با ما در ارتباط باشید: 0314566
تعطیلی گوگل پلاس

بررسی محتوا های قدیمی پونه مدیا و الان که به این محتوا نگاه می کنم می بینم برند های بزرگ هم گاهی انتخابهایی می کنند که تصمیم می گیرند از آنها صرفنظر کنند همه کارهای همیشه در لحظه اول صحیح نیستند ولی شاید راههای جالب تری را به شما نشان دهند همانگونه که از نظر من بدون این که ما بفهمیم گوگل با گوگل مپ در حال ایجاد یک شبکه اجتماعی بسیار جذاب است.

گوگل بعد از ۷ سال، گوگل پلاس را تعطیل کرد. تاثیراتی که گوگل پلاس بر سرچ گوگل داشت، شاید یکی از دلایل تعطیل شدن آن بود. با وجود مشکلات امنیتی و طراحی، گوگل پلاس با استقبال کمی رو به رو شده بود که جای تعجب نیست که تعطیل شد.

همه چیز درباره گوگل پلاس

تقریبا ۷ سال پیش بود که گوگل، شبکه اجتماعی خود به نام گوگل پلاس را راه اندازی کرد. چند روز پیش از انتشار مطلبی که می‌خوانید، گوگل اعلام کرد که قصد دارد ، گوگل پلاس را در ما‌ه‌های آینده به طور کلی تعطیل کند. گوگل دلیل این تصمیم را مشکلات امنیتی در API می‌داند به شکلی که طبق آنالیزهای خود گوگل، تعداد زیادی اپلیکیشن وجود دارند که می‌توانند از API مشابه استفاده کنند و اطلاعات شخصی کاربران گوگل پلاس را بدزدند. اینکه تا چه حد از اطلاعات شخصی کاربران گوگل پلاس، به سرقت رفته مشخص نیست ولی دقیقا گوگل می‌گوید که ۵۰۰۰۰۰ نفر از کاربران گوگل پلاس، مورد حمله بد افزار ها قرار گرفته‌اند و برای بسیاری دیگر همچنان این خطر به شکل بالقوه وجود دارد. با این حساب گوگل برای حفظ حریم خصوصی کاربران، گوگل پلاس را تعطیل می‌کند.

همچنین گوگل می‌گوید نسخه کاربری گوگل پلاس در زمان فعلی با استقبال و استفاده بسیار کمی رو به رو است به علاوه اینکه ۹۰ در صد صفحه‌های گوگل پلاس در کمتر از ۵ ثانیه، توسط کاربران بسته می‌شود. این گزارش توسط گوگل منتشر شده، تصور کنید که این حجم از کاربران در گوگل پلاس عضو هستند ولی میانگین استفاده تا این حد کم است!

سرمایه‌گذاری گوگل برای گوگل پلاس

گوگل از قدرت خود استفاده کرد تا طی این ۷ سال، ویژگی‌هایی به گوگل پلاس اضافه کند یا تغییراتی در آن انجام دهد که باعث محبوبیت آن شود ولی هرگز گوگل پلاس به عنوان یک شبکه اجتماعی به پای فیسبوک، توییتر و یا پینترست(pinterest) نرسید و هیچ وقت رقیب قابلی برای این شبکه های اجتماعی نبود. با در نظر گرفتن همه اینها می‌دانیم که گوگل پلاس محبوبیت چندانی نداشت و مارکتر‌ها برای کسب و کار خود بر آن تکیه نکردند پس تعطیل شدن گوگل پلاس تاثیری بر کسب و کار‌های اینترنتی نداشت. ولی چیزی که باعث نگرانی مارکتر‌ها شد، به سرقت رفتن اطلاعات خصوصی کاربران گوگل پلاس بود، همان طور که گفتیم حجم زیادی از کاربران با مشکل امنیتی روبرو بودند و از آن به بعد شرکت‌های گوگل و اپل، اختیارات بیشتری به کاربران خود دادند که از حریم خصوصی خود مراقبت کنند.

تعطیلی گوگل پلاس

قبل از اینکه صحبتی از تعطیلی گوگل پلاس باشد، در سال ۲۰۱۱ گوگل یک دکمه به نام 1+، برای وب سایت‌ها طراحی کرد. این دکمه برای این طراحی شده بود که کاربران بتوانند به کیفیت و محبوبیت وب سایت‌ها، امتیاز بدهند. به این شکل دکمه 1+، سیگنال‌هایی به موتور جستجو می‌فرستاد که وب‌سایت‌های محبوب‌تر در صفحه اول باشند.
بعد از گذشت چند سال، که گوگل پلاس رشد کرد یا در واقع افت کرد! گوگل دکمه پلاس وان را حذف کرد و مستقیما اعلام کرد که دیگر برای رتبه دهی به سایت‌ها از گوگل پلاس یا دکمه 1+ برای آنالیز های موتور جستجوی خود استفاده نمی‌کند. البته طبق مطالعاتی که روی آنالیز موتور جستجوی گوگل انجام شد، مشخص شد که گوگل بر خلاف گفته خود از هر دوی آنها همچنان برای رتبه دهی سایت‌ها استفاده می‌کند. این موضوع به یکی از موضوعات داغ و پر سر و صدا تبدیل شده بود.

با این حساب، با تعطیل شدن + Google، خیالتان راحت باشد که دیگر + Google و 1+، تاثیری بر عملکرد موتور جستجوی گوگل نخواهند داشت.

گوگل یک راه دیگر هم برای محبوب کردن گوگل پلاس پیدا کرده بود ، به این شکل که هر چیزی را در گوگل سرچ می‌کردید، در نتایج، محتوای گوگل پلاس، هایلایت شده بود! حتی این کار در سرویس خبری گوگل هم به چشم می‌خورد ، کار به جایی رسید که ممکن بود شما چیزی راسرچ کنید و محتویات کلی و بی اساس کاربران گوگل پلاس را ببینید. به این ترتیب بود که آثار گوگل پلاس در سر تا سر سرچ شما دیده می‌شد. این روش و نتیجه‌اش در بین متخصصان سئو، شبیه یک جوک شده بود.
اوایل اختراع این روش توسط گوگل، هر چیزی که در گوگل، سرچ می‌کردید، در لیست نتایج، محتوایی از گوگل پلاس را هم می‌دیدید. گوگل در این باره توضیح داد که ما با این کار می‌خواهیم به کاربران کمک کنیم که با افراد متخصص در این زمینه سریعتر آشنا شوند و ارتباط بر قرار کنند. بهر حال گوگل فقط به این کار اکتفا نکرد و بعد از مدتی تمام نتایج مربوط به محتوای گوگل پلاس را به قسمت راست صفحه منتقل کرد. همان طور که در دو تصویر بعد مشاهده می‌کنید، با استفاده از فلش قرمز محتوای گوگل پلاس در لیست سرچ نشان داده شده است.

 

روش اول گوگل برای هایلایت کردن محتوای گوگل پلاس در جستجو‌ها

نتایج گوگل و محتویات گوگل پلاس

 

روش بعدی گوگل، برای نشان دادن محتوای گوگل پلاس در جستجو‌ها

نتایج گوگل و محتویات گوگل پلاس

شاید این کار گوگل برای صاحبان مشاغل و کسب و کار‌ها خوشایند بود. بهرحال خیلی جالب بود که اسم و اکانت گوگل پلاس آنها دقیق جلوی چشم کاربران باشد و در صفحه اول معرفی شوند. ولی باید به این نکته هم توجه کرد که از نظر بسیاری از کاربران این کار گوگل شبیه (مجبور کردن) بود و آنها باید چه بخواهند چه نخواهند گوگل پلاس را جلوی چشمشان ببینند. این روش گوگل، کاربران را از اطلاعاتی که واقعا دنبالش بودند، دور می‌کرد.

همانطور که می‌دانید در Google map می‌توانید محل دقیق کسب و کار خود را مشخص کنید، گوگل حتی این ویژگی را هم با گوگل پلاس پیوند داد تا بتواند بالاخره گوگل پلاس را محبوب کند.

تعطیلی گوگل پلاس

گوگل پلاس یک مرگ طولانی و آرام داشت. به مرور زمان، ما کمتر و کمتر، گوگل پلاس را دیدیم و گوگل هم دست از غالب کردن گوگل پلاس برداشت. گوگل کم کم، حضور گوگل پلاس را در سرویس های خود کم رنگ کرد به شکلی که دیگر تقریبا هیچ خبری از گوگل پلاس نمی شنیدیم و اعلامیه‌ای درباره تغییرات و ویژگی های جدید آن نمی‌دیدیم به خاطر اینکه گوگل پلاس نه جلوی چشممان بود نه در ذهنمان.

مرگ گوگل پلاس

بعد از تمام این داستان‌ها، گوگل اعلام کرده است که در طول یک دوره ده ماهه، گوگل پلاس را تعطیل خواهد کرد و در طی این دوره، اطلاعات و گزارشی درباره تعطیلی را منتشر می‌کند. همچنین قرار است روش‌هایی برای دانلود و انتقال اطلاعات اعضای گوگل پلاس ارائه شود تا اطلاعات کاربران از بین نرود.

با اینکه تقریبا گوگل از تمام قدرت خود استفاده کرد تا گوگل پلاس را تبدیل به یک شبکه اجتماعی پر طرفدار کند، بعد از ۷ سال تلاش، تقدیر گوگل پلاس، تعطیل شدن بود.

5 از 5
5 سال قبل
نظر
بعید میدونم گوگل حاضر بشه کل سرویس خودش را ببنده احتمالا بخشی از خدمات این شبکه اجتماعی را تعطیل می کنه
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند
5 سال قبل
نظر
از گوگل که یک شرکت بزرگ است بعیده که امنیت کاربرانش در گوگل پلاس را نتوانست تامین کند و مخصوصا با تمام تلاش هایی که برای دیده شدن گوگل پلاس انجام داد
این روشی که گوگل برای انتقال اطلاعات قرار است ارائه دهد در چه اپلیکیشنی قابل استفاده خواهد بود؟آیا در شبکه اجتماعی دیگری با نگرانی به سرقت رفتن اطلاعات خواهد بود؟
نمایش بیشتر
0 از 0 نفر این نظر را مفید دانسته اند