با ما در ارتباط باشید: 0314566
سئو وردپرس چیست

بی شک وردپرس یکی از بهترین سیستم های مدیریت محتوای رایگان دنیاست. دلیل این موضوع ساده بودن و کارکرد آسان آن است، از اینرو در ایران یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا به حساب می آید. براساس آمار ارائه شده در سال 2020 وردپرس در حال حاضر 62% از سهم بازار در سیستم های مدیریت محتوا را به خود اختصاص داده است که نشان دهنده قدرت و محبوبیت این سیستم مدیریت محتوا رایگان و متن باز است. وردپرس علاوه بر قدرت ساختاری ، امنیتی ، سازگاری و امکانات در بخش سئو نیز عملکرد بسیار جالبی دارد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا در این مطلب آموزش سئو وردپرس  ( Wordpress SEO ) را بصورت کامل برای شما کاربران عزیز فراهم کنیم.

سئو وردپرس چیست؟

همانطور که می دانید سئو و بهینه سازی سایت شامل بخش های مختلفی میشود که از جمله آنها میتوان به سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال و ... اشاره کرد. تمام مواردی که شما در یک سایت وردپرس برای بالا بردن نتایج سایت در موتور جستجو انجام میدهید سئو وردپرس شما محسوب میشوند.سئو وردپرس تفاوت آنچنانی با دیگر سایت ها ندارد و شما باید هنور هم تمام مراحل انجام سئو سایت را در یک سایت وردپرس پیاده سازی کنید از بهینه سازی کلمات کلیدی گرفته تا آنالیز رقبا و بالا بردن سرعت سایت شامل سئو سایت وردپرس هستند.

وردپرس ساختاری دارد که می تواند بهترین و بیشترین بهره وری را در ضمینه سئو سایت به شما ارائه دهد. از آنجایی که به غیر از روش های معمول سئو شما میتوانید با استفاده از افزونه های وردپرس، اعمال سئو سایت خود را آسان تر بکنید. از جمله این افزونه ها میتوان به افزونه سئو وردپرس Yoast اشاره کرد که میتواند قدرت سئو سایت وردپرس شما را بالا ببرد.

برای سئو وردپرس چه کارهایی را باید انجام داد

برای استفاده از  خدمات هاست ، اولین قدم تاثیر گذار در سئو وردپرس مهیا کردن زیر ساخت لازم است. حتما قبل از خرید هاست پارامترهای تاثیر گذار هاست بر روی سئو را بررسی کنید. سرعت، امنیت و پایداری از جمله مواردی است که به طور مستقیم در سئو وردپرس تاثیر خواهد گذاشت. بعد از این مرحله میتوانید سئو سازی وردپرس را انجام دهید.برای سئو وردپرس بهتر است همه نکات مهم راه اندازی سایت را از ابتدای کار بررسی کنید. حال اگر سایت شما در حال حاضر نیز در دسترس است ایرادی ندارد شما میتوانید از همین لحظه شروع به کار کنید.

  • حذف نوشته و مطالب نامرتبط از داخل سایت منظور همان مطالب و پست های تست در وردپرس است
  • تغییر دستبه بندی و نام های پیش فرض وردپرس به نام های مرتبط 
  • حذف برگه نمونه از قسمت مدیریت برگه ها
  • انتخاب و نصب قالب خوب و متناسب با سئو وردپرس
  • برای سئو بهتر مطالب در وردپرس بهتر است آدرس صفحات مربوط به عنوان پست ها باشد
  • نصب افزونه Yoast SEO و تنظیم پارامترهای سایت با کمک این افزونه سئو وردپرس

شما می توانید از خدمات سئو یک شرکت برای سئو وردپرس خود استفاده کنید. برای آشنایی ما خدمات وردپرس مطلب زیر را مطالعه کنید.

مراحل سئو وردپرس- WordPress SEO

برای اینکه مطمئن باشید سایت وردپرس شما تمام نکات مهم سئو سایت را رعایت کرده است میتوانید مراحل سئو وردپرس زیر را در سایت خود بررسی کنید و اعمالی را که در سایت رعایت نکرده اید برای نتیجه بهتر در گوگل پیاده سازی کنید.

1. بررسی وضعیت دیده شدن سایت

وردپرس یک گزینه مخفی بودن سایت برای موتورهای جستجو دارد. هدف این گزینه این است که شما اول سایت خود را بهبود ببخشید و پس از آن این سایت را برای ایندکس شدن به گوگل ارائه دهید.
هر چند در بعضی موارد ممکن است این گزینه به اشتباه زده شده باشد و سایت شما را برای گوگل مخفی کند. اگر سایت شما در گوگل دیده نمیشود بهتر از اطمینان حاصل کنید که این گزینه چک نشده باشد و بعد سراغ بقیه موارد سئو وردپرس بروید. برای بررسی این گزینه به قسمت admin بروید و سپس در گزینه Settings » Reading را انتخاب کنید و مانند عکس زیر وضعیت دیده شدن سایت را بررسی کنید.

visibility در سئو وردپرس

2. استفاده از ساختار Url سئو فرندلی در وردپرس

URLهای سئو فرندلی در وردپرس مرتبط با موضوع صفحات شما هستند و خواندن آنها هم برای موتور جستجو هم انسان راحت است.
برای مثال:
https://www.poonehmedia.com/wordpress-seo
این URL به کاربر کمک میکند تشخیص بدهد در هر صفحه با چه موضوعی مواجه خواهد شد. اما اگر در وردپرس اعداد و شماره های نامفهوم قرار داشته باشد کاربر گیج خواهد شد. شما با روش زیر میتوانید از ساختار ساده urlهای خود مطمئن شوید.
Setting->permalinks->انتخاب نام پست
و سیو کردن تغییرات.
permalinks در سئو وردپرس سایت

نکته تخصصی : اگر بیش از 6 ماه است که از فعالیت سایت شما میگذرد به هیچ عنوان نوع url ها را تغییر ندهید مخصوصا اگر از url با تاریخ مطلب استفاده میکنید. با تغییر تمام لینک ها شما اشتراک های شبکه اجتماعی خود و سئو سایت خود را از دست خواهید داد. اگر حتما میخواهید لینک های خود را تغییر دهید از یک متخصص سئو کمک بگیرید تا لینک های شما را به درستی ریدایرکت کند.

3. نسخه با www یا بدون www

اگر تازه میخواهید سایت خود را طراحی کنید باید انتخاب کنید که میخواهید سایت شما با www باشد یا بدون www.
موتورهای جستجو بین این دو دامنه تفاوت قائل میشوند. پس شما باید یکی از این دو را انتخاب کنید و تا آخر کار از همان استفاده کنید. میتوانید در وردپرس قسمت setting -> General انتخاب کنید که به استفاده از کدام یک علاقه دارید.
انتخاب آدرس با www یا بدون www در وردپرس
با توجه به نظرات زیادی که در این زمینه وجود دارد از دید سئو تفاوتی بین این دو url وجود ندارد و برای سئو وردپرس شما یک نتیجه به همراه خواهد داشت.

4. انتخاب بهترین افزونه سئو وردپرس

وقتی صحبت انتخاب بین افزونه های سئو وردپرس به میان می آید شما احتمای زیاد بین دو تا انتخاب گیر کرده اید Yoast SEO و All in One SEO Pack. هر دوی این افزونه ها نکات مثبت و منفی خود را دارند. شما میتوانید با مطالعه در خصوص این دو انتخاب را برای خود راحت تر کنید.

5. اضافه کردن نقشه XML در وردپرس

اضافه کردن نقشه سایت برای سئو وردپرس

یک نقشه سایت XML یک فایل فرمت خاص است که تمام صفحات سایت شما را فهرست کرده است. این موضوع به موتورهای جستجو کمک میکند تا محتوای سایت شما را راحت تر پیدا کند.
درست است که اضافه کردن نقشه XML باعث بالا رفتن رتبه سایت شما نمیشود اما به موتورهای جستجو کمک میکند سریعتر صفحات شما را پیدا و در نتیجه ایندکس کنند.
اگر شما از افزونه Yoast سئو استفاده میکنید اضافه کردننقشه سایت در Yoast SEO به صورت خودکار است.  برای پیدا کردن نقشه سایت خود به آدرس زیر بروید. (example.com را با آدرس خودتان جایگزین کنید.)

http://example.com/sitemap_index.xml

6. اضافه کردن سایت در سرچ کنسول گوگل

سرچ کنسول گوگل یا وبمستر گوگل یکی از بهترین ابزارهای سئو سایت است که گوگل به شما ارائه داده است. آموزش استفاده از گوگل سرچ کنسول برای سئو سایت نیاز است. وقتی سایت خود را در کنسول گوگل اضافه کردید روی سایت مپ در منوی سمت چپ کلیک کنید و قسمت آخر URL نقشه سایت را در آنجا اضافه کنید.
اضافه کردن نقشه سایت در سرچ کنسول گوگل
روی submit بزنید و تغییرات را ذخیره کنید. سرچ کنسول گوگل نقشه سایت شما را چک میکند و با استفاده از آن خزش سایت شما را بهبود میبخشد. بعد از اضافه کردن سایت چند ساعتی زمان میبرد تا گوگل سایت شما را کرال کند.
بعد از آن میتوانید تعداد لینک های سایت، عکس ها و ... را از داخل این ابزار بررسی کنید. ما به شما پیشنهاد میدهیم که حداقل ماهی یک بار سایت خود را در سرچ کنسول گوگل تجزیه و تحلیل کنید.

7. بهینه سازی پست های وبلاگ برای سئو وردپرس

تمام افزونه های سئو به شما اجازه میدهند عنوان، توضیحات متا، کلمات کلیدی و تمام جزئیات یک پست را در صفحه اضافه کنید و همچنین میتوانید این صفحات را از دید کاربر نیز بررسی کنید. ما به شما پیشنهاد میدهیم متا دسکریپشن و متا تایتل خود را به نحوی بهینه کنید که تعداد کلیک سایت شما را بالا ببرد. برای اینکار فقط کافیست هنگام نوشتن محتوا در منوی SEO این گزینه ها را اضافه کنید.

بهینه سازی محتوا در سئو سایت وردپرسی

8. تحقیق کلمات کلیدی برای سایت

شاید افراد مبتدی بتوانند با حدس و گمان مطالب را در وبلاگ بنویسند. اما این مثل تیری در تاریکی زدن است. شما احتیاجی نیست از این روش استفاده کنید وقتی که میتوانید با استفاده از داده ها مختلف پیدا کنید که کاربران به چه موضوعاتی علاقه دارند.
تحقیق کلمات کلیدی یک تکنیک است که تولید کنندگان محتوا و متخصصان سئو با استفاده از آن موضوعات مورد علاقه کاربران را پیدا میکنند. شما میتوانید با اضافه کردن کلمات و اصطلاحاتی که کاربران آنها را جستجو میکنند ترافیک سایت خود را بالا ببرید.
برای تحقیق کلمات کلیدی ابزارهای مختلفی وجود دارد (مجانی و پولی) که شما میتوانید برای از آنها برای راحتی کار استفاده کنید.

بهترین روشهای سئو وردپرس

اگر نکات اولیه سئو وردپرس را رعایت کنید و از یک افزونه سئو وردپرس استفاده کنید چند قدم از رقبای خود جلو افتاده اید. اما اگر نتایج بهتری را میخواهید میتوانید موارد زیر را رعایت کنید.

- استفاده از مجموعه و برچسب در وردپرس


مجموعه و برپسب محتوا
شما در وردپرس میتوانید با استفاده از مجموعه ها و برچسب مطالب خود را دسته بندی کنید. این موضوع مدیریت محتوا را برای شما راحت تر میکند و تجربه کاربری را نیز بالا می برد. مجموعه ها همچنین به موتورهای جستجو کمک میکنند تا معماری سایت شما را بهتر درک کنند.
برای مثال شما میتوانید مانند پونه مدیا یک مجموعه سئو داخلی داشته باشید که کاربر میتواند با ورود به این مجموعه به تمام مطالبی که مربوط به سئو داخلی است دسترسی پیدا کند.

- لینک سازی داخلی را در سئو وردپرس فراموش نکنید

لینک سازی داخلی در وردپرس

لینک سازی داخلی کمک میکند اعتبار صفحات مشخص شود و با استفاده از لینک سازی داخلی میتوانید اهمیت صفحاتی که تازه منتشر کرده اید را به موتورهای جستجو نشان دهید. در وردپرس مانند تصویر بالا لینک داخلی را در متن خود اضافه کنید.

- بهینه سازی کامنت ها در وردپرس

کامنت در یک مطلب نشان دهنده فعالیت بالای کاربران است. اما این کامنت ها باید واقعی باشند نه کامنت های اسپم.

- لینک های nofollow در سئو وردپرس

لینک ها اعتبار را به سایت شما وارد میکنند اما اگر شما ورود لینک را به سایت خود ممنوع کنید موتور جستجو نمیتواند لینک را تا سایت شما دنبال کند و مثل این می ماند که با دیوار برخورد کرده است. برای اینکه رتبه سایت شما بالا برود باید حواستان به لینک های نوفالو باشد.
یک لینک معمولی در HTML به صورت زیر است:
<a href="http://example.com">Example Website</a>
اما یک لینک خارجی با خاصیت نوفالو به شکل زیر در سایت دیده میشود.
<a href="http://example.com" rel="nofollow">Example Website</a>
در وردپرس تمام لینک ها اول کار فالو هستند اما شما میتوانید بعضی از این لینک ها را به دلخواه به نوفالو تبدیل کنید (مثلا برای پنل مدیریت سایت).
edit as html
فقط کافی است که انکر تکست را انتخاب کرده و روی سه نقطه کلیک کنید. در قسمت edit as HTML میتوانید rel=”nofollow” را به کد خود اضافه کنید تا لینک شما نوفالو بشود.
اضافه کردن لینک nofollow در وردپرس

- نمایش پست کامل در برابر نمایش خلاصه پست

وردپرس از تعداد زیادی صفحه مانند صفحه اصلی ، دسته ها ، برچسب ها ، تاریخ بایگانی ، صفحات نویسندگان و غیره ، پست های شما را نمایش و لینک میکند.
به صورت پیش فرض تمام محتوای صفحه شما را نشان خواهد داد. این موضوع روی سئو سایت شما تاثیر میگذارد چرا که گوگل این محتواها را تکراری میبیند. نمایش تمام مطلب سرعت سایت را نیز پایین می آورد.
بهترین راه حل این مشکل نمایش خلاصه صفحات یا عنوان آنها است. فقط کافی است در setting>Reading بروید و summery را انتخاب کنید.

- سرعت و امنیت در سئو وردپرس

اگر تمام نکات سئو وردپرس را رعایت کنید و سایت شما کند باشد یا توسط یک هکر پایین کشیده بشود رتبه شما در گوگل پایین خواهد آمد.
نحوه پیشگیری از این موضوع به روش زیر است :
• بهینه سازی سرعت و عملکرد سایت
• بهینه سازی تصاویر در سئو وردپرس
• اضافه کردن متن جایگزین تصاویر برای سئو در وردپرس
• امنیت در سئو وردپرس (استفاده از SSL/HTTPS)

همچنین پیشنهاد می شود:

برای راحت تر شدن فرایند سئو سایت وردپرس از  افزونه کلمات کلیدی وردپرس ، و همچنین از افزونه های سئو وردپرس برای سئو اتوماتیک وردپرس استفاده کنید .

بیشتر بدانید :

دانلود بهترین کتاب آموزش سئو

برای دانلود کتاب سئو بر روی  بهترین کتاب آموزش سئو  کلیک کنید.

5 از 5