با ما در ارتباط باشید: 0314566
اینترنت اشیا

ما اینترنت را چند دهه ای است که می‌شناسیم.مجموعه‌ای از کامپیوترها که به یکدیگر متصل هستند و با یکدیگر تبادل اطلاعات انجام می دهند.البته چند دهه قبل منظور از کامپیوترها،کامپیوترهای لابراتوراهای بزرگ تحقیقاتی و بعدها کامپیوترهای رومیزی بود.مدت زیادی است که لپ‌تاپ‌ها هم به جمع کامپیوترهای موجود در بستر اینترنت افزوده شده‌اند.
موبایل‌ها هم وسایل دیگری بودند که مهمان بستر اینترنت شدند.
هر روز وسایل جدیدی به اینترنت متصل می‌شوند.ساعت‌های هوشمند نمونه‌ای از این وسایل محسوب می‌شوند.
حتی خودروها،سیستم روشنایی خانه‌ها،یخچال‌ها،چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و... همگی وسایلی هستند که به عنوان یک واحد مستقل به اینترنت افزوده می شوند.
کامپیوترها،دیگر الزاماً به آن شکل سنتی که ما می‌شناسیم (صفحه کلید و کیس و مانیتور)‌ نیستند.آنها در قالب قطعات کوچک،میکروکنترلرها،تراشه‌های الکترونیکی و مودم‌ها،در خانه و ابزارهای زندگی و محیط ما جاسازی شده‌اند.امروزه اینترنت را بیش از آنکه بتوان اینترنت کامپیوترها دانست،باید اینترنت اشیا نامید.
براساس پیش بینی موسسه گارتنر،در سال ۲۰۱۷ میلادی، حدود هشت میلیارد و چهارصد میلیون وسیله به اینترنت متصل هستند.عددی که نسبت به سال ۲۰۱۶، حدود ۳۰ درصد افزایش نشان می دهد. موسسه‌ی گارتنر پیش‌بینی می‌کند که internet of things که به صورت مخفف IOT هم نامیده می‌شود، در سال ۲۰۲۰، حدود ۲۰ میلیارد وسیله را پوشش دهد.
با توجه به مطالب ذکر شده،اکنون می توان اینترنت اشیا را اینگونه تعریف کرد: اینترنت اشیا، سیستمی از کامپیوترها، ماشین‌های محاسبه، دستگاه‌های دیجیتال و مکانیکی، انسان‌ها و حیوانات است که هر کدام با یک کد مستقل و به عنوان یک وسیله‌ی متمایز، در شبکه حضور دارند و سهم قابل توجهی از تبادل اطلاعات و رفتار و رابطه میان آنها، بدون دخالت و نظارت مستقیم انسان انجام می شود.
در این قسمت می خواهیم شما را با برخی از کاربردهای جذاب اینترنت اشیا که ممکن است تا اکنون به آن توجه نکرده اید آشنا کنیم:
اینترنت اشیا به کمک حادثه دیدگان می‌آید
ارتباطات همیشه مهم است، اما زمانی‌ که یک حادثه طبیعی رخ می‌دهد، به مهم‌ترین مسئله تبدیل می‌شود. اگر خطوط تلفن ثابت همچنان در محل حادثه قابل استفاده باشند، نخستین راه چاره هستند.در غیر این ‌صورت، تمام بار روی شبکه‌های تلفن همراه می‌افتد که با توجه به حجم داده‌ها، بار شبکه افزایش پیدا می‌کند و مشکلات بسیاری را به‌ وجود می آورد.
زنجیره بلوکی: حلقه گمشده اینترنت اشیا
با رشد ارزهای رمزپایه در سال‌های اخیر،blockchain ها توجه زیادی را به‌‌خود جلب نموده‌اند. سیستم جدیدی که پیاده‌سازی نموده‌اند، به مبارزه با متمرکزسازی منجر شده و کاربران را به پیاده‌سازی یک سیستم غیرمتمرکز و مطمئن سوق داده است. به‌علت اطمینان بالا به این سیستم، شرکت‌های بزرگی اقدام به سرمایه‌گذاری بر روی آن کرده‌اند، که در سال های آینده شاهد استفاده بیشتر از این سیستم خواهیم بود.

‎های روشنایی هنگام خرید مراقب‌تان هستندلامپ
اگر خریداران اجازه دسترسی اپلیکیشن فروشگاه را برای دسترسی به دوربين جلوی تلفن هوشمندشان صادر کنند، این تلفن می‎تواند نورهای ارسال‌شده را دریافت کرده و با استفاده از این پالس‎ها موقعیت مکانی خود را به‌دقت مشخص کند.انجام این کار به اپلیکیشن اجازه می‎دهد بهترین مسیر برای دستیابی به فهرست خرید را مشخص کرده و خریداران را به محل جنس مدنظرشان هدایت کند.این راهنمایی می‎تواند برای بازدیدکنندگانی که برای اولین‌بار از یک فروشگاه بزرگ 25 هزار مترمربعی دیدن می‎کنند، بسیار کارآمد باشد.

اینترنت چشم ها از راه رسید
در آینده‌ای نزدیک، هر یک از اشیایی که با ما تعامل دارند، می‌توانند دنیای پیرامون خود را مشاهده کنند. دیدن دنیای اطراف باعث خواهد شد سبک زندگی متفاوت شود و سطحی از آسایش و رفاه برای ما به ارمغان آید.اما برای اینکه اشیا از موهبت دیدن برخوردار باشند، به حسگرهای بصری و دوربین‌های خاصی نیاز دارند که همانند دستیاری، به آن‌ها کمک کند.

لباس هایی که به اینترنت وصل می شوند
فرض کنید یک لباس جدید از برند محبوبتان خریداری کرده‌اید. برای اولین بار آن را می‌پوشید و برچسبی که در آستین آن تعبیه شده را با گوشی همراه خود اسکن می‌کنید.منوی گزینه‌ها ظاهر می‌شود.شما می‌توانید اطلاعات مربوط به طراحی کت، نحوه انتخاب مواد پایدار توسط برند و جزییات کارخانه‌ای که این محصول در آن تولید ‌شده را بیابید.هندزفری را در گوشتان می‌‌گذارید و به آهنگ‌هایی گوش می‌دهید که این برند برایتان تدارک دیده است.

گجتی کوچک که با چسبیدن به اشیا از دزدیدنشان جلوگیری می‌کند
همه ما نیازمند امنیت هستیم.فرق نمی‌کند که این امنیت از چه لحاظ باشد. شاید زمانی‌که از خانه بیرون می‌روید دوست داشته باشید تا از خانه خود مراقبت کنید؛ یا این‌که اگر کسی بعد از ترک محل کارتان به‌ سراغ لپ‌تاپ شما برود و در بین فایل‌ها به گشت‌زنی بپردازد یا این‌که فقط بخواهید از دور مراقب فرزند خردسالتان باشید.حالا وسیله‌ای ساخته شده که می‌تواند این وظیفه را به خوبی انجام دهد.

things

بر خلاف تصور برخی،IoT با IoE یا همان Internet of Everything فرق دارد. اینترنت اشیا اصطلاحی است که به اشیاء متصل در سراسر دنیا پیش از آنکه در معرض برنامه‌های دیجیتال قرار گیرند، اطلاق می‌شود.اما IoE تمرکزش بیشتر روی مجموعه داده‌ها و روشی که آنها با یکدیگر ترکیب شده و برای ایجاد مفهوم آنالیز می‌شوند، قرار دارد.
یکی از دلایلی که باعث می‌شود اشتیاق فراوانی به سمت حوزه اینترنت اشیا وجود داشته باشد، گستردگی آن است. یکی از نگرانی‌های اصلی در رابطه با بخش مصرف کننده، مساله امنیت است. در ایالات متحده، کمیسیون تجارت فدرال به مساله امنیت پرداخته و در همین راستا گزارشی را سال 2015 منتشر کرده است.در بطن این گزارش آمده که باید به ایجاد امنیت و حفظ حریم خصوصی در همان ابتدای امر پرداخته شود تا اینکه به آن به شکل یک چاره اندیشی موقت نگاه شود.در واقع ایده به حداقل رسانی اطلاعات مطرح شد.قانونی که شرکت‌ها را از داشتن اطلاعات بیشتر از آنچه نیاز دارند، منع می‌کرد. در ضمن اطلاعات افراد بایستی به صورت بی‌نام ذخیره می‌شد تا امکان لینک دوباره به آن‌ها از بین می‌رفت.
شرکت های بزرگی مثل گوگل و اپل روی موفقیت این حوزه حساب کرده‌اند و این را می‌توانید از میلیاردها دلاری که گوگل برای نست هزینه کرده است، دریابید. اپل هم در این زمینه HomeKit SDK را در دست دارد.
مایکروسافت هم با آزور نشان داده است که هر کمپانی که پدیده اینترنت اشیا را جدی نگیرد، باخته است. سامسونگ هم در این زمینه فعالیت‌هایی دارد.
اینترنت اشیا دارای دو چالش عمده می باشد:
اینترنت اشیا و چالش حریم خصوصی
موضوع امنیت و حریم خصوصی، به عنوان یک مشکل اساسی بر سر راه اینترنت اشیا به شمار می‌رود.به عنوان نمونه، احتمال حمله¬ اینترنتی به اطلاعات شخصی افراد و هک کردن آن،یکی از این چالش‌ها است. نکته‌ای که در این زمینه جالب به‌نظر می‌رسد توجه کنگره آمریکا به مباحث حقوقی و مقررات در رابطه با این فناوری جدید،آن هم در زمانی که استفاده از آن هنوز فراگیر نشده است به نظر می‌رسد مشکلات و اخبار مربوط به جاسوسی و ورود به حریم خصوصی کاربران در شبکه‌های اجتماعی،موتورهای جستجو و... موجب آن شده تا کنگره گام‌های نخستین خود در رابطه با این فناوری جدید را مطمئن‌تر بردارد.

اینترنت اشیا و چالش فرهنگی
بنا بر گزارش مرکز تحقیقات کنگره آمریکا، تاکنون هیچ آژانس فدرالی مسئولیت کلی این فناوری را بر عهده نگرفته است و سازمان‌های مختلف، از کاربری‌¬های این فناوری برای دستیابی به اهداف و ماموریت‌¬های خود بهره‌برده‌اند و هرکدام از این دستگاه‌¬ها، مسئولیت استفاده خود از این فناوری را برعهده داشته اند.
هم‌چنین گزارشاتی مبنی بر ورود و سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ اقتصادی بر پروژه‌های متعدد مبتنی بر این فناوری وجود دارد. بر این اساس، آن چه در این رابطه قطعی به نظر می‌رسد، ظهور و فراگیر شدن این فناوری در آینده‌ای نه چندان دور است که لزوم آمادگی و برنامه‌ریزی از پیش انجام شده در رابطه با چگونگی مواجهه با آن را روشن می‌سازد تا بتوان از مزایای آن استفاده و از اثرات منفی آن کاست.

تمام این‌ مطالب نشان می‌دهد که آینده از آن اینترنت اشیا بوده و بهتر است خود را به شیوه زندگی جدیدمان کم کم عادت دهیم.

امتیازی ثبت نشده است.