با ما در ارتباط باشید: 0314566
تاثیر کامنت در سئو

تأثیر کامنت در سئو چیست و چرا کامنت برای شما باید اهمیت داشته باشد؟ خب، جواب ساده‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. کامنت بخشی از محتوای وبلاگ‌ شما طلقی می‌شود و اگر کامنت‌های درج شده در یک پست وبلاگ حاوی کلمات کلیدی باشند به سادگی می‌توانند سئو وب‌سایت شما را ارتقا دهند. البته فراموش نکنید به همان میزان که کامنت‌های مفید و مرتبط می‌توانند سئو را بهبود ببخشند، کامنت‌های بی‌ربط می‌توانند به سئو آسیب بزنند. علاوه بر کلمات کلیدی، کامنت با تأثیرگذاری بر علاقه‌مندان و فعالان کسب و کار شما منجر به دریافت بک‌لینک می‌شود. البته تأثیر کامنت در سئو به این دو گزینه محدود نمی‌شود. شما با ایجاد وبلاگ و انتشار پست‌های کاربردی به مخاطبانتان کمک می‌کنید به گروهی از افرادی که با آنها علایق مشترک دارند ارتباط برقرار کنند و از نظرات یکدیگر در مورد محصولات و خدمات شما اطلاع کسب کنند. اگر وبلاگ شما از قابلیت اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی برخوردار باشد، وب‌سایت بازدید بیشتری کسب می‌کند و در پی آن ترافیک ارگانیک یا همان ترافیک غیرپولی افزایش می‌یابد. برای درک اهمیت کامنت در سئو با پونه مدیا همراه باشید.

کامنت چیست؟

کامنت در واقع همان سیستم تبادل نظر بین کاربران است. این واژه از زمان ظهور شبکه های اجتماعی به یک واژه مهم تبدیل گشته است.
به زبان ساده، کامنت ها پاسخی به محتوای شما از طرف افرادی است که برای خواندن آن وقت گذاشته اند. نظرات می توانند مثبت یا انتقادی باشند، یا می توانند سوالاتی را مطرح کنند و به اطلاعات مربوط به صفحه اضافه کنند. آخرین مورد مهمترین بخش برای افرادی است که به طور فعال در بازاریابی محتوا مشارکت داشته و قصد افزایش رتبه سایت را دارند.
کامنت می تواند به یک پیج یا وب سایت اعتبار ببخشد. زیرا قطعا محتوای تولید شده به قدری جذاب و تعامل برانگیز بوده که مخاطب را مجاب به انجام واکنش کرده است.

چرا کامنت برای سایت اهمیت دارد؟

کامنت ها جزو جدایی ناپذیر شبکه های اجتماعی و محتوای سایت هستند. بدون دانستن نظر کاربران هیچگاه نمی توان به نقص های خود پی برد. در ادامه به 4 مورد از فاکتورهای اساسی که کامنت را برای هر جامعه ای مهم می سازد، اشاره شده است.

  • پرورش کمپین در بستری که متعلق به شماست

وب سایت و شبکه های اجتماعی شما پایگاه مرکزی فعالیت شما هستند. چطور می توانید این پایگاه های مهم را بدون در نظر گرفتن یک سیستم کامنت گذاری به حال خود رها کنید؟
کاربران همگی دوست دارند تا با هم در تعامل باشند و نظرات خود را زیر هر پست درج کنند.

  • مشارکت کاربران پست شما را بهتر جلوه می دهد

نکات و توصیه های اضافی کاربران باعث می شود تا پست های موجود در یک وبلاگ برای خوانندگان آینده بسیار مفیدتر باشد. حتی اگر نظرات کوتاه و مختصر باشند باز هم به کیفیت پست اضافه می کنند.

  • گفتمان آزاد ما را قویتر می کند

مسلم است که برخی از خوانندگان با پست شما مخالف خواهند بود. این مسئله شما را مجبور به دفاع از خود می کند؛ به طوری که ممکن است کمی وقت گیر باشد، اما این بخشی از گفتمان است و ارتباطات آزاد دو طرفه دنیای اجتماعی ما را بسیار هیجان انگیز می کند. زمانی که به کاربران اجازه دهید تا به طور آزادانه نظرات خود را بگویند و شما نیز در مقابل آنها جبهه نگیرید، زمان پیروزی شماست.

  • افزایش نرخ تبدیل و وفاداری کاربران

در بیشتر موارد کسانی که به طور منظم در مورد وبلاگ شما نظر می دهند، سرسخت ترین حامیان شما هستند. کامنت ها موجب می شود تا کاربران احساس نزدیکی با شما کنند. امری که آنها را نسبت به شما وفادار خواهد کرد.

آیا میزان کامنت روی سئو سایت تأثیرگذار است؟

تا اینجای مطلب متوجه شدیم کامنت می‌تواند روی سئو تأثیر بگذارد. سؤالی که برای ما پیش می‌آید این است که آیا میزان کامنت روی سئو سایت تأثیرگذار است؟ بله. همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، کامنت‌ها بخشی از محتوای شما هستند. در نتیجه هر چه تعداد کامنت‌هایی که حاوی کلمات کلیدی هستند بیشتر باشد میزان تأثیرگذاری آنها روی سئو افزایش می‌یابد. از همه مهم‌تر اینکه کامنت‌ها باعث به‌روزرسانی پست‌های وبلاگ شما می‌شوند! اگر مطالب دیگر پونه مدیا را دنبال کرده باشید، به خوبی می‌دانید که یک محتوای تأثیرگذار بر سئو یک محتوای آپدیت شده است و آپدیت محتواهای وبلاگ یکی از چالش‌برانگیزترین تکنیک‌های بازاریابی محتوا بشمار می‌رود. البته فراموش نکنید که در زمان دریافت بک‌لینک، مالکین وب‌سایت‌های دیگر به تعداد کامنت‌های شما توجه می‌کنند و اگر با تعداد کمی کامنت مواجه شوند، پست شما را تأثیرگذار شناسایی نمی‌کنند. در نتیجه میزان کامنت می‌تواند با کلمات کلیدی و دریافت بک‌لینک برای گوگل معتبر شناخته شود که در پی آن این موتور جستجو وب‌سایت شما را به کاربران خود پیشنهاد خواهد داد و ترافیک ارگانیک وب‌سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد.  

تاثیر محتوای کامنت در سئو سایت

حال برگردیم سر سوال اصلی! آیا محتوای کامنت می تواند تاثیری روی سئو داشته باشد یا خیر؟
خب بله، آنها این کار را می کنند. البته این مسئله همیشه و در همه جا صدق نمی کند. زیرا، بارگیری آنها بسیار کند است و بیشتر اوقات گوگل محتوای آن نظرات را بارگیری نکرده و از آنها برای رتبه بندی آن صفحه استفاده نمی کند.
در واقع ایندکس شدن نظرات و تاثیرگذاری آنها روی سئو بستگی به میزان استفاده از کلمات کلیدی دارد. به فرض شما یک محتوا درباره "طراحی لوگو" نوشته اید. گوگل تنها کامنت هایی را مهم در نظر می گیرد که حاوی این کلمه کلیدی و مشابه آن باشند. در غیر این صورت وقت خود را صرف بررسی کامنت های بدون محتوا و بی ربط نمی کند.
وب سایت yoast.com درباره سیستم کامنت گذاری این‌طور می‌گوید:
«ما شخصا این سرویس ها را دوست نداریم زیرا بارگذاری صفحه را بسیار کند می کنند و باعث می شوند سرعت پاسخگویی افراد به مطالب شما کم شود. به همین دلیل است که در yoast.com ما از سیستم ساده خود وردپرس استفاده می کنیم. ما این سیستم را به صورت رایگان با برخی ویژگی های اضافه شده در پلاگین Yoast Comment Hacks، منتشر کرده ایم. به همین دلیل است که تاکید ما روی آن است و از هیچ سرویسی مانند Disqus استفاده نمی کنیم.
اما ما می دانیم که بسیاری از دارندگان سایت به دلیل خدمات گسترده سیستم های کامنت گذاری مانند Disqus از آنها استفاده می کنند. بنابراین این یک معامله است. ما انتخاب خود را کردیم، شما نیز باید خودتان انتخاب کنید. موفق باشید!»
همانطور که دیدید، نظرات مختلفی درباره تاثیر کامنت روی سئو وجود دارد. بیشترین مسئله ای که حتی ذهن سازندگان وردپس را به خود مشغول کرده، تاثیر سیستم های کامنت گذاری بر سرعت سایت است. چراکه سرعت سایت در سال 2018 میلادی به یکی از فاکتورهای سئو گوگل اضافه شد.

بلاخره کامنت تاثیر دارد یا خیر؟

طبق بررسی هایی که تیم سئو پونه مدیا انجام داد، ما از بین 1000 سایت برتر ایرانی در گوگل، 100 مورد از آنها را گلچین کردیم. مشاهدات ما نشان داد که سایت های صفحه نخست اغلب دارای کامنت های زیادی هستند.
مسئله‌ای که نشان می دهد، تعامل کاربران در سایت خیلی در چشم گوگل جلوه می کند.

مزایای کامنت برای سئو سایت چیست؟

وجود نظرات در وبلاگ برای افزایش SEO چند مزیت ذاتی دارد.
کامنت ها یک فرصت عالی برای درج کلمات کلیدی مرتبط (LSI) هستند. این کلمات کلیدی در اصل مترادف کلمات کلیدی اصلی محتوا هستند که به شما امکان می دهد تا رتبه پست وبلاگ را تا حد زیادی بالا ببرید.
البته، این مسئله به شانس هم برمی گردد! این که چقدر از کاربران شما از این کلمات کلیدی در کامنت های خود استفاده کنند. یک ترفند ساده برای این کار وجود دارد و آن هم این که در پایان پست چند سوال مطرح کنید که مخاطب را مجاب به استفاده از چنین کلماتی کند.
بنابراین اگر وبلاگی با موضوع «چرا سئو مهم است» نوشته اید، کاربری ممکن است نظر دهد «موافقم، سئو شگفت انگیز است!»
یا مثلا در پایان وبلاگ بپرسید آیا «سئوی داخلی» بازخورد بیشتری دارد یا «سئوی خارجی» سایت؟ اینکار باعث می شود تا کاربر برای پاسخ دادن حتما یکی از کلمات سئوی داخلی یا سئوی خارجی را انتخاب کند.
می بینید که شما توانستید در کامنت پست مورد نظر از کلمات کلیدی به صورت زیرکانه استفاده کنید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
کامنت مارکتینگ با هدف کسب بک لینک

هنگام ثبت نظر کاربران باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

حال که با اهمیت کامنت آشنا شدید، رفتار شما با کامنت‌ها باید متفاوت باشد و هنگام ثبت نظر کاربران باید به نکات خاصی توجه کنید. برای شروع کار کامنت‌ها را اولویت بندی کنید. کامنت‌هایی که کلمات کلیدی مورد نظر شما را در خود جای داده‌اند، به دلیل تأثیرگذاری بر سئو در اولویت شما قرار می‌گیرند، حتی اگر منفی باشند. کامنت‌های تبلیغاتی به دلیل تأثیر منفی بر مخاطبان شما و همچنین بی‌ربط بودن با محتوای وبلاگ باید حذف شوند. توجه داشته باشید که وب‌سایت شما یک وب‌سایت تبلیغاتی رایگان نیست و افراد برای دریافت بک‌لینک و سفارش تبلیغ باید از شما اجازه بگیرند. یادتان باشد که تمامی کامنت‌های منفی را حذف نکنید، زیرا کسب و کار شما ظرفیت شنیدن نظرات مخالفان خود را دارد و ثبت نظرات منفی این پیغام را به مخاطبانتان انتقال می‌دهد که به راحتی نظرات خود را ارائه دهند. سوالاتی که توسط مخاطبان شما کامنت گذاشته می‌شوند نیز به دلیل ایجاد ارتباط با دیگران و افزایش تعداد کامنت می‌توانند به عنوان کامنت‌های با اهمیت شناسایی شوند. کامنت‌هایی که نظرات مثبتی در خصوص محصولات و خدمات شما ارائه می‌دهند، می‌توانند بازدیدکنندگان تصادفی وب‌سایت شما را تشویق به خرید و سرمایه‌گذاری کنند.

چگونه کامنت های بی کیفیت سایت را کنترل کنیم؟

موضوع مهم بعدی درباره آن دسته از کامنت هایی است که یا بی ادبانه هستند، یا منتقدانه و از همه بدتر اسپم! کامنت های بی ادبانه را که خیلی راحت می توان با فیلتر کردن (ساختن لیستی سیاه از کلمات بد) برخی کلمات توهین آمیز در تنظیمات سیستم کامنت گذاری مسدود کرد.
همچنین می توان کامنت ها را مدیریت کرد و تنها با نظر ادمین به ثبت رساند. اما این کار بسیار وقت گیر است. زیرا نمی توان روزانه صدها کامنت را خواند و موارد بد را از خوب جدا کرد.
پس بهتر است فکر یک راه حل ساده بود.
تمرکز اصلی ما روی جلوگیری از کامنت های اسپم است. برای این کار باید به قسمت تنظیمات کامنت رفت و دیدگاه هایی که دارای لینک و کلمات مشکوک هستند را در صف بررسی نگه داشت.
برای جلوگیری از کامنت های اسپمی هم که دارای لینک هستند، می توان فیلد آدرس سایت را در کامنت حذف کرد. برای این کار می توان پلاگین Remove Fields را از مخزن وردپرس دانلود و نصب کرد. بلافاصله پس از نصب افزونه، به جز بخش نام و ایمیل، فیلدهای اضافی حذف خواهند شد.
در صورت عدم تمایل به نصب افزونه می توانید از کد زیر استفاده کنید. بهتر است برای بهم نریختن کدهای وردپرس آن را به طور مستقیم وارد نکنید. در عوض از افزونه Snippets برای درج کدهای دلخواه استفاده کنید. کد حذف فیلدهای اضافی کامنت به قرار زیر است:

 

function wpb_disable_comment_url($fields)
{
unset($fields['url']);
return $fields;
}
add_filter('comment_form_default_fields','wpb_disable_comment_url');

چگونه کاربران را تشویق به درج نظر در سایت کنیم؟

محتوای مفید و درگیر کننده خود به تنهایی می‌تواند کاربران شما را تشویق به درج نظر کند. هر چه محتوای شما ساده‌تر نوشته شده باشد و اطلاعات مفیدتری را در اختیار جامعه هدفتان قرار دهد، این افراد مشتاق به کامنت گذاشتن خواهند شد. البته شما با گروه دیگری از مخاطبان در ارتباط هستید که از آنها با عنوان مخاطبان خاموش یاد می‌شود. این افراد محتوای وبلاگ‌ها را مطالعه می‌کنند اما برای کامنت گذاشتن به نیروی خارجی نیاز دارند. هر چه تعداد کامنت‌ها بیشتر باشد، این افراد اعتماد به نفس بیشتری برای ارائه نظرات خود پیدا می‌کنند. برای درگیر کردن این مخاطبان تنها کافی است از آنها سؤال بپرسید و از ایشان درخواست کنید نظرات خود را در بخش کامنت بنویسند. به‌عنوان‌مثال، اگر محتوای پست وبلاگ شما در مورد یک محصول بهداشتی است، از مخاطبانتان بپرسید که آیا از این محصول استفاده کرده‌اند؟ چه نتیجه‌ای از استفاده از این محصول دریافت کرده‌اند؟ توجه داشته باشید که شما با افراد حقیقی در ارتباط هستید و لازم است به کامنت‌های آنها پاسخ دهید. این استراتژی علاوه بر اینکه کاربران را تشویق به درج نظر در سایت می‌کنند، تعداد کامنت‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

سخن پایانی درباره تاثیر کامنت روی سئو سایت 
کامنت های می توانند تاثیر خوبی روی سئو سایت داشته باشند. سیستم نظردهی موجب تعامل بیشتر کاربران با محتوای سایت می شود.
سعی کنید همیشه کامنت های کاربران را سریع پاسخ دهید. این امر اعتماد آنها را به شما جلب کرده و آنها را تبدیل به کاربران وفادار می کند. توصیه می کنیم به کامنت های انتقادی هم پاسخ روشن دهید و از خود در برابر آنها به خوبی دفاع کنید.

5 از 5

سوالات متداول مشاوره سئو

مشاور سئو کیست؟
افرادی که دانش سئو به روز دارند و با استفاده از این دانش به شما برای سئو سایت راهنمایی هایی ارائه میدهند.شما میتوانید با پونه مدیا برای مشاوره سئو تماس بگیرید.
مشاور SEO چه وظایفی دارد؟
مشاور سئو در ابتدای کار فقط شما را راهنمایی میکند اما اگر شما یک مشاور سئو را استخدام کنید وظایفی که این فرد در قبال شما دارد در یک قرارداد سئو تعیین میشود.
از کجا مشاور سئو خوب پیدا کنم؟
یک مشاور سئو موفق اطلاعات بالا و نمونه کارهای موفق زیادی دارد. شما میتوانید با متخصصان پونه مدیا تماس بگیرید و از تجربه متخصصان ما استفاده کنید.
هزینه مشاوره در پونه مدیا چقدر است؟
جلسه اول مشاوره در پونه مدیا رایگان است.
پس از مشاوره سئو چقدر زمان تا موفقیت پروژه نیاز است؟
زمان موفقیت هر پروژه با توجه به زمینه کاری، رقابت، بازار کار و ... متغیر است. متخصصان پونه مدیا بعد از بررسی کسب و کار شما حدود زمان موفقیت را به شما اعلام میکنند.