با ما در ارتباط باشید: 0314566
صفحه اول گوگل
صفحه اول گوگل

صفحه اول گوگل چیست؟

وقتی کلمه ای را جستجو می کنید 10 نتیجه اولی که نمایش داده می شود و روبروی شماست صفحه اول گوگل است در صورتیکه پایین این صفحه را نگاه کنید امکان صفحه بندی وجود دارد و بسته به نتایج موجود برای آن کلمه ممکن است حتی 100 صفحه دیگر هم وجود داشته باشد که با صفحه زدن می توانید صفحات دیگر را نیز بررسی کنید. البته همه دوست دارند در صفحه اول قرار گیرند چون خیلی از افراد به صفحه دوم یا سوم نمی روند.

 

اگر شما هم یک سایت شخصی یا تجاری دارید و قصد دارید صفحه اول جستجوی گوگل باشید باید بگویم که راه سختی پیش رو دارید. چرا ؟ چون خیلی ها مثل شما میخواهند رتبه یک گوگل باشند و این حجم بالای رقابت, کار را برای شما سخت میکند. شما  باید صبور باشید و یک بازه 6 ماه را برای گرفتن بهترین نتیجه و نمایش در صفحه اول گوگل برای خود در نظر بگیرید. اما نگران نباشید، شما می توانید با چند راه کار ساده به نتیجه مطلوب خود دست یابید. در این مقاله سعی شده است تا برخی از مهم ترین و پر کاربرد ترین راه کارها برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل برای شما ارائه شود.

سخن قدیمی می گوید "اگه می خوای کسی از رازت خبر دار نشه، اونو در صفحه دوم گوگل قرار بده ." همین جوک اهمیت قرار گرفتن در صفحه اول گوگل را نشان می دهد.

اما قبل از اینکه وارد بحث اصلی شوید اجازه بدهید کمی آمار و ارقام را مرور کنیم:

1. هر ماه بیش از 1 تریلیون جستجو در گوگل انجام می شود.
2. 75% از کاربرها فقط روی نتایج صفحه اول گوگل کلیک میکنند و اصلا به صفحه دوم نمی روند.
3. بیش از 60% کلیک ها فقط روی 5 نتیجه اول انجام می شود.
4. 93% خرید های اینترنتی با سرچ در موتور جستجو شروع می شود.
5. رتبه اول گوگل به تنهایی 31% از کلیک ها رو به خودش اختصاص می دهد.

صفحه ی اول گوگل شامل چه قسمت هایی می شود؟

بعد از جستجوی یک عبارت در گوگل شما خصوصیات متفاوتی را در این صفحه مشاهده خواهید کرد در زیر قسمت های مختلف صفحه اول گوگل برای شما آمده است.

-تبلیغات گوگل - AdWords : در جستجوی عبارت "قیمت سئو سایت" تبلیغات گوگل به شکل زیر هستند. سایت هایی که در کنار آنها Ad آمده است از تبلیغات گوگل استفاده کرده اند. 

تبلیغات در گوگل

- جستجوی طبیعی: اگر نمیتوانید یا نمیخواهید که با استفاده از تبلیغات گوگل در صدر نتایج قرار بگیرید باید تمام تلاش خود را صورت دهید تا در نتایج جستجوی طبیعی گوگل نشان داده شوید. البته این امکان وجود دارد که شما هم در نتایج طبیعی باشید و هم در تبلیغات گوگل. برای مثال پونه مدیا برای کلمه کلیدی "قیمت سئو سایت" هم برای نتایج طبیعی و هم تبلیغات گوگل در صفحه اول قرار دارد. 

نتایج طبیعی در گوگل

- ریچ اسنیپت - Rich Snippet : اگر شما کلمه "best iranian movies" را در گوگل جستجو کنید در بالای نتایج گوگل یک لیست خواهید دید به این قسمت از نتایج ریچ اسنیپت (rich snippet) میگویند. البته ریچ اسنیپت شامل قسمت های مختلفی میشود و این فقط بخش کوچکی از آن است.

ریچ اسنیپت بهترین فیلم های ایرانی

- ريچ کاردز - Rich Cards : کارت های غنی نیز مانند ریچ اسنیپت ها هستند با این تفاوت که کارت غنی برای گوشی های موبایل است. 

- گراف دانش - Knowledge Panels : هنگامی که در گوگل برای یک شرکت، فیلم، رستوران خاص جستجو کنید در گوشه ی سمت راست صفحه یک باکس اطلاعات میبینید که تمام اطلاعات این جستجو را در اختیار شما قرار داده است.

پنل اطلاعات

- جعبه جواب - Answer Boxes : جعبه جواب گوگل شامل موارد مختلفی میشود از جمله جستجوهایی که گوگل برای آنها جعبه جواب نشان میدهد میتوان به تاریخ تولد افراد معروف، تاریخ وفات، معانی و ... اشاره کرد. این جعبه به سوالی که کاربر جستجو کرده یک جواب مستفیم در بالای نتایج جستجو میدهد.

- نقشه مکان - Google Map : شما میتوانید با ثبت محل کسب و کار خود به کاربران کمک کنید تا راحت تر بتوانند شما را پیدا کنند. این موضوع به خصوص در جستجوهای محلی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد چرا که وقتی کاربر به دنبال آدرس یک رستوران میگردد باید بتواند به راحتی شما را از روی نقشه پیدا کند. 

- پنجره نقشه - The Map Pack : پنجره نقشه یا Map Pack برای جست جوی محلی مکان های نزیک فرد را به او نشان میدهد. این قسمت از گوگل با توجه به لوکیشن فرد جستجوگر تغییر میکند.

شما با اختصاص دادن هر یک از این خصوصیات در سایت خود میتوانید شانس خود را برای کسب رتبه در صفحه اول گوگل بالا ببرید. 

چرا رتبه های اول گوگل خیلی مهم هستند؟

نتایج گوگل روزانه از اعتبار بیشتری برخوردار می شوند. در نتیجه هنگامی که فرد سوال یا درخواست خود را در گوگل جستجو می کند اگر پس از سایت اول به نتایج خود دست پیدا نکرد با تفکر به اینکه اشتباه منظور خود را به گوگل بیان کرده متن جستجو را تغییر خواهد داد (به جای اینکه به صفحات بعدی برود). به گفته ی سئو کاران اگر رتبه شما در صفحات دوم یا بالاتر باشد مثل این می ماند که نامرئی هستید.
قرار گرفتن در صفحه اول گوگل به معنی دریافت کلیک بیشتر برای سایت و در نتیجه آن بالا بردن تعداد مشتریان شما است.

کسب رتبه اول در گوگل با چند راه کار ساده

استفاده از AdWords

واقیعت این است که هنگامی که شما فعالیت در یک زمینه کاری را شروع می کنید رقبای زیادی برای صفحه اول گوگل خواهید داشت و دریافت رتبه های بالا در گوگل زمان بر است. اگر خیلی عجله دارید یا وضعتان خوب است و کسب و کارتان بسیار رقابتی است سراغ تبلیغات کلیکی یعنی Adwords بروید. در واقع پرداخت هزینه به گوگل در مقابل کلیک که در اصطلاح دیجیتال مارکتینگ به اون CPC یا Cost Per Click می گویند یک روش تبلیغاتی متداول است که سالهاست منبع اول درآمد گوگل محسوب می شود. شما با پرداخت هزینه برای هر کلمه کلیدی در صفحه اول نتایج گوگل ظاهر می شوید. گاهی ممکن است قیمت صفحه اول گوگل برای هر کلمه کلیدی یک میلیون نیز باشد. اما باز هم ممکن است شما را  یکی دو ماه در صفحه اول نتایج قرار دهد و شما نیاز دارید تا مرتباً آن را شارژ کنید.

 برای اینکه دید روشن تری به دست بیاورید به تصویر زیر نگاه کنید.

 

آمار سئو

در این شکل آن دسته از سایت هایی که روش تبلیغات کلیکی استفاده کرده اند در کنار نام خود علامت Ad  را دارند و مادامی که هزینه آن را بپردازند در نتایج اول گوگل ظاهر می شوند. این راه کار برای شرکت های بزرگ و پر رقابت مورد استفاده قرار می گیرد اما  شرکت های نوپا و کوچک بهتر است راه دوم که راهی رایگان اما طولانی تر است را انتخاب کنند.  

بهینه سازی سایت 

روش دوم بهینه سازی سایت است که راهی طولانی اما در عین حال دارای تاثیر ماندگارتر است. بهینه سازی سایت عوامل مختلفی را در بر میگیرد از این موارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد. 

- موبایل فرندلی باشد
- سرعت بارگذاری بالایی داشته باشد
- استفاده از آن راحت باشد (مطالب به راحتی جستجو شوند، تجربه کاربری بالا و ...)
- امنیت آن بالا باشد (HTTPS باشد نهHTTP)
- معماری آن خوب باشد
-سایت شما مشکلات سئو فنی نداشته باشد و ...
نه تنها بعضی از این موارد از فاکتورهای رتبه بندی گوگل هستند بلکه کسب رتبه در صفحه اول گوگل بدون این فاکتورها کار مشکلی خواهد بود. شما میتوانید سایت خود را با استفاده از مطلب فاکتورهای سئو بهینه کنید.  

استراتژی های قرار گرفتن در صفحه اول گوگل 

از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید

کلمات کلیدی زیادی به جز کلمات کلیدی معروف در اینترنت وجود دارد. به جای اینکه سعی کنید برای کلماتی که رقبای شما با آنها رتبه اول را کسب کرده اند (و این رتبه را نگه خواهند داشت) تلاش کنید از کلمات بلند و خاص استفاده کنید. مثلا با عنوان "راهنمای سئو" در متن خود از "راهنمای سئو برای کسب و کارهای کوچک در سال 2020" استفاده کنید. یکی از دلایلی که این روش جوابگو خواهد بود به دلیل است که بیشتر کاربران با استفاده از کلمات کلیدی بلند در گوگل جستجو انجام میدهند.

تاثیر کلمات کلیدی دنباله دار در نتایج

شما باید از این کلمات استفاده کنید چرا که رتبه گرفتن با آنها آسان تر است و هزینه کمتری در بر خواهد داشت. اگر هنوز باور ندارید که کلمات کلیدی بلند برای شما فایده خواهد داشت جا دارد به شما بگویم که سایت آمازون حدود 57% از فروش خود را از کلمات کلیدی بلند دریافت میکند. چرا؟ به خاطر اینکه افرادی که از کلمات کلیدی بلند استفاده میکنند به دنبال یک جنس، موضوع یا شرکت خاص هستند. برای مثال کسی که به دنبال "کفش مجلسی قرمز سایز 37" میگردد یک جواب خاص برای این نتیجه در نظر دارد اگر شما جواب سوال این فرد را بدهید احتمال اینکه فرد به مشتری تبدیل شود زیاد میشود. برای اینکه بتوانید بهترین کلمه کلیدی را برای سایت خود انتخاب کنید از راهنمای زیر کمک بگیرید. 

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
کلمات کلیدی طولانی یا long tail keyword چیست

 

طول محتوا

رقابت در کلمات کلیدی کوتاه سخت تر است. آمارها نشان می دهد که کلمات کلیدی کوتاه تنها 30 درصد حجم سرچ ها را تشکیل می دهد. اما کلمات کلیدی طولانی تر 70 درصد جستجوها را در بر می گیرد. کسب و کارهای کوچک و تازه تاسیس بهتر است بر روی کلمات کلیدی طولانی تر که رقابت در آنها کمتر است تمرکز کنند.در این تصویر میبینید که طبق بررسی های انجام گرفته اکثریت سایتهای صفحه اول روی کلمات کلیدی مختلف دارای بیش از 2000 کلمه در محتوای صفحاتشان بودند. 

محتوای خود را بهینه سازی کنید

در دنیای امروزه محتوا یکی از فاکتورهای مهم برای بالا بردن رتبه است شما اگر فقط یک سایت فروشگاهی دارید نمیتوانید با قرار دادن کالاهای خود از مشتری انتظار داشته باشید به خریدار تبدیل شود شما باید نکات مثبت و منفی کالای خود را برای او توضیح بدهید. از موارد زیر برای بهینه سازی محتوا استفاده کنید. 

• محتوای با کیفیت تولید کنید.
بهترین کاری که می توانید برای افزایش رتبه بندی گوگل خود انجام دهید این است که یک وب سایت با کیفیت ایجاد کنید. اگر می توانید یک طراح حرفه ای استخدام کنید. اگر هم که هزینه اش را ندارید خوب آن را از حالت ده سال پیش خارج کنید. باید حواستان به کیفیت محتوای وب سایت نیز باشد. گوگل دوست دارد صفحات شما بدون غلط املایی و گرامری باشد. همینطور مطالب شما باید دقیقاً همانی باشد که کاربران در ابتدا آن را جستجو کرده بودند. اگر این طور نباشد آنها سریع سایت شما را ترک می کنند و به جای دیگر می روند. این کار رتبه بندی شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

• محتوای دست اول تولید کنید.
شما به خاطر کپی محتوای بقیه یا دزدی از سایت آنها در رتبه بندی سقوط می کنید. منظور این نیست که کسی مچتان را بگیرد بلکه منظور این است که بات های گوگل این بار سنگین را به عهده دارند. فقط بر تولید محتوای ناب و دسته اول که مخصوص خودتان است تمرکز کنید. این نکته را نیز بگویم که سایت های رنک دار بزرگ در ماه 16 مطلب در ماه و هر مطلب به تعداد 2000 کلمه منتشر می کنند. گوگل به محتوای کوتاه 300 تا 400 کلمه ای دیگر توجه نمی کند زیرا تصور می کند این مطالب کوتاه پاسخ مناسبی به کاربر نمی دهند. پس مطالبتان را طولانی بنویسید.

از تصاویر با کیفیت استفاده کنید.
گوگل فقط به دنبال محتوا نیست. به دنبال تصاویر و عکس ها هم هست. بگردید و تصاویری پیدا کنید که به متن شما بخورد و به تجربه کاربر بیافزاید. عکس دزدی نکنید. این کار رتبه بندی شما را کاهش می دهد. خودتان عکس بگیرید یا تصاویر را خلاقانه تغییر دهید. اول از عکس های شرکت خود استفاده کنید. حواستان باشد حتما کیفیت خوبی داشته باشد.

تگ توضیحات در صفحه مختصر و مرتبط باشد.
تگ توضیحات به گوگل نشان می دهد صفحه شما در چه مورد نوشته شده است و اغلب دیکته می کنند که صفحات شما در نتایج جستجو چطور ظاهر شوند برای اثربخشی مطلوب، تگ توضیحات باید ۷۰-۱۶۰ کاراکتر باشد.

از کلمات کلیدی هوشمندانه استفاده کنید.
اول از Google Analytics برای پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده کنید تا بهترین کلمات کلیدی کسب و کار خود را بیابید. سپس از آن کلمات در متن خود استفاده کنید. خیلی هم حجم کلمات کلیدی را زیاد نکنید. گوگل حتما متوجه آن می شود و رتبه شما را کاهش می دهد. اما به هر حال چندین بار از کلمات کلیدی استفاده کنید.حجم کلمات کلیدی 2.5 درصد محتوای کل مناسب است. 

به نام دامنه توجه کنید.

از نام دامنه خوب استفاده کنید.
در صورت امکان کلمات کلیدی را در ابتدای نام دامنه خود استفاده کنید. برای ارتقای رتبه بندی خود از دامنه های برتر کشور خود مانند ir,org,gov استفاده کنید. اگر کسب و کارتان محلی است این امر اشکالی ندارد اما اگر به جهانی شدن فکر می کنید کمی با محدودیت مواجه خواهید شد. اما خوب حداقل سعی کنید از کلمات به جای شماره استفاده کنید. مثلا اگر نام کسب و کار شما چوبین است آن را به صورت Chobin.ir در نام دامنه تغییر دهید.

از نام زیر دامنه  یا ساب دامین ها خوب استفاده کنید.
این امر در مورد صفحات زیر مجموعه صفحه اصلی هم صاق است. از URL معتبر و توصیفی برای هر صفحه استفاده کنید. به هر صفحه یک نام درست دهید تا به موتور های جستجو بگویید چه هستتند . از عباراتی مثل Page 1 خود داری کنید. به جای آن از کلماتی مانند مراسم ها و یا صفحه تهیه مواد غذایی استفاده کنید. کلمات کلیدی در نام زیر دامنه نیز می تواند به کارتان بیاید. اگر قسمتی از سایت شما در مورد تشریفات است از یک آدرس با نام جشن ها و تشریفات  استفاده کنید.

به جوامع آنلاین بپیوندید.

• بک لینک های خوب تولید کنید.
بک لینک ها لینک هایی هستند که از وب سایت های دیگر به صفحه شما ارجاع داده می شود. اگر آنها را از سایت های معتبر به دست آورید بک لینک ها بسیار به کارتان می آید. در این راه می توانید کسب و کارهای مشابه حوزه فعالیت خود را بیابید و دریابید آیا آنها نیز مایل به انجام این کار هستند یا خیر. حتی می توانید با وبلاگ ها تماس بگیرید و از آنها درخواست پست مهمان دهید. این کار شانس لینک شدن شما را افزایش می دهد.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
پست مهمان چیست؟ مهمترین نکات نوشتن پست مهمان


نکته: یادتان باشد شما بک لینک ها را برای بالا بردن کیفیت وب سایتتان در دنیای مجازی می خواهید. گوگل همه چیز را می فهمد. سعی نکنید با یک لینک های بخش کامنت ها آنها را به اسپم تبدیل کنید. گوگل دشمن اسپم است. نکته دیگر اینکه هرگز لینک نخرید. هرگز در ساخت لینک عجله نکنید و ریتم آن را ثابت نگه دارید و از سایت های معتبر لینک بگیرید. زیرا دریافت لینک از این سایت ها باب میل گوگل است چون تصور می کند سایت شما ارزش لینک گرفتن از چنین سایت معتبری را داشته و قطعا در رتبه بندی شما به این نکته مثبت توجه می کند.

سوار قطار رسانه های اجتماعی شوید. امروزه تعداد لایک ها و پست های به اشتراک گذاشته شده مورد استقبال گوگل قرار گرفته است، به خصوص در مورد مطالب داغ روز. این یعنی اینکه برای خود یک اکانت اجتماعی درست کنید و سعی کنید برای خود فالوور جمع کنید تا تعداد بازدید از صفحه شما افزایش یابد . یادتان باشد به دام اسپم نیفتید.

با مشتریان خود تعامل و گفتگو کنید تا احساس با ارزش بودن کنند. به نظرات آنها پاسخ دهید و نظرات خوب را دوباره پست کنید.

در جامعه آنلاین فعال باشید.
وب سایت خود را به طور منظم به روز کنید. گوگل عاشق سایت های به روز شده و بازسازی شده است. این یعنی اینکه اگر از ده سال پیش تا حالا تغییری در وب سایت خود نداده اید پس بجنبید تا به دردسر نیفتید. مثلا: قیمت گذاری را عوض کنید، پست های جدید اضافه کنید، عکس جدید بگذارید و خلاصه هزار راه دیگر.

از گوگل کمک بگیرید.

از ابزارهای گوگل برای کلمات کلیدی استفاده کنید.
کلمات کلیدی قدرتمندترین ابزار مالکان وب سایت ها هستند. از ابزارهای رایگان موجود در گوگل مانند Google's AdSense website استفاده کنید تا بفهمید مردم بیشتر چه چیزهایی را سرچ می کنند. برای مثال به این سایت بروید و کلمه ای را سرچ کنید. آنجا به شما می گوید مردم چندبار اصطلاح شما را سرچ کرده اند و میزان رقابت در آن زمینه چقدر است. در کنار آن هم به شما چند راه کار پیشنهاد می کند تا از آن کلمات کلیدی  به طور بهینه استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. دنبال معروف ترین کلمات کلیدی کسب و کار خود بگردید و از آنها استفاده کنید.

از روندها آگاه باشید.
Google Trend خیلی شفاف به شما می گوید علاقه به یک موضوع چطور در طول زمان کاهش می یابد. اصطلاح خود را سرچ کنید و بعد به نمودار آن در پایان ماه دقت کنید. وب سایت های ماهر می دانند دلیل افت و خیز ها کجاست و بعد خود را با آن شرایط وفق می دهند و بهترین راه هکار را بر می گزینند.

موقعیت فیزیکی خود را به گوگل اعلام کنید. وقتی یک کاربر یک عبارت جستجوی درون منطقه ای را جستجو می کند، کسب و کارهایی که دارای موقعیت مکانی گوگل هستند زودتر نمایش داده می شوند. این کار مثل آب خوردن است. در سایت map-website.com ثبت نام کنید و فرم آنلاین آن را پر کنید.

از خصوصیات SERP برای صفحه اول گوگل استفاده کنید

با توجه به کسب و کاری که در آن فعالیت دارید میتوانید با استفاده از ویژگی هایی که در SERP وجود دارد رتبه خود را بالا ببرید. از جمله آنها: جستجوی محلی، سوالات مرتبط، جعبه جواب (answer boxes) ، پنل اطلاعات (Knowledge Panels)، جایگاه صفر گوگل (ریچ اسنیپت) و ...اگر سایت شما در یکی از این نتایج نشان داده شود باعث بالا بردن رتبه ترافیک طبیعی برای شما می شود. برای یادگیری در خصوص این ویژگی ها مطلب زیر را مطالعه کنید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:
SERP چیست و صفحه نتایج جستجو گوگل چه خصوصیاتی دارد

برای مثال اگر کسب و کار شما محلی محسوب میشود حتما آدرس خود را در نقشه گوگل ثبت کنید. اگر یک سایت آموزش آشپزی دارید با افزودن ریچ اسنیپت یک قدم از رقبای خود جلو بیوفتید. 

نکته پایانی

آرزوی هر مالک وب سایتی است که لینک سایت خود را در صدر نتایج گوگل قرار دهد، از این رو همیشه سعی می کند بهترین متخصصان سئو را برای دستیبابی به این هدف استخدام کند. اما همانطور که می دانید، در هر صفحه نتایج گوگل فقط ده لینک نمایش داده می شوند و برای اینکه در صفحه اول گوگل قرار بگیرید، باید کاملا اصولی مراحل سئو را بپیمایید، مخصوصا اگر کلمه کلیدی که انتخاب می کنید، جز کلمات پربازدید و تک کلمه ای باشد. بهینه سازی یک صفحه یا مقاله در وب سایت تان و یادگیری اینکه چگونه در صفحه اول گوگل باشید یک حرکت مستقیم و رو به جلو است. با عمل به نکاتی که ارائه دادیم خودتان هم می توانید با تلاش مداوم در صفحه اول گوگل قرار بگیرید. اما اگر قصد دارید سریع تر به این صفحه دست پیدا کنید با کارشناسان پونه مدیا تماس بگیرید و از آنها راهنمایی های لازم را در خصوص خدمات سئو دریافت کنید. 

 

اگر قصد دارید خودتان سایت را به صفحه اول گوگل برسانید به شما پیشنهاد میکنیم با ما تماس بگیرید و پس از اطلاع از قیمت سئو در ونه مدیا سفر خود رابا ما آغاز کنید. ضمناً مطالب زیر را برای اطلاعات بیشتر در خصوص بهینه سازی سایت مطالعه کنید.

آشنایی با ویژگی های SERP

سئو چیست؟

سئو تکنیکال

سئو داخلی 

سئو خارجی

 

5 از 5

سوالات متداول طراحی لندینگ پیج

لندینگ پیج چیست؟
به صفحه ای از سایت که پس از کلیک بر روی نتایج جستجو یا تبلیغات وارد آن می شوید، گفته می شود.
هزینه طراحی لندینگ پیج چقدر است؟
بسته به میزان تغییرات و تعداد المان های مورد نیاز تعیین می گردد.برای کسب اطلاعات دقیق با پونه مدیا تماس بگیرید.
طراحی لندینگ پیج شامل طراحی چه قسمت هایی است؟
در طراحی لندینگ ، تغییراتی در چیدمان محتوا و المان های این صفحات، قرار دادن یا حذف تصاویر، کوچک و بزرگ کردن ابعاد تصاویر، رنگ و محتوای هر متن اشاره نمود.