با ما در ارتباط باشید: 0314566
نقشه سایت چیست؟ آموزش ساخت نقشه سایت یا سایت مپ

بدون شک قبلا واژه ی نقشه سایت یا sitemap به گوش شما خورده است؛ اما شاید هیچ وقت نمی دانستید که دقیقا چه معنی دارد و تاثیرات آن بر روی بهینه سازی موتورهای جستجو به چه صورت است. در این مطلب ما شما را با نقشه سایت آشنا خواهیم کرد. بگذارید در ابتدا از گوگل در مورد سایت مپ بپرسیم.

نقشه سایت چیست؟

Sitemap یا نقشه سایت چیست؟ 

به صورت ساده نقشه سایت یک لیست در فرمتِ XMLاست که در تمام صفحات سایت وجود دارد و عملکرد آن به این صورت است که یک دستور العمل برای موتورهای جستجو پیشنهاد می دهد و به آنها می گوید که چطور سایت شما را مورد خزش قرار دهند که بازده بهتری داشته باشد. منظور از تغییرات در سایت یک صفحه است که به تازگی ایجاد شده یا تغییراتی است که بر روی یک صفحه قدمی انجام شده است. این کار باعث می شود خزنده های گوگل برای Crawl کردن شما راحت تر عمل کنند.

آیا نقشه سایت در سئو و رتبه بندی سایت تاثیر دارد؟

در نگاه اول میتوان گفت "نه! نقشه سایت در سئو هیچ تاثیر مستقیمی ندارد" ولی از تاثیرات غیر مستقیم Sitemap روی رتبه بندی سایت و سئو نمی توان چشم پوشی کرد. این تاثیرات غیر مستقیم به این صورت است که درست کردن نقشه سایت کمک می کند که سایت شما با سرعت بیشتری ایندکس شود و Crawl Rate بالاتر و مفید تری داشته باشید. دلیل این امر هم کاملا ساده است: ایندکس کردن سایت از روی نقشه برای خزنده های گوگل راحت تر است.

همیشه در هر موردی یک کلاغ، چهل کلاغ و شایعه پراکنی بوده و هست و از روزی که موضوعی به نام سئو و رتبه بندی وب سایت ها پا به عرضه گذاشته، شایعاتی نیز در این مورد وجود دارد . اما همیشه یک اصل ثابت وجود دارد و آن این است که: "در زمانی که همه ی عوامل در وب سایت شما باهم با هم برابر باشند؛ محتوای عالی، شما را مثل آب خوردن بالا میکشد و باعث پیشرفت شما می شود."
تهیه نقشه سایت در ست و اصولی باعث می شود که محتوای شما راحتتر تجسس و ایندکس شود و همین باعث می شود شما جایگاه بالاتری در صفحه نتایج جستجو داشته باشید.طبق گفته ی کارشناسان گوگل: "یک نقشه سایت به شما کمک می کند همه صفحات وب سایت خود را به موتور جستجوی گوگل معرفی کنید و آنها را از وجود محتوای خود آگاه کنید.
ممکن است الان با خود فکر کنید که یعنی تضمین می کند که سایت من به بلافاصله ایندکس شود؟؟؟؟ نه!! اما قطعا ابزارِ مدیریتیِ مناسبی است که می تواند به شما کمک کند که به اهدافتان نزدیکتر شوید.

تاثیر نقشه سایت روی ایندکس شدن به چه صورت است؟

یکی از کارشناسان ما یک آزمایش برای باخبر شدن از نقشه سایت انجام داده که به ما موارد بسیاری را در مورد نقشه سایت ثابت می کند.
کارشناس مورد نظر ما بر روی یک سایت که در آن از هر دو ابزار WordPress و پلاگین Google XML Sitemaps Generator استفاده می شده، یک نرم افزار دنبال کننده ی خط کاری برای بررسی کردن فعالیت های رباتِ گوگل نصب می کند. او فعالیت ربات را در زمان دسترسی به نقشه سایت بررسی کرده و مشاهده می کند که وقتی نقشه سایت بررسی شد، هر صفحه ای که مورد Crawl قرار گرفته بود به همراه برچسب زمان، آدرس IP و مشخصات استفاده کننده در بانک اطلاعاتی قرار گرفته است. سایت مورد نظر به روند انتشار محتوای خود ادامه می دهد.
نتایج این آزمایش به گونه ای بود که تکلیف ما را با نقشه سایت روشن کرد و در پایان روند این آزمایش، می توان گفت که استفاده درست از Sitemap دست کمی از معجزه نداشت. نتایج در عکس های زیر کاملا مشخص است و خودتان می توانید قضاوت کنید.
اگر خوب نگاه کنید می بینید که وقتی هیچ نقشه وب سایتی در کار نبود،به طور متوسط 1375 دقیقه زمان برد تا گوگل محتوای جدید را پیدا کند و آنرا ایندکس کند.

Sitemap یا نقشه سایت چیست؟

در تصویر پایین می بینیم که وقتی نقشه سایت راه اندازی شد زمان مورد نظر از 1375 دقیقه به 14 دقیقه کاهش یافته است (دوباره می گویم، قضاوت با خوتان)

 Sitemap یا نقشه سایت چیست؟

چطور به خزنده های گوگل اعلام کنیم که از نقشه سایت استفاده کند؟

در این مورد هیچ قانونِ مکتوب و محکمی وجود ندارد. ولی محتوای با ثبات و با کیفیت شما می تواند با استفاده از نقشه سایت به تکرار شدنِ عمل تجسس و ایندکس شدن کمک اساسی کند.به عنوان مثال اگر شما به سایتی که برای هر محصول صفحه مشخصی دارد، محصول جدیدی اضافه می کنید، شما انتظار دارید که گوگل آن صفحه را پشت سرِ هم مورد تجسس قرار دهد و Crawl Rate شما افزایش یابد.همچنین این موضوع در خصوص سایت هایی که اخبارِ داغ و فوری را منتشر می کنند و دائما با هم بر سرِ جایگاه در صفحه جستجو در رقابتند صدق می کند.

چطور نقشه سایت را بسازیم و توسعه دهیم؟

یک راه بسیار ساده برای ساختن نقشه سایت وجود دارد، آنهم این است که اگر شما از WordPressاستفاده می کنید به راحتی می توانید از پلاگینِ Google XML Sitemapsاستفاده کنید.
تنظیمات آن به شما این امکان را می دهد که پلاگین را برای تعیین این موضوع که نقشه سایت را چقدر بسازد، به روز کند و نقشه سایت را برای موتور های جستجو بفرستد و آنها را از تغییرات با خبر کند؛ تنظیم کنید .همچنین به شما اجازه می دهد با تنظیم کردن آن بر روی حالت اتوماتیک، هر زمانی که صفحه جدیدی بر روی وب سایت خود منتشر می کنید؛ نقشه سایت به روز و ارسال شود.
یکی دیگر از ابزار های مرتبط با نقشه سایت XML Sitemaps Generator است؛ این ابزار آنلاین رو ی هر نوع وب سایتی کار می کند.

چگونه نقشه سایت خود را در google console ثبت کنیم؟

این که نقشه سایت شما با Google Console همگام و به روز باشد بسیار حیاتی است. به طور معمول می توانید هر دو هفته یک بار یا حداقل هر ماه یک بار این به روزرسانی را انجام دهید. در ادامه به شما آموزش می دهیم که چطور نقشه سایت خود را در Google console ثبت کنید.
روی آدرس وب سایت خود کلیک کرده تا به محیط داشبورد آن وارد شوید، در سمت چپ در زیر مجموعه ی index روی گزینه ی Sitemaps کلیک کنید.

نقشه سایت مپ در کنسول گوگل

در قدم بعد شما به آدرس نقشه سایت خود نیاز دارید. اگر از پلاگین برای WordPress استفاده می کنید می توانید این اطلاعات را از قسمت sitting آن پیدا کنید.

آدرس سایت مپ خود را وارد کنید
معمولا آدرسِ نقشه سایت به این صورت است: yoursitename.com/sitemap.xml
همانطور که در بالا گفته شد می توانید شما می توانید از اینجا یک نقشه سایت برای خود بسازید. کافی است آدرس وب سایت خود را وارد کرده و یک بازه زمانی تکرار برای آن تعریف کنید.
تغییر دادن زمانِ تکرارِ فقط به گوگل می گوید که معمولا چگونه سایت شما ایندکس کند.توجه داشته باشید که این صرفاً یک پیشنهاد به گوگل است و تصمیم نهایی برای crawl و ایندکس کردنِ دوباره ی وب سایت شما بر عهده خزنده هاست!

sitemap یا نقشه سایت چیست؟

زمانی که فایل sitemap.xml را دریافت کردید، آنرا بوسیله ی FTP روی وب سایت خود آپلود کنید. وقتی آدرس نقشه سایت خود را گرفتید آنرا در Google Search Console وارد کنید. وقتی آنرا وارد کردید تصویر زیر را در پایین صفحه خواهید دید.

sitemap یا نقشه سایت چیست؟

وقتی روند ایندکس کردن گوگل تمام شد، ستون Processed از حالت Pending به تاریخ آخرین ایندکس انجام شده تغییر خواهد یافت.

نقشه سایت به موفقیت ثبت شد

نمونه نقشه سایت

برای اینکه بهتر بتوانید با نمونه های مختلف نقشه سایت آشنا بشوید موارد زیر را بررسی کنید:

  • نمونه سایت مپ XML:

نقشه سایت XML توسط کاربران قابل مشاهده نیست اما موتورهای جستجو این فرمت را برای خزش و ایندکس صفحات شما ترجیح می دهند. وبسایت های تو در تو باید از این نوع نقشه سایت استفاده کنند. تصویر زیر قسمتی از نقشه سایت XML در سایت پونه مدیا را به شما نشان می دهد.

نمونه سایت مپ XML

  • نمونه سایت مپ HTML:

یکی دیگر از انواع نقشه سایت به HTML معروف است. این نوع نقشه مثل یک صفحه معمولی در سایت نشان داده می شود. در سایت مپ HTML شما منوها، فوتر، تماس با ما و ... را راحت تر بررسی خواهید کرد. فهم این نقشه سایت برای کاربر راحت تر است. استفاده از این نوع نقشه سایت برای سایت هایی که صفحات کمتری دارند مناسب تر از سایت هایی با صفحات بی نهایت است. تصویر زیر یک نمونه سایت مپ HTML را نشان می دهد.

نمونه نقشه سایت html

5 از 5