با ما در ارتباط باشید: 0314566
داستان سایت دیوار

سالهاست که اینترنت و فضای مجازی از ضروریات زندگی ما شده‌اند. در حال حاضر گوشی های موبایل یا در‌واقع smart-phoneها در دسترس همگان قرار دارند و هر شخص بر اساس نیاز‌های خود از نرم‌افزار‌ها و امکانات مختلف این گوشی‌ها استفاده می‌کند. البته همچنان سیستم‌های دسکتاپ و لپتاپ‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی سهم گوشی‌های موبایل در استفاده از اینترنت بسیار بیشتر است. برای مثال بر اساس گزارش گوگل، ۷۰ درصد از کاربرانی که از این موتور جستجو استفاده می‌کنند با گوشی همراه خود به اینترنت و گوگل متصل شده‌اند. گوشی‌های موبایل اندازه‌های کوچکی دارند و حمل آن‌ها بسیار آسان است و همان‌طور که می‌دانید یک عالمه امکانات را به صورت یک جا برای کاربران فراهم کرده‌اند. در این میان اپ‌های زیادی ساخته شده‌اند که بر اساس نیاز‌های جامعه، در بسیاری از موارد، مورد استقبال قرار می‌گیرند. اگر خودتان نگاهی به گوشی همراه بیندازید مطمئناً چندین اپ را انتخاب کرده و نام می‌برید که جز زندگی روزمره شما شده‌اند و نیاز‌هایتان را بر آورده می‌کنند. گاهی اگر اتصال اینترنت قطع شود خیلی از ما نمی‌دانیم که با اوقات فراغت خود چه کنیم یا چگونه با دوستانمان تماس برقرار کنیم. اگر شغل شما به شکلی به اینترنت مربوط باشد، قطعی اینترنت، موضوعی حیاتی‌تر به نظر می‌رسد.

پس تا اینجا با هم اتفاق نظر داریم که برای قشر بزرگی از جامعه، در حال حاضر، تصور زندگی بدون اینترنت و گوشی‌های همراه، ممکن نیست. یکی از اپ‌های محبوب و ضروری که در جامعه ما بسیار جا افتاده، اپ‌های مربوط به نیازمندی‌هاست. نیازمندی‌هایی مانند اجاره و خرید خانه، خرید و فروش وسایل و... دیگر نیاز نیست که برای اطلاع از نیازمندی‌ها به نسخه‌های چاپی مراجعه کنید کافیست اپ آن را از اینترنت دانلود کرده، نصب کنید و روزانه اطلاعات تازه‌ای به دست بیاورید. یکی از این اپ ها، دیوار است. در این مطلب می‌خواهیم به داستان دیوار بپردازیم و همه چیز را در این باره بدانیم.

 

ماجرای سایت دیوار

 

دیوار یکی از استارتاپ‌های موفق ایرانی است که از وقتی شروع به فعالیت کرده تا به حال بدون هیچ رقیب جدی، باقی‌مانده است در‌ واقع فاصله رقبا تا رسیدن به دیوار، بسیار زیاد است. می‌خواهیم ماجرای سایت دیوار را از ابتدا تا به حال دنبال کنیم و ببینیم داستان از کجا شروع شد.
آقای حسام آرمندهی به عنوان اصلی‌ترین بنیان گذار استارتاپ دیوار معرفی می‌شود. او در سال ۱۳۸۸ از دانشگاه شریف در رشته کامپیوتر در مقطع کارشناسی، فارغ التحصیل شد. پس از این او به کشور سوئد رفت تا در رشته مورد علاقه خود یعنی کار آفرینی و کسب و کار مشغول تحصیل شود. وقتی برای تعطیلات سال نو میلادی به ایران بازگشت به پروژه‌ای که دوستانش در دانشگاه شریف در آن فعالیت می‌کردند، علاقه‌مند شد. این پروژه فارسی تل نام داشت و هدف آن این بود که اپ‌های اندروید را برای فارسی زبانان در کشور ایران، بومی سازی کند.
این پروژه از نظر آقای آرمندهی بسیار ارزشمند بود و چنین شد که به جای بازگشت به کشور سوئد در ایران ماند و در فارسی تل به فعالیت پرداخت. او و دوستانش روی فارسی تل کار کردند و برای همکاری به شرکت ایرانسل و سونی، پیشنهاد همکاری دادند، بهرحال جریان به آن شکلی که اعضای فارسی تل فکر می‌کردند پیش نرفت و پروژه منحل شد.
این تازه شروع کار بود به جای اینکه گروه آرمندهی و دوستانش کار را به کلی رها کنند به فکر ایده جدیدی افتادند. این اولین جرقه‌های بوجود آمدن کافه بازار بود. بله! بنیان گذاران سایت دیوار در سابقه کاری خود، کافه بازار را دارند. درست بود که فارسی تل به جایی نرسیده بود ولی کافه بازار به هدف خود رسید و از یک شرکت کوچک که با همکاری چند دوست، تشکیل شده بود حالا به شرکتی بزرگ تبدیل شده که میلیون‌ها نفر از خدمات آن استفاده می‌کنند.


همان‌ طور که می‌دانید کافه بازار اپلیکیشنی است که مانند گوگل پلی عمل می‌کند یعنی می‌توانید کافه بازار را نصب کرده و از اپ‌هایی که ارائه می‌دهد، استفاده کنید. نکته مهمی که درباره اپ‌های کافه بازار وجود دارد این است که کافه بازار تمام اپ های بومی سازی شده و فارسی زبان را ارائه می‌دهد.
وقتی از آقای آرمندهی درباره چگونگی بوجود آمدن دیوار سؤال شد، او از تجربه خود در کشور سوئد صحبت کرد. درباره سایتی که در این کشور وجود داشت و کاربران می‌توانستند آگهی‌های خود را در آن درج کنند و برای مثال وسایلی که نیاز ندارند را بفروشند یا به دنبال این وسایل در این سایت بگردند. آقای آرمندی خود نیز تجربه‌ای از کار با این سایت داشته و همیشه به فکر ایجاد یک سایت مشابه در ایران بود. نهایتاً در تابستان سال ۱۳۹۱ بود که اپ دیوار به عنوان یک اپلیکیشن اندرویدی در کافه بازار قرار گرفت و به دلیل آسان بودن آپلود تصاویر و درج آگهی، در بین کاربران به محبوبیت رسید.
در حال حاضر به صورت روزانه ۴۰ هزار آگهی بر روی دیوار قرار می‌گیرد این تعداد از کاربران حدود ۱ هزارم کل کاربران ایرانی را شامل می‌شود که برای آمار استفاده از یک اپ ایرانی، بسیار مناسب و قابل توجه است.

 

تحلیل سایت دیوار

 

یکی از دلایل مهمی که باعث موفقیت دیوار شده است، الگویی می‌باشد که دیوار با رویکرد به آن توانسته بین کاربران محبوب باشد. این دلیل، امکان درج آگهی به صورت رایگان است. چه در روش‌های سنتی و نسخه های چاپی و چه در انواع نیازمندی‌ها آنلاین، برای اینکه بتوانید آگهی خود را درج کنید باید مبلغی به سایت یا شرکت بپردازید و بر حسب هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، آگهی شما در اندازه‌ای بزرگ‌تر درج می‌شود و یا تا مدت طولانی‌تری در صدر آگهی‌ها باقی می‌ماند. در حالی که برای درج آگهی و آپلود تصاویر در دیوار نیاز نیست که مبلغی پرداخت کنید یا حتی در سایت دیوار عضو شوید. این الگو در پیشبرد سایت دیوار، به عنوان آگهی نیازمندی‌ها، مانند الگو‌هایی در آمریکای شمالی و اروپا است. یعنی زمانی که این اپلیکیشن‌ها در کشور‌های پیشرفته داشتند رشد می‌کردند، دیوار در ایران بوجود آمد و تا به امروز از محبوبیت آن کاسته نشده است.

دلیل بعدی که باعث موفقیت دیوار شده، رابط کاربری بالای آن است. اگر با اپ یا سایت دیوار کار کرده باشید می‌دانید که انجام جستجو‌های پیشرفته در این اپ بسیار آسان است و برای هر فردی با هر دانشی از کار با اینترنت این امکان را فراهم می‌کند که با دیوار ارتباط برقرار کرده و نیاز‌های خود را برطرف کند. همچنین کار‌های دیگری از جمله درج آگهی و آپلود تصاویر مورد نظر در دیوار بسیار آسان است و همه افراد می‌توانند بدون نیاز به کمک، این کار را انجام دهند.

دلیل سوم که برای موفقیت دیوار می‌توانیم نام ببریم، Mobile's user friendly بودن آن است. به عبارتی اپ دیوار بر روی گوشی‌های همراه به خوبی کار می‌کند و حتی سایت دیوار به عنوان یک سایت ریسپانسیو به شکل قابل قبولی روی تمام دستگاه‌ها از جمله موبایل، تبلت و … نمایش داده می‌شود. پس مجموعه سایت و اپلیکیشن دیوار سرمایه‌گذاری زیادی روی کاربران موبایل داشته‌اند. از طرفی می‌دانیم که ۷۰ درصد کاربران اینترنت از گوشی‌های همراه استفاده می‌کنند و این چنین است که این سرمایه‌گذاری دیوار، باعث موفقیت بیشتر او شده است. یک نکته مهم دیگر وجود دارد که در این میان نباید فراموش کنیم اینکه اپ دیوار یک اپ تعاملی است به این معنی که کاربران هم می‌توانند اطلاعات آن را بخوانند و هم می‌توانند اطلاعات جدید روی آن درج کنند. این نکته مهم هم از خصوصیات دیوار است که بالطبع کاربران زیادی را به خود جذب می‌کند.

 

درآمد سایت دیوار از کجاست؟

 

گفتیم که برای درج آگهی در دیوار نیاز نیست که در آن ثبت نام کنید همچنین به صورت رایگان می‌توانید آگهی خود را درج نمایید. پس درآمد سایت دیوار از کجاست؟دیوار از چند راه کسب درآمد می‌کند که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم و سپس توضیح می‌دهیم.

- نردبان
- فوری
- تمدید
- درج سایت

نردبان

وقتی آگهی خود را در دیوار درج کردید آگهی شما همراه با یک تاریخ ایجاد، درج می‌شود و بر اساس تاریخ، آگهی‌ها مرتب شده و به کاربران نمایش داده می‌شوند، پس افرادی که بعد از شما آگهی درج می‌کنند، بالاتر از آگهی شما قرار می‌گیرند. برای اینکه بتوانید آگهی خود را صرف نظر از تاریخ ایجاد، در صدر لیست آگهی‌ها نمایش دهید باید از امکان نردبان استفاده کنید. برای استفاده از نردبان باید مبلغی به دیوار پرداخت کنید تا آگهی شما بالاتر از بقیه نمایش داده شود. ممکن است یک راه حل برای این مورد پیدا کرده باشید که بدون پرداخت هزینه، در صدر قرار بگیرید برای مثال آگهی را حذف کرده و دوباره ایجاد کنید. باید بگوییم این راه حل عملی نیست زیرا هر آگهی که در دیوار درج می‌کنید در سرور‌های دیوار قرار می‌گیرد اگر آن را حذف کنید، آگهی همچنان در سرور می‌ماند و اگر دوباره بخواهید آگهی پاک شده را درج کنید، دیوار مانع خواهد شد و از این کار جلوگیری می‌کند پس تنها راه حل استفاده از نردبان است.

فوری

برای اینکه آگهی شما دارای برچسب فوری باشد می‌توانید مبلغی به دیوار پرداخت کنید. این امکان تنها یک برچسب فوری به رنگ قرمز به آگهی شما اضافه می‌کند و به مدت ۳ روز آگهی شما، در جایگاه ویژه قرار می‌گیرد تا توسط کاربران بیشتری دیده شود.

تمدید

هر آگهی که در دیوار درج می‌کنید به مدت یک ماه در آن باقی می‌ماند و پس از آن حذف می‌شود برای اینکه آگهی شما بعد از یک ماه پاک نشود می‌توانید مبلغی به دیوار پرداخت کرده و آگهی خود را تمدید نمایید. توجه داشته باشید که تمدید شدن آگهی شما در سایت دیوار باعث می‌شود که آگهی بعد از مدتی در گوگل ایندکس شده و در لیست نتایج جستجوی کاربران گوگل نیز نمایش داده شود.

درج سایت

به صورت پیش‌فرض سایت دیوار اجازه نمی‌دهد که لینکی به عنوان وب سایت خود در آگهی درج کنید برای اینکه این امکان برای شما فعال شود می‌توانید مبلغی به دیوار پرداخت نموده و لینک وب سایت خود را در زیر آگهی قرار دهید. به این ترتیب با یک تیر دو نشان می‌زنید هم آگهی شما در دیوار توسط کاربران دیده می‌شود و هم احتمال بالا رفتن ترافیک وب سایت شما بوجود می‌آید.

 

نمونه خارجی سایت دیوار

 

نمونه‌های خارجی سایت دیوار بسیار زیادند ولی اگر بخواهیم به اولین سایت‌های شبیه دیوار بپردازیم قطعاً چند نام پر‌ رنگ تر از بقیه خواهند بود. برای مثال سایت eBay یکی از اولین و موفق‌ترین سایت‌هایی است که در ابتدا برای خرید و فروش وسایل دست دوم، ایجاد شد. سایت‌های دیگری هم وجود داشتند که در ابتدا همین مسیر را دنبال می‌کردند ولی تغییر رویه دادند، برای مثال سایت آمازون در ابتدا کتاب‌های دست دوم را خرید و فروش می‌کرد ولی حالا این وب سایت بسیار گسترده شده و هر نوع کالایی را می‌توانید در آن پیدا کنید که دست دوم نیستند.


نمونه سایت خارجی که به دیوار شباهت زیادی دارد سایت Craigslist است که در سال ۱۹۹۵ بوجود آمد. این سایت شبیه‌ترین نمونه خارجی به دیوار است زیرا فعالیت اصلی آن، درج آگهی نیازمندی‌ها توسط کاربران است.


چند نمونه سایت خارجی دیگر که شبیه به دیوار هستند:

 

-let go

- OfferUp

- sell.com

- poshmark

 


-و …

 

 

مشکل سایت دیوار چیست؟

 

بر اساس نظرات کاربران مشکل خاصی با سایت دیوار بوجود نیامده است که در این مطلب به آن بپردازیم. تنها مشکلی که درباره سایت دیوار و سایت‌های مشابه آن وجود دارد این است که کاربران باید به هشدار‌های امنیتی موجود در سایت توجه کنند و به هیچ وجه برای هیچ کالا یا خدماتی بدون حصول اطمینان، بیعانه پرداخت نکنند. بهر حال اگر برای کاربران مشکلاتی بوجود بیاید می‌توانند از طریق پلیس فتا شکایات خود را پیگیری کنند.

 

در آخر

 

سایت دیوار در حال حاضر بسیار محبوب است و هر روز کاربران بیشتری اپ دیوار را دانلود کرده و از آن استفاده می‌کنند. نمونه‌ اپ‌های ایرانی که مشابه دیوار هستند، از نظر کیفیت همچنان به پای دیوار نمی‌رسند و یا علی‌رغم خصوصیت بهتر، به اندازه دیوار محبوب نیستند. توصیه ما به شما این است هنگام استفاده از دیوار یا اپ‌های مشابه دیگر حتماً به نکات امنیتی دقت کنید.

 

5 از 5