با ما در ارتباط باشید: 0314566
الگوریتم هاوک hawk گوگل چیست؟

در ماه آگوست سال ۲۰۱۷ الگوریتمی از گوگل ارائه شد که تاثیراتی بر جستجوی محلی داشت، این الگوریتم، الگوریتم Hawk یا شاهین نام داشت و به دلیل پیاده‌سازی این الگوریتم، تغییرات بسیاری در نتایج جستجوی محلی به وجود آمد.
به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که در این مطلب الگوریتم هاوک را بررسی کنیم و تأثیرات آن را بر سئو بدانیم...

بر اساس گزارش‌های رسمی، تأثیر الگوریتم‌ هاوک تنها بر جستجو‌های محلی است و هدف دیگری را نیز دنبال نمی‌کند. یعنی اگر یک وب سایت، هیچ فعالیتی درباره سئوی محلی نداشته باشد، الگوریتم هاوک هیچ تأثیری بر آن نمی‌گذارد. البته درباره تمام الگوریتم های گوگل باید یک موضوع را بدانید، وقتی یک الگوریتم جستجو، توسط گوگل عرضه می‌شود، گوگل، تأثیرات واقعی آن را کتمان می‌کند و سعی دارد که جو را آرام نگه دارد. برای مثال برای همین الگوریتم هاوک، گوگل تأثیر آن را بر جستجوی محلی هم کتمان می‌کرد ولی برخی از سایت‌ها که سئوی محلی برای آن ها موضوع حیاتی بود، با استفاده از ابزار دقیق، متوجه شده‌اند که چیزی در جستجو‌های محلی موتور جستجوی گوگل تغییر کرده است و نام آن‌ها از لیست نتایج حذف می‌شود.

مثالی برای فهم الگوریتم هاوک گوگل

بعد از پیاده سازی الگوریتم Possum اگر دو تا کسب و کار مشابه نزدیک هم قرار داشتند نتایج جستجو فقط آن نتیجه ای را نشان میداد که جستجوی طبیعی بیشتری داشت و شغل دیگر را نشان نمیداد. این مشکل پی از بروز رسانی الگوریتم هاوک گوگل به مقدار زیادی حل شد.
فرض کنید مخاطب دنبال مطب ارتودنسی میگردد همانطور که توی نقشه میبینید دو تا مطب در نزدیکی او وجود دارند.

الگوریتم هاوک-01قبل از آپدیت هاوک فقط مطب "ویتون" در صفحه نتایج نمایش داده میشد اما پس از این به روز رسانی هر دوی آنها قابل مشاهده هستند.

الگوریتم محلی هاوکالبته جای گفتن دارد که این آپدیت برای همه ی تجارت ها جوابگو نبود. این الگوریتم هنوز هم تمام دفاتر مشابه در یک ساختمان و یا با فاصله کمتر از 20 متر را نشان نمیدهد.

الگوریتم Hawk گوگل چیست؟

اگر بخواهیم به عبارت ساده درباره کار الگوریتم هاوک صحبت کنیم، باید بگوییم که این الگوریتم، شبیه به یک فیلتر است که بر جستجو های محلی اعمال می‌گردد. قبل از اینکه این الگوریتم شروع به کار کند، کسب و کار‌هایی که در یک شعاع جغرافیای مشخصی، نزدیک هم بودند، در لیست نتایج، تکراری به حساب می‌آمدند و از این جهت از لیست حذف شده و تنها یکی از این کسب و کار‌ها، نمایش داده می شد.

الگوریتم هاوک 02

الگوریتم Hawk گوگل چگونه کار می‌کند؟

در ابتدا و قبل از پیاده‌سازی الگوریتم هاوک، گوگل قصد داشت که مشکلات خود را در تشخیص و شناسایی مکان های تکراری بر طرف کند و بتواند همه کسب و کار ها را برای جستجو‌های محلی به بهترین شکل نمایش دهد. این نیت گوگل به خودی خود بسیار عالی به نظر می‌رسید ولی در عمل کافی بود که کسب و کاری در نقشه گوگل، محل بیزینس خود را مشخص کند و به این روش، شانس شرکت خود یا کسب و کار های همسایه خود را از بین ببرد. (شانس دیده شدن در نتایج جستجو).

الگوریتم هاوک چکار میکند؟

همین جا بود که الگوریتم هاوک برای از بین بردن مشکلات مربوط به لیست‌های تکراری بوجود آمد و پیاده‌سازی شد. به لطف الگوریتم هاوک است که همه کسب و کار‌ها در یک شعاع مشخص جغرافیایی هم می‌توانند در لیست نتایج نمایش داده شوند و در عین حال هیچ کسب و کاری نمی‌تواند با چند بار ثبت کردن خود در نقشه گوگل، امکان نمایش خود را در نتایج بهتر کند.

البته هنوز هم یک مشکل وجود دارد که الگوریتم هاوک هم نتوانسته این مشکل را حل کند. برای مثال تصور کنید یک مجتمع تجاری وجود دارد که در آن چندین وکیل و مشاور حقوقی وجود دارند، بدیهی است که با دخالت الگوریتم هاوک ممکن است تعدادی از این کسب و کار‌ها از نتایج جستجو حذف شوند زیرا منطقه ای که روی نقشه مشخص شده است دقیقا، یکسان است. ولی این تنها مشکل الگوریتم هاوک است و مهم‌ترین مزیت الگوریتم هاوک هم این است که رقبا نمی‌توانند شانش شما را در جستجوی محلی از بین بروند.

یک نکته دیگر را هم درباره الگوریتم هاوک به یاد داشته باشید که درباره تمام الگوریتم های گوگل صدق می‌کند و آن هم اینکه تمام الگوریتم‌ها به وجود آمده‌اند به کابران کمک کنند تا مرتبط‌ ترین نتیجه را در لیست نتایج جستجو، مشاهده کنند.

دلیل انتخاب نام Hawk یا شاهین برای این الگوریتم چیست؟

گفتیم که قبل از بوجود آمدن این الگوریتم، سیستمی در جستجو‌های محلی وجود داشت که نتایج تکراری را حذف می‌کرد. این سیستم را الگوریتمی به نام پاسم (Possum) فراهم می‌کرد و نام پاسم به معنی نوعی موش بود که شاهین شکارچی آن است. پس الگوریتم شاهین به نوعی تأثیر الگوریتم پاسم را از بین می‌برد یا آن را بهینه سازی می‌کرد. دلیل نام گذاری این الگوریتم هم مشخص شد.
الگوریتم انتخاب نام هاوک

چگونه در مقابل الگوریتم هاوک آماده شویم؟

با وجود یا بدون وجود الگوریتم‌های جدید گوگل، رتبه‌ای که در این موتور جستجو به دست می‌آورید، همیشگی نیست و همواره این رتبه بالا و پایین می‌شود پس در مقابل این الگوریتم هم آرامش خود را حفظ کنید و با رعایت نکاتی که نام می‌بریم در مقابل هاوک، آماده‌تر باشید.

- در مرحله اول به حالت ناشناس مرورگر خود وارد شوید. باید در حالت ناشناس مرورگر خود باشید تا فاکتور‌های همیشگی در جستجوی شما تأثیر نداشته باشد. تنها در این حالت است که می‌توانید تأثیرات الگوریتم هاوک را بررسی کنید.

- به نقشه گوگل و قسمت تنظیمات کسب و کار خود روی نقشه بروید و بررسی کنید و مطمئن شوید که اطلاعات کسب وکار مانند محل دقیق، شماره تلفن و دیگر آرگومان‌ها به دقت و به درستی مشخص شده باشند.

- یکی از راه‌هایی که می‌توانید بر جستجوی محلی تأثیر مثبتی بگذارید استفاده از نظرات کاربران و مشتریان است در پنل سایت خود محیطی را ایجاد کنید که مشتریان بتوانند نظراتشان را درباره کسب و کار شما ارائه بدهند. از این راه به گوگل و به خصوص به الگوریتم هاوک نشان می‌دهید که یک کسب و کار معتبر و فعال هستید و شانس خود را در نمایش در لیست نتایج بالا می‌برید.

- روی سئوی محلی سایت سرمایه‌گذاری کنید و مانند همیشه یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که در این باره می‌توانید انجام بدهید این است که محتوای قوی ایجاد کنید. حالا در این محتوا می‌توانید کلمات کلیدی مربوط به محوطه جغرافیایی را درج کنید. برای وب سایت خود یک قسمت وبلاگ داشته باشید و در این وبلاگ تا جایی که ممکن است مطالب مفید و ارزشمند بنویسید تا به گوگل نشان بدهید، معتبر و ارزشمند هستید.

سخن آخر

خب معرفی الگوریتم Hawk هم به پایان رسید و درنهایت متوجه شدیم که گوگل قرار است روز به روز به هوش انسان‌ها نزدیک‌تر باشد و نتایجی را به کاربران نمایش بدهد که واقعاً به آن احتیاج بیشتری دارند. با این حساب بهترین آمادگی در مقابل هر الگوریتم جدیدی این است که محتوای سایت ارزشمند و بروز باشد. شاید به عنوان مدیریت سایت یا متخصص سئو همواره این نگرانی و دغدغه را داشته باشید که این بار قرار است الگوریتم جستجوی جدید، چه بلایی بر سر رتبه سایت شما بیاورد. ما یک توصیه برایتان داریم و آن هم اینکه برای کاربران واقعی محتوا تولید کنید و در انتها می‌بینید که گوگل هم اعتبار سایت شما را درک خواهد کرد.

5 از 5