با ما در ارتباط باشید: 0314566
بالا بردن تعداد نظرات سایت و بهبود سئو

یکی از مواردی که در سئو حرفه ای نباید از آن غافل شد، در نظر گرفتن بخش دیگاه ها و نظر دهی در زمان  طراحی سایت است. شاید بعضی از افراد وجود بخش نظرات و دیدگاه های کاربران را بی اهمیت بدانند، که البته این افراد کاملا در اشتباه هستند.
در این مطلب از پونه مدیا قصد داریم اهمیت تعداد دیدگاه ها را بر روی سئو بررسی کنیم و بعد از این که از تاثیر نظرات بر روی سئو با خبر شدید به سراغ راههای بالا بردن تعداد نظرات و دیدگاه ها می رویم.

 

چرا تعداد نظرات برای کیفیت سئو سایت شما مهم است؟

به طور کلی کاربری که برای شما در قسمت نظرات دیدگاه خود را نسبت به محتوا می گوید، محتوای شما را به طور کامل مطالعه کرده و برای آن ارزش قائل شده است که زمان خود را برای نظر دهی صرف کرده است. همچنین زمانی که یک کاربر نظر خود را در مورد محتوای شما می گوید، در بالا بردن تعداد کلمات و کلمات کلیدی شما مشارکت می کند که این موضوع تاثیر مستقیمی بر روی سئو سایت شما خواهد داشت.
تعداد نظرات بالا و بازخورد در خصوص یک مطلب یا محصول در وب سایت شما تاثیر مثبتی روی سایر کاربران دارد و آنها را نیز تشویق به مشارکت در محتوای شما می کند که این موضوع می تواند برای شما بسیار مفید باشد. به عنوان مثال حتی خود شما زمانی که قصد دانلود یک نرم افزار و یا خرید اینترنتی یک محصول را دارید حتما سری به قسمت نظرات می زنید و تقریبا همیشه در آن قسمت اطلاعت به درد بخوری پیدا خواهید کرد که روی خرید کردن یا خرید نکردن (یا به طور کلی روی اقدام نهایی) شما موثر است.
از طرفی اگر از سیستم نظر دهی گوگل پلاس (google +) استفاده می کنید، همانطور که در مطلب گوگل پلاس و تاثیر آن بر سئو سایت سایت گفتیم نظرات می توانند به بهبود صئو شما کمک کنند.

یکی از فواید کلی بخش نظرات، بالا بردن فعالیت کاربران درسایت است که در ادامه در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بخش نظرات سایت و وبلاگ 

فعالیت کاربران و مخاطبان سایت چه سودی برای شما دارد؟

1. تاثیر فعالیت کاربران روی سئو سایت

تاثیر نظرات بر روی سئوگوگل هیچ وقت به طور دقیق همه فاکتور هایی که برای او اهمیت دارند را اعلام نکرده است، ولی یکی از قوی ترین احتمالات در خصوص این موتور جستجو قوی این است که گوگل همه چیز را با هم در نظر می گیرد. ولی اصلا نیازی به شک کردن در این خصوص ندارید که وقتی سایت یا وبلاگ شما بازدید کننده های زیادی داشته باشد که به طور مستمر نظردهی می کنند و فعالیت زیادی در سایت و یا در فضاهای مجازی شما دارند گوگل مطالب و سایت شما را مفید تشخیص می دهد. از طرفی هر نظری که در زیر مطالب شما اضافه می شود، باعث ایجاد تغییر در صفحه شما می گردد و گوگل به این قضیه به چشم یک تازه سازی نگاه می کند و این موضوع را دوست دارد. 

2. ساختن یک فضای صمیمی برای گفتگو

استفاده کردن از بخش نظرات باعث می شود که سد بین کاربران و شما شکسته شود و مخاطب به صورت مستقیم با مطالب شما ارتباط برقرار کند و اسم سایت شما در ذهن کاربر جای خود را باز کند. زمانی که یخ کاربران برای فعالیت در سایت شما شکسته شود، آنها به راحتی می توانند که سوالات خود را از شما بپرسند و خواسته های خود را مطرح کنند که این موضوع برای خود مخاطبین شما نیز مفید است.

 گفتگو در نظرات و دیدگاه های سایت

3. بالا رفتن اعتبار سایت و نویسنده

زمانی که تعداد دیدگاه های مقالات شما بالا می رود و تعمل کاربران با شما افزایش پیدا می کند سایت شما معتبر تر و نویسنده های شما محبوب تر و حرفه ای تر به نظر می رسند و همین موضوع به طور کلی اعتبار سایت و تیم شما را افزایش می دهد.
همچنین من به عنوان یک نویسنده می توانم بگویم که نظر دهی کابران و خواننده ها برای کسی که آن محتوا را تولید کرده است نشان دهنده ی توانایی او در همراه کردن مخاطب با خودش است که این موضوع نیز ارزش زیادی دارد.

در ادامه به بررسی راههایی می پردازیم که به شما کمک می کند تا فعالیت کاربران و مخاطبان خود را در بخش نظرات افزایش دهید.

 نویسنده محتوا

 

10 راهکار عملی برای بالا بردن فعالیت کاربران و مخاطبان در قسمت نظرات سایت

1- سئو سایت خود را بهبود دهید.

اولین قدم برای اینکه فعالیت کاربران را در وب سایت یا وبلاگ خود افزایش دهید این است که راه را برای رسیدن آنها به مطالب خود هموار کنید. برای این کار شما اول از همه باید از ایندکس شدن سایت و مطالب خود در گوگل اطمینان پیدا کنید و سپس موارد و نکاتی که به بهبود سئو و در نتیجه بهتر شدن جایگاه شما در صفحه نتایج موتور های جستجو می شود را به کار ببرید. همچنین شما می توانید مطالب خود را از طریق شبکه های اجتماعی ارتقاء و ترویج دهید و افراد بیشتری را وارد سایت خود کنید.
برای بهبود سئو سایت خود می توانید از آموزش های 100 درصد رایگان پونه مدیا در "مطالب آموزش سئو" استفاده کنید

 تاثیر کامت و نظرات بر سئو

2- تنظیمات بخش نظر دهی سایت یا وبلاگ خود را به سمت ساده تر شدن ببرید.

نظر دادن و نوشتن دیدگاه برای مخاطب شما یک کار زمانبر است و هر عامل مزاحمی می تواند او را از انجام این کار منصرف کند. به همین دلیل شما باید تا حد امکان امکان نظر دهی را برای کاربر خود آسان کنید. مواردی مانند استفاده از ابزار CAPTCHA برای مطمئن شدن از این که کاربر انسان است، گرفتن اطلاعات زیاد و بی ربط برای نظر دهی باعث می شود که کاربر از نظر دادن صرف نظر کند و حتی اگر قصد فعالیت در سایت شما را داشته از خواسته خود پشیمان شود.
نکته ای که در این میان باید در نظر بگیرید این است که اگر به دام ربات های پیام گذار که قصد گرفتن بک لینک از سایت شما با گذاشتن نظر را دارند بیوفتید، ممکن به دلیل زیاد شدن لینک های خارجی و یا لینک های خارجی بی کیفیت گوگل شما را اسپم تشخیص دهد و توسط گوگل پنالتی یا همان جریمه شوید. برای مقابله با این مشکل می توانید مطلب پنالتی گوگل چیست و چطور از پنالتی شدن جلوگیری کنیم؟ را مطالعه کنید و راهکارهای مناسب را پیدا کنید.

3- نگران انتشار لینک های واقعی نباشید.

لینک سازی یکی از روش های موثر در سئو است که اگر به درستی انجام شود باعث بهبود جایگاه شما در صفحه نتایج گوگل و بالا رفتن اعتبار شما پیش گوگل می شود. پس در صورتی که یک کاربر واقعی بعد از گفتن یک حرف حساب در قسمت نظرات، لینک منبع حرف های خود را می گذارد (یا به هر دلیلی لینک مرتبط و معتبر برای شما می گذارد) شما لازم نیست حالت دفاعی به خود بگیرید و لینک او را حذف کنید. در صورتی که سئو وب سایت شما در شرایط بسیار حساسی قرار دارد شما می توانید از دستور نوفالو (nofollow) برای لینک هایی که در بخش نظرات داده می شود استفاده کنید.

4- از مخاطبان و کاربران خود نظر خواهی کنید.

شما باید زمانی که برای وبلاگ یا سایت خود مطلب و محتوا تولید می کنید چهره ی یک عقل کل را به خود نگیرید، چون هیچ کس نسبت به چنین چیزی احساس خوبی ندارد. پس بهترین کار این است که فضای وبلاگ و مطالب سایت خود را به یک محیط دوستانه که محل به اشتراک گذاری اطلاعات است تبدیل کنید. فروتن بودن و صمیمی بودن شما در زمان نظر خواهی از کابران باعث می شود که آنها با روی گشاده نظرات خود را برای شما بنویسند و تجربیات خود را برای شما بازگو کنند.
شما می توانید از آنها درخواست کنید که سوالات خود را از شما بپرسند، ولی به یاد داشته باشید که شما نیز باید حتما به این نظرات پاسخ دهید تا رابطه ی دو طرفه خود را با کاربران حفظ کنید.

 نظر خواهی در قسمت نظرات سایت

5- بحث خود را با پرسیدن سوال شروع کنید.

سوال پرسیدن یکی از راههای موثر برای بالا بردن فعالیت کاربران است، چرا که اگر بخواهیم از دریچه روانشناسی به این موضوع نگاه کنیم می توانیم بگوییم: "سوال به ذهن قلاب می شود." و این قلاب شدن باعث می شود که مخاطب بیشتر با مطلب شما درگیر شود و همراهی بیشتر از خود نشان دهد.
البته باید به یاد داشته باشید که سوال خود را با یک لحن دوستانه بپرسید و نگذارید این حس در مخاطب شما بوجود بیاید که در حال امتحان دادن است، چون این موضوع حسی خوبی به او القاء نمی کند. همچنین سوال شما باید ساده و مختصر باشد و در زمان طراحی آن شخصیت خوانندگان آنرا مد نظر گرفته باشید.

شما می توانید با ضخیم کردن و بالا بردن فونت سوال آنرا بهتر در معرض دید قرار دهید.

 پرسیدن سوال در نظرات سایت

6- به دیدگاه ها و نظرات کاربران خود پاسخ دهید.

یکی دیگر از موارد تاثیر گذار روی میزان فعالیت و نظر دهی کاربران وب سایت شما این است که "شما" به نظرات داده شده پاسخ دهید. چرا که به این صورت به مخاطبانی که نظر داده اند ارزشگذاری کده اید و به بقیه کاربر هایی که تا به حال نظراتشان را باشما در میان نگذاشته اند این امید را می دهید که در صورت نظر دادن، سوال پرسیدن و... جواب آنها به صورت کاملا دوستانه و محترمانه داده می شود. همین موضوع باعث بالا رفتن نرخ مشارکت کاربران در سایت شما می شود.
از طرفی شما به عنوان متخصصی که یک محتوا تولید کرده است، باید بتوانید به سوالاتی که در آن خصوص پرسیده می شود پاسخ دهید و جایگاه خود را به عنوان یک متخصص حفظ کنید تا اعتبار حرف شما لطمه ای نبیند.
نکته ی دیگری که باید در نظر بگیرید این است که شما باید جواب های خود را به صورت منظم، مفصل و کاملا صحیح بدهید و از او به خاطر نظر دهی و فعالیتش تشکر کنید.
ممکن است که کسی در زمینه ی محتوایی که قرار داده اید به شما نقدی وارد کند و از شما ایراد بگیرد، در چنین شرایطی شما باید ایراد او را بررسی کرده و اگر وارد بود، مشکل خود را اصلاح کرده و از او تشکر کنید؛ اگر ایراد او نا به جا بود و نقد بیهوده ای انجام داده بود نیز سعی کنید با منابع و دلیل های معتبر، کاملا محترمانه و با روی خوش موارد صحیح را به او نشان دهید.
همه ی این کار ها باعث ایجاد حس خوب در مخاطب شما می شود و نام شما و ساییتان در لیست خوب های مغز او جا خواهد گرفت.

پاسخگویی به نظرات سایت 

7- خودتان شروع کننده یک مکالمه باشید.

همیشه اولین افراد برای دیدگاه گذاشتن مقاومت می کنند، ولی زمانی که متوجه شوند که اولین نیستند این مقاومت در این افراد شکسته می شود و تشویق می شوند که نظر خود را نیز اعلام کنند. پس بهتر است که اولین نفر شما باشید و خودتان شروع کننده یک بحث در قسمت نظرات باشید. همچنین شما می توانید بین خودتان و مخاطبان یک روند سوال و جواب راه اندازی کنید تا سایر افرادی که در زمینه بحث اطلاعات مفید دارند را تحریک به پاسخ دادن کنید و به این صورت آمار نظرات خود را بالا ببرید و این روند را بین مخاطبان خود حفظ کنید.

8- از کاربران فعال خود قدردانی کنید.

به عنوان مثال از محصولات و خدمات خود به عنوان جایزه برای افرادی که بیشترین مشارکت را در بخش نظرات داشته اند در نظر بگیرید و به این صورت به آنها انگیزه بدهید. در صورتی که امکان هدیه یا جایزه دادن ندارید، می توانید از افراد فعال در وب سایت خود قدردانی کنید.
شما با این کار می توانید افرادی که در بخش نظرات فعالیت دارند را فعالتر کنید و به آن ها ارزش بدهید.

9- نظر اول را از دوستان و همکارانتان بگیرید.

همانطور که در روش های قبل گفتیم، اولین نظر در بخش دیدگاه ها سخت ترین مرحله بالا بردن تعداد نظرات است. ولی بعد از اولین نظر، بیشتر افرادی که دوست نداشته اند نفر اول باشند با خیال راحت نظر می گذارند. به همین دلیل شما می توانید مقاله ها و مطالب خود را در اختیار دوستان و همکاران بگذارید و از آنها بخواهید نظرشان را برای شما بنویسند و به این صورت بحث را آغاز کنید.

فعالیت و مشارکت در سایت 

10- گزینه ی عضویت در خبرنامه را وب سایت خود قرار دهید.

در انتهای هر مقاله کلید عضویت در خبرنامه قرار دهید و با استفاده از طراحی وب سایت حرفه ای، طراحی گرافیکی اصولی و خلاقانه و یک متن call to action حرفه ای در پایان هر مطلب از خوانندگانی که از محتوای شما راضی بوده اند بخواهید تا برای دریافت مطالب مشابه عضو خبرنامه شما شوند. همچنین شما می توانید انگیزه مخاطبان خود را برای عضویت در خبرنامه با برنامه های آموزشی رایگان بالا ببرید تا به این صورت کم کم طرفدارانی وفادار و فعال پیدا کنید.

حرفِ آخر

ممکن است به این موضوع برخورده باشید که تعداد نظرات سایت شما با وجود تعداد کاربر و بازدید کننده بالا، پایین است. (پیچیدگی جمله را ببخشید، ولی افراد فعال در زمینه سئو حرفه ای این موضوع را کاملا درک می کنند) در این صورت باید راه نظر دهی را برای کاربران و مخاطبان هموار کنید و آنها تا حد امکان تشویق کنید تا فعالیت خود را بالا ببرند.
بالا بردن آمار نظر دهی کاربران یک مهارتِ وابسته به تجربه است و ممکن است همه ی افراد روش های خاص خود را داشته باشند، پس خوشحال می شویم که تجربیات شما را در این زمینه بشنویم.

امتیازی ثبت نشده است.