با ما در ارتباط باشید: 0314566
تفاوت وردپرس و جوملا

بیش از قبل, تعداد زیادتری از مردم سعی می کنند بفهمند بین جوملا و وردپرس کدام سیستم مدیریت محتوا (CMS) بهتر است. من امروز در این مقاله این تردید را برطرف می کنم و وردپرس و جوملا را در مهم ترین زمینه ها, مخصوصا در مورد مناسب بودن برای سئو سایت و امکانات طراحی وب سایت مقایسه می کنم.
اگر تازه می خواهید تصمیم بگیرید که کدام سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای شما بهتر است, مقایسه joomla و wordpress در زیر برایتان آمده است.  
امروزه تعداد بیشماری CMS در بازار وجود دارد. CMS به معنای سیستم مدیریت محتوا است و به منظور مدیریت آسان یک وب سایت بدون دانش برنامه نویسی می باشد. وب سایت شخصی ما که در حال حاظر در آن هستید یک وب سایت جوملا است.

آمار استفاده از CMS ها در سال 2020

CMS سهم بازار در اتریش سهم بازار در آلمان سهم بازار در امریکا میانگین هزینه های پروژه
۱. وردپرس  38,17% (+) 46,32% (+) 70,28% (-) € 2000
۲. جوملا 12,15% (-) 11,42% (-) 2,73% (-) € 2000
۳. typo3

20,91% (-)

13,23% (-) 0,09% (-) € 4700

 ۴. دروپال

3,99% (-) 3,19% (-) 3,22% (-) € 3500
۵. کُنتائو 4,23% (+) 3,99% (+) 0,01% (-) € 2500
۶. فرانت پیج 3,15% (-) 2,14% (-) 2,04% (+) € 0
۷. web2date 1,12% (-) 0,88% (-) 0,00% (~) € 2000
۸. 1&1 Websitebuilder 0% (-) 0% (-) 0,15% € 0
۹. Xara HTML Builder 1,55% (+) 1,26% (+) 0,15% (~) € 0
۱۰. مجنتو 1,02% (+) 1,31% (+) 0,89% (+) € 7200

ویژگی های وردپرس

وردپرس ابزاری برای ایجاد وب سایت به صورت آنلاین و متن باز است که به زبان PHP نوشته شده است. این ابزار محبوب ترین سیستم مدیریت محتوای متن باز می باشد.
وردپرس ابتدا توسط مت مولنوگ (Matt Mullenweg) و مایک لیتل (Mike little) در سال ۲۰۰۳ منتشر شد و در سال ۲۰۰۹ به عنوان متن باز اعلام شد. وردپرس یک سیستم قدرتمند وبلاگ نویسی و مدیریت محتوا (cms) است که به کاربران اجازه ی ساخت وب سایت های پویا ( داینامیک) را می دهد, همچنین با اجزا بک اند شخصی سازی, به روز رسانی و مدیریت وب سایت ساده می شود. وردپرس به طور انحصاری از MySQL برای داده های دیتا بیس استفاده میکند.
همان طور که قبلا ذکر شد, وردپرس به افراد امکان ایجاد وبلاگ را می دهد و برای ایجاد انجمن, به اشتراک گذاری ایده ها و به اشتراک گذاشتن داستان های شخصی می تواند به تصمیم گیری مناسب بقیه کاربران کمک کند.

بعضی ویژگی های وردپرس به شرح زیر است :
مدیریت کاربر : این ویژگی به طور عمده اجازه ی مدیریت اطلاعات کاربر مانند نقش کاربر, ایجاد کردن, حذف کردن و تغییر رمز ورود کاربر را فراهم می کند.
مدیریت رسانه : این ابزار برای مدیریت پرونده ها و پوشه های رسانه استفاده می شود.
سیستم پوسته : ویژگی سیستم پوسته (Theme) به سایت اجازه ی مشاهده و عملکرد آن را می دهد.
چند زبانه : یکی از ویژگی های بسیار مفیدی است که به ترجمه ی کامل محتوای وب سایت به زبان ارجح کاربر کمک می کند.
درون ریز :‌ درون ریزها به انتقال داده ها در قالب پست به وب سایت کمک می کند.
بهینه سازی موتور جست و جو- SEO

ویژگی های جوملا

جوملا یک سیستم مدیریت محتوا (cms) رایگان, توسعه پذیر و متن باز است که برای انتشار محتوای وب, ساخت وب سایت پویا و قوی و برنامه های آنلاین استفاده می شود. جوملا در سال ۲۰۰۵ توسط شرکت Open Source Matters و جامعه جوملا منتشر شد.
جوملا به زبان PHP نوشته شده است که از تکنیک های برنامه نویسی شی‌ء گرا (OOP) و الگوهای طراحی نرم افزار استفاده می کند. داده ها در پایگاه داده های مختلفی از جمله MySQL , MS SQL , PostgreSQL و غیره ذخیره می شود.

جوملا دارای توانایی های زیادی است از جمله آنها میتوان به ساخت وب سایت و وبلاگ در سطح شرکتی گرفته تا شبکه های اجتماعی و همچنین وب سایت تجارت الکترونیکی اشاره کرد. 
جوملا مزایای زیادی نسبت به رقبای خود در بازار دارد. جوملا نه تنها یک سیستم مدیریت محتوا (cms) با امکانات کامل است, بلکه یادگیری و راه اندازی آن ساده است و هزینه کمی دارد. جوملا دارای ویژگی های زیادی از جمله وبلاگ ها, ذخیره سازی صفحه (page caching) , خوراک خبری (RSS feed) , فلش های اخبار, نسخه ی قابل چاپ صفحات, جستجو و پشتیبانی از زبان ها مختلف می باشد.

تفاوت های کلیدی بین وردپرس و جوملا

اجازه دهید درباره ی تفاوت های بین wordpress و joomla صحبت کنیم.
1. وردپرس یک ابزار ایجاد وب سایت به صورت متن باز و آنلاین است که به زبان PHP نوشته شده است در صورتی که جوملا به زبان PHP نوشته شده که از تکنیک های برنامه نویسی شی‌ء گرا (OOP) و الگوهای طراحی نرم افزار استفاده می کند.
2. وردپرس به صورت انحصاری تنها از MySQL پشتیبانی می کند, ولی جوملا از دیتا بیس های دیگری مانند MySQL , MS SQL , PostgreSQL و غیره پشتیبانی می کند.
3. وردپرس از ویژگی زبان های مختلف خارج از قالب خود پشتیبانی نمی کند, در صورتی که جوملا قابلیت اداره ی یک وب سایت چند زبانه خارج از قالب خود را پشتیبانی می کند.
4. وردپرس دارای افزونه های ( پلاگین) پیش فرض بسیار خوبی در فهرست افزونه های خود است. افزونه های رایگان وردپرس ( بیش از ۳۸۰۰۰) در فهرست افزونه و همچنین افزونه های برتر که جزو خدمات پولی هستند در دسترس می باشند. ولی جوملا به صورت پیش فرض به کاربران اجازه ی جستجو و نصب اکستنشن ( extension) یا الگو ها از قسمت مدیریت را ارائه نمی دهد.
5. نصب وردپرس بسیار آسان و ۵ دقیقه زمان می برد, در صورتی که نصب جوملا مقدار زمان بیشتری نسبت به وردپرس می برد.

جدول مقایسه ی جوملا و وردپرس 

در زیر جدول مقایسه joomla و wordpress آورده شده است :

اساس مقایسه جوملا وردپرس
نصب و راحتی استفاده از آن نصب جوملا نسبت به وردپرس زمان بیشتری می برد. بعد از اتمام نصب, کاربر قادر به دیدن صفحه ی کنترل می باشد که دارای تعداد زیادی گزینه های منو برای کلیک کردن و شخصی سازی است, ولی به صریح بودن وردپرس نیست. نصب وردپرس بسیار آسان و ۵ دقیقه زمان می برد. بعد از نصب وردپرس, تجربه ی کاربر راحت تر از جوملا است و کاربر یک تجربه کاربری (user interface) ساده همراه با منوهایی که از تمام ویژگی های وردپرس می توان استفاده کرد مشاهده می کند.
قالب

جوملا با برخی از قالب های پیش فرض و اکستنشن های لازم ساخت سایت فروشگاهی را آسان میکند. ولی تعداد آن ها به اندازه ی وردپرس زیاد نیست, که این امر پیدا کردن قالب و اکستنشن مناسب برای کاربر را دشوار می کند.

وردپرس با چند قالب پیش فرض که از قبل نصب شده است ساده می شود, که باعث می شود کاربر ظاهر وب سایت خود را با استفاده از این قالب ها تغییر دهد. همراه با قالب های پیش فرض, وردپرس دارای قالب های برتری است که توسط اشخاص ثالث ایجاد شده اند و جزو خدمات پولی هستند این خدمات دارای گزینه ی پشتیبانی برتر می باشند.
افزونه ی جانبی/ افزونه ( پلاگین) به طور پیش فرض, جوملا این ویژگی را که کاربر اجازه ی جستجو و نصب اکستنشن ها یا الگوها از قسمت مدیریت را فراهم نمی کند. اما برخی از اکستنشن ها این اجازه را به کاربر میدهد. برای اضافه کردن این افزونه ها باید به صورت دستی عمل کنید.  وردپرس دارای افزونه های بسیار خوبی در فهرست افزونه های خود است. افزونه های رایگان وردپرس ( بیش از ۳۸۰۰۰) در فهرست افزونه و همچنین افزونه های برتر که جزو خدمات پولی هستند برای کاربر در دسترس می باشند.
بومی سازی و پشتیبانی چند زبانه جوملا قابلیت اداره ی امکانات چند زبانه برای یک وب سایت را خارج از قالب خود پشتیبانی می کند و نیازی به نصب اکستنشن اضافه نمی باشد.
ترجمه ی زبان ها نیز در جوملا برای مدیران در بسیاری از زبان ها موجود شده است.
وردپرس از چندین زبان خارج از قالب خود پشتیبانی نمی کند, ولی برخی افزونه های عالی در دسترس هستند که به کاربر این اجازه را می دهد که یک سایت چند زبانه در قالب وردپرس ایجاد کند. وردپرس در بیش از ۵۳ زبان موجود می باشد.
امنیت جوملا از لحاظ امنیتی همانند وردپرس است, ولی تیم جوملا به هرگونه حمله ی امنیتی بصورت سریع و فعالانه پاسخ می دهد و همچنین یک وصله ( patch) به حملات امنیتی ارسال می کند. در جوملا, برخی از اکستنشن ها برای بک اپ گرفتن از سایت در دسترس هستند.

وب سایت های که توسط وردپرس ایجاد می شوند مورد هدف هکرها قرار می گیرند. با این حال, وردپرس بر روی کد بسیار امنی درست شده است, و به تهدید های امنیتی و حملات بسیار سریع پاسخ می دهد. همچنین وردپرس دارای ویژگی به روز رسانی خودکار است و به وب سایت اجازه می دهد که در صورت ایجاد patch امنیتی جدید به طور خودکار به روز رسانی شود.

زبان پایگاه داده ها و برنامه نویسی جوملا از پایگاه داده های دیگری از جمله MySQL , MS SQL, PostgreSQL و غیره پشتیبانی می کند.جوملا به زبان PHP نوشته شده است که از تکنیک های برنامه نویسی شی‌ء گرا (OOP) و الگوهای طراحی نرم افزار استفاده می کند. وردپرس به طور انحصاری از MySQL پشتیبانی می کند.
وردپرس ابزار ایجاد سایت به صورت آنلاین و متن باز است که به زبان PHP نوشته شده است.

وردپرس یا جوملا؟ کدام سیستم برای مبتدیان بهتر است ؟

جواب دادن به این سوال به اندازه ی جواب سوال بین اپل و ویندوز کدام بهتر است, مشکل می باشد.
در تیم خود نیز در مورد اینکه جوملا یا وردپرس بهتر است بحث می کنیم. برای مبتدیان وردپرس آسان تر و جوملا کمی پیچیده تر به نظر می رسد, اما اگر حدود ۳۰ دقیقه در قسمت مدیریت ( بک اند) هر دو سیستم وقت گذرانیده باشید, متوجه می شوید جوملا به راحتی وردپرس و حتی در بعضی از قسمت ها راحت تر است.
به عنوان مثال, برای تغییر یک ورودی منو, در بک اند جوملا دو بار قسمت منو را پیدا خواهید کرد. در وردپرس این قسمت منو در بخش طراحی پنهان شده است, اگر از آن اطلاع دارید مشکلی نیست.
نمونه منو جوملا :

نمونه جوملا

نمونه منو وردپرس:

 نمونه منو وردپرس

برای اداره ی یک وبلاگ, جوملا به مقداری آماده سازی نیاز دارد ( جوملا به عنوان یک وبلاگ) ,در وردپرس می توانید بلافاصله شروع کنید.
به دلیل اینکه جوملا فقط “ صفحات” را برای نمایش محتوای نشان میدهد. 
وردپرس دارای “صفحات” و “پست ها” می باشد. پست ها مقالات وبلاگ ها هستند و صفحات محتواهای معمولی سایت هستند.

نکته:‌ اگر می خواهید وب سایت خود را همچنین به عنوان یک وبلاگ اداره کنید, وردپرس را برای شروع انتخاب کنید, در تمام موارد دیگر از جوملا استفاده کنید.

افزونه ها/ اکستنشن های وردپرس بهتر است یا جوملا؟

وردپرس در اینجا به وضوح برنده است. وردپرس در جهان از جوملا بسیار گسترده تر است, سهم آن در بازار جهانی حدود ۵۸.۸ درصد است. بنابراین, تعداد زیادی توسعه دهنده ی نرم افزار و برنامه نویسان هستند که اکستنشن های پولی و رایگان تولید می کنند, در حال حاضر وردپرس دارای ۵۵۴۴۹ افزونه و جوملا حدود ۸۵۰۰افزونه برای انتخاب دارند.
برای اینکه خودتان برنامه نویسی افزونه یا اکستنشن را انجام دهید, هر دو سیستم بسیار شبیه به هم هستند.

امنیت در جوملا بهتر است یا وردپرس ؟

جوملا در اینجا به وضوح برنده است.
توزیع گسترده و تعداد زیاد افزونه ها در وردپرس از نظر امنیت, می تواند یک نفرین باشد تا یک برکت. به دلیل استفاده ی گسترده از آن ها, وردپرس محبوب ترین هدف برای حملات هکرها می باشد. بیشتر این حملات به دلیل ضعف در افزونه ها موفقیت آمیز هستند, به دلیل حق انتخاب زیاد, به روز رسانی مداوم اکستنشن ها تضمین نمی شود.

نکته :‌ قبل از نصب, بررسی کنید که افزونه های وردپرس شما به صورت مرتب توسط سازنده به روز رسانی می شوند, اگر این طور نیست, از آن استفاده نکنید.

طراحی جوملا بهتر است یا وردپرس؟ 

اگر به تعداد قالب های موجود نگاه کنیم, وردپرس برنده می شود. تنها بر روی پلتفرم themeforest, تعداد قالبهای وردپرس زیادی قرار دارد:
- برای وردپرس ۱۱.۶۳۵ قالب مختلف موجود است.
-  برای جوملا ۱۱۰۳ قالب مختلف موجود است.
تعداد قالب وردپرس رایگان در wordpress.org تقریبا بی انتها است. شما می توانید طبق نیازتان آنجا را فیلتر کنید و طراحی مناسب برای هر نیازی را پیدا کنید.
در گذشته, جوملا به بد جلوه دادن وب سایت ها شهرت داشت, امروزه دیگر اینگونه نیست. با هر دو سیستم به اصطلاح صفحه ساز (page builder) وجود دارد, که با آن می توانید به راحتی سایتی به نظر جذاب و کاربردی بسازید.

o برای جوملا ما الگوهای JoomShaper Helix 3 را پیشنهاد می کنیم.
o قالب AVA برای وردپرس بسیار معروف است.

کدام سیستم دارای مزایای بیشتری در زمینه ی سئو  (بهینه سازی موتور جست و جو) است؟

از آنجا که ما خود یک آژانس سئو هستیم, این جنبه برای ما بسیار مهم است. هر دو سیستم دارای مزایا و معایبی هستند. در زیر برخی از معایب ذکر شده است :
• جوملا دارای URLهای نا خوشایندی است.(index.php/123-name)
• وردپرس قادر به تعریف توضیحات متا بدون افزونه نیست.
• جوملا URLهای زیادی بر روی همان محتوا ایجاد می کند.
• وردپرس URLهای زیادی برای “نویسندگان” “ ,برچسب ها” و غیره ایجاد میکند.
برای هردو سیستم مدیریت محتوا باید از افزونه استفاده کنید. توصیه های ما در اینجا آمده است :
برای جوملا افزونه ی Easy Front End SEO و JCH Optimize for speed توصیه می شود.
برای وردپرس ابزار Yoast SEO توصیه می شود.
در نتیجه هر دو سیستم از نظر سئو یکسان هستند. اطلاعات خود را درباره سئو جوملا افزایش دهید.

پشتیبانی و راهنمایی برای وردپرس بهتر است یا جوملا؟

وردپرس شرکتی است که قصد سود کردن دارد. این کمپانی از پلتفرم وبلاگ نویسی خود wordpress.com سود بدست می آورد.

نسخه ی اصلی آن رایگان است , ولی اگر می خواهید هر چند وقت یک بار مطالبی بیشتر از یک پست وبلاگ منتشر کنید, باید برای این خواسته های اضافی خود هزینه اضافه را پرداخت کنید. وردپرس برای تمام زبان ها سیستم پشتیبانی ندارد. 
جوملا یک جامعه است که در جهت سود کار نمی کند. جوملا برای جوامع مختلف (زبان های مختلف) پشتیبانی ارائه میکند.

شما با عضویت در فیس بوک joomla و wordpress میتوانید از خدمات پشتیبانی آنها استفاده کنید. 

جوملا و وردپرس به عنوان وب شاپ؟ کدام مزیت بیشتری دارد؟

از نظر ما جوملا برای فروشگاه اینترنتی مناسب تر است اما انتخاب آخر به عهده ی خود شماست. 
در وردپرس اکستنشنی به نام WordPress WooCommerce برای ایجاد سایت فروشگاهی وجود دارد. شما این افزونه را بر روی سیستم وردپرس خود نصب می کنید.
جوملا افزونه ی Virtue Mart را دارد.
برای دیدن فروشگاه های دمو بر روی لینک کلیک کنید. این افزونه در بعضی شرایط نیاز به شخصی سازی زیادی دارد.
اگر شما به فکر ساختن وب سایتی هستید که در ابتدا باید فروشگاه اینترنتی باشد , به شاپیفای (Shopify) به عنوان یک راه حل نگاه کنید. 

اگر در فکر راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی هستید حتما با یک مشاوره سئو صحبت کنید. یکی از نکاتی که در ابتدای راه اندازی فروشگاه اینترنتی باید به آن توجه کنید سئو سایت فروشگاهی است. 

وردپرس یا جوملا به عنوان یک سیستم وبلاگ

برای توسعه یک سیستم کامل که بتوان در آینده برای آن برنامه نویسی کرد با توجه به مدل برنامه نویسی در جوملا و وردپرس قطعا پیشنهاد ما جوملا است.ولی در صورتی که می خواهید همه کارهای سایتتان را خودتان انجام دهید و دانش برنامه نویسی ندارید ما وردپرس را به شما پیشنهاد میدهیم. 

اگر کسب و کارهایی را اداره می کنید و دیگران وب سایت شما را ایجاد می کنند, فرقی نمی کند با وردپرس یا جوملا توسعه یابد. یادگیری و کارکرد هر دو سیستم آسان است.
اگر می خواهید وب سایت خود را بسازید, شما باید تصمیم بگیرید. فقط با دیدن چند فیلم یوتوب در مورد آن می توانید به راحتی تصمیم بگیرید که کدام سیستم برای شما مناسب تر است .کجا احساس بهتری دارید؟
همانطور که متوجه شدید, هیچ راهی برای برتر نشان دادن یک CMS وجود ندارد, هر دو دارای مزایا و معایبی هستند.

امتیازی ثبت نشده است.