با ما در ارتباط باشید: 0314566
سئو سایت های بزرگ | بهینه سازی سایت های بسیار بزرگ

انجام سئو به تنهایی عمل چالش برانگیزی است. اما وقتی قرار باشد این کار را برای سایتی با صدها صفحه و هزاران لینک انجام دهید مطمئنا کارتان سخت‌تر از همیشه خواهد شد. انجام موفقیت‌آمیز سئوی سایت‌های بزرگ می‌تواند باعث برتری آن نسبت به رقبای حوزه خود بهبود تصویر برند سازمان صاحب آن خواهد شد. اما از طرف دیگر، هرگونه اشتباهی در این مسیر باعث تاثیر منفی بر درآمد و شهرت برند آن خواهد شد. از این‌رو در این مطلب قصد داریم به طور مفصل به مفهوم سئوی سایت‌های بزرگ و مراحل آن بپردازیم.

البته در نظر داشته باشید استراتژی سئو سایت اینجا از اهمیت بیشتری برخوردار است .

سایت بزرگ به چه سایتی می‌گویند؟

وقتی صحبت از سایت به میان می‌آید، مفهوم بزرگی و کوچکی بیشتر شهودی می‌شود تا عینی. برخی افراد سایت‌هایی با بیش از 100 صفحه و برخی دیگر سایت‌هایی با بیش از 1000 صفحه را به عنوان یک سایت بزرگ می‌شناسند.
یک راه دیگر برای شناسایی سایت‌های بزرگ، موارد استفاده آن‌ها است. این دسته از سایت‌ها معمولا توسط سه نوع نهاد سازمانی یعنی دولت‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که بعضی اوقات به جای اصطلاح سایت بزرگ، از واژه سایت سازمانی برای اشاره به این دسته از وبسایت‌ها استفاده می‌شود.

سئو سایت بزرگ چیست؟

سئو سایت بزرگ می‌تواند یک روش استراتژی محور و در مقیاس بزرگ برای بهینه سازی رتبه سایت در موتورهای جستجو باشد. این استراتژی بر پایه اهداف سازمانی شما و جایگاه سایت در موتور جستجوی گوگل بنا می‌شود. از آنجا که این سئو سایت بزرگ برای بهینه سازی سایت‌هایی با تعداد صفحات فراوان مورد استفاده قرار می‌گیرد ممکن است نیاز به منابع و بودجه بیشتری نسبت به روش‌های بهینه سازی سایت های معمول داشته باشد. بر اساس گزارش NorthStar Inbound، تقریبا نیمی از سازمان‌های بزرگ ماهانه تا 20 هزار دلار بودجه برای سئوی سایت خود در نظر می‌گیرند.

پیاده‌سازی سئو سایت بزرگ

در ادامه به مواردی که باید در سئوی سایت‌های بزرگ توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود می‌پردازیم.

پیاده‌سازی سئو سایت بزرگ

1. بهبود قابلیت خزش و تجربه کاربری سایت

قابلیت خزش (کراولینگ)، مهم‌ترین بخش از کمپین سئو است. این قابلیت به پیدا شدن صفحات سایت شما در نتایج موتورهای جستجو کمک می‌کند. این می‌تواند اولین قدم برای بهبود رتبه سایت باشد. مواردی که برای بهبود قابلیت پایش و تجربه کاربری سایت می‌توان انجام داد شامل موارد زیر هستند:

  • گشتن در سایت را برای بازدیدکنندگانتان راحت کنید.
  • مهم نیست در کدام صفحه از سایت قرار داریم؛ در هر صورت برگشتن به صفحه اول سایت نباید به بیش از 3 کلیک نیاز داشته باشد.
  • از ریدایرکت 301 استفاده کنید تا مطمئن شوید که با پاک شدن صفحات قدیمی، بازدیدکنندگانتان با پیغام خطایی مواجه نمی‌شوند.
  • هرگونه مشکل فنی که می‌تواند قابلیت پایش و کیفیت سایت را تحت تاثیر قرار دهد حذف کنید. از جمله این مشکلات می‌توان به سرعت پایین سایت، نقشه سایت XML و ... اشاره کرد.

بهتر است از یک نوار جستجو با قابلیت تکمیل خودکار در سایت خود استفاده کنید. بدین ترتیب بازدیدکنندگان سایت به راحتی می‌توانند به صفحات مورد نظر خود بروند.
درست است که نمی‌دانیم گوگل در آینده چه تغییراتی خواهد داشت. ولی یک اصل به صورت ثابت باقی خواهد ماند: موتور جستجو آن چیزی را به افراد می‌دهد که می‌خواهند. از این‌رو، استراتژی اصلی‌تان باید این باشد که روی فراهم کردن بهترین تجربه کاربری ممکن برای مراجعه کنندگان سایت باشد.

2. استفاده از کلمات کلیدی مناسب

کلمات کلیدی مناسب و قابل توجه، واژه‌هایی هستند که می‌توانند سایت را به رتبه‌های 11 تا 20 برسانند. در صورت استفاده حرفه‌ای از این روش، اثرات مثبت آن را در کمترین زمان خواهید دید. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط به محتوای صفحه اول سایت، شانس دیده شدن آن را افزایش می‌دهد. برای این کار می‌توانید با کمک ابزارهایی مثل SEOMonitor، کلمات کلیدی استفاده شده در سایت‌هایی با محتوای مشابه و رتبه‌های بالا را جمع‌آوری کنید.

3. امکان استفاده از جستجوی صوتی و گرافیکی

جستجوی صوتی و گرافیکی می‌تواند می‌تواند فرصتی بی نظیر برای سئوی سایت‌های بزرگ باشد تا طیف وسیع‌تری از مخاطبان را جذب کند. طبق پیش بینی‌ها تا سال 2021 بسیاری از برندهای پیشرو سایت خود را جهت پشتیبانی از جستجوی صوتی و گرافیکی بازطراحی خواهند کرد. این کار می‌تواند موجب افزایش 30 درصدی درآمد سایت‌های تجارت الکترونیکی شود.
برای اینکه سایت خود را مجهز به قابلیت جستجوی صوتی کنید ابتدا باید محتوای موجود در آن را برای استفاده از جستجوی بدون تصویر بهینه سازی نمایید. از آنجایی که سایت‌های بزرگ از تعداد صفحات زیادی برخوردارند، این کار می‌تواند مدت‌ها به طول بینجامد. پس بهتر است تمرکز خود را روی محتواهایی با رتبه صفر (ریچ اسنیپت) بگذارید. زیرا این دسته از صفحات از شانس بسیار بیشتری در کسب رتبه برخوردارند. پس از انتخاب صفحات مورد نظر برای بهینه سازی باید مراحل زیر را طی کنید:

  • پاسخ‌های رقبایتان به فیچر اسنیپت‌های مختلف را بررسی کنید تا از ترجیحات گوگل در این خصوص مطلع شوید.
  • در مطالعه‌ای مشخص شد که گوگل تلاش می‌کند پاسخ جستجوهای صوتی را در قالب نتایج 29 کلمه‌ای ارائه کند.
  • بهتر است چند جواب برای پرسش‌های مشابه در یک پست داشته باشید.
  • از متن خوانا و ساده در پست‌های سایت استفاده کنید.
  • از شماره گذاری یا لیست گذاری برای مطالب آموزشی استفاده کنید.

علاوه بر این، با قابلیت جستجوی گرافیکی هم می‌توان از ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند برای کسب رتبه بهتر در نتایج مورد نظر استفاده کرد. با کمک این قابلیت، کاربران دیگر مجبور نیستند خواسته خود را در قالب متن توصیف کنند. با ظهور ابزارهایی مثل گوگل لنز، بهینه سازی جستجوی گرافیکی بیش از پیش مهم شده است. این امر برای سایت‌های بزرگ سازمانی از همیت دو چندانی برخوردار است.

4. تمرکز روی لینک‌سازی در سطح سازمان

لینک‌سازی تاثیر بسیار زیادی روی سئوی سایت‌های بزرگ دارد. طی تحقیقی، ارتباط مستقیمی بین ترافیک ارگانیک ماهانه یک صفحه با بک‌لینک‌های آن از سایت‌های منحصربفرد دیده شد. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که با افزایش تعداد دامنه‌های دارای بک‌لینک سایت شما (reffering domains)، ترافیک ارگانیک آن هم افزایش پیدا می‌کند.
افزایش ترافیک طبیعی با کمک بک لینک
به عنوان یک سایت سازمانی، شما باید از قبل دارای تعدادی لینک از سایت‌های معتبر در حوزه خود باشید. ولی این نکته به معنی عدم تلاش شما برای گرفتن بک‌لینک‌های بیشتر نیست. برای این کار باید به جستجوی لینک‌های فعال در حوزه خود که هنوز ارتباطی با سایت شما پیدا نکرده‌اند بگردید. بدین منظور می‌توانید از نرم افزار Ahrefs به شکل زیر استفاده کنید:

  • جستجوی نام برند خود و استخراج نتایجی که به دامنه شما ختم نمی‌شوند.
  • با استفاده از فیلتر Highlight unlinked mentions، آدرس خود را اضافه کنید تا صفحاتی که به کسب و کار شما اشاره کرده ولی لینکی با سایتتان برقرار نکرده‌اند مشخص شوند.

5. از لینک‌های داخلی غافل نشوید

بسیاری از کمپین‌های سئو با توجه بیش از حد به لینک‌های خارجی، قدرت لینک‌های داخلی را فراموش می‌کنند. کمترین مزیت لینک سازی داخلی این است که کار کراولرهای موتور جستجو را برای پیدا کردن صفحات جدید سایت و رتبه بندی مناسب آن‌ها راحت‌تر می‌کند. مزیت دیگر این کار این است که مراجعه کنندگان سایت را به گشت و گذار بیشتر در آن ترغیب می‌کند.
لینک‌سازی داخلی برای سایت‌های بزرگ می‌تواند کار مشکل و وقت‌گیری باشد. پس بهتر است از پلاگین‌های شناسایی پست‌های مشابه استفاده کنید. علاوه بر این باید طبق یک استراتژی مشخص و تعریف شده، در هر پست جدید سایت از حداقل 3 تا 5 لینک داخلی در سئو بهره ببرید.

مشکلاتی که در سئو سایت بزرگ با آن مواجه خواهید شد

در ادامه به مرور برخی از مشکلاتی که در هنگام سئوی سایت‌های بزرگ و سازمانی با آن‌ها مواجه می‌شوید می‌پردازیم.

1. نیاز به بودجه

سایت‌های بزرگ نیاز به بودجه بیشتری برای سئو دارند. هرچه تعداد صفحات بیشتر باشد، میزان کارهای فنی، لینک‌ها و محتواهایی که باید بهینه شوند هم بیشتر می‌شود.

2. چابک نبودن سازمان

اکر تعداد افراد تصمیم گیرنده در سازمان زیاد باشد کارها به کندی پیش خواهند رفت. خصوصا اگر این افراد چندان مایل به ایجاد تغییرات نباشند. برای حل این مشکل باید با ارائه آمار و به شکلی کاملا مستدل، فواید کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو برای سازمان را شرح دهید.

3. فرایندهای وقت‌گیر

وجود فرایندهای زیاد و وقت‌گیر می‌تواند علاوه بر سرعت کار روی کیفیت سئو هم تاثیرگذار باشد. برای مقابله با این مشکل باید سئوی سایت بزرگ را به مثابه یک پروژه دیده و آن را در قالب متدولوژی‌های توسعه نرم افزار پیش ببرید.

4. پلتفرم‌های قدیمی

برخی از سایت‌های بزرگ مدت‌هاست که مشغول به کار هستند. در بهینه سازی این دسته از سایت‌های بزرگ مطمئنا با فناوری‌های قدیمی مواجه خواهید شد. این مساله باعث بروز چالش‌هایی مثل موارد زیر خواهد شد:

  • عدم استفاده از سیستم مدیریت محتوا؛ بنابراین باید به سراغ یک توسعه دهنده بروید.
  • کار با سایت‌هایی که از فناوی‌های متفاوتی استفاده می‌کنند.
  • سایت‌های قدیمی که از موبایل پشتیبانی نمی‌کنند.
  • سیستم‌های انعطاف ناپذیر و ناسازگار با استراتژی‌های جدید سئو.

نکاتی که در هنگام سئوی سایت‌های بزرگ باید رعایت کنید

سازمان‌های بزرگ معمولا برای هر بخش از سایت خود یک تیم جداگانه تعریف می‌کنند. در هنگام انجام سئوی سایت‌های بزرگ، این تیم‌ها باید در کنار هم به فعالیت بپردازند. به عنوان مثال:

  1. تیم بازاریابی، داده‌های مرتبط با محتوای سایت که مورد علاقه مخاطبان آن هستند را جمع‌آوری می‌کند.
  2. تیم سئو از این داده‌ها برای تشخیص موثرترین کلمات کلیدی موجود استفاده می‌کند.
  3. تیم تولید محتوا اقدام به ایجاد پست‌هایی بر اساس کلمات کلیدی برگزیده شده می‌کند.

نکته مهم دیگر، نقش تیم سئو در تصویر برند است. جستجوهای مبتنی بر برند، ترکیبی از نتایج را برمی‌گردانند. بیشتر این نتایج تحت کنترل شما هستند که از آن جمله می‌توان به سایت یا پروفایل شبکه اجتماعی‌تان اشاره کرد. اما بخشی از آن‌ها مثل بخش نظرات سایت یا صفحات ویکیپدیا و تیتر اخبار در کنترل شما نیستند. نظرات کاربران نقش اساسی در شکل‌گیری تصویر برند شما دارند. بنابراین اگر می‌خواهید تاثیر مثبتی روی ذهنیت مراجعه کنندگان بگذارید باید نتایج جستجو را هم کنترل کنید. از این‌ رو تیم‌های سئوی سایت‌های سازمانی باید روی تولید نظرات مثبت بیشتر راجع به محتوای سایت هم تمرکز کنند.

منابع:

  1. SEO سایت بزرگ چیست؟
  2. سئو سازمانی چیست؟ (تعریف ، مثالها و ابزارها!)
  3. 6 مورد از بزرگترین مشکلات سئو برای وب سایت های بزرگ
امتیازی ثبت نشده است.