با ما در ارتباط باشید: 0314566
الگوریتم پنگوئن Penguin گوگل چیست ؟

الگوریتم پنگوئن توسط گوگل پس از الگوریتم پاندا در سال 2012 معرفی گردید.وب مسترها برای بهینه سازی صفحات وب خود یا همان سئو از تکنیک هایی استفاده می کنند که می تواند رتبه بندی گوگل و حتی وب سایت های دیگر در اینترنت را تحت تاثیر قرار دهد ، در نتیجه ممکن است در نتایجی که گوگل در صفحات اول نمایش می دهد به دلیل استفاده از چنین تکنیک هایی و نداشتن اطلاعات با کیفیت در وب سایت ، مطالب کیفیت لازم را نداشته باشند. به مرور زمان آنقدر تعداد این وب سایت ها زیاد می شود که وب سایت های دارای محتوا و اطلاعات با کیفیت در این میان قربانی می شوند. در این بین گوگل و موتورهای جستجو هم بیکار نمی مانند و الگوریتم هایی برای شناسایی این نوع وب سایت ها که ما آنها را Web Spammer می شناسیم ارائه می کند. یکی از این الگوریتم ها الگوریتم پنگوئن گوگل است که در ادامه به معرفی الگوریتم پنگوئن و تاثیر آن بر سئو سایت می پردازیم.

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

وظیفه الگوریتم پنگوئن گوگل تماما در مورد رتبه بندی سایت و به طور خاص در مورد بک لینک هایی است که به سایت اشاره دارند که البته یک عامل بسیار مهم در تعیین رتبه بندی سایت است. تغییرات الگوریتم پنگوئن شما را خبر نمی کند. اما شناخت الگوریتم پنگوئن فرصتی را برای مالکان وب سایت فراهم می کند تا بتوانند به جای ضرر از به روز رسانی های پنگوئن سود ببرند.

آخرین به روز رسانی الگوریتم پنگوئن 

23 سپتامبر 2016 برای بسیاری از بازاریابان سالی بود که گوگل اعلام کرد بلاخره پس از دو سال انتظار الگوریتم پنگوئن خود را به روز رسانی کرده است. در ابتدای ایجاد این الگوریتم در سال 2012 تنها 3.1 درصد سایت ها تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفتند اما با مرور زمان متخصصان سئو و وب مسترها به اهمیت آن پی بردند و این اهمیت تا آنجایی پیش رفت که امروزه این الگوریتم یکی از الگوریتم های مهم گوگل به شمار می رود.

داستان به روزرسانی الگوریتم پنگوئن گوگل

گوگل به طور مرتب الگوریتم های خود را به روز رسانی می کند تا تجربه کاربر را هر چه بیشتر ارتقا دهد. از سال 2010 گوگل 600 مورد به روز رسانی انجام داده است. به روز رسانی های کوچک زیاد به چشم نمی آید و حتی نام گذاری نمی شوند اما به روز رسانی های بزرگ بسیار سرو صدا به پا می کند. به روز رسانی الگوریتم پنگوئن یکی از همان به روز رسانی های بزرگ گوگل است که در سال 2012 اتفاق افتاد. اما الگوریتم گوگل پنگوئن در حال حاضر، همزمان با خزیدن گوگل در سایت‌ها، به طور مداوم به روز رسانی می‌شود، بنابراین تغییرات کوچکی که در این سیستم ایجاد می شود، دیگر به اطلاع عموم نخواهد رسید. این مورد، می‌تواند خبر خوبی باشد زیرا متخصصان سئو به سادگی بر روی انجام فعالیت‌های بازاریابی تمرکز می‌کنند و دیگر نگران به روز رسانی‌های گوگل و اعمال جریمه ها نمی‌نباشند.

تا قبل از پنگوئن در سال 2012 به دست آوردن رتبه سایت کاملا آسان و راحت بود:

قدم اول: تا آنجا که می شد کلمات کلیدی اضافه می شد.
قدم دوم: با استفاده از کلمات کلیدی از هر وب سایت اسپمی که روی کره زمین بود یک لینک به وب سایت ارسال می شد.
بعد الگوریتم پنگوئن معرفی شد. الگوریتم پنگوئن دیگر چشم خود را از روی بک لینک سایت ها برنداشت. اگر وب سایتی دارای بک لینک ضعیف از وب سایت های ضعیف و اسپم بود الگوریتم پنگوئن فراخوانده می شد و سرنوشت بدی را برای وب سایت رقم میزد. بسیاری از سایت ها یک شبه به دام الگوریتم پنگوئن افتادند و به ته دره سقوط کردند.

الگوریتم پنگوئن چطور وب سایت ها را تحت تاثیر قرار می دهد؟

هدف الگوریتم پنگوئن سایت های اسپم است. هدف به روز رسانی الگوریتم پنگوئن جریمه سایت هایی است که استانداردهای کیفیت را رعایت نمی کنند. در سناریوی واقعی این یعنی سقوط وبسایت در صفحه نتایج گوگل. اگرقبلا وب سایت شما به خاطر کلمات کلیدی و به لطف لینک های اسپم در راس نتایج قرار داشت پس از الگوریتم گوگل دیگر آن جایگاه را از آن خود نداشت. برخی از سایت ها به صفحات عقب تر برگردانده شدند و برخی دیگر کاملا محو شدند.

الگوریتم پنگوئن گوگل به دنبال اسپمرها

 

چرا بعد از بروز رسانی پنگوئن به جایگاه خود برنگشتید؟

1- شما به اندازه ی کافی لینک های درست ندارید.
اگر لینک های غیر طبیعی زیادی هستند که به سایت شما اشاره می کنند این خیلی در آنالیز پنگوئن اهمیت دارد ، در واقع الگوریتم پنگوئن درست شد تا گوگل متوجه شود چه کسانی برای بدست آوردن رتبه ی بهتر تقلب می کنند.
اگر گوگل متوجه شود که لینک های غیر طبیعی زیادی به سایت شما وجود دارد نه تنها صفحه های لینک شده بلکه کل سایت شما رتبه ی منفی دریافت می کند.

2- لازم است منتظر تازه سازی پنگوئن باشید. شما تا زمانی که پنگوئن تازه نشود نتیجه ی تغییرات خود را نخواهید دید.
تا زمانی که گوگل دوباره الگوریتم خود را به روزرسانی نکند و مجدداً به بررسی سایت ها نپردازد شما نمی توانید به جایگاه قبلی خود در رتبه بندی گوگل برگردید. که البته برخی از سایت ها دوبار نیاز به تازه سازی الگوریتم دارند تا به جای خود باز گردند.متاسفانه مشخص نیست که گوگل چه موقع دوباره سایت شما را بازنگری خواهد کرد.

3- سایت شما لینک های مناسبی برای رنک شدن ندارد.
درست است که گوگل لینک های پولی و غیرطبیعی را شناسایی می کند ولی شما همچنان نیاز به روندهایی دارید که لینک های واقعی و خوب برای سایت خود ایجاد کنید. به هر حال گوگل به جاهایی که شما در آن ها لینک شده اید اهمیت می دهد و در رتبه ی شما در گوگل تاثیرگذار است.

4- فاکتورهایی که سایت شما را عقب نگه میدارد.
فقط پنگوئن نیست که سایت شما را عقب نگه می دارد و اجازه نمی دهد که شما به رتبه ی قبلی خود در گوگل دست پیدا کنید ممکن است پنگوئن و پاندا هر دو با هم باعث عقب نگه داشته شدن سایت شما باشند.پاندا هم نوعی فیلتر اطمینان است درست مثل پنگوئن، الگوریتم پاندا به جای اینکه روی لینک های شما بررسی داشته باشد روی کیفیت صفحات سایت شما بررسی خود را انجام می دهد و البته موارد دیگری هم هستند که ممکن است شما را عقب نگه دارند مثل اینکه اتفاقی صفحات شما ایندکس نشوند یا فایل Robots.txt شما ربات ها را بلاک کرده باشد و یا حمله ی نرم افزار های مخرب و ....

تغییرات اصلی الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن در حال حاضر یکی از مولفه های اصلی الگوریتم گوگل است که قبلا جدا از هسته اصلی الگوریتم گوگل قرار داشت. قرار گرفتن الگوریتم پنگوئن در هسته اصلی الگوریتم گوگل به معنی تغییر بزرگ در خود الگوریتم نبود بلکه به معنی این بود که نگرش گوگل نسبت به این الگوریتم تغییر کرد و از آن به بعد ماهیت فیلتر شدن نتایج در این الگوریتم حذف شد. با به روز رسانی آخر الگوریتم پنگوئن تغییرات مثبت و منفی در وب سایت ها اعمال شد. از سال 2016 نیز الگوریتم پنگوئن رتبه بندی صفحات اسپم را مورد تعقیب قرار می دهد و باعث افت یکباره رتبه کل سایت نمی شود.

اپدیت الگوریتم پنگوئن گوگل

رفع پنالتی الگوریتم پنگوئن

برای رفع جریمه الگوریتم پنگوئن شما باید اقدام به شناسایی بک لینک های غیر طبیعی کنید. شما می توانید از شر آنها خلاص شوید یا از گوگل درخواست کنید آنها را مد نظر قرار ندهد (Disavow). پنگوئن به طور مرتبط خود را به روز رسانی می کند. اگر خانه تکانی را خیلی خوب انجام داده باشید سایت شما تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت و گوگل دوباره شروع به اعتماد به شما می کند. گاهی لازم است دو سه بار سایت خود را ترو تمیز کنید تا اینکه به طور کامل از جریمه الگوریتم پنگوئن خلاصی یابید. خود عملیات disavow نزدیک 6 ماه طول می کشد تا اینکه کامل شود. شناسایی لینک های غیرطبیعی کار دم دستی نیست و هر کسی نمی تواند لینک های طبیعی را از لینک های غیر طبیعی تشخیص دهد. هم چنین پاک سازی به این معنی نیست که رتبه قبلی سایت شما دوباره به حالت قبلی برمی گردد. زیرا بک لینک هایی که قبلا باعث بالا رفتن امتیاز شما شده بودند اکنون دیگر وجود ندارند. در زیر نمودار رتبه یک سایت را می بینید که توسط الگوریتم پنگوئن گوگل جریمه شد و 17 ماه طول کشید تا دوباره رتبه خود را به دست آورد.

penguin penalty 1
برای شناسایی بک لینک های مخرب ما در مقاله حذف کامل لینک های اسپم با وب مستر گوگل به طور مفصل در مورد آن صحبت کرده ایم. در اینجا به طور مختصر روش شناسایی بک لینک های مخرب را به ما توضیح می دهیم.

بهترین راه کارها برای جلوگیری از جریمه الگوریتم پنگوئن

  • سعی نکنید یک کوه بک لینک بی کیفیت و ضعیف از وب سایت ها مخصوصا از شبکه های پولی بسازید.
  • وب سایت ای مربوط به حوزه کسب و کار خود که دارای ترافیک طبیعی هستند را پیدا کنید. می توانید از ابزار SEM Rush analysis tool ترافیک وب سایت ها را ملاحظه کنید و بک لینک بگیرید.
  • از انکر تکست نام دامنه یا برند به جای عبارات کلمات کلیدی در انکر تکست بک لینک استفاده کنید.
  • از بک لینک نوفالو و فالو در کنار هم استفاده کنید تا پروفایل بک لینک شما طبیعی به نظر برسد.
  • از ابزار Monitor Backlinks برای آنالیز پروفایل بک لینک استفاده کنید تا آن را طبیعی نگه دارید.
  • اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی به طور طبیعی و نه تکراری و غیرمنطقی در صفحات مورد استفاده قرار گیرند. در این حالت حتما باید بین موضوع و کلمات کلیدی ارتباطی وجود داشته باشد.

الگوریتم پنگوئن گوگل 

نتیجه گیری

بخشی از فعالیت سئو متخصصان سئو  پونه مدیا  بررسی بک لینک ها ی وب سایت شما است تا از طبیعی بودن آن اطمینان حاصل کنند. پونه مدیا با ترکیب بهینه ای از کلمات کلیدی و انکر تکست ها و همچنین لینک های فالو و نوفالو  پروفایل بک لینک شما را تا حد ممکن طبیعی نگه دارد. ما به سایت های زیادی برخورد کرده ایم که بنا به سئو ضعیف بک لینک های بی کیفیت زیادی به دست آورده اند. هرگز و هرگز بک لینک بی ارزش نخرید زیرا ضررشان بیشتر از منفعتشان است. اگر در زمینه آنالیز بک لینک های خود با مشکل مواجه هستید با متخصصان ما در پونه مدیا تماس بگیرید. ما همچنین از ابزارهای آنالیز بک لینک برای سلامت نگه داشتن پروفایل بک لینک های شما استفاده می کنیم.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
5 از 5