با ما در ارتباط باشید: 0314566
پروپوزال سئو

پروپوزال هر چیزی، یعنی پیشنهادی که شما برای آن کار آماده می کنید. اصولا وقتی خدمات فن آوری اطلاعات می فروشید مشتری از شما در خواست پیشنهاد یا پروپوزال کار مربوطه را می کند. می توانید یکبار یک قالب  پروپوزال برای خودتان تهیه کنید و هر بار از آن قالب استفاده کنید. یک پروپوزال سئو خوب احتمال قرارداد بستن مشتری را با شما افزایش می‌دهد. اما یک پروپوزال سئو خوب شامل چه مواردی است؟ تعداد صفحات مناسب برای پروپوزال سئو چقدر باشد که حوصله مشتری سر نرود؟ چطور یک قالب آماده برای خودمان بسازیم که کارمان را راحت کنیم؟

با پونه مدیا همراه باشید. ما به تمام این سؤال ها جواب می دهیم و در آخر قالب پروپروزال سئو خودمان را برای شما قرار می دهیم تا بتوانید برای طراحی پروپوزال سئو خودتان از آن استفاده کنید.

پروپوزال سئو واقعاً چیست؟

پروپوزال سئو پیشنهادی است که شما در قالب یک طرح از پیش نوشته شده، به مشتری ارائه می کنید تا سایت او جایگاه بهتری درگوگل به دست آورد . اصلاً همین کلمه پروپوزال از از واژه لاتین propos به معنای پیشنهاد گرفته شده. از طریق این پروپوزال شما به صورت واضح همه کارهایی را که قرار است برای مشتری انجام دهید، به او نشان می‌دهید از تمامی مراحل پروژه سئو گرفته، تا این که در هر مرحله دقیقاً چه اتفاقاتی می‌افتد و مشتری باید چه انتظاراتی را از شما داشته باشد.

پروپوزال سئو دقیق‌ترین طرحی است که شما به مشتری می‌دهید. دقت کنید که وقتی می‌گوییم دقیق‌ترین طرح، واقعاً به دقیق ترین طرح نیاز داریم. اعتبار شما در گرو دقت این پروپوزال است. یعنی باید جوری پروپوزال را بنویسید که مو لای درزش نرود و مشتری نتواند از توی آن تناقض یا ایرادی پیدا کند.

پروپوزال سئو زمینه فروش شما را فراهم می‌کند. این یعنی فرصتی که می‌توانید از طریق آن مشتری جدید را متقاعد کنید که شرکت شما برای رفع نیازهای او مناسب است. در نظر داشته باشید که مشتری احتمالی شما با چندین شرکت بهینه‌سازی سایت تماس می‌گیرد و احتمال دریافت پروپوزال شفاف و اجرایی از طرف آنها شانس شما را برای جلب توجه مشتری کمتر می‌کند. یک پروپوزال قابل درک باعث می‌شود مشتری شما دقیقاً بداند چه انتظاراتی را در چه زمان‌هایی از شما باید داشته باشد. توجه داشته باشید که نیازی نیست ساعت‌ها زمان خود را برای ساخت پروپوزال صرف کنید؛ برای شروع می‌توانید از الگوی پروپوزال سئو ما استفاده کنید و آن را برای مشتری‌های خودتان سفارشی سازی کنید.

در این ویدئو کوتاه که کمپانی AgencyAnalytics منتشر کرده و ما آن را ترجمه کرده‌ایم، توضیحات مهمی درباره پروپوزال سئو داده شده.

یک پروپوزال سئو خوب باید چطور نوشته شود؟

پیش از آن که نوشتن را شروع کنید باید از مشتری خود چند سوال بپرسید. هدف از انجام این کار این است که متوجه شوید مشتری شما واقعاً به چه کمک‌هایی نیاز دارد. برای نوشتن یک پروپوزال خوب برای سئو طبق مراحل زیر پیش بروید.

  1. قدم اول: طرح سوال مشتری

قبل از این که پروپوزال سئو را بنویسید، باید سؤالاتی را از مشتری بپرسید. مثلا بپرسید:

  • انتظار دارید از سئو چه نتیجه‌ای بگیرید؟ بازدید بیشتر، فروش بیشتر، بازگشت سرمایه؟
  • مشتری ایده آل شما کیست؟
  • بزرگترین جذابیت محصول / خدمت شما برای مشتری چیست؟
  • سه مورد از برترین و موفق‌ترین رقبای خود را نام ببرید؟

توجه داشته باشید که عدد سه فقط برای آگاه کردن مشتری نسبت به مسائلی است که قرار است در پروپوزال سئو مورد توجه قرار بگیرد، اگر تعداد رقبای آنها بیشتر است حتما به لیست خود اضافه‌شان کنید.

تعریفی مختصر از سئو

  1. تحقیق درباره کسب‌وکار مربوطه

باید درباره کسب و کاری که قرار است به آن خدمات ارائه کنید، تحقیق کرده باشید. نمی شود بدون داشتن هیچ دیدگاهی نسبت به مشتری با او وارد معامله شد. باید کسب و کار مشتری را گوگل کنید و ببینید که این کسب و کار تا چه اندازه پرجست‌وجو است، مشتریان و رقبایش چه کسانی هستند؟ رقابت در کلمات کلیدی این شغل چگونه است؟

اگر قبلا مشتریانی داشته اید که در این حوزه کار کرده اند، در این مرحله کارتان به مراتب سبک تر است. مثلا ما دیگر در بحث آهن آلات و کاشی و سرامیک آن قدر خبره شده ایم که و آن قدر مشتری در این دو شغل داریم که زیر و بم این دو بازار را می دانیم.

  1. قدم سوم: شروع به نوشتن

حالا وقت آن است که دست به کار شوید و پروپوزال را بنویسید. هر پروپوزال سئو شامل چند بخش است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

یک پروپوزال سئو خوب شامل چه مواردی است؟

بخش اول: مقدمه

پروپوزال را ابتدا با معرفی شرکت خود شروع کنید. به مشتری بگویید چه مواردی شرکت‌ شما را نسبت به دیگر شرکت‌ها متمایز می‌کند و چرا باید شرکت شما را انتخاب کنند. فراموش نکنید که پروپوزال زمینه‌ای برای فروش شما ایجاد می‌کند. شما به وسیله پروپوزال شرکت و اعتبار خود را می‌فروشید.

یک مقدمه عالی در پروپوزال سئو باید این ویژگی ها را داشته باشید:

  • نشان دهد تفاوت شرکت شما با شرکت‌های دیگر چیست: چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟ چرا مشتری باید شما را انتخاب کند؟
  • تجربه شرکت شما را برجسته کند: به مشتریان خود نشان دهید آن چیزی که برای ارائه نتایج لازم است را در اختیار دارید. اگر برنده جایزه‌ای شده‌اید یا مدرکی را جدیدا به دست آورده‌اید، حتما در پروپوزال خود ذکر کنید.
  • معرفی تیم: به مشتری بگویید که با چه افرادی قرار است کار کند و چه کارهای این تیم را واجد شرایط همکاری با او می‌کند.

نکته: به مشکلات، نیازها و اهداف مشتری دقت کنید. شما باید برای برجسته نمودن مشکلات احتمالی مشتری با معرفی خدمات و کارهای اجرایی خودتان شروع کنید. همچنین باید بتوانید نشان به مشتری نشان دهید که تجارت آنها را متوجه شده‌اید و از اهدافی که قصد رسیدن به آنها را دارند آگاهی کامل دارید.

بخش دوم: نگاهی به کسب‌وکار شما و تأثیر سئو بر آن

این بخش از پروپوزال سئو، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های آن است و احتمالاً بیشترین زمان را باید روی نوشتن همین بخش بگذارید. خب قرار است در این قسمت از پروپوزال سئو درباره چه چیزهایی بنویسید؟

اگر شرکتی باشید که سابقه کاری خوبی داشته باشید، یعنی پروژه‌های متعددی را به انجام رسانده باشید، با کسب‌وکارهای زیادی برخورد کرده اید و بینش خوبی نسبت به آن‌ها دارید و نوشتن این بخش راحت‌تر است. اما درمورد شرکت‌های تازه‌کار یا کسب‌وکارهایی که قبلا تجربه کار کردن با آن‌ها را ندارید، ماجرا کمی فرق می‌کند. پیش از نوشتن این بخش باید درباره آن کسب و کار تحقیق کنید تا بتوانید با بینشی عمیق نسبت به آن جلو بروید. این بخش شامل چه چیزهایی است؟

  • مشکلات و اهداف تجاری کسب‌وکار مربوطه
  • نتیجه تحقیقات درمورد آن کسب و کار
  • پیشنهادی شخصی‌سازی شده برای آن کسب‌وکار

 در این قسمت باید به مشتری نشان دهید که به طور کامل از کسب‌وکارش سر درآورده‌اید. برای همین لازم است این سه موضوع را در این بخش از پروپوزال سئو خود بگنجانید:

  1.  رتبه بندی کلمات کلیدی فعلی مشتری برای نشان دادن میزان پیشرفتی که می‌تواند با کمک شما داشته باشد.
  2. مشکلات سئو وب سایت مشتری برای نشان مسائل مهمی که می توانید در رفع آنها کمک کنید.
  3. رقبای مهم مشتری برای درک میزان سختی پروژه و بودجه‌ای که باید برای آن لحاظ شود.

بخش سوم: راه حل‌ها و نتیجه مورد انتظار

در این قسمت باید تأثیر راه حل مشکلاتی را که در بخش قبل شناسایی‌ کرده‌اید، شرح دهید. اینجا باید به بگویید که می خواهید چه هدف هایی را بزنید و چه خدماتی را برای برطرف کردن مشکلات ارائه کنید.

  • آیا لینک‌سازی می‌کنید؟
  • چند لینک برای تقویت ایندکس سایت کافی است؟
  • بازاریابی محتوا در دستور کار شما خواهد بود؟
  • شبکه‌های اجتماعی را مدیریت می کنید؟
  • نحوه ارائه گزارش ماهانه سئو به چه صورت است؟

بهتر است چند پکیج سئو داشته باشید تا در این قسمت به مشتری پیشنهاد دهید. پکیج ها را واضح و شفاف طراحی کنید تا مشتری بداند دقیقا چه کدامیک از خدمات سئو سایت را از شما دریافت می کند. علاوه بر این باید بتوانید مشتری را ترغیب کنید. برای مثال، اگر تولید محتوا را برای وب‌سایتشان توصیه می‌کنید، به آن‌ها بگویید که این تولید محتوا تا چه اندازه به پیشرفت‌‌شان کمک می کند و چه نرخ تبدیلی را برای‌شان به ارمغان می‌آورد.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

بخش چهارم: هدف‌ها

 یک بخش مهم از پروپوزال سئو شما، اهدافی است که به مشتری قول می دهید به آن ها دست یابید. اهدافی که به مشتری قول می دهید باید S-M-A-R-T باشند. SMART ترکیبی است از حروف اول پنج کلمه است:

  • Specific - ویژه
  • Measurable - قابل اندازه گیری
  • Achievable - قابل دستیابی
  • Relevant - مرتبط
  • Time-Bound - زمان‌‎مند

مثلاً به مشتری قول بدهید که در مدت یک سال در حداقل 50 کلمه کلیدی افزایش رتبه خواهد داشت یا به طور مثال ورودی او در پایان این پروژه 20درصد افزایش می‌یابد یا CTR 40درصد افزایش می‌یابد. برای تعیین این نوع اهداف، باید یک ایده کلی بر اساس تجریه ای که از مشتریان قبلی به دست آورده اید، داشته باشید. همان طور که گفتیم، پروپوزال سئو، اعتبار سئو سایت شماست. پس آن را با قول های غیرممکن و نشدنی زیر سوال نبرید.

بخش پنجم: مدت زمان پروژه

سئو فرایندی زمان بر است اما بسیاری از افراد (از جمله بسیاری از مشتریان شما) این را نمی دانند. درپروپوزال سئو خود زمان مورد نیاز برای نتیجه دادن پروژه را لحاظ کنید تا مشتری دقیقاً بداند که در چه زمانی باید توقع دیدن نتایج را داشته باشد. به این ترتیب اگر مشتری دیدگاه ایده آل گرایانه ای نسبت به سئو داشته باشد، مثلا انتظار داشته باشد که ظرف دو ماه به رتبه یک گوگل برسد، همان اول کار با خواندن پروپوزال سئو، این موضوع را با شما در میان می گذارد و در طول پروژه جای بحثی نمی ماند.

بخش ششم: هزینه‌ها

وقتی به مشتری گفتید که چگونه می خواهید به او کمک کنید، به بخش خوب ماجرا می‌رسیم. حالا باید به مشتری بگویید که به ازای این خدمات چقدر هزینه و به چه صورت دریافت می‌کنید. یادتان نرود که شفافیت و صراحت در این بخش بسیار مهم است. باید نحوه پرداخت، ریز هزینه ها  و تمام موارد مالی را در این قسمت بنویسید.

بخش هفتم: فراخوان عمل

پروپوزال را به وسیله فراخوان عمل واضح و روان (CTA) به پایان برسانید؛ این بخش یکی از مهمترین بخش‌های پروپوزال سئوی شما است که اغلب فراموش می‌گردد! پروپوزال خود را توسط یک فراخوان تاثیرگذار که به مشتریان اجازه می‌دهد با مراحل بعدی کار آشنا شوند، تمام کنید. این بخش باید شامل اطلاعات تماس شما و مراحل بعدی روند باشد.

دانلود قالب آماده پروپوزال سئو پونه مدیا

 فایل زیر پروپوزال سئو پونه مدیاست که برای هر کارفرما اختصاصی می‌شود. شما هم می‌توانید این پروپوزال رادانلود کنید و براساس برند خودتان آن را اختصاصی و از آن استفاده کنید.

دانلود قالب قابل ویرایش پروپوزال سئو سایت پونه مدیا
5 از 5
1 سال قبل
نظر
با عرض سلام
والا ما که سئو پروژه مون رو به چند تا شرکت سپردیم از این خبرا نبود. همشون کلی گویی می کردن و می گفتن سئو داخلی و سئو خارجی و اگه نیاز شه سئو تکنیکال برای سایت مون انجام میدن و ما هم دقیق نمی دونستیم منظورشون چیه.بعد که نتیجه رو نمیدیدیم و می گفتیم چی کار کردین، بهونه های مختلف میوردن و می گفتن کارایی که باید انجام میدادنو دادن و هیچ گزارش یا پروپزال سئو دقیقی ارائه نمی دادن. الان سعی می کنیم مطالعه کنیم و یاد بگیریم تا بتونیم با دید بهتری پروژه امونو برون سپاری کنیم. باز ممنون از شما که اطلاعاتمونو بیشتر می کنید.
نمایش بیشتر
1 از 1 نفر این نظر را مفید دانسته اند
  • ادمین پونه مدیا 1 سال قبل
    سلا خدمت شما جناب قربانی
    متاسفانه خیلی از شرکت ها در حالی که خودشون دید کاملی نسبت به سئو و همه کارهایی که باید انجام بدن تا رتبه یه سایت رو افزایش بدن ندارن، پروژه قبول می کنند و بعد از یه مدت که نتیجه نمی گیرن، نه خودشون نمی دونند ایراد کار از کجاست و نه می تونند به مشتری اطلاعات دقیقی رو ارائه بدن. بهتره قبل از برون سپاری راجع به اون شرکت تحقیق کنید و نظر مشتریان شون رو بپرسید. اما شرکت های حرفه ای و کار درست، کار خودشون رو به طور دقیق و کامل برای مشتری شرح می دهند و می گویند که دقیقا چه کاری برای سایت اونها انجام می دهند. موفق باشید.