با ما در ارتباط باشید: 0314566
تاثیر iframe در سئو

Iframe یک تگ اینترنتی است که از طریق آن می‌توانید یک صفحه وب را درون صفحه دیگری از وب بارگذاری کنید. برای مثال می‌توانید یک ویدیو در سایت یوتیوب، بارگذاری کرده و سپس با استفاده از تگ iframe آن را در صفحه وب خود نمایش دهید.
Iframe در‌واقع مخفف inline frame است و همچنین تگ frame در گذشته در برنامه نویسی HTML مورد استفاده بود که به دلیل مشکلاتی که داشت منسوخ شد.

در این مطلب می‌خواهیم ماهیت و کاربرد تگ iframe را بررسی کنیم و ببینیم این تگ چه تأثیری بر سئو دارد.

تگ iframe چیست؟

در حالت عادی یک صفحه وب اطلاعات معمولی را به کاربران نمایش می‌دهد، حال با استفاده از تگ iframe همان‌طور که گفتیم می‌توانیم محتوایی را از صفحه‌ای دیگر و حتی وب سایتی دیگر نمایش بدهیم. در‌واقع کار تگ iframe ارجاع دادن به محتوای سایت‌های دیگر است. مثل نمایش تصویر در تصویر در تلویزیون ها.  

چگونه از Iframe استفاده کنیم؟

شما میتوانید با اضافه کردن کد زیر یک آیفریم بسازید.
<iframe src=“URL of page being embedded”></iframe>

چه زمانی باید از آیفریم استفاده کنیم؟

وب سایت ها به دلایل مختلف از iframes استفاده می کنند: برای جاسازی فیلم ها از YouTube ، نمایش اسلایدها از SlideShare ، نقشه ها از GoogleMap یا محتواهای تبلیغاتی. برای تعبیه PDF نیز می توانید از iframe استفاده کنید ، بدین معنی که کاربران مجبور نیستند سندی را بارگیری کنند. هر زمانی که میخواهید محتوایی را که مبتنی بر متن نیست در سایت بارگذاری کنید میتوانید از iframe استفاده کنید.

در هنگام استفاده از iframe با چه مشکلاتی مواجه خواهید شد؟

در گذشته ربات های گوگل قادر به خزش ایفریم ها نبودند. درست است که این مطالب برای کاربر قابل مشاهده بود اما ربات های گوگل نمیتوانستند وارد این مطالب بشوند هرچند امروزه این مشکل حل شده است و خزنده های وب به راحتی میتوانند به این محتوا ها دسترسی پیدا کنند.

آیا iframe باعث محتوا تکراری در سایت می شود؟

از آنجایی که آیفریم محتوای یک سایت یا صفحه ای دیگر را رفرنس میکند شما با مشکل محتوای تکراری مواجه نخواهید شد. خزنده های گوگل تگ iframe را تشخیص میدهند در نتیجه محتوایی که در این تگ وجود دارد را یک محتوای تکراری در نظر نخواهند گرفت. از طرفی آنها URL مرجع را در کد مشاهده خواهند کرد پس امتیاز محتوای درون iframe به صفحه ی اصلی تعلق خواهد گرفت نه صفحه ای که کاربر محتوا را مشاهده کرده است.

آیا گوگل استفاده از Iframe را یک تکنیک کلاه سیاه حساب میکند؟

پنهان سازی یا cloaking یک تکنیک سئو کلاه سیاه است که اگر شما از آن استفاده کنید توسط گوگل جریمه خواهید شد. به عبارت دیگر ، cloaking می تواند محتوای ضعیف را با SEO خوب پنهان کند. اما در iframe شما منبع محتوای خود را اضافه خواهید کرد و ربات های گوگل میفهمند که شما محتوایی را از آنها پنهان نکرده اید پس نیازی نیست هنگام استفاده از iframe نگران جریمه شدن توسط گوگل باشید.

آیا آیفریم بر روی سئو تاثیرگذار است؟

ما در بالاتر اشاره کردیم که آیفریم تاثیر منفی روی سئو سایت شما ندارد و باعث جریمه شما توسط گوگل نمیشود اما سوالی که پیش می آید این است که آیا آیفریم تاثیر مثبت روی سئو سایت شما خواهد داشت؟
جواب کوتاه منفی است. موتورهای جستجو به قدری پیشرفت کرده اند که میفهمند محتوای درون تگ آیفریم از یک منبع دیگر آمده است پس شما برای این محتوا هیچ امتیاز مثبتی دریافت نخواهید کرد. پس به طور کلی آیفریم ها هیچ تاثیر مثبت یا منفی روی سئو سایت شما نخواهند داشت.
اگر آیفریم روی سئو تاثیر ندارد چرا از آن استفاده میکنیم؟ وقتی میخواهید اطلاعات مهم یا مفیدی از سایت دیگر به اشتراک بگذارید بدون اینکه با مشکل محتوای تکراری مواجه شوید از آیفریم استفاده میکنید.

 تگ iframe

چند نکته درباره تگ iframe

- باید مراقب iframeهای مخفی باشید. برخی از قالب‌ها و سرویس های رایگان از لینک های مخفی درون خود استفاده می‌کنند. برای مثال ممکن برای نمایش وضعیت آب و هوا در وب سایت خود، از یک سرویس رایگان استفاده کرده و کد iframe آن را در وب سایت قرار بدهید، برای اینکه از امنیت و سالم بودن این نوع iframe ها مطمئن شوید بهتر است خروجی‌های آن‌ها را چک کرده و بعداً درون وب سایت خود قرار دهید.

- لازم نیست درباره تگ‌های iframe نگران مشکل duplicate content باشید زیرا موتور جستجوی گوگل این قسمت از کد را جز کد‌ها و محتوای صفحه شما نمی‌داند و برای همین مشکل محتوای تکراری وجود نخواهد داشت.

- استفاده از iframe دلیلی بر جریمه گوگل نخواهد شد، برای مثال استفاده از این تگ مانند cloaking نیست. همان‌طور که می‌دانید در cloaking محتوایی که به کاربران نمایش داده می‌شود با محتوایی که به ربات های جستجو نمایش داده می‌شود متفاوت است و اگر گوگل متوجه این موضوع بشود یک امتیاز منفی و همراه با جریمه برای وب سایت شما خواهد بود ولی برای تگ iframe این نگرانی وجود نداردبا این حال توجه داشته باشید که اگر از تگ iframe استفاده کردید حتماً باید مشخص شده باشد که منبع مورد ارجاع آن کجا است در غیر این صورت برای وب سایت شما جریمه ای از سمت گوگل به همراه خواهد داشت.

- اگر به هر دلیلی مجبور شدید برای نمایش محتوایی از تگ iframe استفاده کرده یعنی به محتوای سایت دیگری ارجاع بدهید بهتر است این کار را در صفحات اصلی وب سایت خود انجام ندهید.

- استفاده از اسکریپت‌ها می‌تواند جایگزین مناسب‌تری برای تگ های iframe باشد.

نتیجه‌گیری

شاید تگ iframe به صورت مستقیم تأثیر خاصی بر سئوی وب سایت شما نداشته باشد ولی همان‌طور که گفتیم اگر برای نمایش محتوا مخصوصاً در صفحات اصلی سایت خود از تگ iframe استفاده کنید تنها باعث می‌شوید که سایت مرجع ترافیک بهتری پیدا کند. پس تا جایی که ممکن است از تگ iframe استفاده نکنید. در صورتی که استفاده از آن‌ها ضروری بود به نکاتی که درباره این تگ گفتیم، توجه بفرمایید.

امتیازی ثبت نشده است.