با ما در ارتباط باشید: 0314566
بهترین رنگ طراحی سایت را چگونه انتخاب کنیم؟

وقتی به جهان اطرافمان فکر می‌کنیم، یک عنصر جدا نشدنی از این تصور وجود دارد و آن رنگ است. جایی خواندم که جهان بدون رنگ و سیاه و سفید، اصلا جالب نیست، ولی من با این نظر مخالف هستم، کما اینکه همیشه بهترین و زیباترین عکس‌ها، عکس‌های سیاه و سفید هستند. انگار برای ما جا افتاده که سیاه و سفید یعنی بدون رنگ که در واقع هم سیاه و هم سفید رنگ‌های قدرتمندی هستند و با سایه روشن‌ها و کنتراست‌ها جهانی زیبا می‌سازند.

بهترین رنگ طراحی سایت-سیاه سفید

از این مقدمه استفاده کردم که بگویم، حتی در ترکیب دو رنگ سیاه و سفید، یک عالمه نکات ظریف و ریز هست که نمی‌توان از آن به سادگی گذشت، حالا چه برسد به بی نهایت رنگ و طیفی که در جهان وجود دارند. وقتی بحث بر سر انتخاب رنگ سازمانی، لوگو و وب سایت پیش بیاید، هیچ رنگی را نمی‌توانیم دست کم بگیریم. حتما می‌دانید که کمپانی‌های قدرتمند به صورت تصادفی رنگ سازمانی و وب سایت خود را انتخاب نمی‌کنند.

شاید در کشور ما، قدرت تاثیر گذاری رنگ‌ها، زیاد جدی گرفته نشود، برای مثال بسیار دیده می‌شود که یک شرکت نوپا، برای انتخاب رنگ اصلی و معرف شرکت، بدون فکر، از شرکت های رقیب، کپی برداری می‌کند. لازم به گفتن نیست که این اولین قدم اشتباه است که شخصیت برند شما را از بین می‌برد و قطعا عواقبی منفی دارد.

در مراحل طراحی سایت یکی از جذاب ترین و مهم ترین مراحل انتخاب ترکیب رنگ مناسب برای طراحی سایت  است.

در این مطلب به نکات و پیشنهاد‌هایی برای انتخاب بهترین رنگ طراحی سایت می‌پردازیم، در انتها با رعایت این نکات و ایده‌های تازه‌ای که در ذهن دارید، رنگ‌های زیبایی برای سایت انتخاب خواهید کرد.

چگونه بهترین رنگ‌ها را برای سایت انتخاب کنیم؟

همان طور که در ابتدای مطلب گفتم، هیچ رنگی را نمی‌توان دست کم گرفت و به همین شکل نمی‌توانیم رنگ یا رنگ‌هایی را نام ببریم و بگوییم قطعا انتخاب خوبی هستند. همچنین باید درباره تاثیرات رنگ‌ها اطلاعاتی داشته باشیم، برای اطلاعات درباره رنگ ها، مطلب روانشناسی رنگ‌ها در طراحی وب سایت را بخوانید. پس از آن که اطلاعات کافی درباره روانشناسی و تاثیر رنگ ها، کسب کردید به ادامه مطلب توجه کنید.
تاثیرات رنگ‌ها ممکن است منفی، مثبت یا متناقض باشد، ولی چرا این گونه است؟ یکی از دلایل این تفاوت، تفاوت فردی و فرهنگی می‌باشد. برای مثال به نظر شما، رنگ سبز در کشور ما به چه معنایی است و چه چیزی را تداعی می‌کند؟ احتمالا شما هم با من هم عقیده هستید و رنگ سبز را به شکلی به مسائل معنوی ربط می‌دهید. این یک جنبه از رنگ سبز است که شاید بین ما در ایران، مشترک باشد ولی یک جنبه جهانی هم درباره رنگ سبز وجود دارد که بی ارتباط با معنویت نیست، و آن حس آرامش و صلح است.

این خاصیت رنگ سبز است که به شکلی جهانی به معنا و مفهوم صلح گره خورده. اجازه بدهید رنگ‌های دیگر را با هم بررسی کنیم. رنگ قرمز. برای شما قرمز رنگ انرژی و عشق است یا به معنای خطر؟ در همه جای جهان رنگ قرمز با این مفهوم‌های متناقض همراه است و اینجاست که متوجه می‌شویم، برای استفاده از هر رنگی در سایت باید به دقت عمل کنیم تا حس مثبت آن را انتقال دهیم.

بهترین رنگ طراحی سایت

چند پیشنهاد برای انتخاب بهترین رنگ برای سایت وجود دارد:

- سعی کنید حتما در سایت از رنگ سازمانی که در لوگوی شما هست، استفاده کنید، اگر هنوز رنگ سازمانی خود را انتخاب نکرده‌اید بهتر است بیشتر مطالعه کنید و رنگی را انتخاب کنید که معرف شخصیت برند شما باشد.

- بیش از ۲ تا ۴ رنگ در سایت استفاده نکنید و یادتان باشد یکی از رنگ ها باید رنگ اصلی باشد که بیش از همه به چشم بیاید.

- برای دکمه‌های CTA از رنگ‌های متضاد با پس زمینه استفاده کنید تا بیشتر جلب توجه کنند. در تصویر زیر این نکته در سایت رعایت نشده و اصلا دکمه‌ها جذاب نیستند.

بهترین رنگ طراحی سایت

- اگر خودتان طراحی را انجام می‌دهید از هیچ ایده‌ای نترسید و با مطالعه، آن را عملی کنید اگر هم گرافیست حرفه ای به شما مشاوره می دهد، ایده‌های خودتان را با او درمیان بگذارید.
- با متخصص UI مشورت کنید.

- به پرسونای کاربران و مخاطبان سایت توجه کنید و برای انتخاب رنگ، سن، فرهنگ و شغل آنها را در نظر بگیرید.

نکاتی برای انتخاب رنگ برای عناصر فرعی سایت

 

- توجه داشته باشید که نکاتی که در روانشناسی رنگ ها وجود دارد فقط برای یک رنگ به خصوص است و شما با ترکیب رنگ‌های مختلف در سایت می‌توانید حس‌های مختلف ایجاد کنید.

- رنگ‌ها طیف‌های مختلفی دارند و اگر رنگی را پسندیدید ولی تجربه کاربری را پایین آورد نا امید نشوید و از طیف های روشن و تیره رنگ دلخواهتان در سایت استفاده کنید.

- از ابزار‌های انتخاب رنگ برای وب سایت استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر مطلب ابزار‌های انتخاب ترکیب رنگ وب سایت را بخوانید.

- از هر رنگی برای سایت استفاده کردید، از قدرت فضای خالی به رنگ سفید، غافل نشوید. فضا‌های خالی به رنگ سفید باعث می‌شوند که عناصر از هم تفکیک شوند و توجه بیشتری جلب می‌کنند.

- از ترکیب رنگ های عجیب غریب استفاده نکنید. برای مثال ترکیب صورتی و قرمز، جالب نیست.

- اگر تصمیم گرفتید که برای لینک‌های کلیک شده از رنگ دیگری جز رنگ اصلی لینک استفاده کنید، مراقب باشید که این رنگ نزدیک به رنگ منو‌ها نباشد تا کاربر گیج نشود.

- از رنگ‌های تند و فسفری در سایت استفاده نکنید!

- برای رنگ متن از رنگ‌های معمول مانند سیاه یا آبی تیره استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای مثال از پس زمینه تیره و رنگ روشن برای متن استفاده نکنید چون قرار است کاربر، مطالب شما را بخواند شما که نمی خواهید کاربر را شکنجه کنید؟!

چند پیشنهاد عملی برای انتخاب رنگ سایت‌

می‌توانید از ترکیب رنگ میوه‌ها و مناظر طبیعی برای انتخاب رنگ‌های سایت استفاده کنید، زیرا بهترین ترکیب‌بندی‌ها در طبیعت وجود دارند:


ترکیب رنگ سایت با الهام از هندوانه

بهترین رنگ سایت-هندوانه
ترکیب رنگ سایت با الهام از لیمو

 

بهترین رنگ سایت - لیمو
ترکیب رنگ سایت با الهام از توت فرنگی

بهترین رنگ سایت- توت فرنگی

 

ترکیب رنگ سایت با الهام از مزرعه لاوندر

بهترین رنگ سایت-لاوندر

 

ترکیب رنگ سایت با الهام از مزرعه آفتابگردان

ترکیب رنگ سایت با الهام از مزرعه

برای مثال اگر رنگ اصلی که انتخاب کردید رنگ زرد است، می‌توانید از ترکیب رنگ مزرعه آفتابگردان الهام بگیرید. تم اصلی را به رنگ زرد انتخاب کنید، رنگ متن را سیاه، رنگ منو را خاکستری و رنگ لینک‌ها را نارنجی. یعنی رنگ‌های اصلی تصویر را برای مطالب مهم استفاده کنید و به همین ترتیب برای عناصر کم اهمیت‌تر، رنگ هایی را استفاده کنید که در این تصویر کمتر دیده می‌شوند. به این شکل سلسله مراتب را در سایت بوجود می آورید.

در راهکار‌ها و پیشنهاد‌های عملی، تصاویری را قرار دادم، تا بر اساس ترکیب بندی از آنها الهام بگیرید ولی یک راه عملی دیگر هم وجود دارد. اگر برای طراحی وب سایت از تصویر سازی اختصاصی استفاده می‌کنید می‌توانید ترکیب بندی رنگ‌ها را از تصویر اصلی سایت انتخاب کنید. در تصویر زیر این عکس می‌تواند تصویر اصلی سایت باشد و در ترکیب بندی رنگ هم از آن استفاده شود.

بهترین ترکیب بندی رنگ سایت

 

نکته آخر

برای انتخاب رنگ سایت، ایده‌های جدید پیاده کنید و کاربران را در اولویت قرار دهید. یکی از نمونه کارهای موفق در انتخاب رنگ هنگام طراحی سایت شهرآهن بود که از یک مجموعه رنگ بسیار زیبا تشکیل شده است.

 

3.0 از 5