با ما در ارتباط باشید: 0314566
سئو سایت های تک صفحه ای

وب سایت تک یا یک صفحه ای به وب سایتی گفته می شود که تنها شامل یک صفحه HTML است؛ به طوری که هیچ صفحه اضافی مانند صفحه درباره ما، ویژگی ها یا صفحه تماس با ما در آن وجود ندارد.
طبق توضیحات وبسایت awwwards، محتوای وب سایت های تک صفحه‌ای به طور کامل در صفحه اولیه بارگذاری شده و به این شیوه بهترین تجربه را برای کاربر فراهم می کند، به نحوی که کاربران برای پیمایش به مقاصد مختلف این سایت ها، بر روی پیوندهای ناوبری کلیک می کنند که به آنها امکان پرش به مقصد مورد نظر را داده و یا برای دستیابی به بخشهای مختلف محتوا، به پایین صفحه پیمایش می کنند.

سایت تک صفحه ای به چه سایتی می گویند؟

وب سایت های تک صفحه‌ای با هدف ارائه اطلاعات درست به کاربر جهت تصمیم گیری و عمل به آن طراحی می شوند. به همین دلیل است که از سایت های تک صفحه‌ای اغلب برای صفحات فرود، نمونه کارها و وب سایت های مرتبط با رویدادها (پورتفولیو) استفاده می شود. این سبک از طراحی هرگونه موارد غیرضروری را از بین می برد و توجه کاربر را تنها به مهمترین مطالب معطوف می کند.
مثلا برای طراحی یک سایت کارگزاری بورس تنها نیاز به یک صفحه است تا کاربر بتواند در آن دارایی های خود را مشاهده کرده و به راحتی به معامله سهم بپردازد.

چگونه سایت تک صفحه ای خود را سئو کنیم؟

الگوریتم های گوگل به صورت پیشفرض برای سایت های چند صفحه‌ای تعریف شده اند. اما بعد از محبوب شدن سایت های تک صفحه‌ای و استقبال کاربران از چنین سایت‌هایی، گوگل یک سری تغییرات در الگوریتم های خود اعمال کرد. به طوری که سایت های تک صفحه ای را برای خزنده های خود تعریف کرد.
البته، بهینه سازی سایت های تک صفحه ای به دلیل محدودیت صفحه و کلیدواژه ها بسیار سخت تر از سایت های چند صفحه ای است. اما با این حال، با یک سری نکات و روش های کاربردی می توان این سایت ها را بهینه کرد.

  • بهینه سازی در هر بخش

قبل از شروع به بارگذاری محتوای خود، باید مهمترین کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت خود را پیدا کنید. از آنجا که فقط یک صفحه برای بیان تخصص و خدمات خود دارید، محتوای مربوط به هر گروه را دسته بندی کنید. برای هر کلمه کلیدی <div> یا <section> ایجاد کنید و یک شناسه مناسب به آن اختصاص دهید. مثلا اگر یک بخش از صفحه مربوط به "سفارش تولید محتوا" است یک شناسه (سفارش-تولید-محتوا) برای آن تعریف کنید. در واقع این شناسه هماند پیوند شما خواهد بود که مخاطب را به پایین صفحه یا هر بخشی که مربوط به آن پیوند باشد، هدایت می کند.
همچنین، هر بخشی که برای آن شناسه و پیوند تعریف می کنید به محتوا و عنوان نیاز دارد و همانطور که همه این بخشها را "صفحات سایت" می دانیم ، باید یک برچسب <h1> به این بخشها اضافه کنیم. این به معنای چندین H1 در هر صفحه است ، اما فراموش نکنید که شما یک وب سایت بدون تمرکز می خواستید. پس حتی المقدور این کار را نکنید!
اگر از تصاویر نیز استفاده می کنید، نام فایل های تصویری و متن جایگزین آنها را در هر بخش بهینه کنید.

  • سرعت صفحه را بهینه کنید

این مورد برای سئوی وب سایت های تک صفحه ای بسیار حیاتی است. از آنجایی که شما تنها دارای یک صفحه هستید، کاربران انتظار دارند که سرعت بارگیری محتوای شما از یک سایت چند صفحه ای بیشتر باشد.
در واقع صفحه شما به مانند یک صفحه word دارای محتوای صرف نیست؛ بلکه با انواع مختلفی از طرح ها و عناصر طراحی شده است. بنابراین هر کدام از بخش ها نیاز به بارگیری داشته و کاربر انتظار دارد در یک چشم به هم زدن همه آنها نمایش داده شوند.

  • محتوای سایت را مدام به روز کنید

یک وبسایت ارزی را تصور کنید. تمام محتوای آن به صورت ثانیه ای در حال تغییر و به روز رسانی است. به طوری که قیمت ارز و طلا هر لحظه با تغییر مواجه می شود. البته منظور ما این نیست که شما نیز هر ثانیه محتوای سایت را به روز کنید. اما، بهتر است همیشه بخش های خود را با مطالب روز و تصاویر زیبا تغییر دهید. اینگونه گوگل متوجه می شود که صفحه شما یک صفحه معمولی نیست و هر روز برای کاربران محتوای جدید و اخبار متنوع به همراه دارد.
البته توصیه ما همیشه این بوده است که یک وبسایت چند صفحه ای طراحی کنید؛ چرا که هم محدودیتی برای انتشار محتوا ندارد و هم سئو کردن آن آسان تر است. اما اگر هنوز اصرار به داشتن یک وبسایت منفرد دارید سعی کنید همیشه خود را به آپدیت نگه دارید.

  • تحلیل سایت یک صفحه ای اهمیت بالایی دارد

پیگیری پیوندهای داخلی تعریف ‌شده (ردیابی در هر بخش) در سایت های تک صفحه‌ای امکان پذیر است؛ اما این برای Google Analytics بسیار سخت است، چرا که گوگل ترجیح می دهد هر صفحه را به صورت مجزا پیگیری کند. حال تنها با یک صفحه که خود دارای چندین پیوند و بخش است، گوگل را گیج کرده و خزنده های آن را با چالش مواجه می کند. البته، در آینده ای نزدیک الگوریتم های گوگل برای سایت های منفرد نیز بهینه می شوند. با توجه به مستنداتی که ارائه شد، بهینه سازی وب سایت های یک صفحه ای کار دشواری است. به طوری که تجزیه و تحلیل این سایت ها بسیار سخت بوده و حتی گوگل آنالاتیکس نیز هنوز نتوانسته آمار درستی از بازدید ها برای مالکین سایت ارائه دهد.

نکات مثبت و منفی سئو وبسایت تک صفحه ای

نکات مثبت سئو سایت تک صفحه ای 

  1. رابط کاربری ساده و مطلوب
  2. عدم نیاز به ایجاد صفحات متعدد
  3. ایندکس شدن صفحات یکبار برای همیشه؛ به طوری که تنها محتوای صفحه تغییر پیدا کرده و خللی در ایندکس یا عدم ایندکس شدن صفحه وارد نمی سازد.
  4. شلوغ نبودن سایت و پوشش تمام محتواهای بصری و متنی در قالب ک صفحه با چندین سکشن
  5. بالا بودن نرخ تعامل کاربر با سایت
  6. پیمایش آسان در گوشی های موبایل و رسپانسیو بودن تمامی بخش ها

ریسپانسیو بودن سایت یک صفحه ای برای گوشی موبایل

نکات منفی سئو سایت تک صفحه ای 

  1. محدود بودن صفحات
  2. دشوار بودن بهینه سازی
  3. چالشی جدی برای خزنده های گوگل
  4. نیاز به آپدیت کردن مطالب به صورت مداوم
  5. در صورت خرابی سایت، تمامی بخش ها از کار افتاد و عملا صفحه‌ای به کاربر نشان داده نمی شود
  6. به دلیل محدود بودن صفحه امکان استفاده از کلمات کلیدی مختلف و اضافی از بین می رود
  7. مناسب نبودن برای برندهای تجاری و کسب و کارهای پیشرفته
  8. دیر بالا آمدن سایت در نتایج جستجوی گوگل
  9. تنها مجاز به استفاده از یک URL هستید که در صورت خراب شدن تمام زحمات شما هدر می رود

منابع : 

  1. سایت تک صفحه ای در مقابل وب سایت های چند صفحه ای: نبرد طراحی!
  2. بهینه سازی یک صفحه: سئو وب سایت تک صفحه ای
امتیازی ثبت نشده است.