با ما در ارتباط باشید: 0314566
الگوریتم تازگی محتوای گوگل

الگوریتم تازگی گوگل در نوامبر سال 2011 بعد از آپدیت کافئین عملی شد. این الگوریتم 35% نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار میدهد. هدف این الگوریتم با توجه به اسمش ارائه نتایج جدید و تازه برای کاربر است.

اسم الگوریتم تازگی (Freshness) از کجا آمده است؟ 

اسم تازگی یا "نتایج جدید" به طور مستقیم از بلاگ گوگل گرفته شده است. 

بر.ز رسانی الگوریتم تازگی محتوا (طراوت)

چرا الگوریتم فرشنس (freshness) راه اندازی شد؟

بر اساس پیشبینی ها در سال 2017 داده های بیشتری نسبت به 5000 سال گذشته تولید خواهد شد. این اتفاقی در سال های گذشته به این صورت ادامه داشته است. و یکی از راهکار های گوگل برای این امکان درخواست محتوا های جدید و بروز است. وقتی شما این داده ها را با حجم محتواها، تازگی و خاص بودن مطالب ادغام کنید میتوانید یک توجیه برای شناسایی، دسته بندی و رتبه بندی این اطلاعات در موتور جستجوی گوگل پیدا کنید.
به قول از ReadWrite روزانه 20-16 % از سوالاتی که پرسیده میشود سوالاتی هستند که هیچگاه پرسیده نشده اند.
نکته ی این بروز رسانی تاکید بر اهمیت تازگی محتوا مخصوصا در نواحی مثل اخبار، اتفاقات، سیاست، مشاهیر ، ترند ها (Tends) و قسمت هایی که کاربر قصد دارد در مورد آنها اطلاعات جدید بدست بیاورد.

مثال الگوریتم تازگی محتوا 

اگه یکی بپرسد" فیلم جدید شهاب حسینی "جدید بودن جواب این سوال خیلی مهم است چرا که اگر نتایج فیلم جدید او در سال 2010 را نشان بده برای ما فایده ای نخواهد داشت.  پس محتوایی را نشان میدهد که زمانش مال چند روز قبل بوده، زیاد به اشتراک گذاشته شده و به آن لینک زده شده در رتبه بالاتری در مقابل مطالب یک ماه پیش دارد.
اینم نتایج این جستجو:
نتایج جستجو با توجه به الگوریتم تازگی محتوا


چه کسانی تحت تاثیر الگوریتم تازگی محتوا (Freshness) قرار گرفتند؟

در یک مقیاس قابل توجه بین 10-6 % از هر کوئری تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفت اما تا حدی تغییر برای یک سوم (35 درصد) از کل جستجوها اعمال شد.
یکی از جنبه های جالب بروز رسانی الگوریتم تازگی این بود که سایت های زیادی از این آپدیت رتبه کسب کردند به جای اینکه رتبه و دیده شدن را از دست بدهند. این یک اتفاق غیرطبیعی برای بروز رسانی الگوریتم های گوگل است.
به گفته ی Searchmetrics با نگاه کردن به برنده های این بروز رسانی "گوگل سایت های خبری، پورتال های ویدیویی و سایت های برند را ترجیح میدهد. این سایت ها از دسته ای هستند که همیشه مطالب جدید، برندی بزرگ با CTR های بالا دارند"

عکس العمل تجارت ها به آپدیت الگوریتم تازگی محتوا (Freshness)

با توجه به اینکه این بروز رسانی بیشتر تغییرات مثبت با خود به همراه داشت که به جایزه ای برای تولید کننده های محتوای تازه، اخبار های جدید، برند های بزرگ که روی محتوا سرمایه گذاری میکنند به همراه داشت. عکس العمل و تجزیه و تحلیل اولیه مرتبط با ماهیت منطقی این بروز رسانی بود.
در این تجزیه و تحلیل که 35% تغییر در نتایج جستجو نشان میداد تعداد خیلی کمی تاثیرات منفی گزارش کردند.

راه حل و فرآیند بازیابی (Recovery) 

الگوریتم تازگی محتوا یکی از الگوریتم های گوگل مورد علاقه من است چرا که خیلی منطقی است و تغییراتی که روی SERP وارد کرده برای بهتر شدن هستند و فهم و درک آن آسان است.
اگر شما مطلبی روی سایت قرار داده این و اطلاعات شما تازگی خودشون را از دست داده اند و مدت زمانی است که به روز رسانی نشده اند یا با توجه به سایت های فعال تر از دور رقابت خارج شده اند شما باید به آنها بیشتر توجه کنید و آنها را بروز رسانی کنید.
یکی از مهمترین قسمت های الگوریتم فرشنس این است که فقط به تازگی محتوا توجه نمیکند بلکه به محتوایی که با مطلب در ارتباط است نیز نگاه میکند.
این بروزرسانی درحال تاسیس در روش شناسی QDF (Query Deserves freshness) بود:
"راه حل QDF مشخص میکند یک موضوع چقدر "داغ" است. اگر وبلاگ ها و افراد زیادی دارند درباره این موضوع مینویسند این نمونه ای از موضوعاتی است که کاربر در خصوص آن اطلاعات میخواهد. این مدل کوئری (جستجو) موتور گوگل را نیز بررسی میکند که یکی از بهترین روش ها برای فهم علاقه کاربران به موضوع است. "
این موضوع با بروزرسانی فهرست جستجوی وب کافئین هم ممکن شد:
"با کافئین میتوانیم وبسایت خود را در مقیاس های کوچک بررسی کنیم و به طور مداوم فهرست جستجو را بروز رسانی کنیم. هر چه صفحات جدیدتر پیدا میکنیم یا اطلاعات جدیدتری در صفحات گذشته پیدا میکنیم این موارد را به فهرست گوگل اضافه خواهیم کرد. به این معناست که میتوانید روزانه اطلاعات جدید تری پیدا کنید بدون توجه به اینکه چه زمانی منتشر شده است. "

روش هایی برای بهبود الگوریتم تازگی محتوای گوگل

چند تا از بهترین روش ها برای بهبود از هر افت رتبه (یا استفاده از این فرصت جدید) در بروز رسانی الگوریتم تازگی شامل:

1. بازبینی محتوا های گذشته

اطلاعات گذشته خود را بررسی کنید. مطالبی که باعث ورود ترافیک به سایت میشد را بررسی کنید و آنها را به نوبت بروز رسانی کنید. ممکنه ببینید که تاریخ روی محتوا های وبلاگ ها، اخبار و بخش های رسانه ای افت داده داشتند. اگر این اتفاق افتاده است با استناد به منابع جدید، آمارهای جدید، استفاده از نقل قول های بروز این محتوا های خود را بهینه کنید.

2.  به اشتراک گذاری اجتماعی و تقویت محتوا

سیگنال های اجتماعی، سیگنال لینک های جدید و وزوز های مرتبط با محتوا باعث بالا بردن رتبه مرتبط با QDF و الگوریتم هایی از قبیل الگوریتم تازگی میشود.
به اشتراک گذاشتن در صفحات اجتماعی و فعالیت های روابط عمومی را حین تولید محتواهای جدید و تعامل ها دست کم نگیرید.

3. تجدید نظر در سرعت محتوا

اگر وبسایت شما تغییرات صنعت، اخبار ، اتفاقات مهم را پوشش میدهد باید به سرعتی که کاربران خود را خبردار و محتوای جدید اضافه میکنید بیش از حد دقت کنید.
کاربران در حال دریافت اطلاعات زیادی هستند و میخواهند که این اطلاعات همواره جدید باشد پس تغییرات کوچک در سرعت بروز رسانی ها باعث میشود اولین رتبه را دریافت کنید.

4. محتوای همیشه سبز (Evergreen Content) به سایت خود اضافه کنید

محتوای همیشه سبز محتوایی است که با گذر زمان تغییر کمی دارد. ماهیانه و یا حتی سالیانه ترافیک را به سایت شما وارد میکند. به طور معمول محتوای همیشه سبز بازتاب:
- تحقیقات موضعی دقیق.
- کاربردهای هدفمند از تخصص های مربوط به یک موضوع خاص
- محتوای تصفیه شده که هر چند ماه یکبار وقتی تغییرات نیاز به اصلاح دارند بروز رسانی میشوند.
- محتواهای مخلوط (Mixed content)
شما ممکن این محتواها را قهرمان های خودتون بدونید و برای آنها بودجه، ترفیع و سرمایه گذاری زمان کنار بگذارید.

بروز رسانی الگوریتم تازگی در چه حد موفق بود؟

با اینکه شما اسم این الگوریتم را خیلی کمتر بقیه الگوریتم های گوگل از جمله برت، رنک برین، مرغ مگسخوار و... شنیده اید به نظر من این نشون دهنده موفقیت بالای این الگوریتم است.
وقتی به نتایج جستجویی مثلا در خصوص یک بازی فوتبال نگاه کنید میبینید که سایت های صدر جستجو نتایج زیر را نشان خواهند داد:
- نتایج مسابقه
- بروز رسانی در حین بازی
- اخرین خطاها و گل ها
و ...

این نتایج مفید و همیشه در حال تغییر (گاهی اوقات به صورت ساعتی) نشان دهنده فایده بروز رسانی الگوریتم تازگی در موتور جستجو است.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

الگوریتم MUM گوگل چیست؟ تاثیر الگوریتم مام گوگل بر سئو

 

امتیازی ثبت نشده است.