با ما در ارتباط باشید: 0314566
الگوریتم سند باکس SandBox گوگل چیست؟

گوگل سند باکس یک اصطلاح است برای توضیح دادن اینکه چرا وبسایت های جدید در SERP رتبه پایینی کسب میکنند. تعداد افرادی که میدانند "Sandbox" وجود دارد افراد کمی هستند. اما این فیلتری است که به الگوریتم های سئو گوگل در مارس 2004 اضافه شد.

فایده الگوریتم گوگل سند باکس چیست؟

گوگل میخواد مطالبی که در نتایج خودش نشون میده بروز و مفید باشد برای همین به نفعش است که مطمئن بشه نتایجی که رتبه های بالا به خودشون اختصاص میدهند نتایجی مرتبط و بدرد بخور هستند. فیلتر کردن سایت های جدید و مانیتور طرز رفتار آنها باعث میشه نتایج درست تری را در SERP واقعی بدست بیاورند.

چطور بفهمیم در sandbox گوگل قرار گرفته ایم؟

بیشتر سایت های جدید وقتی گوگل در موردشون مطلع بشه به سندباکس فرستاده میشوند. گوگل سایت را با دنبال کردن اینباند لینک (Inbound link) از طریق گوگل بات ها پیدا میکند. در اون زمان شما اگه اسم دامنه سایت را سرچ کنید آن را در نتایج گوگل پیدا خواهید کرد اما سایت شما برای کلمات کلیدی اش شناسایی نخواهد شد. همینطور گوگل سایت هایی که به شما لینک شده اند و صفحات مرتبط به شما را نشان نخواهد داد. همچنین گوگل هیچ صفحه ای به جز صفحه خانه شما را در لیست قرار نخواهد داد.

الگوریتم سندباکس گوگلاگر بازدید کننده های سایتتان را بررسی کنید میبینید که تا وقتی در سندباکس هستید گوگل بات مرتب به شما سر میزند و صفحات شما را بررسی میکند. گوگل میداند که سایت شما وجود دارد و اینکه چه اطلاعاتی را در بر دارد اما آن را در SERP اصلی خود لیست نمیکند. به قولی چون سایتتان جدید است در "Sandbox" تحت نظارت است.

برای متوجه شدن اين موضوع كه آيا وب سايت شما برای كلمات کلیدی در سند باکس گوگل قرار دارد یا خیر دو راهکار وجود دارد

1- استفاده از ابزارهای تشخیص سندباکس 

ابزارهای زیادی در اینترنت وجود دارد. پیدا کردن این ابزارها کاری بسیار ساده است شما می توانید با جست و جوی عبارت Google Sandbox Checker Tool و یا عبارت هایی مثل Google Sandbox and Website Penalty Indicator در گوگل لیست ابزارهای موجود را مشاهده کنید . از وب سایت ها تشخیص سندباکس می توان به موارد زیر اشاره کرد .

http://reconsideration.org/google-sandbox-tool ، https://www.searchenginegenie.com/sandbox-checker.htm

2- استفاده از راه تکنیکی

شما می توانید با وارد کردن این آدرس در گوگل محتویات ایندکس شده برای وب سایت خود را در گوگل مشاهده کنید .

site: www.yoursiteURL.com

با وارد کردن عبارت بالا صفحه ای مانند صفحه زیر را مشاهده خواهید کرد .البته ما این کار را بر روی دامنه سایت پونه مدیا انجام داده ایم.

poonehmedia sandbox determinecc

در این صفحه شما صفحات ایندکس شده برای سایتتان را مشاهده خواهید کرد .

مرحله بعدی باید علاوه بر آدرس بالا کلمه کلیدی را در انتهای عبارت خود وارد کنید . مانند آدرس زیر (site: www.yoursiteURL.com keyword)

site:www.poonehmedia.com طراحی سایت اگر نتیجه ای دریافت نکردید و یا صفحه فرودسایت شما در نتایج نبود بدانید که در لیست سندباکس گوگل قرار دارید.

چرا سایت های جدید رتبه بالایی در گوگل بدست نمی آوردند؟

متخصصان گوگل اعلام کرده اند که برای رتبه بندی یک سایت نیاز به داده های کافی دارند. یک سایت جدید باید تخصص، اعتبار و اعتماد (E-A-T) خود را به گوگل نشان بدهد. اما احتمالش خیلی کم است که یک سایت جدید بتواند اعتماد گوگل را به سرعت جلب کند.

چند دلیل که سایت های جدید رتبه بالایی در گوگل بدست نمی آورند.

1.  محتوای کم :

برای فهم مرتبط بودن سایت شما در خصوص یک موضوع گوگل باید تمام صفحات شما را بررسی کند. اگر سایت شما به اندازه کافی محتوا نداشته باشد گوگل تشخیص نمیدهد که هدف سایت شما چیست.

2.  تعداد بک لینک های کم:

بک لینک ها یکی از مهمترین فاکتورها در رتبه بندی گوگل هستند. اگر سایت شما بک لینک های ضعیفی دارد گوگل رتبه بالایی به آن اختصاص نمی دهد. از آن مهمتر سایت شما باید لینک های داخلی نیز داشته باشد. ممکن شما موفق به ساخت لینک های داخلی در یک زمان بشوید اما اگر این لینک ها بی کیفیت باشند گوگل به آنها توجه نخواهد کرد. همچنین حواستان را جمع کنید چرا که ساخت بک لینک با سرعت بالا ممکن است برای شما یک پنالتی از طرف گوگل محسوب شود.

3. سیگنال های کم کاربرد:

گوگل برای تجزیه و تحلیل داده های رفتار کاربران سایت شما یک زمانی را اختصاص میدهد. به همین دلیل جلوی بالا رفتن رتبه سایت شما را از طریق کلمات کلیدی معروف را میگیرد. گوگل رفتارهایی از جمله تعداد کلیک ها ، Dwell time، و نرخ پرش را مشاهده میکند و تصمیم میگیرد آیا سایت شما مستحق رتبه بالاتری هست یا نه.

آیا گوگل سندباکس هنوز در سال 2019 روی سایت ها تاثیر میگذارد؟

همانطور که گفتیم گوگل هیچوقت وجود الگوریتم سندباکس را تایید نکرده اما سئو کارها اعتقاد دارند که این الگوریتم وجود دارد. حالا سوالی که پیش میاد اینه که آیا این الگوریتم در سال 2019 هم هنوز تاثیر گذار است؟
تعدادی سئو کار وجود دارند که قسم میخورند سایت آنها در بازه زمانی یک ماه رتبه بالایی کسب کرده اما از طرف دیگه عده ای اعتقاد دارند که یک قدرت نامعلوم جلوی بالا رفتن رتبه آنها را در چند ماه اول فعالیت گرفته است.
براساس مطالعات ما ، نتایج بدست آمده نشون میده یک سایت جدید میتواند در یک بازه کوتاه رتبه بالایی را بست بیاورد. 
با توجه به مطالعات ما الگوریتم سند باکس گوگل یک شایعه است. شما میتواند با تلاش مداوم در زمان کوتاه یک رتبه بالا بدست بیاورید.

من هم حرف گوگل را باور دارم که این الگوریتم وجود ندارد. این امکان دارد که گوگل ترجیح میده سایت های جدید را رتبه بندی نکند اما به این معنی نیست که یک سایت جدید نمیتواند رتبه بالایی بدست بیاره. هدف گوگل رتبه بندی سایت های قابل اعتماد با محتواهای مفید است. برای یک سایت جدید گوگل اطلاعات لازم در این موارد را ندارد. وقتی به گوگل نشان بدهید که قابل اعتماد هستید رتبه شما شروع به بالا رفتن میکند. 

نتیجه مطالعات در خصوص الگوریتم سندباکس (SandBox)

رتبه بندی سایت به جایگاه، رقبا و استراتژی های سئو آن بستگی دارد. اینها از فکتورهای مهم هستند. برای مثال رتبه یکی از سایت های ما با شبکه های اجتماعی شروع به بالا رفتن کرد. اون سایت در خصوص خرید لباس بود. ما برای این سایت لینک سازی نکردیم و فقط محتوا را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتیم. در عرض چند هفته رتبه کلمات کلیدی این سایت به صفحه اول رسید.

ادامه این موضوع به استراتژی سئو شما ربط دارد. روی برندینگ تمرکز دارید یا رتبه بندی؟

بزارید براتون این موضوع را توضیح بدم. اگه روی دریافت لینک های بیشتر تمرکز دارید یعنی رتبه بندی براتون اهمیت دارد. اما اگر لینک هایی میخواهید که از سایت های درجه یک باشند یعنی در تلاش ساخت برند هستید. و گوگل عاشق برند است. این روزها گوگل برای آینده هدف دارد. اینکه سایت شما سئو فرندلی باشد و بک لینک زیاد داشته باشد برای بالا بردن رتبه سایتتون کافی نیست. اگر میخواهید رتبه سایت خود را چه در کوتاه مدت و چه در طولانی مدت بالا ببرید روی برند تمرکز کنید. سعی کنید در معرض دید قرار بگیرید، وزوزهای آنلاین، جستجوی برند و یوزر فرنلدی بودن خیلی برای شما مفید است.

چطور در مدت کوتاه رتبه بالا بدست بیاریم ؟

با اینکه گوگل سندباکس خیلی رو اعصاب است. اما راه هایی برای خروج سریع از سندباکس وجود دارد. برای اینکار میتوان به چند روش زیر اشاره کرد:

1. وبسایت خود را سریع ایندکس کنید :

وبسایت شما ممکن است فعال شده باشه اما تا وقتی ایندکس نشده باشه از نظر گوگل شروع به رشد نخواهد کرد. برای اینکه چک کنید که سایت شما توسط گوگل ایندکس شده فقط کافیست است که توی گوگل یک جستجو انجام بدهید. تایپ کنید site:yourdomain.com” “ تا ببینید چند صفحه از سایت شما ایندکس شده است. اگر هنوز ایندکس نشده اید بهتر هرچه زودتر اینکار را انجام بدهید. برای سرعت بخشیدن به این عمل کافی است که دامنه خود را در Google Search Console ثبت کنید و نقشه سایت XML را ارائه بدهید.

2. ترافیک:

ترافیک برای سایت خیلی مهم است مخصوصا در روزهای اول سایت. این یکی از راه هایی است که میتوانید رتبه بالاتری کسب کنید و سریع از sandbox گوگل خارج شوید. برای دریافت بازدید کننده های بیشتر در فورم ها و گروه های فیسبوک به طور مرتب پست بگذارید. همینطور میتوانید در سایتهای معروف پست مهمان بگذارید و تا ترافیک را بالا ببرید و کنار اینکار بک لینک قوی بسازید. گذاشتن تبلیغات در شبکه های اجتماعی کمک میکند ترافیک سایت بالا برود.

3. سیگنال های اجتماعی :

سیگنال های اجتماعی برای کسب اعتماد گوگل از اهمیت بالایی برخوردارند چرا که این موضوع نشان میدهد سایت شما در شبکه های اجتماعی نیز مورد استقبال قرار گرفته است. یکی از راه های استفاده از سیگنال های اجتماعی قرار دادن تبلیغات و پست در فیسبوک و اینستاگرام است. شما میتوانید یک مطلب در سایت خود بنویسید و از طریق تبلیغات فیسبوک ترافیک آن را بالا ببرید.

4. استفاده از کلمات کلیدی طولانی(long tail keyword) :

گوگل وقتی شما داخل سند باکس هستید برای کلمات کلیدی معروف به شما توجه زیادی نمیکند اما برای کلمات کلیدی بلند ممکن است رتبه بالا بدست بیاورید. برای این کار شما اول باید یک جستجو در خصوص کلمات کلیدی بلندی که هدف شماست انجام دهید.بعد از آن میتوانید از ابزارهایی مثل Ubersuggest و SEMrush استفاده کنید.
همچنین فکر خوبی است که دنبال کلمات کلیدی بروید که رقبای شما از آنها برای رتبه بندی استفاده میکنند. با استفاده از ابزار SEMrush شما فقط کافیست URL رقیب خود را وارد کنید و در خصوص آنها اطلاعات کسب کنید.

5. اعتبار بسازید :

گوگل :" گوگل معروف ها رو نشون میدهد، گوگل شما را معروف نمیکند "
گوگل برای رتبه بالا محتوای با اعتبار، اعتماد و یوزر فرندلی میخواهد. به عنوان یک سایت جدید گوگل شما را نمیشناسد چرا که اطلاعات زیادی در مورد سایت شما ندارد. پس شما باید اعتبار و اعتماد خود را برای گوگل و کاربر بالا ببرید. گوگل به شما اعتماد میکند وقتی که سایت شما لینک های خوب، ذکر شدن توسط سایت های با اعتبار و برند کوئری مناسب داشته باشد.

6. خیلی پرخاشگر نباشید:

روی کیفیت بیشتر از کمیت تمرکز کنید. ممکنه بخواهید سایت شما رتبه بالایی در SERP بدست بیاورد. هرچند اگر در بالا بردن اعتبار خود و لینک سازی زیادی پرخاشگرانه عمل کنید گوگل شما را اسپم به حساب می آورد. در واقعیت شما نباید در یک مدت کوتاه لینک های خیلی زیاد بسازید. باید لینک سازی را کم کم انجام بدهید. انکر تکست های خود را زیاد بهینه نکنید.
این خیلی مهم است که سایت شما یک شروع آرام و قوی داشته باشد و این در طولانی مدت کمک میکند یک زیرساخت قوی داشته و اعتماد گوگل را جلب کنید. وقتی گوگل به شما اعتماد کند اونوقت میتوانید شروع به لینک سازی های بیشتر کنید.

7. یک وبسایت فعال خریداری کنید:

یکی از ساده ترین راه هایی که باعث میشه شما در سند باکس گوگل قرار نگیرید خرید یک وبسایت فعال است. شما اینکار را میتوانید با خرج کردن پول زیاد روی یک سایت آماده که ترافیک خوبی دارد و مدت زیادی آنلاین بوده (ولی به سختی درآمد داشته) انجام دهید. با استفاده از ابزاری مثل Flippa میتوانید این وبسایت ها را پیدا کنید و پس از خرید، آنها را با توجه به نیاز خود تغییر دهید. مهمتر از این با خرید این وبسایت ها میتوانید قدرت دامنه آنها را بررسی کنید ( با بررسی کلمات کلیدی که سایت با آنها رتبه کسب کرده.)

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

الگوریتم MUM گوگل چیست؟ تاثیر الگوریتم مام گوگل بر سئو

سخن آخر

شاید گوگل الگوریتم خاصی برای سایت های جدید دارد اما باز هم این امکان وجود دارد که در مدت کوتاه رتبه بالا بدست بیاورید. از روز اول پرخاشگرانه عمل نکنید. آهسته شروع کنید و با گذشت زمان تلاش های خود برای سئو را افزایش دهید. سعی کنید از سایت های معتبر لینک سازی کنید، جستجوی برند و رضایت مشتری را بالا ببرید. با استفاده از این روش ها میبینید که رتبه سایت شما بالا آمده است.
نظر شما در مورد الگوریتم سند باکس گوگل چیه؟ آیا وجود دارد؟ اگر این الگوریتم موجود است میشه رتبه سایت های جدید را بالا برد؟ نظرات خودتون را در کامنت ها برای ما بیان کنید.

امتیازی ثبت نشده است.