با ما در ارتباط باشید: 0314566
تعریف جامع Search Intent یا قصد و نیت جستجو

Search intent که با عنوان User intent نیز شناخته می‌شود، اصلی‌ترین هدفی است که کاربر هنگام تایپ یک سوال در موتور جستجو دنبال می‌کند. Search intent یا قصد و نیت جستجو دلیل جستجوهایی‌ست که توسط کاربران انجام می‌پذیرد. هر فردی که وارد موتور جستجو می‌شود یک سوال یا موضوع خاصی را در ذهن دارد. هدف اصلی سایت‌ها نیز این است که پاسخ سوالات یا اطلاعات مربوط به آنها را در مورد یک موضوع پیدا کنند و به کاربر انتقال دهند.
پیش از مطرح شدن Search intent، تحقیقات سئو بر روی کلمات کلیدی متمرکز بود. تمرکز شرکت‌ها نیز بر ادغام کلمات و عبارات کلیدی بدون در نظر گرفتن کیفیت اطلاعات موجود در صفحه بود. اما در حال حاضر، گوگل باهوش‌تر از قبل شده است و تمرکز خود را بر روی تجربه کاربر تغییر داده و نتایج جستجویی را ارائه می‌دهد که بهترین نتایج ممکن را به جستجوگران می‌دهند و مطابقت اطلاعات و محتوای سایت با قصد و نیت جستجوی کاربر از اهمیت بالایی برخوردار است.

چرا قصد و نیت جستجو اهمیت دارد؟

به زبان ساده:

برآورده کردن قصد و نیت جستجو در نهایت هدف شماره 1 گوگل است. بنابراین اگر می‌خواهید امروز با سئو و بازاریابی محتوا موفق شوید، Search Intent باید بخش مهمی از رویکرد شما باشد. در واقع، دستورالعمل‌های جدیدترین نسخه گوگل نشان می‌دهد که گوگل بیش از حد تحت تأثیر Search intent قرار می‌گیرد.

نکته:

با وجود اینکه هنوز بک لینک‌ها و دیگر عوامل سنتی در رتبه بندی گوگل نقش دارند، اما اگر صفحه شما Search intent را برآورده نکند، رتبه‌ای کسب نخواهد کرد.

چرا قصد و نیت جستجو اهمیت دارد؟ 

دسته بندی انواع قصد و نیت جستجو

فرایند تعیین قصد و نیت جستجوی کلمات کلیدی با فهمیدن اینکه کلمه کلیدی شما در کدام دسته از کلمات جستجو قرار می‌گیرد، آغاز می‌شود. دسته بندی انواع قصد و نیت جستجو شامل موارد زیر می‌شود:

  • اطلاعاتی
    پرسش‌هایی که افراد در آن به دنبال کسب دانش هستند. آنها اغلب از کلماتی مانند "چگونه"، "چرا" و سایر کلمات پرسشی استفاده می‌کنند.
  • مسیریابی
    پرسش‌هایی که در آن افراد به دنبال وبسایت خاصی هستند، به عنوان مثال amazon.com .
  • معامله‌ای
    پرسش‌هایی که در آن افراد به دنبال انجام اقدام خاصی با استفاده از سایت هستند، به عنوان مثال به دنبال خرید یک محصول هستند. بیشتر کلمات کلیدی که قصد تجاری دارند در این دسته قرار می‌گیرند. به دنبال کلمات کلیدی مانند "خرید"، "حمل و نقل" یا "آنلاین" (به عنوان مثال "رزرو سفر آنلاین")، یا نام محصول یا مدل خاص یک محصول (به عنوان مثال "کنترل از راه دور air hogs X-34 Landspeeder").

جالب است بدانید اکثر سایت‌های محتوا محور ماهیت اطلاعاتی دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۸۰٪ از تمامی قصد و نیت‌‌های جستجو اطلاعاتی هستند و 2۰٪ باقی‌مانده به طور مساوی بین مسیریابی و معامله‌ای تقسیم می‌شوند. همچنین برخی از کارشناسان مقوله دیگری از قصد و نیت جستجو را به این دسته‌ بندی اضافه می‌کنند: تحقیقات تجاری. به عنوان مثال، سوالاتی که در آن افراد به دنبال بررسی یا مقایسه محصولات هستند در این دسته قرار می‌گیرند. این جستجوها معمولاً قبل از درخواست خرید، یعنی زمانی که افراد هنوز در مرحله تحقیق هستند اما قصد خرید دارند، انجام می‌پذیرد.

دسته بندی انواع قصد و نیت جستجو 

نحوه تعیین قصد و نیت جستجوی کلمات کلیدی

هنگامی که برای کلمه کلیدی مورد نظر خود ایده‌ای پیدا کردید، می‌توانید فرایند تعیین قصد و نیت جستجو برای آن کلمه کلیدی را آغاز کنید. در زیر سه مرحله وجود دارد که می‌توانید برای درک بهتر آنچه که مردم به دنبال آن هستند از آنها استفاده کنید.

بررسی SERP
در حالی که ممکن است قصد و نیت جستجوی یک کلمه یا عبارت خاص را ندانید، می‌توانید از الگوریتم جستجوی گوگل کمک بگیرید. بررسی و مطالعه SERP ها - صفحات نتایج موتورهای جستجو – می‌تواند به شما در خصوص کلمات کلیدی که توسط کاربر در گوگل تایپ شده است اطلاعات دهد.

بهره‌گیری از Google Ads برای تعیین میزان قصد و نیت تجاری
برای ما بسیار مفید است که بدانیم دیگران حاضرند چه مبلغی را برای رسیدن به اهدافشان بپردازند و بازار به چه میزان رقابتی است. به طور کلی، هرچه پیشنهاد و رقابت بیشتر باشد، قصد و نیت تجاری بیشتر می‌شود.

تجزیه و تحلیل گوگل آنالیتیکس
این مرحله به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید آیا محتوای موجود در سایت شما به درستی برای اهداف کاربر بهینه شده است یا خیر. درک اینکه آیا بازاریابی محتوایی شما انتظارات بازدیدکنندگان شما را برآورده می‌کند از اهمیت بالایی برخوردار است؛ به جای اینکه برای ایجاد تغییرات از محتوای جدید استفاده کنید می‌توانید با تغییر دادن محتوای موجود، در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.

نحوه تعیین قصد و نیت جستجوی کلمات کلیدی 

برای کدام نوع قصد و نیت جستجو باید بهینه سازی سایت را آغاز کنیم؟

در حالی که ممکن است به نظر برسد در حال حاضر درخواست‌های معامله‌ای ترجیح داده می‌شوند، زیرا احتمال تبدیل آنها به فروش بیشتر است، اما پاسخ به این سوال واقعاً به اهداف شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر شما مالک یک سایت مبتنی بر محتوا هستید و عمدتا به افزایش بازدید از صفحات علاقه دارید، به احتمال زیاد تمایل بیشتری به پرسش‌های اطلاعاتی دارید. از سوی دیگر، اگر شما یک سایت تجارت الکترونیک دارید و به دنبال فروش محصولات هستید و قصد دارید تا حد زیادی بر روی سوالات معامله‌ای (و تحقیقات تجاری) تمرکز کنید. به خاطر داشته باشید که تمامی سایت‌ها می‌توانند تا حدی از رتبه بندی سوالات اطلاعاتی و مسیریابی بهره‌مند شوند.

پونه مدیا گروهی از متخصصان سئو و کارشناسان تولید و بازاریابی محتوا است که به شما کمک می کند تا با در پیش گرفتن درست ترین استراتژی های سئو، کسب و کار خود را در بستر اینترنت گسترش دهید. برای اطلاع از خدمات سئو سایت و قیمت سئو در پونه مدیا همین حالا با ما تماس بگیرید.

امتیازی ثبت نشده است.