiler
  • Prepost SEO Bulk Domain Authority Checker
  • The HOTH's Domain Authority Checker
  • Ahrefs

هر یک از این ابزارها ویژگی‌های خاص خود را دارند و شما باید باتوجه به نیاز خود از میان آن‌ها انتخاب کنید. برای مثال، ابزار Prepost SEO Bulk Domain Authority Checker به شما اجازه می‌دهد بیش از 50 دامین مختلف را به‌صورت همزمان بررسی کنید. بنابراین، اگر کارتان به‌صورتی است که به بررسی همزمان تعداد زیادی دامین نیاز دارید این ابزار برای شما مناسب است.

راهکارهایی برای افزایش امتیاز پیج آتوریتی

اکنون که با اهمیت بالا و تأثیر قابل توجه پیج آتوریتی بر سئو آشنا شدید نوبت به ارتقای آن می‌رسد. همان‌گونه که گفته شد هرچه امتیاز پیج آتوریتی شما به 100 نزدیک‌ شود نتیجۀ بهتری کسب می‌کنید. باید تلاش کنید حداقل امتیاز پیج آتوریتی‌تان 40-30 باشد. این امتیاز ایده‌آل نیست، اما اعداد کمتر از آن نشانه ضعیف بودن سایت تلقی می‌شوند. امتیاز بین 50-40 متوسط، امتیاز بین 60-50 خوب و امتیاز بالاتر از 60 عالی به‌شمار می‌آید. پیج آتوریتی یک مقیاس لگاریتمی است؛ درنتیجه افزایش امتیاز 20 به 30 بسیار ساده‌تر از افزایش امتیاز از 60 به 70 است.

راهکارهایی برای افزایش امتیاز پیج آتوریتی 

صرف نظر از امتیاز کنونی‌تان، راهکارهای زیر می‌توانند برای افزایش امتیاز پیج آتوریتی مفید باشند:

  • افزایش تعداد بک لینک‌ها: یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین راهکارهای افزایش امتیاز پیج آتوریتی بک لینک گرفتن از سایت‌های معتبر است.
  • تولید محتوای باکیفیت: اهمیت تولید محتوای باکیفیت روزبه‌روز بیشتر می‌شود. محتوای خوب به‌معنای ترافیک بالاتر و بک لینک‌های بیشتر است. گوگل مطالب جدید را در اولویت قرار می‌دهد و بارگذاری منظم محتوای مفید قطعاً به شما کمک می‌کند.
  • بررسی آتوریتی رقبا: ابزارهای بررسی پیج آتوریتی که پیش از این معرفی کردیم به شما اجازه می‌دهند آتوریتی سایت‌های رقیب را هم بررسی کنید. از این طریق به‌سادگی می‌توانید نقاط قوت سایت خود را افزایش دهید.
  • اشتراک‌گذاری محتوا: می‌توانید از پلتفرم‌هایی مانند شبکه‌های اجتماعی برای افزایش تعداد بک لینک‌های‌تان استفاده کنید. کافیست محتواهای جدیدتان را در شبکه اجتماعی مورد نظرتان به اشتراک بگذارید.
  • توجه به دامین آتوریتی: در تمامی اقدامات مربوط به سئو لازم است که هم صفحات سایت و هم کل دامین را مدنظر قرار دهید. این موضوع به‌ویژه درباره پیج آتوریتی صادق است. ارتقای پیج آتوریتی و دامین آتوریتی به یک‌دیگر وابسته است و ارتقای یکی باعث افزایش امتیاز دیگری می‌شود.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
دامین آتوریتی (Domain Authority) یا اعتبار دامنه چیست؟
  • حذف لینک‌های مخرب: وجود لینک‌های مضر یا اسپم‌ها می‌تواند تمام زحمات شما برای دریافت بک لینک را از بین ببرد. با بررسی مداوم سایت‌تان لینک‌های بی‌کیفیت یا مضر را حذف کنید.
  • دوری از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه: استفاده از سئو کلاه سیاه تأثیر مخربی روی آتوریتی صفحه و دامین دارد و ممکن است شما را در لیست سیاه گوگل قرار دهد.

آیا هنوز پیج آتوریتی در سال 2022 به اندازه قبل اهمیت دارد؟ 

آیا هنوز پیج آتوریتی در سال 2022 به اندازه قبل اهمیت دارد؟

الگوریتم‌های گوگل و عوامل مؤثر بر افزایش امتیاز سئو ثابت نیستند. با در نظر گرفتن این نکته آیا در سال 2022 هنوز هم پیج آتوریتی مهم است؟ قطعاً بله. هرچه امتیاز پیج آتوریتی یک سایت بالاتر باشد، امتیاز دامین آتوریتی و به طبع، امتیاز سئوی آن بیشتر می‌شود. به عبارت دیگر، تنها با ایجاد اصلاحاتی روی صفحات مختلف سایت‌تان می‌توانید سئوی سایت را ارتقا دهید. از طرف دیگر، پیج آتوریتی مواردی مانند محتوا، قدرت کلمات کلیدی و مانند آن را در هر صفحه بررسی می‌کند. بهبود هر یک از این موارد نقش به‌سزایی در ارتقای سئو ایفا می‌کند.

5 از 5